• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie dostanie 1,671 mld euro na inwestycje. Jest szansa na OPAT

Maciej Naskręt
10 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Bez dofinansowania z UE wiele inwestycji w naszym regionie w ogóle nie ruszyłoby, choćby warta 1 mld zł przebudowa magistrali kolejowej w Trójmieście. Bez dofinansowania z UE wiele inwestycji w naszym regionie w ogóle nie ruszyłoby, choćby warta 1 mld zł przebudowa magistrali kolejowej w Trójmieście.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło propozycję podziału funduszy europejskich na lata 2014-2020. Województwo pomorskie ma szansę otrzymać wstępnie 1,671 mld euro m.in. na innowacje w gospodarce, czy rozwój infrastruktury transportowej. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013. Dzięki dużemu dofinansowaniu wraca temat OPAT-u.



Który z projektów infrastrukturalnych jest dla Trójmiasta najważniejszy?

Minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska zaprezentowała projekt Umowy Partnerstwa, jaką Polska podpisze z Komisją Europejską na lata 2014-2020. Podczas posiedzenia Międzyresortowego Zespołu ds. Programowania i Wdrażania Funduszy Europejskich przedstawiła m.in. propozycję podziału środków unijnych na krajowe oraz regionalne programy.

To tzw. "nowy RPO", z którego dofinansowane są projekty systemu transportowego, czy rozwój i integracja efektywnych i przyjaznych środowisku miejskich systemów transportu zbiorowego.

Mamy szansę na duże pieniądze.

Ministerialni urzędnicy zaproponowali dla województwa pomorskiego na lata 2014-2020 kwotę 1,672 mld euro. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013.

Władze samorządu szacują, że tych pieniędzy powinno być jeszcze więcej. - Zanim strumień dofinansowania z Unii Europejskiej popłynie do naszego województwa będzie trzeba jeszcze przeprowadzić 13-procentową waloryzację zapisanej kwoty. Spodziewamy się, że otrzymamy w sumie ok. 1,9 mld euro. Mnie to oczywiście cieszy, bo to prawie 700 mln euro więcej niż w latach 2007-2013 - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Decyzja o tym, które sfery gospodarki procentowo będą mogły skorzystać z największych dopłat, zapadnie pod koniec czerwca.

Trudniej będzie wykorzystać środki.

Duże dofinansowanie umożliwi wzmocnienie i modernizację taboru kolejowego. Duże dofinansowanie umożliwi wzmocnienie i modernizację taboru kolejowego.
Unia Europejska i Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chcą, by środki były bardziej efektywnie wykorzystywane niż dotychczas. Z tego powodu wprowadzone zostaną w projektach tzw. kroki milowe. Brak ich realizacji będzie skutkował odbieraniem samorządowcom pieniędzy przez urzędników ministerialnych.

Ponadto nowy Regionalny Program Operacyjny będzie łączył w sobie Fundusz Rozwoju Regionalnego z Funduszem Społecznym UE. Oznacza to, że projekty ubiegające się o dofinansowanie jednocześnie muszą łączyć program Kapitał Ludzki z uwzględnieniem jego regionalnego charakteru.

Nie zabraknie inwestycji w transport.

Zaproponowana przez ministerstwo kwota otworzy szanse dla wielu regionalnych inwestycji w sektorze transportu. - Przede wszystkim będzie można ją spożytkować na rozbudowę z Redy do Wejherowa linii kolejowej nr 250, którą poruszają się głównie składy SKM. Pieniądze z UE będzie można spożytkować także na elektryfikację budowanej linii kolejowej PKM, a także relacji Gdynia - Kościerzyna - mówi Struk.

Przypomnijmy, że dzisiaj do Wejherowa składy SKM kursują po torach dalekobieżnych, co oznacza, że opóźnienia pociągów dalekobieżnych wpływają na opóźnienia SKM.

Do tego dochodzi też modernizacja i zakup nowego taboru.

Wraca temat OPAT.

OPAT w formie drogi ekspresowej.

Przypomnijmy, że władze Gdyni m.in. z samorządowcami z Redy i Rumi chcą budować dwujezdniowe połączenie drogowe między skrzyżowaniem obwodnicy z ul. Morską a drogą wojewódzką nr 250 w kierunku Władysławowa. To 14-kilometrowa Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Inwestycja według wstępnych założeń ma mieć status drogi ekspresowej. Koszt budowy trasy - nawet 1 mld zł - skutecznie blokuje jej wykonanie. Rząd nie chce dokładać się do tego przedsięwzięcia.

Z pomocą realizacji tej trasy mogą przyjść właśnie władze samorządu województwa. - Ze środków unijnych można zrealizować OPAT, ale w zawężonej wersji. Droga miałaby m.in. przekrój wyłącznie jednej jezdni po dwa pasy - uważa Struk.

- To dobry dla nas sygnał z Urzędu Marszałkowskiego. Wybudowanie w pierwszym etapie tylko jednej nitki OPAT na pewno wywołałoby efekt komunikacyjny, czyli zapewniłoby swobodny dojazd do terenów nadmorskich naszego województwa i odkorkowałoby znacznie drogę krajową nr 6 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Dla kogo największe dofinansowanie?

Budowa w ramach programu POIiŚ Trasy Słowackiego w Gdańsku. Budowa w ramach programu POIiŚ Trasy Słowackiego w Gdańsku.
Od początku prac nad nowym budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020 urzędnicy z Brukseli zapowiadali, że największą pulę dofinansowania otrzymają projekty realizowane przez związki międzygminne, prowadzące do większej ich integracji. Są to nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale także przedsięwzięcia wodno-ściekowe.

Stąd też słuszne wydaje się powołanie przez lokalne władze w naszym regionie Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego i Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów NORDA.

21 mld euro na inwestycje w ramach POIiŚ.

Największą pulę pieniędzy do rozdania ma jak zawsze Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Warszawie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Korzystać z nich będą mogły władze samorządów w całym kraju, ale też największe spółki Skarbu Państwa.

W Trójmieście dzięki pieniądzom z programu POIiŚ na lata 2007-2013 realizowana jest Trasa Słowackiego, a także Trasa Sucharskiego. Dzięki temu programowi mogła się też w 2011 r. rozpocząć przebudowa głównej magistrali kolejowej relacji Tczew - Gdynia.

Pomorskie nie dostanie najwięcej.

Lwią część pieniędzy w ramach RPO dostanie samorząd województwa śląskiego. MRR zapisało 3 mld euro. Podobną kwotę otrzyma też województwo mazowieckie.

Najmniej pieniędzy ministerialni urzędnicy zapisali dla województwa opolskiego - ok. 800 mln euro.

Opinie (285) 8 zablokowanych

  • NIE DLA OPAT!!! (15)

    Nie budować OPAT!
    Nie ułatwiać mieszkańcom Wejherowa dojazdu do pracy samochodami! Niech stoją w korkach jak już tak bardzo chcą przyjeżdżać tu do pracy.
    Powstrzymać mieszkańców Gdańska przed przeprowadzką do Wejherowa.

    • 29 87

    • Człowieku... (9)

      Zdajesz sobie sprawę z tego, że bez mieszkańców Rumi, Redy i Wejherowa, czyli 120 tys. ludzi Gdynia (250 tys. mieszkańców) nie byłaby takim samym miastem? Znaczna część firm, szkół, restauracji itd. poszłaby do zamknięcia, a budżet Gdyni zapewne zmniejszyłby się o jakieś 10-20%. Poważnie.

      • 8 6

      • Biorąc pod uwage fakt, ze większosc z was przyjezdni z Rumii, Redy i Wejherowa (2)

        zarobione w Gdyni pieniądze wydaje na czynsze, media poza Gdynią, oszczednosci na uciechy w restauracjach i sklepach takze poza Gdynią a z podatku rozlicza się w lokalnych urzedach to zysk Gdyni z faktu, ze ją najeżdżacie jest nikły albo i żaden. Na nic komu nierentowne restauracje, sklepy czy rozjeżdżone drogi, gdy zarabiane pieniadze wędruja "za granicę" Gdyni. Tutaj działa ten sam opluwany przez wszystkich Polaków mechanizm wywożenia zysku z Biedronek, Reali i innych Castoram do krajów, gdzie znajduje sie siedziba danej firmy. Czy przez to Polska ma lepiej? NIE! Czy przez to Gdynia ma lepiej? NIE! Wiec, Wy, którzy uważacie się za zbawicieli, weźcie juz sobie na wstrzymanie, bo od tego braku samokrytycyzmu to wam odbija.

        • 2 2

        • Nie do końca (1)

          Widać, że nie mieszkasz w Rumi (przez jedno "i"). Większość osób w znacznej części swoje zarobki wydaje w Gdyni - właśnie w restauracjach, kinie, czy na imprezach. Ich dzieci tak samo - uczą się w gdyńskich szkołach, mają tam znajomych, tam się "bawią". Nie do końca rozumiesz mechanizmy rządzące ekonomią. Co z tego, że zapłacę podatek od moich zarobków w Wejherowie, skoro firma w której pracuję zapłaci w Gdyni wielokrotnie większy z tytułu produktu, który wytwarzam? Zapewniam Ciebie, że bezrobotnych w Gdyni jest dużo mniej niż ludzi mieszkających w tzw. Małym Trójmieście Kaszubskim i pracujących w Gdyni. Swoim tokiem myślenia chcesz powiedzieć, że gdyby Polska zamknęła się na wszystkie inwestycje zagraniczne to by miała dużo lepiej? Przemyśl, czy wybudowanie 3000 Biedronek w Polsce miało negatywny wpływ na Polskę, tylko dlatego, że firma jest portugalska (holenderska?).

          • 3 3

          • pomyslałem za Twoja namową, to teraz Ty pomyśl

            czy zwiniecie sie 3000 Biedronek z kraju, gdzie nie ma dla nich konkurencji będzie dobre dla Polski? Moze wystarczylo ich po prostu nie wpuszczac i pasc "Dobre bo Polskie" choc odrobinę mniej konkurencyjne ? jestem z wykształcenia ekonomistą, miesiecznie mam z tego tytułu 9,5 tys złotych na rękę. Chcesz powiedziec, ze mój pracodwaca płaci mi za "nie rozumienie mechanizmów rynkowych" ? To Twoje zdanie najbardziej przypadło mi do gustu, a żeby Ci poprawic humor skwitowałem je specyficznym uśmieszkiem i symbolicznym kólkiem przy skroni ...

            • 1 2

      • nie swiruj (5)

        dzietnosci nie zwiekszasz dla Gdańska, wiec miasto bez ciebie i reszty osciennego towarzystwa tez da sobie rade. co innego byloby, gdybys chciał tu mieszkac i zwiekszac poglowie dzietnoscią. A toooo to juz co innego, wtedy byłbys Gosc przez duze GIE, a tak to jestes jeszcze jednym krzykaczem, któremu sie wydaje, ze uratuje Gdańsk swoją obecnoscią na rynku pracy.

        • 0 5

        • Hahaha (4)

          Naprawdę trzeba być z Gdyni, żeby nie rozumieć co użytkownik Gościu napisał. Zwiększaj sobie dalej "dzietność" w Gdańsku i tkwij w przekonaniu, że nie zbawi Twojego miasta obecność dorosłych ludzi na rynku pracy.

          • 2 1

          • nie zbawi (3)

            swoja akceptacją pracy za niską płacę powodujesz, ze ci co mieszkają w Gdańsku, nie mogą znaleźc pracy za sensowne pieniadze, za które mogliby utrzymac sie w miescie, w którym życie nie jest tak tanie jak u ciebie w pipidówce. Czyli mówiąc krótko: odbierasz miejsca pracy miejscowym, a dodatkowo przyzwyczajasz miejscowych pracodawców do zaniżania stawek za pracę, bo pracodawca też umie liczyc. A efekt tego jest taki, ze ty za swoje 1800 zeta zyjesz w swojej wsi jak pączek w masle, a miastowy musi jechac na 2 etaty, by komornik nie zabrał mu mieszkania na kredyt.

            Jakim trzeba byc "dorosłym" by nie rozumiec tej zaleznosci?

            • 4 3

            • jest jedna Polska, gościu, nieważne czy Wejherowo, Pruszcz Gdański czy Gdańsk... czujesz się Gdańszczaninem ale już nie Polakiem? szukasz wrogów wśród rodaków?

              • 4 1

            • O czym Ty mówisz? (1)

              Człowieku - oceniasz wszystkich ludzi swoją miarką?
              Jaką akceptacją pracy za niską płacę? Jakim dorosłym trzeba być, żeby zarabiać 1800 zł? Przepraszam, ale nigdy tyle nie zarabiałem. Ja to widzę tak, że gdyby na moje stanowisko (niemało płatne) byłoby wystarczająco dużo chętnych w Gdańsku to by nie było oferty pracy na nie. I wyobraź sobie, że niektórzy wolą mieszkać w takim mieście jak Rumia. Nie jest to bynajmniej żadna wieś, ale chleb kosztuje faktycznie 1,50 zł zamiast 3 zł. I cieszy mnie, że mój samorząd chce wnieść swój wkład w budowę OPAT, ale z tego powodu, że wyprowadzą ruch samochodowy za miasto. Mi sama droga wisi i dynda, gdyż jeżdżę SKMką.

              • 2 4

              • czyli potwierdzasz co napisałem

                wiec po co ten wrzask skoro to racja?

                • 2 2

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • s7

      ważniejsza dla regionu, a wykreślona z centralnego, więc...:)
      i czemu nie ma tego w ankiecie?

      • 11 1

    • co?

      • 0 0

    • ja bym chciał cośwybudować dla opata

      • 0 0

    • Fakt dla nas tubylców w betonie

      będą tylko korki, czerwona fala i długi do spłacenia za wiekopomne inwestycje typu ECS lub stadion dla super kopytkarzy

      • 9 2

  • Nie podoba mi się to.Najlepiej aby ten kraj spłonął i się zawalił. (16)

    Wtedy by była to wina PO i mógłbym wrócić do władzy.

    • 36 38

    • Do lemingów (1)

      Straszenie złym Kaczorem już nic nie daje. Wręcz przeciwnie poparcie dla Prawa i Sprawiedliwości ciągle rośnie. Dlatego proponujemy nową wersję straszaka: Jak nie będziesz głosować za platformą, TO PRZYJDZIE ZŁA BABA JAGA I POZABIERA WAM ZEGARKI.

      • 1 5

      • Za to po następnych rządach PiS-u matki będą nim straszyć nim jeszcze przez 200 lat.

        To oczywista oczywistość.

        • 1 2

    • leming niepotrafi niczego innego jak straszyc ludzi Pisem.Tylko to juz niedziała!! (1)

      Bajeczki wymyslane jak to bedzie gdy pisowce beda u władzy okazało sie ze za Tuska jest gorzej niz za pisowców !!Dlamnie moze nawet i małpa rzadzic bo gorzej niz za rzadów kolesów POlityków juz nie bedzie!!Nawet ci co byli lemingami otwieraja oczy i maja dosć rzadów icwaniaków i ich ncelowej niegospodarnosci.Ludzie maja juz dosc dolacanie kolesiom milionów jak za kocert madonny czy inne z kasy podatnika!I tego ze POlitycy żyją w luksusie a podatników obdzierają ze skóry!Notowania rzadu spadaja wiec trzeba ludzi straszyc pisem !!

      • 3 4

      • Za to PiSowcy żyją skromniutko,np. w taniutkich leśniczówkach

        A ich koalicjanci to w ogóle był wzór cnót i skromności.

        • 5 2

    • (3)

      Narazie to kraj się zwala i płonie ale to nie wina tuska i po bo onie nie rządzą.

      • 4 7

      • Tobie zawsze wszystko się zawala. (2)

        Tyle co zbudowano przez ostatnie lata nie zbudowano przez kilka poprzedzających dekad.
        No cóż,pisiakom nikt nie dogodził,oni wszędzie widza klęskę i katastrofę.

        • 8 3

        • realizowano inwestycje które były zaplanowane i oplacone przez poprzednie rzady! (1)

          ale taki tępak jak ty leming tego nie rozumie

          • 2 5

          • realizowano inwestycje które były zaplanowane i oplacone przez poprzednie rzady!

            Jak opłacone przez poprzednie rządy to nie potrzeba nowych srodków finansowych. Poprzednie rządy jak pisze ten głupek to opłaciły to tylko brać się za robotę. wszystko opłacone!..

            • 2 1

    • Oby tak się stało (5)

      Wolę PiS niż obecnych złodziei

      • 11 11

      • Zacznij od siebie, (4)

        podpal swój dom i siebie.

        • 9 7

        • jeśli to była by cena za ratunek dla kraju (3)

          to czemu nie?
          Ty byś chciał tylko dostawać, a kiedyś ludzie walczyli i umierali aby inni mogli żyć.

          • 2 6

          • Ostatnio zdewastowaliśmy kawałek Gdańska budując nową Słowackiego. (2)

            Teraz będziemy dewastować przy budowie kolei metropolitalnej.
            A co tam,jak dewastować to na całego.
            Ciekawe tylko skąd się biorą takie matoły jak ty.

            • 1 8

            • (1)

              Po Twojej wypowiedzi wnioskuję iż matka usiadła Ci na głowę przy porodzie.Współczuję rodzinie.Będę się modlił za Ciebie.

              • 1 1

              • Modlitwa modlitwą

                ale nie zapomnij o comiesięcznej wpłacie.

                • 4 6

    • Oj nudzi ci się człowieku, o 7:39 takie głupoty wypisywać. Kolejny tłumok wepchnięty w schemat walki PO-PIS. (1)

      • 6 1

      • Ale taka jest prawda.

        To widać jak małego człowieka cieszy i buduje każde niepowodzenie PO.

        • 5 3

  • Obwodnica "Metropolitalna " to absurd (2)

    to jest nic innego jak połączenie Straszyna z nieistniejacą Trasą Kaszubską. Jak chcecie wydawać miliardy na skrócenie mieszkańcom Straszyna dojazdu do Chwaszczyna o 5 minut to proszę bardzo, ale wydaje sie że są inne bardziej palące potrzeby np REMONT TRAKTU ŚW WOJCIECHA

    • 19 10

    • Popieram!!!

      Dlakogo taka ogroma inwestycja - dla miasteczek i wsi żeby dojeżdzać taką drogą ekspresówką?
      Może zamiast tego poszerzyć obwodnice trójmiejską i puścić trasę kaszbską z wezła karczemki na lębork - wtedy będziemy mieli 2 w 1.
      Ponadto zrobić obwodnice małego trójmiasta z Gdyni.

      • 1 3

    • Tylko Trakt i OM maja 2 funkcje i finansowane beda z 2 pul pieniedzy

      • 1 0

  • CZAS NA EXPRESÓWKĘ S7 DO ELBLAGA!!! (3)

    a gdzie S7 S7 S7.... się pytam?

    • 12 4

    • Elbląg powinien

      |"wrócić do Gdańska "

      BEZAPELACYJNIE I NATYCHMIAST!

      • 1 1

    • no tak a gdzie jest MODERNIZACJA i poszerzenie naszej OBWODNICY? (1)

      w końcu skupia ona największą naszą Aglomeracje a ciągle tam korki i blokady

      • 2 5

      • Obwodnica była już zmodernizowana,a poszerzać jej nie trzeba.

        Konieczna jest natomiast modernizacja węzłów i dojazdówek,oraz system informowania o utrudnieniach (w postaci tablic LED albo DOT przez zjazdami) i styknie.

        • 2 0

  • To działa tak: Z ludów Europy ściągają pieniądze na przeróżne sposoby

    potem te pieniądze pomniejszone o to co trzeba zapłacić armii urzędników i nadzorców wszelkiej maści wysyła się do władców ludów Europy i oni je rozdysponowują po swojemu, opłacając swoje kliki i biorąc łapówki od przedsiębiorców chcących budować to i tamto.

    I tak to się kręci.

    Wymordowali arystokracje za pomocą otumanionych ludzi i teraz panują nad nimi dręcząc narody 10 x bardziej od złego króla.

    • 4 3

  • Uwolnić Reja! (2)

    czy to Spacerowa i Czyżewskiego nie są najbardziej zakorkowanymi ulicami caluteńkiego Trójmiasta?

    a w ankiecie nie ma takiej opcji...

    • 3 7

    • Dość cięcia TPK nowymi "przelotówkami" (1)

      • 1 1

      • jakie "cięcie" ?!

        ta ulica już jest
        nawierzchnia, pobocze wszystko,
        przegradza ją tylko szlaban

        trzeba ten szlaban UKRAŚĆ
        i to wielokrotnie, jak będą go odtwarzać
        matematyku

        • 0 1

  • A transport wodny? (1)

    Czemu w Polsce ludzie mają klapki na oczach i widzą tylko drogi lądowe i szynowe?! Przecież jedna barka na Wiśle to kilkanaście tirów mniej na drogach. Transport wodny jest tańszy i bardziej ekologiczny

    • 12 2

    • Papież kazał barki zostawić na brzegu.

      • 2 0

  • Rozwiązać SKM, powołać nową firmę, stare złomy sprzedać na złom. (1)

    I kupic nowe składy, wyremontować perony. Ludzie.. takie to trudne?! Gluszek, nieudaczniku!

    • 12 2

    • Po pierwsze,Głuszek jest rzecznikiem,a nie dyrektorem zarządzającym. Po drugie,sam załóż firmę przewozową

      A potem się wymądrzaj... "udaczniku".

      • 1 1

  • Dobra, dobra. Opat opatem ale (2)

    Czy Gdynia i jej towarzystwo ma kase na wklad wlasny ?

    • 42 10

    • NORDA (1)

      to prawie jak NORAD....

      • 3 2

      • Albo,co gorsza, ZURAD

        • 1 0

  • Państwo, które przez 14 miesięcy nie potrafiło przyjąć jednolitej i spójnej (6)

    ustawy "śmieciowej" nie daje gwarancji optymalnego wykorzystania unijnych środków. Znowu kabzy napchają niemieccy, portugalscy i chgw jacy jeszcze generalni wykonawcy, a krajowi podwykonawcy pójdą z torbami.
    Amen.
    Wróć. By żyło się lepiej!

    • 18 5

    • ... (5)

      Załóż firmę, startuj w przetargu, wygraj go i napchaj swoje kieszenie?
      Czy ktoś Ci broni??

      • 1 4

      • Jak takiś mundry to wytłumacz dlaczego każda gmina (4)

        przyjęła własne kolory worków na odpady:-)

        • 2 2

        • (2)

          nawet ILOŚĆ worków jest różna
          i częstość opróżniania...

          nie wierzę, że utrzymają opróżnianie co tydzień, jak do tej pory, nie przy takim pogiętym systemie. odpady organiczne będą gniły...

          • 1 1

          • Towarzysze! Przywróćmy Polskę Ludową,to w całym kraju będzie znów tak samo!

            • 1 0

          • A stawka? Od 7 złotych do 40 i więcej

            Co składa się na koszt wywozu śmieci? Paliwo, robocizna i koszty utylizacji są na "stałym"* poziomie, więc co powoduje, że w jednej gminie jest tanio, a w innej drą z człowieka skórę pasami?

            * Jeżeli rosną koszty, to rosną w całym kraju.

            • 3 1

        • A co ciekawe, każda gmina ma też własną nazwę, własnego wójta, własną radę i w ogóle własne miejsce na mapie. Skandal!

          • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane