- 1 Absurd drogowy na Przymorzu (94 opinie)
- 2 Zaatakował nożem na ulicy, trafił do aresztu (81 opinii)
- 3 Był klub Pokład, będzie hotel (84 opinie)
- 4 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (275 opinii)
- 5 Tomasz Augustyniak wiceprezydentem Gdyni (142 opinie)
- 6 Tu jest najwięcej zadłużonych "komunałek" (117 opinii)
Pierwsze takie ronda w Trójmieście. Mieszkańcy sami znaleźli na nie pieniądze
Osowa jest pierwszą dzielnicą w Trójmieście, która znalazła sposób na brak środków w budżecie miasta na remonty i modernizację lokalnych dróg. Przy wsparciu Rady Osiedla mieszkańcy znaleźli sponsorów, którzy za kilkadziesiąt tysięcy złotych wybudowali w dzielnicy dwa ronda. Jak zapowiadają, to nie koniec inwestycji, za które w całości zapłaci prywatny inwestor.
Pomysł wyszedł wiosną od mieszkańców, którzy mieli dość stania w porannych i popołudniowych korkach. Tworzyły się one, ponieważ każdego ranka ul. Kielnieńską część kierowców omijała korki przez osiedle i dalej przez ul. Barniewicką jechała w stronę Owczarni, a następnie wyjeżdżała na obwodnicę.
- Ówczesna organizacja ruchu powodowała, że rano długi sznur aut ustawiał się na ul. Sołdka, a po południu na ul. Balcerskiego - opowiada Maciej Przybylski, przewodniczący Rady Osiedla Osowa, która jednogłośnie poparła inicjatywę budowy rond. Sama inicjatywa to za mało. Problem pojawił się, gdy doszło do rozmów o sfinansowaniu obu inwestycji.
- Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku mimo dobrych chęci nie miał środków, by nam pomóc. Zwróciliśmy się więc do dwóch firm, które wielokrotnie wyciągały do nas pomocną dłoń - mówi Maciej Przybylski.
Wszystkie kwestie formalne, a więc projekt rond, kosztorys, zezwolenia i przygotowanie organizacji ruchu wziął na siebie ZDiZ. Następnie inwestorzy, a więc deweloper RAI oraz firma Aaron (obie z siedzibami w Osowej) podpisały umowy z wykonawcami i przystąpiono do prac budowlanych.
- Początkowo był niewielki opór części mieszkańców, którzy twierdzili, że ronda spowodują zbyt duże spowolnienie ruchu i nie rozładują korków - mówi Maciej Przybylski. - Narzekano, że ronda są za małe i za ciasne. Po otwarciu pierwszego z nich krytyczne głosy ucichły. Ruch się uspokoił i upłynnił, a korki zniknęły.
Oba ronda są już niemal gotowe. Na skrzyżowaniu Sołdka i Balcerskiego ustawiono właśnie betonowy kwietnik, bo kierowcy z przyzwyczajenia jeździli po rondzie na wprost.
- Ronda mają tzw. przejezdną wyspę, by bez problemu mieściły się tam autobusy komunikacji miejskiej - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ w Gdańsku. - Byliśmy mile zaskoczeni inicjatywą mieszkańców i radnych. Sami to wymyślili, przygotowali i znaleźli źródło finansowania.
Poza przygotowaniem formalności urzędnicy nadzorowali wszystkie prace budowlane, a po ich zakończeniu odpowiadali za odbiór. Na rondzie przy Balcerskiego stoją jeszcze znaki wygradzające, bo pod wyspą musi związać się wylany beton.
- To nawet i dobrze, że te znaki tam stoją, bo dają kierowcom czas, by przyzwyczaili się do nowego układu ruchu - zauważa Maciej Przybylski i dodaje: - Jesteśmy bardzo wdzięczni sponsorom rond i urzędnikom za spojrzenie na nasz pomysł łaskawym okiem. To są małe, ale bardzo potrzebne inwestycje. Rozumiemy, że w budżecie może czasem brakować pieniędzy, dlatego doceniamy, że nas nie zignorowano i tam, gdzie można było, mogliśmy liczyć na wsparcie. Niech to będzie wskazówka dla innych dzielnic i osiedli, że jak się chce - to można - cieszy się Maciej Przybylski.
Każde z rond kosztowało ok. 40 tys. zł. Radni dzielnicy już planują kolejne inwestycje, które miałyby zostać sfinansowane z prywatnych środków. W fazie projektowania jest obecnie przebudowa jednego z głównych skrzyżowań w dzielnicy - ul. Wodnika i Jednorożca.
Miejsca
Opinie (155) 2 zablokowane
-
2015-07-13 11:03
(9)
Sponsorów? Czy na rondzie stanie logo? ;)
- 79 20
-
2015-07-13 11:05
(3)
Już jest.
Czy to problem?- 34 2
-
2015-07-13 11:28
(2)
Dla mnie te ronda skoro prywatne to powinne być platne
- 6 20
-
2015-07-13 11:34
Bramki na zjazdach?
- 16 0
-
2015-07-13 12:44
Czemu?
One nie są prywatne, a sfinansowane ze środków prywatnych. Czyli ktoś dał kasę za reklamę i nie ukrywajmy jest to bardzo dobry kierunek :).
- 35 0
-
2015-07-13 11:20
niech zawstydza władze miasta :)
- 31 2
-
2015-07-13 11:32
Ja bym (1)
Ja bym nie miał nic przeciwko, aby taki logotyp się tam pojawił.
- 28 0
-
2015-07-13 13:40
Powstały ronda, a dziury w jezdni przypominają ser szwajcarski ;-/
Miasto już dawno zapomniało o swoich oddalonych od centrum dzielnicach. Dziury w jezdni, łaty w postaci płyt betonowych, wyrównanie kolein poprzez ich zaoranie w głównej przelotówce przez Osowę? co to w ogóle ma być ? Co za cymbały siedzą w tych naszych urzędach?
- 5 7
-
2015-07-13 21:20
tak stanie lego
taki duży ludzik przypominający polucjanta
- 0 1
-
2015-07-14 12:02
Lepsze to niż ciągnięcie kasy z pieniędzy podatników
Lepsze to niż ciągnięcie kasy z pieniędzy podatników
- 4 0
-
2015-07-13 11:04
Super (2)
To idealne rozwiązanie w tych miejscach, proste i niedrogie.
Przydało by się jeszcze rondo zamiast świateł na Kielnińska/Sopocka.
Brawo!!!- 63 6
-
2015-07-13 11:06
I słusznie, w Jukeju same ronda.
PS. chyba Spacerowa-Kielneńska- 3 3
-
2015-07-13 13:51
40 tys zł za rondo jak by to był przetarg publiczny koszt wyniósł by 1mln zł
- 10 2
-
2015-07-13 11:06
Te ronda to niezła prowizorka. (7)
Nie wymieniono dziurawej nawierzchni ani nie namalowano pasów dla pieszych.
- 20 94
-
2015-07-13 13:25
(3)
korki były, korków nie ma, pieniacze byli i będą
- 29 4
-
2015-07-13 14:53
Taki polski minimalizm ważne, że jest ale jak już jest to zrobione to nie ma znaczenia? (2)
- 1 17
-
2015-07-13 15:06
Wyłóż kasę i zrób lepiej (1)
To jest bardzo proste mieszkańcu osowej, bardzo
a jak już wyłożysz i zrobisz takie rondo, to się wszyscy nad nim pochylimy i ocenimy Twe dzieło...- 24 1
-
2015-07-13 15:31
Ja uważam, że bez ronda też było okey
- 2 6
-
2015-07-13 16:00
Polski narzekacz się odezwał (1)
Nie dość, że ktoś dał własną kasę na to, to jeszcze marudzi...
- 9 1
-
2015-07-14 08:53
jestem pod wrażeniem twojego "rozumowania"
To, że ktoś wyłożył prywatne pieniądze na te ronda, nie oznacza a' priori, że miasto zostało zwolnione ze swoich obowiązków!
- 0 0
-
2015-07-13 20:13
Pasy
Z tymi pasami to prawda, kwietnik stoi a pasów brak :( Co do nawierzchni podejrzewam, że jak pan da na nią pieniążki to i ją zrobią. Trzeba doceniać choć tak małe, a jak wiele zmieniające, gesty!
- 4 3
-
2015-07-13 11:07
(1)
Wszystko fajnie, tylko sposób wymalowania strzałek sugeruje, że to ronda bez wyjazdu. Raz wjedziesz i amen, podążaj za strzałką dookoła.
- 15 53
-
2015-07-13 11:09
Tytus?
- 2 0
-
2015-07-13 11:12
Co kosztowało 40 tysięcy?? (22)
Kwietnik i farba?
- 65 40
-
2015-07-13 11:32
prosze cie
walnij sie w beret , neiwidziales jak to wykonano to nie piperz głupot.
Mieszkaniec co widzial jak robili- 17 3
-
2015-07-13 11:36
Policzmy koszt wykonania (18)
1. 4 znaki "rondo" - zawyżmy ,że jeden kosztuje 1000zł! =4000zł
2. koszt materiału na wyspekę - zawyżmy ,że 10 000zł
3. robocizna, powiedzmy ze jakaś ekipa będzie to robić tydzien czasu i zapłacimy im 3000zł
4. farba hmmm 300zł
razem wychodzi max.20 000zł, jakim cudem Oni zapłacili 2 razy więcej ?!?!?!- 6 19
-
2015-07-13 11:40
Bo 2 ronda zrobili czytaj tłumoku (5)
Oba ronda powstały w ciągu ulicy Mieczysława Niedziałkowskiego. Pierwsze na skrzyżowaniu z ul. Balcerskiego , drugie - kilkaset metrów dalej, u zbiegu z ul. Sołdka .
- 2 10
-
2015-07-13 11:44
sam czytaj tłuku (4)
Napisane jest, że każde z rond kosztowało ok.40 tysięcy
- 14 0
-
2015-07-13 11:56
(2)
a "ekspertyzy ekspertów" żeście doliczyli do Waszych kosztorysów??
POekonomia mówi jasno: do kosztu materiałów i robocizny należy dodać drugie tyle na ekspertyzy, i jeszcze raz tyle na prezesów, urzędników, konsultantów- 10 8
-
2015-07-13 11:58
(1)
Prywatne pieniądze sponsorów to "PO ekonomia"?
- 11 3
-
2015-07-13 17:27
ekonomia to prawa rządzące rynkiem, POekonomia to prawa rządzące POlską
Naprawdę nie ma znaczenia czy prywatne czy państwowe, tylko w jakim kraju... W np. Niemczech takie numery są nie do pomyślenia.- 3 5
-
2015-07-13 12:58
... to prawda że około, to razem może być i 40 tys.
- 0 0
-
2015-07-13 11:45
Ekipa? (5)
Ekipa przez tydzień - 3000zł
Powiedzmy 4 osoby, wypada jakieś 750 / osobę, co daje z 400 na rękę * 4 tygodnie da 1600/mc, nie mówiąc o oplatach dla pracodawcy: zus, us, fp, fgśs itd... a gdzie jego zysk?
Nie chciałbym abyś był moim szefem :]- 32 1
-
2015-07-13 11:57
(2)
"a gdzie jego zysk?" - dobre pytanie! Odkryłeś właśnie prostą zasadę: powinna to zrobić firma państwowa, bo państwowa nie musi przynosić zysku.
- 0 34
-
2015-07-13 14:04
firma państwowa też wynajmuje wykonawców.
a zysków to nie musi przynosić fundacja, a nie przedsiębiorstwo- 22 0
-
2015-07-14 00:53
"państwowa nie musi przynosić zysku"
Towarzysz po leninowsko-marksistowskiej szkole ekonomicznej jak widzę.
- 7 0
-
2015-07-13 11:57
Dokładnie, ludzie chcieli by sami zarabiać 2000 na tydzień, ale płacić 400 - totalnie nie umieją liczyć.
- 16 1
-
2015-07-13 13:45
Te 750 na łeb brutto to, oprócz braku zysku, również przy założeniu zerowych kosztów prac, czyli paliwo do maszyn i agregatów, ewentualnie energia elektryczna, amortyzacja sprzętu itd.
- 13 0
-
2015-07-13 13:41
(1)
Weź znajdź mi, gdzie można wynająć ekipę drogową ze sprzętem za 3 tys. brutto za tydzień. Czekam na info.
- 23 1
-
2015-07-14 00:56
Ja ze szwagrem robimy takom robotem za flaszkie
- 5 0
-
2015-07-13 13:52
no myśle ze tyle kosztowało skoro robił to deweloper czyli firma RAI to wiedziała za co płaci i ile to kosztuje, gdymby był to przetarg publiczny koszt wynosił by 1mln zł
- 14 1
-
2015-07-13 14:03
świetnie to wyliczyłeś. podaj proszę źródła cen
rozpisz według potrzeb:
kostka betonowa, podbudowa pod nią, krawężniki, farba, malowanie, układanie podbudowy, układanie kostki, krawężnika
słupki na znaki, znaki, kwietnik
robocizna, paliwo, prąd, obsługa maszyn- 10 1
-
2015-07-13 14:13
Po co ta dyskusja? Wykonano z prywatnych pieniędzy, nie publicznych. Zapłacili ile uważali i tyle w temacie.
- 15 0
-
2015-07-14 07:05
wczoraj kupiłem 4 znaki drogowe razem z uchwytami zapłaciłem 622Zł
- 0 0
-
2015-07-13 13:40
nieważne, że sfinansowano z prywatnej kieszeni,
ważne, że ja za szwagrem byśmy taniej zrobili
- 9 3
-
2015-07-14 01:28
I pędzel też...
- 0 1
-
2015-07-13 11:12
Super pomysł (3)
Fajnie, że urzędnicy nie stawali okoniem tylko poszli na współpracę, znam przypadki, w których pomimo chęci prywatnych inwestorów miasto rzuca im kłody pod nogi. Rondo na Sołdka usprawniło i uprościło przejazd, drugim nie mam okazji jeździć, zakładam, że też spełnia swoją funkcję. Oby więcej takich inicjatyw.
- 48 3
-
2015-07-13 12:49
(1)
Czytaj - Gdynia.
- 2 0
-
2015-07-13 14:00
Ech, żeby tylko...
- 1 0
-
2015-07-13 13:06
Rzeczywiście, jak to ładnie ze strony urzędników ,
że nie bruździli mieszkańcom. Te miasta, jak cały kraj, funkcjonują tylko teoretycznie, może za wyjątkiem urzedów skarbowych.
- 4 1
-
2015-07-13 11:12
Znaleźć to można dychę, maksymalnie dwie, na chodniku... (10)
Niebawem dojdzie do tego, że hojni sponsorzy i gospodarni mieszkańcy zastąpią państwo i samorząd lokalny, bo te sobie nie radzą, są nieudolne finansowo i merytorycznie, takie gapcie i ciepłe kapcie, i będą mogli się skupić na budowach lotniska, kolejek torowych, Szekspirów. datki społeczne i praca fundacji zastąpi w przyszłości NFZ, a lokalni fajni paintballu i miłośnicy wojska zastąpią zawodową armię i zaczną finansować uzbrojenie kraju. Polska to taka wioska, nawet nie afrykańska, bo afrykańskie są zarządzane stosunkowo tradycyjnie i porządnie przez wodzów, a Polska zarządza się intuicyjnie i nie ma tutaj od lat żadnego wodza na miarę... To żenujące.
- 53 12
-
2015-07-13 11:30
Państwo i samorządy będą tylko do brania....w łapę
- 7 1
-
2015-07-13 11:58
(4)
rozpędzimy to urzędnicze tałatajstwo na 4 wiatry i pognamy kijami
społeczeństwo samo się zorganizuje od nowa
tak, to jest możliwe- 7 2
-
2015-07-13 14:06
(2)
powodzenia :)
- 5 0
-
2015-07-13 17:28
(1)
A ty potrzebujesz bat nad swoją głową i nadzorcę niewolników? Jak tak, to na zdrowie! Bo na rozum już za późno
- 3 0
-
2015-07-13 21:33
wiekszosc to debile, ktorym jednak trzeba mowic co maja robic...
- 1 0
-
2015-07-13 21:34
utopijjja
- 0 1
-
2015-07-13 12:06
(2)
"Wioski afrykańskie są zarządzane stosunkowo tradycyjnie i porządnie przez wodzów" - taaak, i dlatego Kropla Beskidu musi im studnie budować. A tradycyjny model rodziny - mąż, żony i tuzin dzieci w chacie, i drugi tuzin na cmentarzu, bo nie dożyły dorosłości, czyli wieku lat dwunastu. Emigruj do Afryki, jak ci w Polsce źle - zobaczysz, że są gorsze miejsca do życia! Polacy należą do 5% najlepiej żyjących ludzi na świecie, ale mają mózgi tak wyprane przez media, że kompletnie tego nie doceniają!
- 6 5
-
2015-07-13 12:20
za bardzo się skupiłaś/eś na Afryce tradycyjny modelu, (1)
tym gorszym miejscem do życia może być też życie u twego boku, nie trzeba wyjeżdzać do afryki weszko portalowa nieszanująca czyjegoś zdania, jak ci się nie podoba, to nie czytaj i wypiermigruj na inny portal:)
- 3 3
-
2015-07-13 12:36
Moja lepsza połowa niestety nie zgadza się z Twoją oceną życia u mego boku, krynico pozytywnych uczuć. Strzelaj dalej ślepakami :-*
- 2 2
-
2015-07-13 17:32
Dokladnie tak jest to juz kolejny z tysiecy przykładów ze urzedasy tylko pierdzą w stołki i nic nierobią
są kompletnie niepotrzebni a kosztują nas miliony złotych wywalic ich na zbity pysk mieszkańczy i radni dzielnic pracuja haraytatywnie ir obia to lepiej niz pochłaniajace miliony urzedasy!
- 3 1
-
2015-07-13 11:13
Trochę wiocha dla magistratu, że trzeba go wyręczać ;) (1)
- 80 3
-
2015-07-13 11:59
magistrat w ten sposób, konsekwentnie, udowadnia że nie jest do niczego mieszkańcom potrzebny
- 13 2
-
2015-07-13 11:14
Tyle kasy za trochę kostki brukowej i gazon.
- 15 28
-
2015-07-13 11:16
Dlaczego nie podano nazw sponsorów?? (12)
Przecież to bardzo dobra inicjatywa i marketing wizerunkowy, takie sponsorowanie należy nagradzać, a nie ukrywać nazwy firm. Czy taka hojność nie zasługuje na pochwałę trojmiasto.pl??? Czy trojmiasto.pl czeka na artykuł sponsorowany za kasę?? A może te firmy sobie tego nie życzyły?? Wstydzą się takiej działalności??
- 40 14
-
2015-07-13 11:18
jest podane w artykule, chociaż może mogli to bardziej uwidocznić (5)
deweloper RAI oraz firma Aaron
- 19 0
-
2015-07-13 11:25
no właśnie nazwiska wytłuszczone
( szczególnie za friko pracownika ZDiZ), a nazwy firm nie. Mnie też umknęły
- 10 0
-
2015-07-13 11:32
ok sorrry
ale tak to napisali że nie rzuciło się w oczy, a powinno
- 6 1
-
2015-07-13 11:43
Wszystko jasne.Chcą budować to i dojazd muszą zapewnić.Skąd to pianie z zachwytu przez Trojmiasto?
- 1 4
-
2015-07-13 17:29
(1)
Firma Aaron? Piękne starotestamentowe imię! Czyżby właściciel był hm... z tej mniejszości co jej niby nie ma?
- 1 3
-
2015-07-13 18:18
Całkiem możliwe,
gdyż Polak Polakowi nigdy nic dobrego, niestety, nie wyrządzi.
- 2 1
-
2015-07-13 11:21
czytaj dokładnie..
"Następnie inwestorzy, a więc deweloper RAI oraz firma Aaron (obie z siedzibami w Osowej) podpisały umowy z wykonawcami i przystąpiono do prac budowlanych. "
- 6 0
-
2015-07-13 11:32
Jak się czyta artykuł do końca to są podane firmy sponsorujące.
- 7 0
-
2015-07-13 11:52
Już 9 nie umie czytać ze zrozumieniem.
- 4 0
-
2015-07-13 11:54
powinni sie wstydzić, (1)
że takie buble sfinansowali... te ronda to jest nieporozumienie
- 0 17
-
2015-07-13 20:23
LDN
Zasponsoruj choć jeden taki bubel, i zobaczymy jak przyjmiesz słowa krytyki. Ciekawe czy 'stać" Cię na takie wielkie małe gesty??
- 7 0
-
2015-07-13 20:17
Sponsorzy.
A mi się wydaje, że doczytałam się tam deweloper RAI i firma Aaron
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.