• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • wprowadzcie sztucznych policjantow z tego slyniecie,miasto z najgorszymi drogami ale wysepek na maxa nawalone

    • 4 3

  • Jeśli dobrze rozumiem

    Chcą miejscami zamienić 3 pasy ruchu na 2 pasy ruchu + 1 awaryjny???
    Przecież to idiotyzm. Ani nijak nie zapewni zwiększonej przepustowości w razie awarii ciężarówki (bo ta po prostu się zatrzyma na tym samym pasie co dotychczas - dotąd prawym, teraz awaryjnym), więc przejezdne pozostaną pasy pozostałe, natomiast w zwykłej sytuacji ruch zostanie ograniczony z 3 pasów do 2... Genialne, wprost genialne.

    Powody wypadków są 2 zasadnicze - po pierwsze, za małe odstępy (jazda na zderzaku), po drugie zajeżdżanie drogi przez gamoni nie patrzących w lusterka i nie używających pedału gazu przy przyspieszaniu skoro już zajechali drogę... Zresztą już po sposobie włączania się do ruchu pasem rozbiegowym można by wskazać tych, którzy jechać obwodnicą nie powinni, bo są idiotami albo właśnie gamoniami.

    • 23 2

  • problemem nie jest szybkość (1)

    Problemem nie jest szybkość ale wręcz jej brak. Jeśli jedzie pajac całą długość obwodnicy lewym pasem 70 km/h to inni się denerwują (żeby nie używać bardziej dosadnych słów) wyprzedza inne samochody na prawym jadące "tylko" 65 w sznurze ciężarówek i jest zdziwiony, że chcesz jechać normalnie. Powiedzmy szczerze - wszystko bierze się ze złego szkolenia podczas nauki jazdy.

    • 12 13

    • Jajasne Jajacek. Wrzuć filmik na jutub, albo przestań fantazjować. Nikt nie jeździ po lewym pasie Obwodnicy 70 km/h.

      • 0 1

  • poliski inzynier ruchu zna tylko dwa rozwiazania (1)

    znak i swiatla. I te dwa rozwiazania stosuje do rozwiazywania wszelakich problemow (dziury na drodze =znak; potracenia=swiatla itp itd). Otoz panowie inzynierowie uwierzcie, iz poza Polska sa inne kraje I tam tez sa samochody. Zobaczcie ile jest roznych rozwiazan stosowanych I uczcie sie od madrzejszych od was (tu macie akurat wybor bardzo szeroki).

    • 14 2

    • co konkretnie proponujesz?

      • 2 1

  • żal.pl

    Jest zakaz wyorzedzania przez ciezarowki ( nic nie pomoglo) niech teraz wprowadza calkowity zajaz wyprzedzania !! Osobowki beda jezdzily 90 za ciezarowkami bedzie bezpiecznie a i budzetu wuecej kasy za lamanie zakazu ;)))) no i oczywiscie co 5 km fotoradar !!!!

    • 3 1

  • debilizm (1)

    Debilny pomysl. A jak obciazenie dojdzie do 100 tys. to sie ograniczy predkosc do 60 km/h. Nieich wytycza jeszcze buspas i droge rowerowa.

    • 17 3

    • :)

      Akurat droga rowerowa to dobry pomysł.

      • 1 2

  • progi zwalniajace z tego slyniecie w kraju (2)

    na kazdej drozce nawalone progow ktos musi niezla kaske przycinac bo jak wytlumaczyc kolejny prog na jabloniowej?...

    • 7 3

    • zapytaj mistrzow prostej osiedlowej (1)

      na takich baranow innego sposobu nie ma

      • 4 6

      • jest - POLICJA !!!!!

        tylko jej u nas nie uświadczysz - d*py zza kółka czy biurka nie ruszają

        • 2 1

  • Przyczyna wypadkow sa: (6)

    60% - niezachowywanie odleglosci pomiedzy samochodami - siedzenie na d*pie i poganianie
    40% - wykonywanie innych czynnosci w trakcie jazdy, najczesciej tel kom I smsy

    istnieja przypadki kretnstwa kompletnego w ktorych to obie wymiennione czynnosci sa wykonywane jednoczesnie.

    • 26 1

    • (5)

      Przykład nr 1 - gdyby wszyscy jeździli zgodnie z zasadami ruchu, tzn - stosowali lewy pas tylko do wyprzedzania, to nick nie musiałby nikomu "siedzieć na d*pie".
      Oczywiście nie usprawiedliwiam tu części debili, którzy nie cenią swojego, oraz innych życia i robią niebezpieczne rzeczy na drodze.
      punkt 2 - tak, tu się w 100% zgadzam

      • 6 1

      • przestań gadać głupoty! (4)

        przecież pełno idiotów jest co mimio iż wyprzedzam jadąc 120/130 TIRy to i tak siedzą na tyłku w odległości kilkunastu cm i jeszcze światłami migają. Jak przy takiej prędkości i odległości cokolwiek zrobić... nie mówię o nawet nieprzewidzianej sytuacji, tylko nawet jak samochód z przodu zwolni nagle z jakiegoś powodu o 20km/h to burak z tyłu co myśli że jest Kubicą (i pewnie TY) od razu siedzi w bagażniku

        • 5 2

        • I najśmieszniejsze, że takie łosie uważają, że są mistrzami kierownicy... 100 procent racji!

          • 3 1

        • Ja jakos jezdze prawym pasem i nikt nie musi na mnie mrugac swiatlami, poganiac mnie itp! (2)

          wiec ruszcie leniwe tylki w wolnych autach z lewego na prawy pas, to i wam frustracja minie, ze ktos ma szybsze/lepsze/fajniejsze/nowsze auto

          • 3 4

          • To jednak nie znaczy , że może zamykać zegar w swoim fajniejszym itd .

            • 2 1

          • No i mamy debila przez którego co chwila jest korek na obwodnicy bo superkierowca okazał sie pólgłowkiem i nie wyrobił przy

            skoro osoba jadąca 130 km/h blokuje Tobie lewy pas... to czekam aż sie rozwalisz, z chęcia n****m Ci do trumny... szkoda że przy okazji mozesz zabic normalnych ludzi bęcwale z koksem zamiast mózgu

            • 2 3

  • Póki co mamy tylko nowe komplikacje na wjeździe w Obwodnicę z Estakady

    na lewym pasie prowadzone są roboty, które wahadłowo wyłączają także drugi (jedyny przejezdny) pas wjazdu. Oznaczenie zamknięcia pasa jest bardzo późne, bez wcześniejszych pachołków itd.; oczywiście zamiast jazdy na zamek, panuje tam jazda na zderzak. Dodatkowo wymalowano białą farbą jakieś dziwne oznakowanie poziome, które zachodzi na pasy Obwodnicy ale przecina je w dość dowolnej konwencji - totalnie nie rozumiem o co chodziło autorom tego szosowego malowidła. O spowolnieniu jakie te roboty wprowadzają nie muszę chyba mówić; zdziwię się natomiast jeśli nie dojdzie tam w najbliższym czasie do wypadku przez debilne oznakowanie. W ogóle cały ten wjazd jest do zaorania i ponownego zbudowania - dwa pasy zwężające się do jednego na podjeździe pod górę, przed samym połączeniem z obwodnicą - przy tej liczbie tirów, które tamtędy jeżdżą, to jest skrajny debilizm. A benkozaur nadal jak ten pączek w maśle, przyspawany do swego PRLowskiego stołeczka...

    • 4 1

  • Czemu między Matarnia a Karczemkami nie zrobiono 3 pasa (1)

    w stronę Łodzi - teraz przy wjeździe z Matarni trzeba się wbijać na 2 pasy a za 300m mamy tych pasów już aż pięć. Tak trudno było dorobić te kilkaset metrów dodatkowego pasa. Wjechanie z nie najdłuższej rozbiegówki w godzinach szczytu na zapchaną drogę nie jest najbezpieczniejsze.

    • 14 1

    • Sluszna uwaga

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane