• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie dostanie 1,671 mld euro na inwestycje. Jest szansa na OPAT

Maciej Naskręt
10 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Bez dofinansowania z UE wiele inwestycji w naszym regionie w ogóle nie ruszyłoby, choćby warta 1 mld zł przebudowa magistrali kolejowej w Trójmieście. Bez dofinansowania z UE wiele inwestycji w naszym regionie w ogóle nie ruszyłoby, choćby warta 1 mld zł przebudowa magistrali kolejowej w Trójmieście.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło propozycję podziału funduszy europejskich na lata 2014-2020. Województwo pomorskie ma szansę otrzymać wstępnie 1,671 mld euro m.in. na innowacje w gospodarce, czy rozwój infrastruktury transportowej. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013. Dzięki dużemu dofinansowaniu wraca temat OPAT-u.



Który z projektów infrastrukturalnych jest dla Trójmiasta najważniejszy?

Minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska zaprezentowała projekt Umowy Partnerstwa, jaką Polska podpisze z Komisją Europejską na lata 2014-2020. Podczas posiedzenia Międzyresortowego Zespołu ds. Programowania i Wdrażania Funduszy Europejskich przedstawiła m.in. propozycję podziału środków unijnych na krajowe oraz regionalne programy.

To tzw. "nowy RPO", z którego dofinansowane są projekty systemu transportowego, czy rozwój i integracja efektywnych i przyjaznych środowisku miejskich systemów transportu zbiorowego.

Mamy szansę na duże pieniądze.

Ministerialni urzędnicy zaproponowali dla województwa pomorskiego na lata 2014-2020 kwotę 1,672 mld euro. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013.

Władze samorządu szacują, że tych pieniędzy powinno być jeszcze więcej. - Zanim strumień dofinansowania z Unii Europejskiej popłynie do naszego województwa będzie trzeba jeszcze przeprowadzić 13-procentową waloryzację zapisanej kwoty. Spodziewamy się, że otrzymamy w sumie ok. 1,9 mld euro. Mnie to oczywiście cieszy, bo to prawie 700 mln euro więcej niż w latach 2007-2013 - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Decyzja o tym, które sfery gospodarki procentowo będą mogły skorzystać z największych dopłat, zapadnie pod koniec czerwca.

Trudniej będzie wykorzystać środki.

Duże dofinansowanie umożliwi wzmocnienie i modernizację taboru kolejowego. Duże dofinansowanie umożliwi wzmocnienie i modernizację taboru kolejowego.
Unia Europejska i Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chcą, by środki były bardziej efektywnie wykorzystywane niż dotychczas. Z tego powodu wprowadzone zostaną w projektach tzw. kroki milowe. Brak ich realizacji będzie skutkował odbieraniem samorządowcom pieniędzy przez urzędników ministerialnych.

Ponadto nowy Regionalny Program Operacyjny będzie łączył w sobie Fundusz Rozwoju Regionalnego z Funduszem Społecznym UE. Oznacza to, że projekty ubiegające się o dofinansowanie jednocześnie muszą łączyć program Kapitał Ludzki z uwzględnieniem jego regionalnego charakteru.

Nie zabraknie inwestycji w transport.

Zaproponowana przez ministerstwo kwota otworzy szanse dla wielu regionalnych inwestycji w sektorze transportu. - Przede wszystkim będzie można ją spożytkować na rozbudowę z Redy do Wejherowa linii kolejowej nr 250, którą poruszają się głównie składy SKM. Pieniądze z UE będzie można spożytkować także na elektryfikację budowanej linii kolejowej PKM, a także relacji Gdynia - Kościerzyna - mówi Struk.

Przypomnijmy, że dzisiaj do Wejherowa składy SKM kursują po torach dalekobieżnych, co oznacza, że opóźnienia pociągów dalekobieżnych wpływają na opóźnienia SKM.

Do tego dochodzi też modernizacja i zakup nowego taboru.

Wraca temat OPAT.

OPAT w formie drogi ekspresowej.

Przypomnijmy, że władze Gdyni m.in. z samorządowcami z Redy i Rumi chcą budować dwujezdniowe połączenie drogowe między skrzyżowaniem obwodnicy z ul. Morską a drogą wojewódzką nr 250 w kierunku Władysławowa. To 14-kilometrowa Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Inwestycja według wstępnych założeń ma mieć status drogi ekspresowej. Koszt budowy trasy - nawet 1 mld zł - skutecznie blokuje jej wykonanie. Rząd nie chce dokładać się do tego przedsięwzięcia.

Z pomocą realizacji tej trasy mogą przyjść właśnie władze samorządu województwa. - Ze środków unijnych można zrealizować OPAT, ale w zawężonej wersji. Droga miałaby m.in. przekrój wyłącznie jednej jezdni po dwa pasy - uważa Struk.

- To dobry dla nas sygnał z Urzędu Marszałkowskiego. Wybudowanie w pierwszym etapie tylko jednej nitki OPAT na pewno wywołałoby efekt komunikacyjny, czyli zapewniłoby swobodny dojazd do terenów nadmorskich naszego województwa i odkorkowałoby znacznie drogę krajową nr 6 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Dla kogo największe dofinansowanie?

Budowa w ramach programu POIiŚ Trasy Słowackiego w Gdańsku. Budowa w ramach programu POIiŚ Trasy Słowackiego w Gdańsku.
Od początku prac nad nowym budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020 urzędnicy z Brukseli zapowiadali, że największą pulę dofinansowania otrzymają projekty realizowane przez związki międzygminne, prowadzące do większej ich integracji. Są to nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale także przedsięwzięcia wodno-ściekowe.

Stąd też słuszne wydaje się powołanie przez lokalne władze w naszym regionie Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego i Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów NORDA.

21 mld euro na inwestycje w ramach POIiŚ.

Największą pulę pieniędzy do rozdania ma jak zawsze Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Warszawie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Korzystać z nich będą mogły władze samorządów w całym kraju, ale też największe spółki Skarbu Państwa.

W Trójmieście dzięki pieniądzom z programu POIiŚ na lata 2007-2013 realizowana jest Trasa Słowackiego, a także Trasa Sucharskiego. Dzięki temu programowi mogła się też w 2011 r. rozpocząć przebudowa głównej magistrali kolejowej relacji Tczew - Gdynia.

Pomorskie nie dostanie najwięcej.

Lwią część pieniędzy w ramach RPO dostanie samorząd województwa śląskiego. MRR zapisało 3 mld euro. Podobną kwotę otrzyma też województwo mazowieckie.

Najmniej pieniędzy ministerialni urzędnicy zapisali dla województwa opolskiego - ok. 800 mln euro.

Opinie (285) 8 zablokowanych

  • To ta pula którą ParlamentEuroejski zablokował?

    wzw z tym prem. Tuski nie może się wywiązać z obietnicy
    wojażu po kraju ??

    • 6 1

  • OPAT OPAT OPAT. Juz prawie 70 lat buduja OPAT i ciagle tylko gadaja a nic nie robia

    OPAT OPAT OPAT. BUDUJCIE OPAT

    • 15 4

  • Państwo, które przez 14 miesięcy nie potrafiło przyjąć jednolitej i spójnej (6)

    ustawy "śmieciowej" nie daje gwarancji optymalnego wykorzystania unijnych środków. Znowu kabzy napchają niemieccy, portugalscy i chgw jacy jeszcze generalni wykonawcy, a krajowi podwykonawcy pójdą z torbami.
    Amen.
    Wróć. By żyło się lepiej!

    • 18 5

    • ... (5)

      Załóż firmę, startuj w przetargu, wygraj go i napchaj swoje kieszenie?
      Czy ktoś Ci broni??

      • 1 4

      • Jak takiś mundry to wytłumacz dlaczego każda gmina (4)

        przyjęła własne kolory worków na odpady:-)

        • 2 2

        • (2)

          nawet ILOŚĆ worków jest różna
          i częstość opróżniania...

          nie wierzę, że utrzymają opróżnianie co tydzień, jak do tej pory, nie przy takim pogiętym systemie. odpady organiczne będą gniły...

          • 1 1

          • A stawka? Od 7 złotych do 40 i więcej

            Co składa się na koszt wywozu śmieci? Paliwo, robocizna i koszty utylizacji są na "stałym"* poziomie, więc co powoduje, że w jednej gminie jest tanio, a w innej drą z człowieka skórę pasami?

            * Jeżeli rosną koszty, to rosną w całym kraju.

            • 3 1

          • Towarzysze! Przywróćmy Polskę Ludową,to w całym kraju będzie znów tak samo!

            • 1 0

        • A co ciekawe, każda gmina ma też własną nazwę, własnego wójta, własną radę i w ogóle własne miejsce na mapie. Skandal!

          • 1 5

  • Droga numer 250??

    Widzę że w Trójmieście nie bardzo się orientują gdzie leży Reda czy Władysławowo, cóż dopiero w warszawce ... Brawo nasi lobbyści!

    • 4 0

  • Cyt;, Do tego dochodzi też modernizacja i zakup nowego taboru.''

    Kluczowym wydaje sie ile urzednicy przeznacza na nowe sklady a ile na modernizacje zabytkow.Czy trojmiasto doczeka sie kiedys nowoczesnych skladow dla SKM ki czy dalej beda dofinansowywac .Na slasku I wARSZAWIE jezdza nowymi...czy Trojmiasto zawsze musi byc pokrzywdzone przez urzednikow?Jesli sa srodki na budowy,przebudowy i remonty to kiedy jesli nie teraz robic ten cywilizacyjny skok?

    • 3 1

  • Na ratunek Stogom

    Pomocy , ratunku dla podwórek na ulicy Zimnej i Stryjewskiego . O d 50 lat nikt nie chce nam pomóc a my grzęźniemy w błocie i dziurach. Nie wspomnę o lini tramwajowj , która niedługo całkowicie się rozpadnie i pozostaną nam jedynie piesze wycieczki do pracy .

    • 5 5

  • Niestety po roku 2020 kasa się skończy. Jeżeli do tego czasu nie zrobi się w kraju porządku tzn ludzie nie będą mieli tu przyszłości będą musieli emigrować to będzie to Finis Poloniae bo potem trzeba już będzie tylko spłacać długi za tę kasę z UE.

    • 3 1

  • Kiedy autostrada z Berlina do Gdanska?

    • 10 2

  • GOM

    Nie "Gdański Okręg Metropolitalny", a "Gdański Obszar Metropolitalny"

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 2 1

  • Uwolnić Reja! (2)

    czy to Spacerowa i Czyżewskiego nie są najbardziej zakorkowanymi ulicami caluteńkiego Trójmiasta?

    a w ankiecie nie ma takiej opcji...

    • 3 7

    • Dość cięcia TPK nowymi "przelotówkami" (1)

      • 1 1

      • jakie "cięcie" ?!

        ta ulica już jest
        nawierzchnia, pobocze wszystko,
        przegradza ją tylko szlaban

        trzeba ten szlaban UKRAŚĆ
        i to wielokrotnie, jak będą go odtwarzać
        matematyku

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane