• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • wprowadzić opłaty i GKA , GPU odciążą obwodnicę (2)

    • 8 4

    • Z którego jesteś miasta, z Bartoszyc czy Pcimia?

      • 2 5

    • a GKA i GPU płacą podatki wiec też im wolno
      zobacz jak jezdza po Gdańsku miejscowi kierowcy

      • 4 5

  • hahaha (1)

    totalny bezsens tylko udogodnienie dla policji bo bedzie mozna dop...c podatnikowi.A moze wziasc sie za zj ....... ów ktorzy jezdza tylko lewym pasem ..(bo przeciez on skreca za pare kilomertow w lewo ( szczegolnie GWE GKA !!!!!

    • 9 6

    • Na Obwodnicy skręca w lewo? No, no, artysta iluzjonista!

      • 1 0

  • ciekawe

    proponuje wydluzenie czasu przy zjezdzie na karwiny z obwodnicy w kierunku gdyni, czesto auta czekajace na zjazd stoja na obwodnicy na prawym pasie.
    zmniejszenie predkosci zmniejszy przepustowosc a co za tym idzie wieksze korki
    tyle moich madrosci
    milego dnia

    • 5 1

  • ograniczenia i kary

    Niestety ale od razu gdy zwiększono prędkość na obwodnicy mówiłem, że to zły pomysł bo będzie więcej wypadków no i miałem rację. Na szczęście nie muszę codziennie jeździć tą drogą. ..ao codziennych wypadkach wiem z radia Gdańsk. Przykre ale prawdziwe. ..dla Polaka nie udogodnienia i prośby o rozwagę ale ograniczenia, zakazy i groźba mandatu...

    • 3 8

  • zamiast dobudowac 3 pas po calosci w kazda strone, to najlepiej stawiac ograniczenia....

    najtaniej i nie trzeba d.. ruszyc, zeby znalezc kase na inwestycje, nie?!

    • 9 1

  • Jest fajnie

    Tylko rozbudowa może coś zmienić, albo ograniczyć do 50-ciu, bo praktycznie to jest ulica miejska? Była okazja podczas całościowej przebudowy, to po co niech się ludzie zabijają bo to taniej...

    • 1 3

  • przy 50km/h tez beda wypadki- pewnie nawet wiecej, bo takie ograniczenie sprawi, ze łajzy te co blokują (3)

    lewy pas, kapeluszniki, niedorostki, co nie wystaja zza kierownicy (mimo regulacji wysokosci fotela kierowcy! i inne ciamajdy) wtedy wyjada na obwodnice...

    • 13 4

    • Przez Ciebie CIOTO obwodnica jest codziennie zablokowana!!! (2)

      Po taki pedał jak ty siedzi na ogonie, kilkanaście cm za samochodem, który wyprzedza TIRy z prawidłową prędkością 120/130 km/h! jeszcze frajerze z małym wackiem światłami migasz. I przwez Ciebie buraku bez szkoły z autkiem od tatusia bedziemy zamias 120 jechać 100 albo i mniej.

      • 3 6

      • Oj komuś sexu brakuje (1)

        To widać , słychać i czuc

        • 5 2

        • dokładnie, kolesiowi uuhaaa

          • 2 0

  • Typowy polski debilizm urzędnika...

    Siedzieć na stołku i wymyślać bzdury bez zastanowienia.

    Jak zmniejszenie ograniczenia ma upłynnic ruch? Kompletna bzdura.

    Kolizje stwarzają nie te pojazdy które poruszają się 120 km/h tylko więcej, więc zmniejszenie ograniczenia nie uderzy w piratów tylko w normalnych kierowców. Upłynnic ruch zwiększenie prędkości a nie jej zmniejszanie.
    Panie Robercie, podobno jest Pan inteligentnym gościem, skąd takie bzdury?

    O zmniejszeniu ilości pasów i jego wpływie na płynność ruchu nie wspomnę. Mamy zlikwidować pas z którego dziennie korzysta kilkadziesiąt tysięcy pojazdów aby stworzyć pas dla pojazdów które raz na jakiś czas uczestniczą w kolizji... żenada... Władza chyba naprawdę myśli, że my lykniemy każda bzdurę która nam się powie...

    ale czekaj... czy to nie jest prawdą..?

    • 12 1

  • ciężarówki

    zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe to tylko fikcja. wystarczy wjechać na obwodnicę, aby zobaczyć wyścigi słoni

    • 11 0

  • 100km/h (1)

    Nie potraficie sie zachowac na drodze.. Macie swoja zaplate za takie zachowanie;))

    • 5 6

    • nie harry z tybetu, a raczej stary SB-ek

      • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane