• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie dostanie 1,671 mld euro na inwestycje. Jest szansa na OPAT

Maciej Naskręt
10 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Bez dofinansowania z UE wiele inwestycji w naszym regionie w ogóle nie ruszyłoby, choćby warta 1 mld zł przebudowa magistrali kolejowej w Trójmieście. Bez dofinansowania z UE wiele inwestycji w naszym regionie w ogóle nie ruszyłoby, choćby warta 1 mld zł przebudowa magistrali kolejowej w Trójmieście.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło propozycję podziału funduszy europejskich na lata 2014-2020. Województwo pomorskie ma szansę otrzymać wstępnie 1,671 mld euro m.in. na innowacje w gospodarce, czy rozwój infrastruktury transportowej. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013. Dzięki dużemu dofinansowaniu wraca temat OPAT-u.



Który z projektów infrastrukturalnych jest dla Trójmiasta najważniejszy?

Minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska zaprezentowała projekt Umowy Partnerstwa, jaką Polska podpisze z Komisją Europejską na lata 2014-2020. Podczas posiedzenia Międzyresortowego Zespołu ds. Programowania i Wdrażania Funduszy Europejskich przedstawiła m.in. propozycję podziału środków unijnych na krajowe oraz regionalne programy.

To tzw. "nowy RPO", z którego dofinansowane są projekty systemu transportowego, czy rozwój i integracja efektywnych i przyjaznych środowisku miejskich systemów transportu zbiorowego.

Mamy szansę na duże pieniądze.

Ministerialni urzędnicy zaproponowali dla województwa pomorskiego na lata 2014-2020 kwotę 1,672 mld euro. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013.

Władze samorządu szacują, że tych pieniędzy powinno być jeszcze więcej. - Zanim strumień dofinansowania z Unii Europejskiej popłynie do naszego województwa będzie trzeba jeszcze przeprowadzić 13-procentową waloryzację zapisanej kwoty. Spodziewamy się, że otrzymamy w sumie ok. 1,9 mld euro. Mnie to oczywiście cieszy, bo to prawie 700 mln euro więcej niż w latach 2007-2013 - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Decyzja o tym, które sfery gospodarki procentowo będą mogły skorzystać z największych dopłat, zapadnie pod koniec czerwca.

Trudniej będzie wykorzystać środki.

Duże dofinansowanie umożliwi wzmocnienie i modernizację taboru kolejowego. Duże dofinansowanie umożliwi wzmocnienie i modernizację taboru kolejowego.
Unia Europejska i Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chcą, by środki były bardziej efektywnie wykorzystywane niż dotychczas. Z tego powodu wprowadzone zostaną w projektach tzw. kroki milowe. Brak ich realizacji będzie skutkował odbieraniem samorządowcom pieniędzy przez urzędników ministerialnych.

Ponadto nowy Regionalny Program Operacyjny będzie łączył w sobie Fundusz Rozwoju Regionalnego z Funduszem Społecznym UE. Oznacza to, że projekty ubiegające się o dofinansowanie jednocześnie muszą łączyć program Kapitał Ludzki z uwzględnieniem jego regionalnego charakteru.

Nie zabraknie inwestycji w transport.

Zaproponowana przez ministerstwo kwota otworzy szanse dla wielu regionalnych inwestycji w sektorze transportu. - Przede wszystkim będzie można ją spożytkować na rozbudowę z Redy do Wejherowa linii kolejowej nr 250, którą poruszają się głównie składy SKM. Pieniądze z UE będzie można spożytkować także na elektryfikację budowanej linii kolejowej PKM, a także relacji Gdynia - Kościerzyna - mówi Struk.

Przypomnijmy, że dzisiaj do Wejherowa składy SKM kursują po torach dalekobieżnych, co oznacza, że opóźnienia pociągów dalekobieżnych wpływają na opóźnienia SKM.

Do tego dochodzi też modernizacja i zakup nowego taboru.

Wraca temat OPAT.

OPAT w formie drogi ekspresowej.

Przypomnijmy, że władze Gdyni m.in. z samorządowcami z Redy i Rumi chcą budować dwujezdniowe połączenie drogowe między skrzyżowaniem obwodnicy z ul. Morską a drogą wojewódzką nr 250 w kierunku Władysławowa. To 14-kilometrowa Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Inwestycja według wstępnych założeń ma mieć status drogi ekspresowej. Koszt budowy trasy - nawet 1 mld zł - skutecznie blokuje jej wykonanie. Rząd nie chce dokładać się do tego przedsięwzięcia.

Z pomocą realizacji tej trasy mogą przyjść właśnie władze samorządu województwa. - Ze środków unijnych można zrealizować OPAT, ale w zawężonej wersji. Droga miałaby m.in. przekrój wyłącznie jednej jezdni po dwa pasy - uważa Struk.

- To dobry dla nas sygnał z Urzędu Marszałkowskiego. Wybudowanie w pierwszym etapie tylko jednej nitki OPAT na pewno wywołałoby efekt komunikacyjny, czyli zapewniłoby swobodny dojazd do terenów nadmorskich naszego województwa i odkorkowałoby znacznie drogę krajową nr 6 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Dla kogo największe dofinansowanie?

Budowa w ramach programu POIiŚ Trasy Słowackiego w Gdańsku. Budowa w ramach programu POIiŚ Trasy Słowackiego w Gdańsku.
Od początku prac nad nowym budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020 urzędnicy z Brukseli zapowiadali, że największą pulę dofinansowania otrzymają projekty realizowane przez związki międzygminne, prowadzące do większej ich integracji. Są to nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale także przedsięwzięcia wodno-ściekowe.

Stąd też słuszne wydaje się powołanie przez lokalne władze w naszym regionie Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego i Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów NORDA.

21 mld euro na inwestycje w ramach POIiŚ.

Największą pulę pieniędzy do rozdania ma jak zawsze Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Warszawie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Korzystać z nich będą mogły władze samorządów w całym kraju, ale też największe spółki Skarbu Państwa.

W Trójmieście dzięki pieniądzom z programu POIiŚ na lata 2007-2013 realizowana jest Trasa Słowackiego, a także Trasa Sucharskiego. Dzięki temu programowi mogła się też w 2011 r. rozpocząć przebudowa głównej magistrali kolejowej relacji Tczew - Gdynia.

Pomorskie nie dostanie najwięcej.

Lwią część pieniędzy w ramach RPO dostanie samorząd województwa śląskiego. MRR zapisało 3 mld euro. Podobną kwotę otrzyma też województwo mazowieckie.

Najmniej pieniędzy ministerialni urzędnicy zapisali dla województwa opolskiego - ok. 800 mln euro.

Opinie (285) 8 zablokowanych

  • dostanie a dostało

    to zasadnicza i bardzo wielka różnica,
    więc po co te spory, dyskusje

    czy będą te pieniądze to się dopiero okaże

    • 7 0

  • Budujmy trasę Kaszubską!!!

    Obwodnica metropolitarna i inne inwestycjne mogą poczekać.

    • 11 13

  • To świetnie - kupa kasy,

    będzie ciepłych posad w ZDiZ-tach - przetargi na remonty od 2015 inwestycji zakończonych po 2014 i będzie więcej sygnalizatorów i Tristar 2

    • 4 3

  • Obwodnica "Metropolitalna " to absurd (2)

    to jest nic innego jak połączenie Straszyna z nieistniejacą Trasą Kaszubską. Jak chcecie wydawać miliardy na skrócenie mieszkańcom Straszyna dojazdu do Chwaszczyna o 5 minut to proszę bardzo, ale wydaje sie że są inne bardziej palące potrzeby np REMONT TRAKTU ŚW WOJCIECHA

    • 19 10

    • Tylko Trakt i OM maja 2 funkcje i finansowane beda z 2 pul pieniedzy

      • 1 0

    • Popieram!!!

      Dlakogo taka ogroma inwestycja - dla miasteczek i wsi żeby dojeżdzać taką drogą ekspresówką?
      Może zamiast tego poszerzyć obwodnice trójmiejską i puścić trasę kaszbską z wezła karczemki na lębork - wtedy będziemy mieli 2 w 1.
      Ponadto zrobić obwodnice małego trójmiasta z Gdyni.

      • 1 3

  • świetnie - będą wielkie inwestycje !!!!

    będziemy stać w co raz dłuższych korkach na bezsensownie ustawionych światłach,
    będą też jeszcze większe długi a i tak nie doczekamy się załatania dziur w miejskich ulicach

    • 8 4

  • Pomorskie dostanie 1.671 mld euro.... (4)

    .... czytaj Gdańsk dostanie 1.671 mld euro.

    • 17 4

    • I gitara

      skansen gdynia zostanie scalony ze skansenem wdzydze

      • 8 4

    • Nie przesadzaj, Gdańsk 1 mld, a koncówkę 671 mln dostanie reszta województwa.

      • 9 0

    • Gdańskowi należy sie jeszcze więcej

      w końcu to w Gdańsku obalono komunę.

      • 6 3

    • Nie no, po 100 baniek jest zarezerwowane dla Tczewa i Malborka.

      Wywalczyli sobie w ramach jakiegoś tam funduszu wspierania średnich miast.

      • 4 0

  • Które Władysławowo leży przy drodze przy drodze 250? (1)

    • 7 0

    • 14km obwodnicy pod Toruń....

      Się to Trójmiasto rozrosło....człowiek pośpi kilka razy dłużej i już tyle rzeczy przegapi...

      • 1 1

  • Droga wojewódzka nr 250?

    • 6 0

  • Na co teraz podawać kwoty???

    jak pula jest przeznaczona na Polskę a tu daje się podział polityczny dziś pisze się te prawie 2 mld a ZAPOMNIELIŚCIE o jednym niedługo wybory i pomorskie może dostać kopa w d bądź 2 razy tyle.
    tylko zależy jacy koledzy będą siedzieć na wiejskiej w warszawie i na nowych ogrodach w gdańsku.

    • 6 3

  • (1)

    Nooo, przedsiębiorczy już zacierają rączki. Mogą szykować swoje wirtualne projeky realizowane w ramach POIG, dzięki którym wyłudzają z kasy EU miliony euro. Ciekawe czy w nowej perspektywie ktoś tą patologie ukruci, czy będziemi mieli kolejne eldorado.

    • 6 4

    • sie wszycho zgadza :)

      można dużo...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane