- 1 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (38 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (271 opinii)
- 3 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (42 opinie)
- 4 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (318 opinii)
- 5 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (125 opinii)
- 6 Pościg między autami na trzypasmówce (64 opinie)
Pomorskie dostanie 1,671 mld euro na inwestycje. Jest szansa na OPAT
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło propozycję podziału funduszy europejskich na lata 2014-2020. Województwo pomorskie ma szansę otrzymać wstępnie 1,671 mld euro m.in. na innowacje w gospodarce, czy rozwój infrastruktury transportowej. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013. Dzięki dużemu dofinansowaniu wraca temat OPAT-u.
To tzw. "nowy RPO", z którego dofinansowane są projekty systemu transportowego, czy rozwój i integracja efektywnych i przyjaznych środowisku miejskich systemów transportu zbiorowego.
Mamy szansę na duże pieniądze.
Ministerialni urzędnicy zaproponowali dla województwa pomorskiego na lata 2014-2020 kwotę 1,672 mld euro. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013.
Władze samorządu szacują, że tych pieniędzy powinno być jeszcze więcej. - Zanim strumień dofinansowania z Unii Europejskiej popłynie do naszego województwa będzie trzeba jeszcze przeprowadzić 13-procentową waloryzację zapisanej kwoty. Spodziewamy się, że otrzymamy w sumie ok. 1,9 mld euro. Mnie to oczywiście cieszy, bo to prawie 700 mln euro więcej niż w latach 2007-2013 - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Decyzja o tym, które sfery gospodarki procentowo będą mogły skorzystać z największych dopłat, zapadnie pod koniec czerwca.
Trudniej będzie wykorzystać środki.
Unia Europejska i Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chcą, by środki były bardziej efektywnie wykorzystywane niż dotychczas. Z tego powodu wprowadzone zostaną w projektach tzw. kroki milowe. Brak ich realizacji będzie skutkował odbieraniem samorządowcom pieniędzy przez urzędników ministerialnych.
Ponadto nowy Regionalny Program Operacyjny będzie łączył w sobie Fundusz Rozwoju Regionalnego z Funduszem Społecznym UE. Oznacza to, że projekty ubiegające się o dofinansowanie jednocześnie muszą łączyć program Kapitał Ludzki z uwzględnieniem jego regionalnego charakteru.
Nie zabraknie inwestycji w transport.
Zaproponowana przez ministerstwo kwota otworzy szanse dla wielu regionalnych inwestycji w sektorze transportu. - Przede wszystkim będzie można ją spożytkować na rozbudowę z Redy do Wejherowa linii kolejowej nr 250, którą poruszają się głównie składy SKM. Pieniądze z UE będzie można spożytkować także na elektryfikację budowanej linii kolejowej PKM, a także relacji Gdynia - Kościerzyna - mówi Struk.
Przypomnijmy, że dzisiaj do Wejherowa składy SKM kursują po torach dalekobieżnych, co oznacza, że opóźnienia pociągów dalekobieżnych wpływają na opóźnienia SKM.
Do tego dochodzi też modernizacja i zakup nowego taboru.
Wraca temat OPAT.
OPAT w formie drogi ekspresowej.
Z pomocą realizacji tej trasy mogą przyjść właśnie władze samorządu województwa. - Ze środków unijnych można zrealizować OPAT, ale w zawężonej wersji. Droga miałaby m.in. przekrój wyłącznie jednej jezdni po dwa pasy - uważa Struk.
- To dobry dla nas sygnał z Urzędu Marszałkowskiego. Wybudowanie w pierwszym etapie tylko jednej nitki OPAT na pewno wywołałoby efekt komunikacyjny, czyli zapewniłoby swobodny dojazd do terenów nadmorskich naszego województwa i odkorkowałoby znacznie drogę krajową nr 6 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
Dla kogo największe dofinansowanie?
Od początku prac nad nowym budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020 urzędnicy z Brukseli zapowiadali, że największą pulę dofinansowania otrzymają projekty realizowane przez związki międzygminne, prowadzące do większej ich integracji. Są to nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale także przedsięwzięcia wodno-ściekowe.
Stąd też słuszne wydaje się powołanie przez lokalne władze w naszym regionie Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego i Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów NORDA.
21 mld euro na inwestycje w ramach POIiŚ.
Największą pulę pieniędzy do rozdania ma jak zawsze Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Warszawie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Korzystać z nich będą mogły władze samorządów w całym kraju, ale też największe spółki Skarbu Państwa.
W Trójmieście dzięki pieniądzom z programu POIiŚ na lata 2007-2013 realizowana jest Trasa Słowackiego, a także Trasa Sucharskiego. Dzięki temu programowi mogła się też w 2011 r. rozpocząć przebudowa głównej magistrali kolejowej relacji Tczew - Gdynia.
Pomorskie nie dostanie najwięcej.
Lwią część pieniędzy w ramach RPO dostanie samorząd województwa śląskiego. MRR zapisało 3 mld euro. Podobną kwotę otrzyma też województwo mazowieckie.
Najmniej pieniędzy ministerialni urzędnicy zapisali dla województwa opolskiego - ok. 800 mln euro.
Opinie (285) 8 zablokowanych
-
2013-06-10 09:56
GOM
Nie "Gdański Okręg Metropolitalny", a "Gdański Obszar Metropolitalny"
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 2 1
-
2013-06-10 09:33
Kiedy autostrada z Berlina do Gdanska?
- 10 2
-
2013-06-10 09:30
Niestety po roku 2020 kasa się skończy. Jeżeli do tego czasu nie zrobi się w kraju porządku tzn ludzie nie będą mieli tu przyszłości będą musieli emigrować to będzie to Finis Poloniae bo potem trzeba już będzie tylko spłacać długi za tę kasę z UE.
- 3 1
-
2013-06-10 09:27
Na ratunek Stogom
Pomocy , ratunku dla podwórek na ulicy Zimnej i Stryjewskiego . O d 50 lat nikt nie chce nam pomóc a my grzęźniemy w błocie i dziurach. Nie wspomnę o lini tramwajowj , która niedługo całkowicie się rozpadnie i pozostaną nam jedynie piesze wycieczki do pracy .
- 5 5
-
2013-06-10 09:25
Cyt;, Do tego dochodzi też modernizacja i zakup nowego taboru.''
Kluczowym wydaje sie ile urzednicy przeznacza na nowe sklady a ile na modernizacje zabytkow.Czy trojmiasto doczeka sie kiedys nowoczesnych skladow dla SKM ki czy dalej beda dofinansowywac .Na slasku I wARSZAWIE jezdza nowymi...czy Trojmiasto zawsze musi byc pokrzywdzone przez urzednikow?Jesli sa srodki na budowy,przebudowy i remonty to kiedy jesli nie teraz robic ten cywilizacyjny skok?
- 3 1
-
2013-06-10 08:50
Ważniejsza jest Nowa Spacerowa (2)
i tunel pod Pachołkiem,połączenie Sopotu,Oliwy,Przymorza,Żabianki,Jelitkowa z obwodnicą zachodnią,tym samym powstanie Gdański Ring Komunikacyjny.
- 9 18
-
2013-06-10 08:54
a ja chcę w Gdańsku metro (1)
a co Tusk jako b. Gdańszczanin obecnie Sopocianin niech coś zrobi wielkiego dla Gdańska
- 3 2
-
2013-06-10 09:25
Ale masz metro. Tylko nikomu zakopać się go nie chciało.
- 5 0
-
2013-06-10 09:24
Droga numer 250??
Widzę że w Trójmieście nie bardzo się orientują gdzie leży Reda czy Władysławowo, cóż dopiero w warszawce ... Brawo nasi lobbyści!
- 4 0
-
2013-06-10 08:25
Pomorskie dostanie 1.671 mld euro.... (4)
.... czytaj Gdańsk dostanie 1.671 mld euro.
- 17 4
-
2013-06-10 09:23
Nie no, po 100 baniek jest zarezerwowane dla Tczewa i Malborka.
Wywalczyli sobie w ramach jakiegoś tam funduszu wspierania średnich miast.
- 4 0
-
2013-06-10 08:55
Gdańskowi należy sie jeszcze więcej
w końcu to w Gdańsku obalono komunę.
- 6 3
-
2013-06-10 08:30
Nie przesadzaj, Gdańsk 1 mld, a koncówkę 671 mln dostanie reszta województwa.
- 9 0
-
2013-06-10 08:27
I gitara
skansen gdynia zostanie scalony ze skansenem wdzydze
- 8 4
-
2013-06-10 08:34
Które Władysławowo leży przy drodze przy drodze 250? (1)
- 7 0
-
2013-06-10 09:22
14km obwodnicy pod Toruń....
Się to Trójmiasto rozrosło....człowiek pośpi kilka razy dłużej i już tyle rzeczy przegapi...
- 1 1
-
2013-06-10 08:38
(1)
Nooo, przedsiębiorczy już zacierają rączki. Mogą szykować swoje wirtualne projeky realizowane w ramach POIG, dzięki którym wyłudzają z kasy EU miliony euro. Ciekawe czy w nowej perspektywie ktoś tą patologie ukruci, czy będziemi mieli kolejne eldorado.
- 6 4
-
2013-06-10 09:20
sie wszycho zgadza :)
można dużo...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.