• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie Via Maris zamiast OPAT? Nowe obietnice

Michał Sielski
11 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowa droga z Gdyni do Władysławowa miałaby być gotowa "za kilka lat". Nowa droga z Gdyni do Władysławowa miałaby być gotowa "za kilka lat".

Do wyborów jeszcze daleko, ale festiwal obietnic znowu się zaczął. Tym razem poseł PiS Marcin Horała zapewnia, że jest nowy, realny pomysł na budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. "Via Maris" ma tym razem sięgnąć z Gdyni aż do Władysławowa. W najbliższych tygodniach ma też ruszyć przetarg na pierwszy etap Trasy Kaszubskiej - z Gdyni do Luzina.



Wierzysz, że ta droga powstanie w ciągu kilku najbliższych lat?

Pierwsze konkretne informacje pojawiły się już w czwartek, ale zorientowani w temacie od razu mogli zauważyć, że wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit nie do końca chyba wie, o czym mówi. Stwierdził bowiem, że droga, która "stała się przedmiotem prac" Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma zacząć się na końcu obwodnicy w Chylonizobacz na mapie Gdyni i dalej biec - tak jak wcześniej planowano - północną częścią Gdyni do Redy, ale bez połączenia z obecną drogą krajową nr 6, które miało być w Redzie.

- Ewentualne połączenie z DK 6 pozostawałoby już w gestii miasta Gdynia - zaznaczył wiceminister Szmit, cytowany przez Polską Agencję Prasową.
Tyle że Gdyni wcale nie zależy na połączeniu OPAT-u z drogą krajową nr 6, a na wyprowadzeniu ruchu ciężarowego z Trasy Kwiatkowskiego, by przedłużeniem obwodnicy kierować go do portu. Plan tej drogi już jest, wstępny kosztorys też - to 900 mln zł, których Gdynia oczywiście nie ma. Ale liczyła, że drogę do portu zbuduje państwo.

  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris.
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
- Najdroższa część planowanej Drogi Czerwonej do portu to oczywiście trasa w tunelu lub na estakadzie, będąca przedłużeniem istniejącej obwodnicy. Na razie nie ma decyzji czy z budżetu krajowego zostanie zbudowane również połączenie do portu. Liczymy na współpracę z samorządem, ale nie wykluczamy finansowania także tego odcinka - mówi Marcin Horała, poseł PiS i były, a zapewne także przyszły kandydat na prezydenta Gdyni.
"Via Maris" ma biec po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska, ma skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa. Bez wątpienia trasa w kierunku Helu jest w sezonie permanentnie zakorkowana, a masochiści wybierający się w kierunku półwyspu w piątkowe popołudnia lub sobotnie przedpołudnia i regularnie stojący w wielokilometrowych korkach już od zjazdu z obwodnicy, są niezmiennie podziwiani przez jadących w odwrotnym kierunku.

Tyle że korek w tym przypadku tylko się przesunie. Z Gdyni, Rumi i Redy, w okolice Władysławowa i trasy na Hel. A zapewne nawet się zwiększy, bo nowa droga to zawsze więcej samochodów.

- Zdajemy sobie z tego sprawę. Na pewno jednak uda się odciążyć zjazd z obwodnicy, Chylonię, Cisową, Rumię oraz Redę. Choćby dlatego warto to zrobić - podkreśla Marcin Horała, dodając, że nie jest jeszcze znana ani konkretna trasa Via Maris, ani jej koszt.
Obietnice nie od dziś

W listopadzie 2014 roku - przed wyborami parlamentarnymi - politycy PiS zapewniali, że jak dojdą do władzy, to OPAT powstanie z pieniędzy rządowych. W listopadzie 2014 roku - przed wyborami parlamentarnymi - politycy PiS zapewniali, że jak dojdą do władzy, to OPAT powstanie z pieniędzy rządowych.
Nie on pierwszy obiecuje OPAT. Gdy na początku 2009 roku zaczynały się konsultacje społeczne, robił to też prezydent Gdyni.

- Ta droga na pewno powstanie - podkreślał prezydent Wojciech Szczurek.
I jednej, i drugiej obietnicy zanegować oczywiście nie można. Żaden z polityków nie powiedział bowiem tego, co w tym przypadku jest najważniejsze: kiedy?

Dlaczego OPAT szybko nie powstanie - pisaliśmy już w 2010 roku.

Wydatki już poniesione na OPAT

14-kilometrowa Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej miała być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i - omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę - połączyć się z trasą na Hel. Ponad 1 mln zł wydano na studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Budowa miała pochłonąć pomiędzy 1,586 mld zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha.

Wizualizacja OPAT-u powstała już 6 lat temu.

Opinie (316) 4 zablokowane

  • do wyborów jeszcze daleko, dobre...zaczynamy festiwal, teraz Gdynia!

    W Gdańsku mamy już multum obietnic na kolejne 25 lat rządów :)

    • 0 0

  • Warszawka górą

    Forsują absurdalny projekt, żeby latem nie tkwić w korkach na Hel. Ileż tam ludzi mieszka, żeby wrzucać miliony na nowe koncepcje, gdy Droga Kaszubska już jest opracowana i odciążyłaby znacznie szóstkę. Wyrzucone w błoto nasze piniądze [rzez rządzących socjalistów.

    • 1 3

  • Na Hel (1)

    w sezonie wakacyjnym najprościej by było uruchomić połączenie promowe z Trójmiasta. Dużo taniej by to wyniosło niż budowa nowych dróg. A promy na opłaty czarterowe na pewno by zarobiły. I korki też by były zlikwidowane. Wystarczy czerpać z doświadczeń państw z basenu morza Śródziemnego i Adriatyku.

    • 2 0

    • albo połaczenie kolejowe gdzie auta mogły by być na platformach przewożone

      • 0 0

  • Pis i tak nie będzie rządzić w gdyni

    • 1 1

  • Pieniądze są potrzebne na 500+

    Rząd pis nic nie zrobi.

    • 0 1

  • oby nie!

    • 0 0

  • czyli z drogi wewnętrznej ewlektrciepłowni zrobią pie*rzona autiostrade czy jak?

    • 0 0

  • Zbudujmy drogę do San Escobar

    i wsadźmy tam pisiorów nawet za darmo do tego pociągu, który pojedzie tylko w jedną stronę

    • 3 1

  • Jak widzę Arciszewską...

    wszystko w temacie

    • 2 0

  • po pierwsze

    powinni odblokować budowę S 6 z Gdyni do Słupska . To jest najważniejsze w strukturze ruchu samochodowego w tym regionie. Budowa S 6 oddzieli ruch tranzytowy do Koszalina, Kołobrzegu i Szczecina od ruchu lokalnego i miejskiego. To jest jakieś 50/50 %. Potem należy zobaczyć jak kształtuje się ruch w Gdyni Cisowej, Rumi, Redzie. O d tego jak będzie się kształtował ten ruch powinna zależeć budowa OPAT, ale dopiero w drugim rzędzie po S 6 . Budowa autostrady do Władysławowa do poroniony pomyśl, gdyż normalnei należy udrożnić ruch w aglomeracji Małego Trójmiasta. Ruch na drodze do Władysławowa po sezonie jest minimalny . Poza tym po co droga do Władysławowa ok. 20 km, jeżeli i tak wszystko się zakorkuje na rondzie we Władysławowie. Na budowę węzła nie ma tam miejsca. Poza tym służy to ok. 2 miesiące. W celu rozładowania korków na Hel powinno się rozbudować linię kolejową do dwóch torów, zelektryfikować ją i puścić normalne SKM z Gdańska , co najlepiej połączy półwysep Helski i z cała aglomeracja trójmiejską. Nadto dostęp mieszkańców Rumi, Redy i Wejherowa do drogi S 6 byłby przez węzeł Strzebielino, który jest planowany w połowie drogi między Wejherowem i Lęborkiem. Dwie jezdnie są do Bolszewa. W razie potrzeby można druga jezdnię dołączyć do eski do Strzebielina i problem byłby rozwiązany na lata. Tutaj jednak chodzi o zwykła propagandę. Ta droga do Władysławowa nie powstanie nigdy, gdyż rząd nie ma na nią pieniędzy. Widac to po wstrzymywaniu nowych inwestycji drogowych nierozpoczętych . Obecnie budownictwo drogowe to tylko kontynuacja prac nad kontraktami podpisanymi do listopada 2015 . Tutaj zanim zrobia papierologię to będzie rok 2019 i nowe wybory.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane