- 1 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (82 opinie)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (414 opinii)
- 3 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (146 opinii)
- 4 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (89 opinii)
- 5 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (57 opinii)
- 6 Nocna komunikacja do poprawki (219 opinii)
Pomorskie dostanie 1,671 mld euro na inwestycje. Jest szansa na OPAT
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło propozycję podziału funduszy europejskich na lata 2014-2020. Województwo pomorskie ma szansę otrzymać wstępnie 1,671 mld euro m.in. na innowacje w gospodarce, czy rozwój infrastruktury transportowej. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013. Dzięki dużemu dofinansowaniu wraca temat OPAT-u.
To tzw. "nowy RPO", z którego dofinansowane są projekty systemu transportowego, czy rozwój i integracja efektywnych i przyjaznych środowisku miejskich systemów transportu zbiorowego.
Mamy szansę na duże pieniądze.
Ministerialni urzędnicy zaproponowali dla województwa pomorskiego na lata 2014-2020 kwotę 1,672 mld euro. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013.
Władze samorządu szacują, że tych pieniędzy powinno być jeszcze więcej. - Zanim strumień dofinansowania z Unii Europejskiej popłynie do naszego województwa będzie trzeba jeszcze przeprowadzić 13-procentową waloryzację zapisanej kwoty. Spodziewamy się, że otrzymamy w sumie ok. 1,9 mld euro. Mnie to oczywiście cieszy, bo to prawie 700 mln euro więcej niż w latach 2007-2013 - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Decyzja o tym, które sfery gospodarki procentowo będą mogły skorzystać z największych dopłat, zapadnie pod koniec czerwca.
Trudniej będzie wykorzystać środki.
Unia Europejska i Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chcą, by środki były bardziej efektywnie wykorzystywane niż dotychczas. Z tego powodu wprowadzone zostaną w projektach tzw. kroki milowe. Brak ich realizacji będzie skutkował odbieraniem samorządowcom pieniędzy przez urzędników ministerialnych.
Ponadto nowy Regionalny Program Operacyjny będzie łączył w sobie Fundusz Rozwoju Regionalnego z Funduszem Społecznym UE. Oznacza to, że projekty ubiegające się o dofinansowanie jednocześnie muszą łączyć program Kapitał Ludzki z uwzględnieniem jego regionalnego charakteru.
Nie zabraknie inwestycji w transport.
Zaproponowana przez ministerstwo kwota otworzy szanse dla wielu regionalnych inwestycji w sektorze transportu. - Przede wszystkim będzie można ją spożytkować na rozbudowę z Redy do Wejherowa linii kolejowej nr 250, którą poruszają się głównie składy SKM. Pieniądze z UE będzie można spożytkować także na elektryfikację budowanej linii kolejowej PKM, a także relacji Gdynia - Kościerzyna - mówi Struk.
Przypomnijmy, że dzisiaj do Wejherowa składy SKM kursują po torach dalekobieżnych, co oznacza, że opóźnienia pociągów dalekobieżnych wpływają na opóźnienia SKM.
Do tego dochodzi też modernizacja i zakup nowego taboru.
Wraca temat OPAT.
OPAT w formie drogi ekspresowej.
Z pomocą realizacji tej trasy mogą przyjść właśnie władze samorządu województwa. - Ze środków unijnych można zrealizować OPAT, ale w zawężonej wersji. Droga miałaby m.in. przekrój wyłącznie jednej jezdni po dwa pasy - uważa Struk.
- To dobry dla nas sygnał z Urzędu Marszałkowskiego. Wybudowanie w pierwszym etapie tylko jednej nitki OPAT na pewno wywołałoby efekt komunikacyjny, czyli zapewniłoby swobodny dojazd do terenów nadmorskich naszego województwa i odkorkowałoby znacznie drogę krajową nr 6 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
Dla kogo największe dofinansowanie?
Od początku prac nad nowym budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020 urzędnicy z Brukseli zapowiadali, że największą pulę dofinansowania otrzymają projekty realizowane przez związki międzygminne, prowadzące do większej ich integracji. Są to nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale także przedsięwzięcia wodno-ściekowe.
Stąd też słuszne wydaje się powołanie przez lokalne władze w naszym regionie Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego i Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów NORDA.
21 mld euro na inwestycje w ramach POIiŚ.
Największą pulę pieniędzy do rozdania ma jak zawsze Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Warszawie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Korzystać z nich będą mogły władze samorządów w całym kraju, ale też największe spółki Skarbu Państwa.
W Trójmieście dzięki pieniądzom z programu POIiŚ na lata 2007-2013 realizowana jest Trasa Słowackiego, a także Trasa Sucharskiego. Dzięki temu programowi mogła się też w 2011 r. rozpocząć przebudowa głównej magistrali kolejowej relacji Tczew - Gdynia.
Pomorskie nie dostanie najwięcej.
Lwią część pieniędzy w ramach RPO dostanie samorząd województwa śląskiego. MRR zapisało 3 mld euro. Podobną kwotę otrzyma też województwo mazowieckie.
Najmniej pieniędzy ministerialni urzędnicy zapisali dla województwa opolskiego - ok. 800 mln euro.
Opinie (285) 8 zablokowanych
-
2013-06-10 14:09
Oby te pieniądze poszły na kolej
lub na tramwaje. Takiego szaleństwa inwestycji drogowych jak teraz jeszcze nigdy nie było, a one tylko zwiększają (i przenoszą) korki.
- 5 2
-
2013-06-10 14:19
OPAT, OPAT
i jeszcze raz OPAT.....
- 9 3
-
2013-06-10 14:21
Renowacja hali Olivia kiedy? (1)
Głównie chodzi o nową, nowoczesną fasadę.
- 3 4
-
2013-06-10 14:31
moze kiedys gdy sie urzedasów wywali
- 1 0
-
2013-06-10 14:30
Pomorskie dostanie 1,671 mld euro??Tak sie papuguje propagande rządową!!
Niewiadomo ile dostanie bo to zalerzy czy inwestycje bedą jakie i czy zostana zakceptowane!!Niewiadomo tez czy zostana ukonczone w terminie.Polskierzady wielokrotnie dostawały tylko 10% tego co obiecywały bo tylko tyle potrafia zrobic!Nowak obiecywał Pendolino za kase unijna ale jej nie dostał i została tylko zwykła parówka od makaroniarzy zupełnie niepotrzeban bo cały czas stara infrastruktura i tak go ogranicza!Nowakowi najlepiej wychodzi bycie lanserem prężenie klaty czy szukanie zegarków niż bycie ministrem.
- 6 2
-
2013-06-10 14:34
Śląsk to powinno dostac najmniej najwiecej ludzi odnich wyemigrowało
i pracuje w Niemczech!!Powinni je odłaczyc od Polski bo tam jest najwiecej patologi Katowice to jak wylegarnia przestepców działa ale co sie dziwic skoro nawet Policja z bandytami trzyma sztame!!
- 0 10
-
2013-06-10 17:35
a "Flaszka" ile zgarnie z kolesiami ?? (1)
tego nie piszą a wydatek realny do odliczenia
- 2 4
-
2013-06-11 13:31
da niel
da łoś
da ć- 0 0
-
2013-06-10 17:55
no to chłopcy podzielą między siebie a drobne w monetach rozrzucą po plebsie...
- 5 1
-
2013-06-10 21:45
To działa tak: Z ludów Europy ściągają pieniądze na przeróżne sposoby
potem te pieniądze pomniejszone o to co trzeba zapłacić armii urzędników i nadzorców wszelkiej maści wysyła się do władców ludów Europy i oni je rozdysponowują po swojemu, opłacając swoje kliki i biorąc łapówki od przedsiębiorców chcących budować to i tamto.
I tak to się kręci.
Wymordowali arystokracje za pomocą otumanionych ludzi i teraz panują nad nimi dręcząc narody 10 x bardziej od złego króla.- 4 3
-
2013-06-10 21:51
Przeznaczcie te pieniądze " na powrót " i integrację Elblągą z Gdańskiem. (1)
To najlepsza investycja na tą chwilę.
Chyba , że zatrzymacie kolej na Toruńskiej i puścicie jej ramię bokiem przed Chełmem na Słupsk czy Lębork. To byłby strzał w 10 !
Gdańsk odzyskałby tereny i przestałby być przepołowiony torami!
a SKM pod ziemię - do Sopotu i basta.
Gdynia niepotrzebnie konkuruje z Gdańskiem , jeden silny ośrodek przyniesie więcej korzyści dla KAŻDEGO mieszkańca regionu.- 1 2
-
2013-06-11 13:28
za take liche peniądze?
tu niektórzy chcą 2 miliardy na sam pacholi tunelik- 0 0
-
2013-06-10 22:22
i kiedy morena tramwaj
ue dostaje pieniedzi to kiedy budowa linia tramwaja na gdansk morena
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.