• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

OLT Express zaczyna działać jak tania linia

Michał Stąporek
26 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 16:23 (26 lipca 2012)
Samolot OLT Express na lotnisku w Gdańsku. Samolot OLT Express na lotnisku w Gdańsku.

Wszyscy chcemy latać po Polsce w rozsądnych cenach. Takie loty dotąd zapewniała m.in. linia OLT Express. Po czterech miesiącach działania wprowadza jednak zmiany w ofercie, by przetrwać i pozostać na rynku.



Aktualizacja, godz. 16.23 Na stronie OLT Express pojawiła się taka informacja:

"Informujemy, że w dniu dzisiejszym wszystkie połączenia wykonywane samolotami ATR zostały odwołane. Za wszystkie niedogodności serdecznie Państwa przepraszamy".

Jeszcze dzień wcześniej linie informowały, że loty obsługiwane samolotami ATR znikają z siatki połączeń od 11 sierpnia. Tymczasem już dziś na trasy nie wyleciały samolot z Katowic do Rzeszowa i Gdańska. Pasażerowie musieli skorzystać z komunikacji autobusowej. Inne loty, do których nie doszło: ze Szczecina do Katowic, z Poznania do Katowic, z Krakowa do Szczecina i z Krakowa do Poznania.

Portal pasazer.com poinformował, że samolot ATR, z którego na zasadzie leasingu korzystał OLT, odleciał do Kopenhagi, gdzie jest siedziba jego właściciela. Drugie z samolotów miał zostać przebazowany do Madrytu.

***


Amerykański ekonomista Milton Friedman powiedział kiedyś, że "nie ma darmowych obiadów", bo tak naprawdę zawsze ktoś musi zapłacić za posiłek, nawet jeśli nie ten, kto go ostatecznie zje. Podobnie jest z tanimi liniami lotniczymi: by część pasażerów mogła kupić bilet za symbolicznego funta, euro czy złotówkę, ktoś musi za to zapłacić. Oczywiście inni pasażerowie: albo kupujący znacznie droższe bilety, albo płacący za każdą usługę, która w zwykłych liniach jest darmowa. I większość tanich linii lotniczych tak właśnie robi. Ale nie OLT Express. Przynajmniej dotychczas.

W czerwcu linie OLT Express zaprosiły dziennikarzy na lot nad Trójmiastem. Ile to kosztowało? Samo paliwo ok. 10,5 tys. zł. Na to składa się ok. 2100 litrów paliwa, co daje ok. 7,5 tys. zł plus ok. 3 tys. zł akcyzy. Nie licząc opłat dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz opłaty dla lotniska.

Zobacz także: OLT Express poinformował o swoich wynikach. Zobacz ilu przewiózł pasażerów i jakie zmiany planuje (PDF)

Za dużo tanich biletów

Żeby móc reklamować "loty za 1 funta", tanie linie mają w swojej ofercie takie bilety, lecz zwykle maksymalnie kilka sztuk na każdy lot. Choć ich kupno graniczy z cudem (i wymaga bardzo wczesnego zaplanowania podróży), to teoretycznie są dostępne. Czy to uczciwe? OLT Express był znacznie uczciwszy, gdy ogłaszał, że w każdym samolocie połowa miejsc jest do kupienia za 99 zł. Tyle tylko, że właśnie się z tego wycofuje i redukuje liczbę najtańszych biletów do 30-45 miejsc w każdym samolocie.

Z jakich liini lotniczych najczęściej korzystasz?

Zapomnij o darmowej kanapce

Na swojej stronie internetowej linia chwali się - i słusznie - udogodnieniami dla pasażerów. Dla osób do 18 roku życia bilety są o 50 proc. tańsze, odprawa na lotnisku nic nie kosztuje, podobnie jak płatność kartą kredytową i nadanie jednej sztuki bagażu do 16 kg. To bardzo korzystne warunki, bo inne tanie linie lotnicze (np. Ryanair i Wizzair) każą sobie słono płacić za bagaż rejestrowy, płatność kartą i odprawę. Dodatkowo na pokładach ich samolotów wszystko jest płatne: napoje, jedzenie, a pasażerowie muszą wysłuchiwać informacji o loterii, w której mogą wziąć udział - oczywiście po wykupieniu losu. A w OLT? Dotąd pasażerowie otrzymywali od linii lotniczej kanapkę i napój. Teraz catering może ograniczyć się do podania wody.

Wypożyczalnia: tanio wynajmę niewygodne auto

Wiosną tego roku kierownictwo linii OLT ogłosiło, że latem lub jesienią ruszą wypożyczalnie samochodów dla klientów tej linii. W ich ofercie miały się znaleźć auta mini (60 zł za dzień) i renault clio (40 zł za dzień). To oferty znacznie niższe od rynkowych, bo wynajęcie najtańszego auta w Polsce nie kosztuje zwykle mniej niż ok. 100 zł za dzień. Do tego marka Mini, choć modna i otoczona pewną legendą, nie ma wiele wspólnego z solidnymi samochodami kombi, które zwykle wynajmuje się do podróży po odwiedzanym regionie lub kraju. Teraz, choć flota mini od kilku tygodni parkuje przed terminalem w Gdańsku, linia ogłosiła, że wycofuje się z pomysłu uruchomienia sieci wypożyczalni.

Zmiany, ale czy nie za późno

Jedynym działaniem OLT Express zgodnym z tym, do jakiego przyzwyczaiły nas tanie linie lotnicze, jest stosunkowo szybkie reagowanie na brak dochodowości i perspektyw niektórych tras. Dlatego linie właśnie ogłosiły, że likwidują 14 połączeń (w tym trzy z Trójmiasta), ograniczają częstotliwość trzech innych i ujednolicają swoją flotę (rezygnują z ATR-ów i pozostają przy Airbusach).

Czytaj więcej: OLT Express: mniej połączeń i kłopoty z licencją

Wszystkie te kroki są konsekwencją tego, że - jak właśnie ujawnił zarząd OLT Express - w okresie kwiecień - czerwiec spółka miała 47 mln zł przychodów, przy ok. 80 mln zł kosztów. Wychodzi na to, że każdego dnia do funkcjonowania linii spółka dokładała 330 tys. zł.

Czy ogłoszone właśnie decyzje sprawią, że linia poprawi swoją rentowność i uda jej się pozostać na rynku? Pożyjemy, zobaczymy. Pewne jest, że OLT skutecznie rozbudził apetyt Polaków na tanie podróżowanie samolotem po kraju i tego głodu nie będzie teraz łatwo zaspokoić.

Miejsca

Opinie (286) 1 zablokowana

  • TRZYMAM KCIUKI (8)

    za OLT - ja tam mogę podróżować w ich samolotach bez wody i na stojąco byle by latali i kosztowali mniej niż PKP !

    • 28 1

    • Trzymanie kciuków chyba niewiele pomoże... (7)

      Nie wiem na jakim wyliczeniu opiera się ich model biznesowy, skoro w trzy miesiące stracili 33 mln złotych, mamy przecież sezon, było Euro, ile będą tracić jesienią i zimą ???

      • 2 0

      • (6)

        Gnoją ich lotniska

        Powinni szukać tańszych. Wejść na Kossakowo, postawić tam własny terminal, własną stacje paliw. Olać zdzierców.

        • 1 1

        • No tak, i zamiast lądować na Okęciu, to lecieć na Modlin. Ale wtedy lot stałbym się średnio opłacalny, bo trzeba dojechać z tego Modlina do Warszawy.

          • 1 0

        • Raczej powinni dostosować ceny do kosztów, coś jest chyba nie tak skoro generują takie straty w czasie sezonu... (1)

          • 0 0

          • Właśnie !!!!

            • 0 0

        • albo lądować w Pruszczu lub Borsku

          • 1 0

        • jak mam dymac na kossakowo i leciec do modlina to dziekuje. Policz dojazd z Gdanska do Gdyni, autobusem? nawet nie zartuj, lot 45-50 minut, pozniej dojazd z WMI do Wawki. Nie przejdzie. PKP czy PB lepiej na tym wyjda. Opcja obecna jest megadobra, nawet jak bilety beda ciut drozsze.

          • 0 0

        • nie rozumiem

          dlaczego niby lotniska mają ich gnoić? przecież mają z tego zysk!

          • 0 0

  • Subiektywnie, a chyba powinno być obiektywnie

    Subiektywny styl artykułu zniechęca do dalszego odwiedzania portalu. Czy w naszej 800 tyś. aglomeracji nie można znaleść fachowych, rzeczowych i co najważniejsze obiektywnych "dziennikarzy"?

    • 2 5

  • Deja vu

    A czy to nie pewien Leksztoń już zbudował kiedyś terminalik w Rębiechowie i szumnie uruchomił linię lotniczą.

    • 4 0

  • OLT wprowadziła powiew świeżości na polskim niebie. Tanie loty - z Gd do Wawy za 99 zł a do Krakowa za 149 zł... i jestem w 45 lub 60 minut. To rewelacja. Posiłki to za dużo słowo - rano maleńki rogalik, w lotach popołudniu maleńka torilla. Miły gest ale w 45 lub 60 minut nie umrę z głodu. Jeżeli wycofanie z darmowych, maleńkich kanapek ma pomóc w utrzymaniu lotów to niech ich nie dają.
    Z drugiej strony za OLT i Amber Gold od dłuższego czasu ciągną się różne domysły nt. zasad finansowania i nici powiązań właścicielskich...

    • 18 0

  • Ludzie przejrzyjcie na oczy!!!

    Kto zapłacił za tanie loty OLT? Wszyscy ci, którzy ulokowali swoje oszczędności w Amber Gold. Jak można zaufać firmie, której właścicielem jest osoba mająca już wcześniej problemy z prawem za sprzeniewierzanie pieniędzy. Ludzie mają już dziś z odzyskaniem swoich pieniędzy ulokowanych w Amber Gold. Problemy są również z odzyskaniem pieniędzy za podwójne płatności za bilety lotnicze kartami płatniczymi (podobno system był w konserwacji i wystąpiły błędy). Akurat?

    pozdrawiam

    • 9 6

  • Przecież te linie to padną, właściciel Amber Gold to cwaniak (1)

    Lipą pachnie na kilometr

    • 7 4

    • moze i padna, ale co se Polacy polataja to ich. Ja trzymam kciuki, zeby jak najdluzej latali, bo sa konkurencyjni, obsluga i samoloty tez ok, wiec czego chcec wiecej rpzez te 45-60 minut lotu?

      • 0 0

  • amber gold

    amber gold to wielka piramida a firma nie ma nic wspólnego ze złotem, tylko czekam mam nadzieję, że KNF zablokuje ich konta bo biedni(głupi i pazerni) ludzie nic nie odzyskają. Teraz toyota bank ponoć obraca tymi pieniędzmi. jak ktoś umi czytać i rozumie co się do niego mówi to na kilometry od takich wałów się trzyma, a linie lotnicze - korzystajcie bo ceny niskie, ale zaraz OLT też nie będzie

    • 7 3

  • Jestem za OLT (2)

    Trzymajcie się . Latałam z Wami kilka razy i zawsze było ok. Posiiłki zlikwidować.

    • 21 1

    • (1)

      Posiłki faktycznie nie dodają nic, a są kokztem i ryzykiem.

      Nie ruszajcie limitu bagażu rejestrowego, ani jego bezpłatności, tym właśnie pobijecie konkurencję.

      • 4 0

      • Właśnie !!!

        • 1 0

  • Z jednej strony mysle, ze to piramidka, ktora juz sie sypie (5)

    Z drugiej strony, dzialalnosc KNF i portalu trojmiasto sa bardzo dziwne. Na portalu codziennie jakis artykul, opierajacy sie bardziej na domyslach niz na faktach, KNF mowi, ze Amber Gold jest 'be', ale jak AG wyslal zapytanie, aby opublikowali kryteria na podstawie ktorych AG znalazl sie na czarnej liscie, to KNF tego nie zrobil, czyli znow, to wszystko jest oparte na domyslach, a nie na konretnych faktach. Do zlamalania prawa przez AG takze nie doszlo, bo inaczej by wkroczyl prokurator.
    Na WP wczoraj artykul na glownej stronie, ze AG upada, ze zostal im tydzien, a w artykule potem napisane, ze beda szukac inwestora itd. Widac, ze jest totalna nagonka, ze komus zalezy, zeby AG upadlo. Moze LOT? Skarb panstwa?

    • 9 12

    • (2)

      Amber Gold jest na liście knf ze względu na prowadzenie działalności bankowej bez zezwolenia :)

      • 6 1

      • Amber Gold prowadzi dzialalnosc na innej zasadzie niz bank (1)

        obchodza prawo, ale nie znaczy to, ze je lamia. Dlaczego prokurator tam nie wkroczyl, skoro prowadza dzialalnosc bankowa bez zezwolenia? Dlaczego KNF nie odpowiedzial na list AG kiedy zapytali jakie sa kryteria tego, ze AG znalazl sie na czarnej liscie KNF?

        • 1 1

        • Obowiązkiem portalu i gazet jest otrzeganie

          czytelników, forumowiczów o kłopotach firm, z których każdy korzysta. A jednocześnie w krótkiej chwili zapomnienia może utopic masę pieniędzy

          • 1 1

    • (1)

      No tak, lepiej żeby w mediach nie informowali o tym że firma w której ktoś zainwestował może mieć jakieś problemy i niejasności dotyczące działalności. Ale później za to usłyszymy że ktoś został oszukany, bo pieniądze wpłacił, ale nie odzyskał nawet tego. Tak jak np. klienci biur podróży.

      • 2 0

      • ta, a pozniej czemu lokalne media sie tym nie zajely i lament.Nie dogodzisz marudom.

        • 0 0

  • wreszcie jakiś w miarę normalny artykuł o OLT (5)

    bez sensacji, ze sprzedaja, upada, sa podejrzani

    KAŻDA linia, tym bardziej tania linia lotnicza, na poczatku ponosi straty

    ba w sumie kazde przedsiebiorstwo (a czym są pozyczki z banków? dotacja?)

    szkoda, że nie bedzie wypozyczalni, bo to ciekawy pomysł

    mam nadzieję, ze uda im sie 'przetrwać', bo to w koncu jedno z niewielu znaczacych przedsiebiorstw z Trójmiasta

    • 15 4

    • no i ciekawe co ze słynnym rekawem na lotnisku (4)

      skoro tna koszty.... pozostaniemy niestety chyba zapyziała prowincją

      • 2 2

      • (1)

        jest Kossakowo, moze uciekną tam z Rębiechowam, juz będą kilka milonów w plecy mniej.

        wypożyczalnia samochodów to był chory pomysł, za drogi dla taniej linii, wystarczyła by kooperacja z istniejącymi wypozyczalniami, tak jak działają Ryan i Wiiz.

        Jak chcą individual touch, to mogli by rozwozic vipów busikami z lotniska, na lotnisko niech se biorą taxi.

        • 1 2

        • a dlaczego niby wypożyczalnia to chory pomysł?

          easy jet startował z róznymi pomysłami i o ile wiem, to wszystkie były trafierniem w przysłowiową 10

          • 1 0

      • własnie przeczytałem w gazecie, że Rebiechowo ponoć chce jednak 'postawić' 3-4 rekawy

        co ciekawe, teraz twierdza, że to jest niezalezne od OLT, ale o ile pamietam, to jedynie OLT wymusiło (miało finansować), by te rękawy pojawiły się, bo lotnisko NIE BYŁO zainteresowane i jeszcze uzasadniało to brakiem jakiegokolwiek zainteresowania ze strony linii

        gdyby to lotnisko, jak teraz twierdzi, miało stawiac rekawy, to przeciez rozbudowa (1 etap), już była....

        przy okazji dowiedziałem się ze we WROCŁAWIU rękawy już mają

        • 1 0

      • po co ci rekaw? W tylkach sie poprzewracalo. Z plyty nie laska wejsc do samolotu? Lot za 99 a wymagania niczym klasa biznes. PRzeciez to podraza koszty. Dla pasazerow co sie liczy? Ze kilkadziesiat metrow se rekawem przejda czy ze mniej za bilet zaplaca?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane