• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie dostanie 1,671 mld euro na inwestycje. Jest szansa na OPAT

Maciej Naskręt
10 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Bez dofinansowania z UE wiele inwestycji w naszym regionie w ogóle nie ruszyłoby, choćby warta 1 mld zł przebudowa magistrali kolejowej w Trójmieście. Bez dofinansowania z UE wiele inwestycji w naszym regionie w ogóle nie ruszyłoby, choćby warta 1 mld zł przebudowa magistrali kolejowej w Trójmieście.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło propozycję podziału funduszy europejskich na lata 2014-2020. Województwo pomorskie ma szansę otrzymać wstępnie 1,671 mld euro m.in. na innowacje w gospodarce, czy rozwój infrastruktury transportowej. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013. Dzięki dużemu dofinansowaniu wraca temat OPAT-u.



Który z projektów infrastrukturalnych jest dla Trójmiasta najważniejszy?

Minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska zaprezentowała projekt Umowy Partnerstwa, jaką Polska podpisze z Komisją Europejską na lata 2014-2020. Podczas posiedzenia Międzyresortowego Zespołu ds. Programowania i Wdrażania Funduszy Europejskich przedstawiła m.in. propozycję podziału środków unijnych na krajowe oraz regionalne programy.

To tzw. "nowy RPO", z którego dofinansowane są projekty systemu transportowego, czy rozwój i integracja efektywnych i przyjaznych środowisku miejskich systemów transportu zbiorowego.

Mamy szansę na duże pieniądze.

Ministerialni urzędnicy zaproponowali dla województwa pomorskiego na lata 2014-2020 kwotę 1,672 mld euro. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013.

Władze samorządu szacują, że tych pieniędzy powinno być jeszcze więcej. - Zanim strumień dofinansowania z Unii Europejskiej popłynie do naszego województwa będzie trzeba jeszcze przeprowadzić 13-procentową waloryzację zapisanej kwoty. Spodziewamy się, że otrzymamy w sumie ok. 1,9 mld euro. Mnie to oczywiście cieszy, bo to prawie 700 mln euro więcej niż w latach 2007-2013 - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Decyzja o tym, które sfery gospodarki procentowo będą mogły skorzystać z największych dopłat, zapadnie pod koniec czerwca.

Trudniej będzie wykorzystać środki.

Duże dofinansowanie umożliwi wzmocnienie i modernizację taboru kolejowego. Duże dofinansowanie umożliwi wzmocnienie i modernizację taboru kolejowego.
Unia Europejska i Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chcą, by środki były bardziej efektywnie wykorzystywane niż dotychczas. Z tego powodu wprowadzone zostaną w projektach tzw. kroki milowe. Brak ich realizacji będzie skutkował odbieraniem samorządowcom pieniędzy przez urzędników ministerialnych.

Ponadto nowy Regionalny Program Operacyjny będzie łączył w sobie Fundusz Rozwoju Regionalnego z Funduszem Społecznym UE. Oznacza to, że projekty ubiegające się o dofinansowanie jednocześnie muszą łączyć program Kapitał Ludzki z uwzględnieniem jego regionalnego charakteru.

Nie zabraknie inwestycji w transport.

Zaproponowana przez ministerstwo kwota otworzy szanse dla wielu regionalnych inwestycji w sektorze transportu. - Przede wszystkim będzie można ją spożytkować na rozbudowę z Redy do Wejherowa linii kolejowej nr 250, którą poruszają się głównie składy SKM. Pieniądze z UE będzie można spożytkować także na elektryfikację budowanej linii kolejowej PKM, a także relacji Gdynia - Kościerzyna - mówi Struk.

Przypomnijmy, że dzisiaj do Wejherowa składy SKM kursują po torach dalekobieżnych, co oznacza, że opóźnienia pociągów dalekobieżnych wpływają na opóźnienia SKM.

Do tego dochodzi też modernizacja i zakup nowego taboru.

Wraca temat OPAT.

OPAT w formie drogi ekspresowej.

Przypomnijmy, że władze Gdyni m.in. z samorządowcami z Redy i Rumi chcą budować dwujezdniowe połączenie drogowe między skrzyżowaniem obwodnicy z ul. Morską a drogą wojewódzką nr 250 w kierunku Władysławowa. To 14-kilometrowa Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Inwestycja według wstępnych założeń ma mieć status drogi ekspresowej. Koszt budowy trasy - nawet 1 mld zł - skutecznie blokuje jej wykonanie. Rząd nie chce dokładać się do tego przedsięwzięcia.

Z pomocą realizacji tej trasy mogą przyjść właśnie władze samorządu województwa. - Ze środków unijnych można zrealizować OPAT, ale w zawężonej wersji. Droga miałaby m.in. przekrój wyłącznie jednej jezdni po dwa pasy - uważa Struk.

- To dobry dla nas sygnał z Urzędu Marszałkowskiego. Wybudowanie w pierwszym etapie tylko jednej nitki OPAT na pewno wywołałoby efekt komunikacyjny, czyli zapewniłoby swobodny dojazd do terenów nadmorskich naszego województwa i odkorkowałoby znacznie drogę krajową nr 6 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Dla kogo największe dofinansowanie?

Budowa w ramach programu POIiŚ Trasy Słowackiego w Gdańsku. Budowa w ramach programu POIiŚ Trasy Słowackiego w Gdańsku.
Od początku prac nad nowym budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020 urzędnicy z Brukseli zapowiadali, że największą pulę dofinansowania otrzymają projekty realizowane przez związki międzygminne, prowadzące do większej ich integracji. Są to nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale także przedsięwzięcia wodno-ściekowe.

Stąd też słuszne wydaje się powołanie przez lokalne władze w naszym regionie Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego i Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów NORDA.

21 mld euro na inwestycje w ramach POIiŚ.

Największą pulę pieniędzy do rozdania ma jak zawsze Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Warszawie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Korzystać z nich będą mogły władze samorządów w całym kraju, ale też największe spółki Skarbu Państwa.

W Trójmieście dzięki pieniądzom z programu POIiŚ na lata 2007-2013 realizowana jest Trasa Słowackiego, a także Trasa Sucharskiego. Dzięki temu programowi mogła się też w 2011 r. rozpocząć przebudowa głównej magistrali kolejowej relacji Tczew - Gdynia.

Pomorskie nie dostanie najwięcej.

Lwią część pieniędzy w ramach RPO dostanie samorząd województwa śląskiego. MRR zapisało 3 mld euro. Podobną kwotę otrzyma też województwo mazowieckie.

Najmniej pieniędzy ministerialni urzędnicy zapisali dla województwa opolskiego - ok. 800 mln euro.

Opinie (285) 8 zablokowanych

  • Oby te pieniądze poszły na kolej

    lub na tramwaje. Takiego szaleństwa inwestycji drogowych jak teraz jeszcze nigdy nie było, a one tylko zwiększają (i przenoszą) korki.

    • 5 2

  • OPAT, OPAT

    i jeszcze raz OPAT.....

    • 9 3

  • Renowacja hali Olivia kiedy? (1)

    Głównie chodzi o nową, nowoczesną fasadę.

    • 3 4

    • moze kiedys gdy sie urzedasów wywali

      • 1 0

  • Pomorskie dostanie 1,671 mld euro??Tak sie papuguje propagande rządową!!

    Niewiadomo ile dostanie bo to zalerzy czy inwestycje bedą jakie i czy zostana zakceptowane!!Niewiadomo tez czy zostana ukonczone w terminie.Polskierzady wielokrotnie dostawały tylko 10% tego co obiecywały bo tylko tyle potrafia zrobic!Nowak obiecywał Pendolino za kase unijna ale jej nie dostał i została tylko zwykła parówka od makaroniarzy zupełnie niepotrzeban bo cały czas stara infrastruktura i tak go ogranicza!Nowakowi najlepiej wychodzi bycie lanserem prężenie klaty czy szukanie zegarków niż bycie ministrem.

    • 6 2

  • Śląsk to powinno dostac najmniej najwiecej ludzi odnich wyemigrowało

    i pracuje w Niemczech!!Powinni je odłaczyc od Polski bo tam jest najwiecej patologi Katowice to jak wylegarnia przestepców działa ale co sie dziwic skoro nawet Policja z bandytami trzyma sztame!!

    • 0 10

  • a "Flaszka" ile zgarnie z kolesiami ?? (1)

    tego nie piszą a wydatek realny do odliczenia

    • 2 4

    • da niel
      da łoś
      da ć

      • 0 0

  • no to chłopcy podzielą między siebie a drobne w monetach rozrzucą po plebsie...

    • 5 1

  • To działa tak: Z ludów Europy ściągają pieniądze na przeróżne sposoby

    potem te pieniądze pomniejszone o to co trzeba zapłacić armii urzędników i nadzorców wszelkiej maści wysyła się do władców ludów Europy i oni je rozdysponowują po swojemu, opłacając swoje kliki i biorąc łapówki od przedsiębiorców chcących budować to i tamto.

    I tak to się kręci.

    Wymordowali arystokracje za pomocą otumanionych ludzi i teraz panują nad nimi dręcząc narody 10 x bardziej od złego króla.

    • 4 3

  • Przeznaczcie te pieniądze " na powrót " i integrację Elblągą z Gdańskiem. (1)

    To najlepsza investycja na tą chwilę.

    Chyba , że zatrzymacie kolej na Toruńskiej i puścicie jej ramię bokiem przed Chełmem na Słupsk czy Lębork. To byłby strzał w 10 !

    Gdańsk odzyskałby tereny i przestałby być przepołowiony torami!

    a SKM pod ziemię - do Sopotu i basta.

    Gdynia niepotrzebnie konkuruje z Gdańskiem , jeden silny ośrodek przyniesie więcej korzyści dla KAŻDEGO mieszkańca regionu.

    • 1 2

    • za take liche peniądze?

      tu niektórzy chcą 2 miliardy na sam pacholi tunelik

      • 0 0

  • i kiedy morena tramwaj

    ue dostaje pieniedzi to kiedy budowa linia tramwaja na gdansk morena

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane