• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Politechnika tłumaczy, dlaczego nie chce tramwaju

ms
4 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Dlaczego tramwaj nie powinien jechać przez kampus - argumenty Politechniki Gdańskiej


Władze Politechniki Gdańskiej postanowiły wytłumaczyć, dlaczego nie zgadzają się na poprowadzenie trasy tramwajowej przez teren swojego kampusu. - To kwestia bardzo czułej aparatury badawczej, której nie można przenieść w inne miejsce - argumentuje rektor PG, prof. Jacek Namieśnik.



Przekonują cię argumenty PG?

O przebiegu nowej trasy tramwajowej w Gdańsku, łączącej południe miasta, Morenę i Wrzeszcz pisaliśmy wielokrotnie, ostatnio w listopadzie. Dokładny przebieg trasy nie jest jeszcze ustalony na 100 proc., ale największe kontrowersje budzi ostatni odcinek, przed "wpięciem" w al. Grunwaldzką.

Pisaliśmy o tym szczegółowo w artykule Dwa warianty budowy Nowej Politechnicznej.

Wiadomo natomiast, że niezależnie od tego, czy tramwaj wjedzie na al. Grunwaldzką przez ul. Do Studzienki, czy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, na pewno nie pojedzie najkrótszą drogą - przez ulicę Siedlicką. Powód? Nie zgodziły się na to władze Politechniki Gdańskiej, do której należy ta ulica.
W tzw. decyzji środowiskowej dla budowy ul. Nowej Politechnicznej i trasy tramwajowej pod uwagę brane są tylko dwa warianty, które różnią się przebiegiem w pobliżu al. Grunwaldzkiej. W tzw. decyzji środowiskowej dla budowy ul. Nowej Politechnicznej i trasy tramwajowej pod uwagę brane są tylko dwa warianty, które różnią się przebiegiem w pobliżu al. Grunwaldzkiej.

O argumentach przemawiających za takim stanowiskiem rektor, prof. Jacek Namieśnik, i pracownicy naukowi uczelni opowiadają w materiale filmowym.

Oto racje, które zdaniem PG przemawiają za poprowadzeniem tramwaju inną trasą niż przez ul. Siedlicką:

  1. W ostatnich latach ta przebiegająca przez kampus Politechniki Gdańskiej ulica zmieniła swój charakter. Pojawił się kompleks, w którym mieści się Centrum Nanotechnologii B, nowe oblicze zyskał także Wydział Mechaniczny.
  2. W obu budynkach zainstalowano bardzo cenną aparaturę kontrolno-pomiarową, dzięki której naukowcy mogą prowadzić specjalistyczne badania, dotyczące m.in. nowoczesnych implantów.
  3. Przejeżdżające tuż obok tramwaje zakłócałyby pracę aparatury, nie tylko za sprawą wstrząsów, które można zminimalizować, ale przede wszystkim prądu stałego, którym zasilana jest tramwajowa sieć trakcyjna - nawet jeśli prąd stały powoduje mniej zakłóceń, niż prąd zmienny, którego wpływ na aparaturę prezentowany jest na filmie.
ms

Opinie (282)

  • Tramwaj (1)

    Szybciej można się rowerem lub samochodem przemieszczać po mieście ,ale na pewno nie tramwajem. Jazda nimi to paranoja.Doszło do tego że tramwaje stoją w korkach do tego przystanki co 70 m no i te notorycznie awarie i opóźnienia. Tramwaj powinien byc alternatywą dla innych środków komunikacji a niestety nie jest .

    • 40 2

    • Tramwaje powinny zostać zlikwidowane, a w miescu torów tramwajowych zrobić buspasy. Byłoby dużo lepiej

      • 4 7

  • dobra odpowiedź z argumentami - to lubię! (4)

    Bardzo mi miło jako mieszkańcowi Gdańska, że Rektor PG wypowiada się rzeczowo i pokazuje wraz ze współpracownikami uzasadnione przyczyny. Dopiero teraz rozumiem stanowisko Politechniki. To odbiega od tak częstej dzisiaj nonszalancji i traktowania mieszkańców.
    Chciałbym, żeby tramwaj szedł ul. Siedlicką, ale rozumiem, że nie jest to możliwe.
    Szacunek dla jasności i argumentacji.

    • 53 16

    • (2)

      Chociaż jeden rozsądny

      • 9 4

      • (1)

        Poza tym to teren uczelni i robi co chce.

        • 5 5

        • No chociaż jedna osoba to rozumie ;)

          • 4 5

    • jarales cos kolo dzisiaj

      sr*ly muchy bedzie wiosna d*po wlazie bez mydla

      • 1 1

  • moje zdanie (3)

    A ja nie chcę tramwaju przez ul. Wileńską, cicha, spokojna okolica z ślicznymi domkami zamieni się w kolejną autostradę :( niedługo w Gdańsku wszystko zabetonują i człowiek już nigdzie nie znajdzie spokoju.

    • 19 14

    • (2)

      Zajrzyj do matemblewa, to jest cicha okoloica

      • 4 0

      • odp (1)

        Zaglądam, ale chcę mieć też odrobinę spokoju w miejscu gdzie mieszkam.

        • 5 3

        • A ja chcę móc w spokoju skupić się na egzaminie, bez jeżdżących tramwajów pod oknem

          • 4 1

  • o kasę chodzi (2)

    pierdu pierdu głupie gadanie a może dlatego że polibuda straci na parkingach i akademikach bo będzie można dojechać tramwajem z innego miejsca, a nie jakaś tam aparatura.

    • 15 30

    • (1)

      na akademiki zawsze był i będzie większy popyt niż podaż (słynne kolejki pod bratniakiem we wrześniu) i żaden tramwaj tego nie zmieni, ale co ty tam wiesz jak Politechnike to ogladales z okna tramwaju jadąc do zatrudniaka.
      a co do parkingów to wielkie mi pieniądze - kilkadziesiąt złotych za semestr, przeciez to tyle co 1 miesieczny.

      • 7 2

      • 100zl za rok akademicki, opłaca się dużo bardziej niż tramwaje.

        • 2 1

  • Niezła ściema. Miasto musi wywalić kilka dodatkowych milionów złotych więcej, bo pan rektor ma trzy stoliki do pomiarów, których nie można przestawić.

    • 18 29

  • czekam na potwierdzenie tego wywodu, po ostatnim zabetonowaniu PG i cięciach zieleni (1)

    nie wierzę w światłość ichniejszej geriatrii

    • 21 7

    • Na politechnice latem ub.r. zmieniły się władze uczelni. Zabetonowanie przyklepali jeszcze ich poprzednicy.

      • 3 4

  • (1)

    A nie lepiej przeprowadzić przez Rzołnierzy Wyklętych,Rakoczego?Gdańsk by zyskał linie okrężną,coś na wzór Wrocławia

    • 7 9

    • "Rzołnierzy?" Co ty, przedwojenną ortografię stosujesz?

      • 5 1

  • W gruncie na którym położone jest torowisko tramwajowe wystepują tzw *prądy błądzące* powodujace silna korozję (1)

    podziemnych instalacji. To zjawisko zniszczyło rurociąg ciepłowniczy wzdłuż Alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej położony w gruncie, skutek był taki że położono drugi , naziemny by uniknąć częstych awarii.

    • 8 3

    • Mam nadzieję że projektanci nowej linii tramwajowej znają to zjawisko,a okoliczni mieszkańcy i instytucje nie zostaną z ręką w nocniku Budynia

      • 4 1

  • jak się CHCE coś udowodnic, to się udowodni, zwłaszcza naukowcy sobie udowodnią

    oni nie mówię przecież jak zrobić, tylko jak NIE zrobić. Żeby nie było i ten imperatyw jest punktem wyjścia i końca równocześnie.

    • 10 3

  • Argumenty PG zupełnie zrozumiałe (5)

    Pamiętam, jak mikroskop SEM wariował, jak grupa studentów przechodziła za drzwiami. A co dopiero w sytuacji, kiedy będzie tam prowadzony stały ruch tramwajowy! Dodatkowo stan techniczny wielu niezwykle precyzyjnych maszyn - to nie jest dokładność rzędu milimetra, jak niektórym może się wydawać, a tysięcznych - które kosztowały miliony złotych, nie może zależeć od widzimisię jakiejś grupy osób. Do tej pory ludzie jakoś przemieszczali się w tamtym terenie i nikomu to nie przeszkadzało.

    Innymi słowy, sprzęt z gruby hajs nie może zostać rozkalibrowany przez natężony ruch w okolicy, bo i nowe maszyny i praca ludzi pójdą w błoto.

    Alma mater, walcz!

    • 40 14

    • (1)

      a jadąca cieżarówka 24 000kg po dziurach to nie przeszkadza? Jak się chce to się powód znajdzie.

      • 2 10

      • Co innego ciężarówka jadąca kilkaset metrów od budynku, a co innego tramwaj pod oknem..

        • 5 3

    • Weź przestań... (1)

      Psu na budę ta aparatura, prochu tam nie wymyślą.

      Za parę lat sama się rozkalibruje, zestarzeje i dołączy do skansenu, którym jest reszta PG. A zburzone kamienice nie odrosną...

      • 6 4

      • mieszkałem przy politechnicznej 4

        i nie mam nic przeci zeby caly kwartał wyburzyć xD

        • 0 1

    • halo wojna sie skonczyla-czas wrocic do zycia

      jajoglowych jak w alamos proponuje przeniesc pod ziemie do scisle chronionych bunkrow i tak w stworzonych gettach nie beda sie czuc zagrozeni razem ze swoimi aparatami imenzurkami.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane