• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie dostanie 1,671 mld euro na inwestycje. Jest szansa na OPAT

Maciej Naskręt
10 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Bez dofinansowania z UE wiele inwestycji w naszym regionie w ogóle nie ruszyłoby, choćby warta 1 mld zł przebudowa magistrali kolejowej w Trójmieście. Bez dofinansowania z UE wiele inwestycji w naszym regionie w ogóle nie ruszyłoby, choćby warta 1 mld zł przebudowa magistrali kolejowej w Trójmieście.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło propozycję podziału funduszy europejskich na lata 2014-2020. Województwo pomorskie ma szansę otrzymać wstępnie 1,671 mld euro m.in. na innowacje w gospodarce, czy rozwój infrastruktury transportowej. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013. Dzięki dużemu dofinansowaniu wraca temat OPAT-u.



Który z projektów infrastrukturalnych jest dla Trójmiasta najważniejszy?

Minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska zaprezentowała projekt Umowy Partnerstwa, jaką Polska podpisze z Komisją Europejską na lata 2014-2020. Podczas posiedzenia Międzyresortowego Zespołu ds. Programowania i Wdrażania Funduszy Europejskich przedstawiła m.in. propozycję podziału środków unijnych na krajowe oraz regionalne programy.

To tzw. "nowy RPO", z którego dofinansowane są projekty systemu transportowego, czy rozwój i integracja efektywnych i przyjaznych środowisku miejskich systemów transportu zbiorowego.

Mamy szansę na duże pieniądze.

Ministerialni urzędnicy zaproponowali dla województwa pomorskiego na lata 2014-2020 kwotę 1,672 mld euro. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013.

Władze samorządu szacują, że tych pieniędzy powinno być jeszcze więcej. - Zanim strumień dofinansowania z Unii Europejskiej popłynie do naszego województwa będzie trzeba jeszcze przeprowadzić 13-procentową waloryzację zapisanej kwoty. Spodziewamy się, że otrzymamy w sumie ok. 1,9 mld euro. Mnie to oczywiście cieszy, bo to prawie 700 mln euro więcej niż w latach 2007-2013 - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Decyzja o tym, które sfery gospodarki procentowo będą mogły skorzystać z największych dopłat, zapadnie pod koniec czerwca.

Trudniej będzie wykorzystać środki.

Duże dofinansowanie umożliwi wzmocnienie i modernizację taboru kolejowego. Duże dofinansowanie umożliwi wzmocnienie i modernizację taboru kolejowego.
Unia Europejska i Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chcą, by środki były bardziej efektywnie wykorzystywane niż dotychczas. Z tego powodu wprowadzone zostaną w projektach tzw. kroki milowe. Brak ich realizacji będzie skutkował odbieraniem samorządowcom pieniędzy przez urzędników ministerialnych.

Ponadto nowy Regionalny Program Operacyjny będzie łączył w sobie Fundusz Rozwoju Regionalnego z Funduszem Społecznym UE. Oznacza to, że projekty ubiegające się o dofinansowanie jednocześnie muszą łączyć program Kapitał Ludzki z uwzględnieniem jego regionalnego charakteru.

Nie zabraknie inwestycji w transport.

Zaproponowana przez ministerstwo kwota otworzy szanse dla wielu regionalnych inwestycji w sektorze transportu. - Przede wszystkim będzie można ją spożytkować na rozbudowę z Redy do Wejherowa linii kolejowej nr 250, którą poruszają się głównie składy SKM. Pieniądze z UE będzie można spożytkować także na elektryfikację budowanej linii kolejowej PKM, a także relacji Gdynia - Kościerzyna - mówi Struk.

Przypomnijmy, że dzisiaj do Wejherowa składy SKM kursują po torach dalekobieżnych, co oznacza, że opóźnienia pociągów dalekobieżnych wpływają na opóźnienia SKM.

Do tego dochodzi też modernizacja i zakup nowego taboru.

Wraca temat OPAT.

OPAT w formie drogi ekspresowej.

Przypomnijmy, że władze Gdyni m.in. z samorządowcami z Redy i Rumi chcą budować dwujezdniowe połączenie drogowe między skrzyżowaniem obwodnicy z ul. Morską a drogą wojewódzką nr 250 w kierunku Władysławowa. To 14-kilometrowa Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Inwestycja według wstępnych założeń ma mieć status drogi ekspresowej. Koszt budowy trasy - nawet 1 mld zł - skutecznie blokuje jej wykonanie. Rząd nie chce dokładać się do tego przedsięwzięcia.

Z pomocą realizacji tej trasy mogą przyjść właśnie władze samorządu województwa. - Ze środków unijnych można zrealizować OPAT, ale w zawężonej wersji. Droga miałaby m.in. przekrój wyłącznie jednej jezdni po dwa pasy - uważa Struk.

- To dobry dla nas sygnał z Urzędu Marszałkowskiego. Wybudowanie w pierwszym etapie tylko jednej nitki OPAT na pewno wywołałoby efekt komunikacyjny, czyli zapewniłoby swobodny dojazd do terenów nadmorskich naszego województwa i odkorkowałoby znacznie drogę krajową nr 6 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Dla kogo największe dofinansowanie?

Budowa w ramach programu POIiŚ Trasy Słowackiego w Gdańsku. Budowa w ramach programu POIiŚ Trasy Słowackiego w Gdańsku.
Od początku prac nad nowym budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020 urzędnicy z Brukseli zapowiadali, że największą pulę dofinansowania otrzymają projekty realizowane przez związki międzygminne, prowadzące do większej ich integracji. Są to nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale także przedsięwzięcia wodno-ściekowe.

Stąd też słuszne wydaje się powołanie przez lokalne władze w naszym regionie Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego i Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów NORDA.

21 mld euro na inwestycje w ramach POIiŚ.

Największą pulę pieniędzy do rozdania ma jak zawsze Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Warszawie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Korzystać z nich będą mogły władze samorządów w całym kraju, ale też największe spółki Skarbu Państwa.

W Trójmieście dzięki pieniądzom z programu POIiŚ na lata 2007-2013 realizowana jest Trasa Słowackiego, a także Trasa Sucharskiego. Dzięki temu programowi mogła się też w 2011 r. rozpocząć przebudowa głównej magistrali kolejowej relacji Tczew - Gdynia.

Pomorskie nie dostanie najwięcej.

Lwią część pieniędzy w ramach RPO dostanie samorząd województwa śląskiego. MRR zapisało 3 mld euro. Podobną kwotę otrzyma też województwo mazowieckie.

Najmniej pieniędzy ministerialni urzędnicy zapisali dla województwa opolskiego - ok. 800 mln euro.

Opinie (285) 8 zablokowanych

  • A transport wodny? (1)

    Czemu w Polsce ludzie mają klapki na oczach i widzą tylko drogi lądowe i szynowe?! Przecież jedna barka na Wiśle to kilkanaście tirów mniej na drogach. Transport wodny jest tańszy i bardziej ekologiczny

    • 12 2

    • Papież kazał barki zostawić na brzegu.

      • 2 0

  • 35 lat Gdańsk czeka na tramwaj na Morenę !!!

    Jeżeli nie teraz to już nigdy, miasto i cała Polska jest tak zadłużona, że po 2020-tym kiedy skończą się fundusze staniemy się drugą Mołdawią

    PS. w piłce nożnej juz mamy sukcesy

    • 10 11

  • ej to w końcu euro czy zł? bo piszecie euro a potem struk mowi o zł...

    • 3 1

  • Oj! to kolesie sie ustawią!

    To beda drogie inwestycje!

    • 7 1

  • CZAS NA EXPRESÓWKĘ S7 DO ELBLAGA!!! (3)

    a gdzie S7 S7 S7.... się pytam?

    • 12 4

    • no tak a gdzie jest MODERNIZACJA i poszerzenie naszej OBWODNICY? (1)

      w końcu skupia ona największą naszą Aglomeracje a ciągle tam korki i blokady

      • 2 5

      • Obwodnica była już zmodernizowana,a poszerzać jej nie trzeba.

        Konieczna jest natomiast modernizacja węzłów i dojazdówek,oraz system informowania o utrudnieniach (w postaci tablic LED albo DOT przez zjazdami) i styknie.

        • 2 0

    • Elbląg powinien

      |"wrócić do Gdańska "

      BEZAPELACYJNIE I NATYCHMIAST!

      • 1 1

  • Ważniejsza jest Nowa Spacerowa (2)

    i tunel pod Pachołkiem,połączenie Sopotu,Oliwy,Przymorza,Żabianki,Jelitkowa z obwodnicą zachodnią,tym samym powstanie Gdański Ring Komunikacyjny.

    • 9 18

    • a ja chcę w Gdańsku metro (1)

      a co Tusk jako b. Gdańszczanin obecnie Sopocianin niech coś zrobi wielkiego dla Gdańska

      • 3 2

      • Ale masz metro. Tylko nikomu zakopać się go nie chciało.

        • 5 0

  • "budowanej linii kolejowej PKM, a także relacji Gdynia - Kościerzyna" (11)

    Człowiek widać się ciągle uczy. A nawet komuniści uczyli, że tę trasę uruchomiono dużżżżooo przed wojną, aby ominąć gdańskie blokady i zaporowe cła w Wolnym Gdańsku.
    Pan Strug dziś twierdzi, że jednak będzie.... Komu mam wierzyć?

    Martwi mnie wybudowanie "w pierwszym etapie tylko jednej nitki OPAT". Nie wyobrażam sobie wybudowanie jednej nitki i zabezpieczenia pod drugą w Gdyni? Czyli tunel pod torami i dalej będzie dwa razy kopany. Może niech podzielą na trzy zadania;
    1. Węzeł Doliny Logistycznej (jako całość w tym Drogę Czerwoną)
    2. Całkowite prace ziemne dla OPAT
    3. I wariantowa bezwzględnie jeden nitka, ale z promesą i w niektórych newralgicznych odcinkach na dwie

    • 11 5

    • Niech Gdynia nie płacze,tylko (9)

      • 4 3

      • Tylko zbiera kasę na wkład własny (6)

        a nie marnotrawi ja na bezsensowne lotnisko,infobox czy inne fanaberie

        • 8 4

        • Barry, a to mnie oświeciłeś, (5)

          że OPAT to sprawa wewnętrzna Gminy Gdynia? No jak nie Struk to jeszcze Pan Berry mnie edukuje w gospodarce przestrzennej. Poniedziałek i takie nrrryyy;))

          Czy porty też już przekazano samorządom gminnym? Bo jakoś mi to uciekło? A co z koleją pewnie też.....?

          • 2 5

          • Nie rozumiesz, OPAT jest najważniejszy dla Gdyni (4)

            Bo ma wyrzuć ruch turystyczny z jej dróg. Oczywiście zasługuje na dofinansowanie ze środków UE, ale na wkład własny dla jego części Gdyńskiej to Gdynia powinna znaleźć, może nie całość, ale choć cześć środków na wkład własny dla tego odcinka OPAT.

            • 5 4

            • a ile Gdańsk dołożył (3)

              do własnej obwodnicy???????

              • 3 3

              • A ile Gdynia dołoży do Trasy Łęborskiej (2)

                która będzie budowana z pieniędzy państwowych jako obwodnica północna?

                • 6 2

              • wiesz kmiotku (1)

                jaka jest różnica pomiędzy TRASĄ a OBWODNICĄ???

                • 1 2

              • Na oko jakieś pięć punktów w Scrabble

                Albo być-albo-nie-być w "Familiadzie".

                • 2 0

      • a mówiąc poważnie to ktoś za tak małą kasę dla Pomorza powinien byc "odwołany" (1)

        zgadnijcie kto??
        Mówiło się o co najmniej min. 1/3 dużo większej puli. A jest jak zwykle ochłap i to ostatni, który nie pozwoli nam dogonić cywilizowanego świata a co będzie dalej?

        Na szczęście wszystko będzie można wypunktować na nowym FORUM odnośnie INWESTYCJI w INFOBOXie. Tylko co to zmieni. To tak jakbyśmy mówili o ogromnym błędzie Liberałów odnośnie OFE. A ostatnio wiadomo, iż OFE nakładają gigantyczny ciężar na polskie finanse publiczne, dopełniając dług publiczny do obecnego 900 mld.,i z tego powodu myśląc o przyszłych pokoleniach emerytów i podatników, musimy Polskę z tej pułapki wyprowadzić.
        Jak można było te fundusze poddać grze rynkowej? Tak by nawet Moskwa nie zrobiła tylko wredni krwiopijcy i cwaniacy na Wall Street.
        W pewnym momencie UE umyje ręce i powie daliśmy Wam tyle szmalu a wyście go roztrwonili poprzez jakieś stadioniki, ECS, średniowieczne teatry,... a teraz to jeszcze narzekacie?

        Nie wiem jak to się ma z "lotnisko,infobox" bo na nie nie dano Gdyni złamanego szeląga z UE, a poszła kasa publiczna i są to najpotrzebniejsze i przyszłościowe inwestycje w Gdyni nie tylko dla jej rozwoju.

        • 2 5

        • A leśny odcinek Trasy Kwiatkowskiego to nie miał dofinansowania UE?

          • 5 1

    • panie geniuszu

      jedna nitka tak jak na obwodnicy słupska czyli węzły z 2 pasami a reszta to 1 pas

      • 1 1

  • Rozwiązać SKM, powołać nową firmę, stare złomy sprzedać na złom. (1)

    I kupic nowe składy, wyremontować perony. Ludzie.. takie to trudne?! Gluszek, nieudaczniku!

    • 12 2

    • Po pierwsze,Głuszek jest rzecznikiem,a nie dyrektorem zarządzającym. Po drugie,sam załóż firmę przewozową

      A potem się wymądrzaj... "udaczniku".

      • 1 1

  • kto zrobi "fokę" ten dostanie kase

    a Sczurkowi nawet foka nie pomoze i OPAT nie powstanie

    • 9 4

  • "Najmniej pieniędzy ministerialni urzędnicy zapisali dla województwa opolskiego"

    no chyba Pan Redaktor wolne żarty sobie robi. Województwo, które powinno być Powiatem. Nie dość, że pieniądze tak potrzebne na infrastrukturę są przejadane przez podwojona biurokracje, to jeszcze jakieś anse. Ja rozumie naciski głównego płatnika w UE, ale bądźmy choć trochę przyzwoici?

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane