• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie dostanie 1,671 mld euro na inwestycje. Jest szansa na OPAT

Maciej Naskręt
10 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Bez dofinansowania z UE wiele inwestycji w naszym regionie w ogóle nie ruszyłoby, choćby warta 1 mld zł przebudowa magistrali kolejowej w Trójmieście. Bez dofinansowania z UE wiele inwestycji w naszym regionie w ogóle nie ruszyłoby, choćby warta 1 mld zł przebudowa magistrali kolejowej w Trójmieście.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło propozycję podziału funduszy europejskich na lata 2014-2020. Województwo pomorskie ma szansę otrzymać wstępnie 1,671 mld euro m.in. na innowacje w gospodarce, czy rozwój infrastruktury transportowej. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013. Dzięki dużemu dofinansowaniu wraca temat OPAT-u.



Który z projektów infrastrukturalnych jest dla Trójmiasta najważniejszy?

Minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska zaprezentowała projekt Umowy Partnerstwa, jaką Polska podpisze z Komisją Europejską na lata 2014-2020. Podczas posiedzenia Międzyresortowego Zespołu ds. Programowania i Wdrażania Funduszy Europejskich przedstawiła m.in. propozycję podziału środków unijnych na krajowe oraz regionalne programy.

To tzw. "nowy RPO", z którego dofinansowane są projekty systemu transportowego, czy rozwój i integracja efektywnych i przyjaznych środowisku miejskich systemów transportu zbiorowego.

Mamy szansę na duże pieniądze.

Ministerialni urzędnicy zaproponowali dla województwa pomorskiego na lata 2014-2020 kwotę 1,672 mld euro. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013.

Władze samorządu szacują, że tych pieniędzy powinno być jeszcze więcej. - Zanim strumień dofinansowania z Unii Europejskiej popłynie do naszego województwa będzie trzeba jeszcze przeprowadzić 13-procentową waloryzację zapisanej kwoty. Spodziewamy się, że otrzymamy w sumie ok. 1,9 mld euro. Mnie to oczywiście cieszy, bo to prawie 700 mln euro więcej niż w latach 2007-2013 - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Decyzja o tym, które sfery gospodarki procentowo będą mogły skorzystać z największych dopłat, zapadnie pod koniec czerwca.

Trudniej będzie wykorzystać środki.

Duże dofinansowanie umożliwi wzmocnienie i modernizację taboru kolejowego. Duże dofinansowanie umożliwi wzmocnienie i modernizację taboru kolejowego.
Unia Europejska i Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chcą, by środki były bardziej efektywnie wykorzystywane niż dotychczas. Z tego powodu wprowadzone zostaną w projektach tzw. kroki milowe. Brak ich realizacji będzie skutkował odbieraniem samorządowcom pieniędzy przez urzędników ministerialnych.

Ponadto nowy Regionalny Program Operacyjny będzie łączył w sobie Fundusz Rozwoju Regionalnego z Funduszem Społecznym UE. Oznacza to, że projekty ubiegające się o dofinansowanie jednocześnie muszą łączyć program Kapitał Ludzki z uwzględnieniem jego regionalnego charakteru.

Nie zabraknie inwestycji w transport.

Zaproponowana przez ministerstwo kwota otworzy szanse dla wielu regionalnych inwestycji w sektorze transportu. - Przede wszystkim będzie można ją spożytkować na rozbudowę z Redy do Wejherowa linii kolejowej nr 250, którą poruszają się głównie składy SKM. Pieniądze z UE będzie można spożytkować także na elektryfikację budowanej linii kolejowej PKM, a także relacji Gdynia - Kościerzyna - mówi Struk.

Przypomnijmy, że dzisiaj do Wejherowa składy SKM kursują po torach dalekobieżnych, co oznacza, że opóźnienia pociągów dalekobieżnych wpływają na opóźnienia SKM.

Do tego dochodzi też modernizacja i zakup nowego taboru.

Wraca temat OPAT.

OPAT w formie drogi ekspresowej.

Przypomnijmy, że władze Gdyni m.in. z samorządowcami z Redy i Rumi chcą budować dwujezdniowe połączenie drogowe między skrzyżowaniem obwodnicy z ul. Morską a drogą wojewódzką nr 250 w kierunku Władysławowa. To 14-kilometrowa Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Inwestycja według wstępnych założeń ma mieć status drogi ekspresowej. Koszt budowy trasy - nawet 1 mld zł - skutecznie blokuje jej wykonanie. Rząd nie chce dokładać się do tego przedsięwzięcia.

Z pomocą realizacji tej trasy mogą przyjść właśnie władze samorządu województwa. - Ze środków unijnych można zrealizować OPAT, ale w zawężonej wersji. Droga miałaby m.in. przekrój wyłącznie jednej jezdni po dwa pasy - uważa Struk.

- To dobry dla nas sygnał z Urzędu Marszałkowskiego. Wybudowanie w pierwszym etapie tylko jednej nitki OPAT na pewno wywołałoby efekt komunikacyjny, czyli zapewniłoby swobodny dojazd do terenów nadmorskich naszego województwa i odkorkowałoby znacznie drogę krajową nr 6 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Dla kogo największe dofinansowanie?

Budowa w ramach programu POIiŚ Trasy Słowackiego w Gdańsku. Budowa w ramach programu POIiŚ Trasy Słowackiego w Gdańsku.
Od początku prac nad nowym budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020 urzędnicy z Brukseli zapowiadali, że największą pulę dofinansowania otrzymają projekty realizowane przez związki międzygminne, prowadzące do większej ich integracji. Są to nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale także przedsięwzięcia wodno-ściekowe.

Stąd też słuszne wydaje się powołanie przez lokalne władze w naszym regionie Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego i Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów NORDA.

21 mld euro na inwestycje w ramach POIiŚ.

Największą pulę pieniędzy do rozdania ma jak zawsze Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Warszawie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Korzystać z nich będą mogły władze samorządów w całym kraju, ale też największe spółki Skarbu Państwa.

W Trójmieście dzięki pieniądzom z programu POIiŚ na lata 2007-2013 realizowana jest Trasa Słowackiego, a także Trasa Sucharskiego. Dzięki temu programowi mogła się też w 2011 r. rozpocząć przebudowa głównej magistrali kolejowej relacji Tczew - Gdynia.

Pomorskie nie dostanie najwięcej.

Lwią część pieniędzy w ramach RPO dostanie samorząd województwa śląskiego. MRR zapisało 3 mld euro. Podobną kwotę otrzyma też województwo mazowieckie.

Najmniej pieniędzy ministerialni urzędnicy zapisali dla województwa opolskiego - ok. 800 mln euro.

Opinie (285) 8 zablokowanych

  • do łopat bracia rodacy

    można za to wybudowac 10 ECSow, pomożecie

    • 6 1

  • bez propagandowej napinki zdaje się że budżet UE wcale nie został jeszcze zatwierdzony przez europarlament a nawet jeśli zostanie to z czego się tak właściwie cieszyć?Z kolejnych setek mld długu nowych kredytów za które kiedyś trzeba będzie zapłacić?Jestem ciekaw ile firm budowlanych tym razem ud.. różne cwaniaki z okołorządowych agencji czy firemek prowadzonych przez kumpli nowaka

    • 1 0

  • Sposób na OPAT

    Według mnie, sprawę OPAT powinno się zacząć od połączenia portu gdyńskiego z zakończeniem obwodnicy trójmiejskiej w Gdyni Cisowej. To stanowiłoby mniej więcej połowę kosztów budowy całego OPAT-u i byłoby strawniejsze do przełknięcia przez decydentów. Upieranie się przy budowie od razu całej tej drogi blokuje od lat tę potrzebną inwestycję, której projektowane koszty w wysokości co najmniej miliarda złotych skutecznie straszą tych, którzy mogliby podjąć decyzje o jej budowie.

    • 8 2

  • wszystko fajnie tylko jakas mądra ogrodnik gdyńska nasadziła drzew

    i jak teraz wykopiecie ten tunek mądre gdyńske parówy

    • 2 6

  • Renowacja stadionu żużlowego kiedy? (3)

    • 1 5

    • A po co (2)

      Dla garstki kibiców i I ligi to nie ma sensu. O ekstraklasie możemy zapomnieć na długo.

      • 3 1

      • Przydałaby się Gańskowi (1)

        jakaś speedwey arena

        • 1 3

        • Ja się pytam po co by miała się przydać.

          Mam wielki stadion, który jeszcze długo nie będzie zarabiać. Jedyne co to można pomyśleć, czy lepiej go na czas rozgrywek ligi żużlowej nie dostosować do zawodów.

          Kolejnej areny nam nie potrzeba, bo szał na żużel już się skończył.

          • 1 1

  • Trzeci od końca

    Na łeb mieszkańca jesteśmy na miejscu trzecim od końca.

    • 4 0

  • Tylko aby pisiaki tego wszystkiego nie zniszczyly

    Jednym wielkim, niekonczacym sie sledztwem.

    • 4 8

  • Nic nie dostaniecie ,jak PIS dojdzie do wladzy za 2 lata to za kare od was POchodzą rudy i jego banda zlodziejska (1)

    będą blokowane wszystkie inwestycje w Trójmieście i regionie i zero kasy ,nie będzie tak dobrze jak teraz gdy rudzielec z ekipą was faworyzuje kosztem innych regionów w Polsce

    • 0 11

    • Dzień dobry. Jestem małym,mściwym człowieczkiem. Zagłosuję na PiS, bo nienawidzę.

      • 0 2

  • Droga Wojewódzka 250 ???? Chyba 216 (1)

    • 2 0

    • Pomyliło się z linią kolejową wspomnianą chwilę wcześniej

      • 1 0

  • Tylko nie dawajcie żadnej kasy dla Gdyni..

    Jeszcze nam S. zbuduje kolejny infobox koło swojego domku.

    • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane