- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (108 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (314 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (46 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Pomorskie dostanie 1,671 mld euro na inwestycje. Jest szansa na OPAT
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło propozycję podziału funduszy europejskich na lata 2014-2020. Województwo pomorskie ma szansę otrzymać wstępnie 1,671 mld euro m.in. na innowacje w gospodarce, czy rozwój infrastruktury transportowej. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013. Dzięki dużemu dofinansowaniu wraca temat OPAT-u.
To tzw. "nowy RPO", z którego dofinansowane są projekty systemu transportowego, czy rozwój i integracja efektywnych i przyjaznych środowisku miejskich systemów transportu zbiorowego.
Mamy szansę na duże pieniądze.
Ministerialni urzędnicy zaproponowali dla województwa pomorskiego na lata 2014-2020 kwotę 1,672 mld euro. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013.
Władze samorządu szacują, że tych pieniędzy powinno być jeszcze więcej. - Zanim strumień dofinansowania z Unii Europejskiej popłynie do naszego województwa będzie trzeba jeszcze przeprowadzić 13-procentową waloryzację zapisanej kwoty. Spodziewamy się, że otrzymamy w sumie ok. 1,9 mld euro. Mnie to oczywiście cieszy, bo to prawie 700 mln euro więcej niż w latach 2007-2013 - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Decyzja o tym, które sfery gospodarki procentowo będą mogły skorzystać z największych dopłat, zapadnie pod koniec czerwca.
Trudniej będzie wykorzystać środki.
Unia Europejska i Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chcą, by środki były bardziej efektywnie wykorzystywane niż dotychczas. Z tego powodu wprowadzone zostaną w projektach tzw. kroki milowe. Brak ich realizacji będzie skutkował odbieraniem samorządowcom pieniędzy przez urzędników ministerialnych.
Ponadto nowy Regionalny Program Operacyjny będzie łączył w sobie Fundusz Rozwoju Regionalnego z Funduszem Społecznym UE. Oznacza to, że projekty ubiegające się o dofinansowanie jednocześnie muszą łączyć program Kapitał Ludzki z uwzględnieniem jego regionalnego charakteru.
Nie zabraknie inwestycji w transport.
Zaproponowana przez ministerstwo kwota otworzy szanse dla wielu regionalnych inwestycji w sektorze transportu. - Przede wszystkim będzie można ją spożytkować na rozbudowę z Redy do Wejherowa linii kolejowej nr 250, którą poruszają się głównie składy SKM. Pieniądze z UE będzie można spożytkować także na elektryfikację budowanej linii kolejowej PKM, a także relacji Gdynia - Kościerzyna - mówi Struk.
Przypomnijmy, że dzisiaj do Wejherowa składy SKM kursują po torach dalekobieżnych, co oznacza, że opóźnienia pociągów dalekobieżnych wpływają na opóźnienia SKM.
Do tego dochodzi też modernizacja i zakup nowego taboru.
Wraca temat OPAT.
OPAT w formie drogi ekspresowej.
Z pomocą realizacji tej trasy mogą przyjść właśnie władze samorządu województwa. - Ze środków unijnych można zrealizować OPAT, ale w zawężonej wersji. Droga miałaby m.in. przekrój wyłącznie jednej jezdni po dwa pasy - uważa Struk.
- To dobry dla nas sygnał z Urzędu Marszałkowskiego. Wybudowanie w pierwszym etapie tylko jednej nitki OPAT na pewno wywołałoby efekt komunikacyjny, czyli zapewniłoby swobodny dojazd do terenów nadmorskich naszego województwa i odkorkowałoby znacznie drogę krajową nr 6 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
Dla kogo największe dofinansowanie?
Od początku prac nad nowym budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020 urzędnicy z Brukseli zapowiadali, że największą pulę dofinansowania otrzymają projekty realizowane przez związki międzygminne, prowadzące do większej ich integracji. Są to nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale także przedsięwzięcia wodno-ściekowe.
Stąd też słuszne wydaje się powołanie przez lokalne władze w naszym regionie Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego i Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów NORDA.
21 mld euro na inwestycje w ramach POIiŚ.
Największą pulę pieniędzy do rozdania ma jak zawsze Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Warszawie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Korzystać z nich będą mogły władze samorządów w całym kraju, ale też największe spółki Skarbu Państwa.
W Trójmieście dzięki pieniądzom z programu POIiŚ na lata 2007-2013 realizowana jest Trasa Słowackiego, a także Trasa Sucharskiego. Dzięki temu programowi mogła się też w 2011 r. rozpocząć przebudowa głównej magistrali kolejowej relacji Tczew - Gdynia.
Pomorskie nie dostanie najwięcej.
Lwią część pieniędzy w ramach RPO dostanie samorząd województwa śląskiego. MRR zapisało 3 mld euro. Podobną kwotę otrzyma też województwo mazowieckie.
Najmniej pieniędzy ministerialni urzędnicy zapisali dla województwa opolskiego - ok. 800 mln euro.
Opinie (285) 8 zablokowanych
-
2013-06-10 09:05
To ta pula którą ParlamentEuroejski zablokował?
wzw z tym prem. Tuski nie może się wywiązać z obietnicy
wojażu po kraju ??- 6 1
-
2013-06-10 09:18
OPAT OPAT OPAT. Juz prawie 70 lat buduja OPAT i ciagle tylko gadaja a nic nie robia
OPAT OPAT OPAT. BUDUJCIE OPAT
- 15 4
-
2013-06-10 09:21
Państwo, które przez 14 miesięcy nie potrafiło przyjąć jednolitej i spójnej (6)
ustawy "śmieciowej" nie daje gwarancji optymalnego wykorzystania unijnych środków. Znowu kabzy napchają niemieccy, portugalscy i chgw jacy jeszcze generalni wykonawcy, a krajowi podwykonawcy pójdą z torbami.
Amen.
Wróć. By żyło się lepiej!- 18 5
-
2013-06-10 09:55
... (5)
Załóż firmę, startuj w przetargu, wygraj go i napchaj swoje kieszenie?
Czy ktoś Ci broni??- 1 4
-
2013-06-10 10:30
Jak takiś mundry to wytłumacz dlaczego każda gmina (4)
przyjęła własne kolory worków na odpady:-)
- 2 2
-
2013-06-10 10:43
(2)
nawet ILOŚĆ worków jest różna
i częstość opróżniania...
nie wierzę, że utrzymają opróżnianie co tydzień, jak do tej pory, nie przy takim pogiętym systemie. odpady organiczne będą gniły...- 1 1
-
2013-06-10 11:19
A stawka? Od 7 złotych do 40 i więcej
Co składa się na koszt wywozu śmieci? Paliwo, robocizna i koszty utylizacji są na "stałym"* poziomie, więc co powoduje, że w jednej gminie jest tanio, a w innej drą z człowieka skórę pasami?
* Jeżeli rosną koszty, to rosną w całym kraju.- 3 1
-
2013-06-10 18:57
Towarzysze! Przywróćmy Polskę Ludową,to w całym kraju będzie znów tak samo!
- 1 0
-
2013-06-10 11:34
A co ciekawe, każda gmina ma też własną nazwę, własnego wójta, własną radę i w ogóle własne miejsce na mapie. Skandal!
- 1 5
-
2013-06-10 09:24
Droga numer 250??
Widzę że w Trójmieście nie bardzo się orientują gdzie leży Reda czy Władysławowo, cóż dopiero w warszawce ... Brawo nasi lobbyści!
- 4 0
-
2013-06-10 09:25
Cyt;, Do tego dochodzi też modernizacja i zakup nowego taboru.''
Kluczowym wydaje sie ile urzednicy przeznacza na nowe sklady a ile na modernizacje zabytkow.Czy trojmiasto doczeka sie kiedys nowoczesnych skladow dla SKM ki czy dalej beda dofinansowywac .Na slasku I wARSZAWIE jezdza nowymi...czy Trojmiasto zawsze musi byc pokrzywdzone przez urzednikow?Jesli sa srodki na budowy,przebudowy i remonty to kiedy jesli nie teraz robic ten cywilizacyjny skok?
- 3 1
-
2013-06-10 09:27
Na ratunek Stogom
Pomocy , ratunku dla podwórek na ulicy Zimnej i Stryjewskiego . O d 50 lat nikt nie chce nam pomóc a my grzęźniemy w błocie i dziurach. Nie wspomnę o lini tramwajowj , która niedługo całkowicie się rozpadnie i pozostaną nam jedynie piesze wycieczki do pracy .
- 5 5
-
2013-06-10 09:30
Niestety po roku 2020 kasa się skończy. Jeżeli do tego czasu nie zrobi się w kraju porządku tzn ludzie nie będą mieli tu przyszłości będą musieli emigrować to będzie to Finis Poloniae bo potem trzeba już będzie tylko spłacać długi za tę kasę z UE.
- 3 1
-
2013-06-10 09:33
Kiedy autostrada z Berlina do Gdanska?
- 10 2
-
2013-06-10 09:56
GOM
Nie "Gdański Okręg Metropolitalny", a "Gdański Obszar Metropolitalny"
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 2 1
-
2013-06-10 10:24
Uwolnić Reja! (2)
czy to Spacerowa i Czyżewskiego nie są najbardziej zakorkowanymi ulicami caluteńkiego Trójmiasta?
a w ankiecie nie ma takiej opcji...- 3 7
-
2013-06-10 19:00
Dość cięcia TPK nowymi "przelotówkami" (1)
- 1 1
-
2013-06-10 20:33
jakie "cięcie" ?!
ta ulica już jest
nawierzchnia, pobocze wszystko,
przegradza ją tylko szlaban
trzeba ten szlaban UKRAŚĆ
i to wielokrotnie, jak będą go odtwarzać
matematyku- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.