- 1 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (36 opinii)
- 2 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (389 opinii)
- 3 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (926 opinii)
- 4 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (79 opinii)
- 5 Nielegalne śmietniska zmorą mieszkańców (123 opinie)
- 6 Wybory europosłów: głosuj, gdzie chcesz (208 opinii)
Będzie Via Maris zamiast OPAT? Nowe obietnice
Do wyborów jeszcze daleko, ale festiwal obietnic znowu się zaczął. Tym razem poseł PiS Marcin Horała zapewnia, że jest nowy, realny pomysł na budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. "Via Maris" ma tym razem sięgnąć z Gdyni aż do Władysławowa. W najbliższych tygodniach ma też ruszyć przetarg na pierwszy etap Trasy Kaszubskiej - z Gdyni do Luzina.
- Ewentualne połączenie z DK 6 pozostawałoby już w gestii miasta Gdynia - zaznaczył wiceminister Szmit, cytowany przez Polską Agencję Prasową.
Tyle że Gdyni wcale nie zależy na połączeniu OPAT-u z drogą krajową nr 6, a na wyprowadzeniu ruchu ciężarowego z Trasy Kwiatkowskiego, by przedłużeniem obwodnicy kierować go do portu. Plan tej drogi już jest, wstępny kosztorys też - to 900 mln zł, których Gdynia oczywiście nie ma. Ale liczyła, że drogę do portu zbuduje państwo.
- Najdroższa część planowanej Drogi Czerwonej do portu to oczywiście trasa w tunelu lub na estakadzie, będąca przedłużeniem istniejącej obwodnicy. Na razie nie ma decyzji czy z budżetu krajowego zostanie zbudowane również połączenie do portu. Liczymy na współpracę z samorządem, ale nie wykluczamy finansowania także tego odcinka - mówi Marcin Horała, poseł PiS i były, a zapewne także przyszły kandydat na prezydenta Gdyni.
"Via Maris" ma biec po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska, ma skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa. Bez wątpienia trasa w kierunku Helu jest w sezonie permanentnie zakorkowana, a masochiści wybierający się w kierunku półwyspu w piątkowe popołudnia lub sobotnie przedpołudnia i regularnie stojący w wielokilometrowych korkach już od zjazdu z obwodnicy, są niezmiennie podziwiani przez jadących w odwrotnym kierunku.
Tyle że korek w tym przypadku tylko się przesunie. Z Gdyni, Rumi i Redy, w okolice Władysławowa i trasy na Hel. A zapewne nawet się zwiększy, bo nowa droga to zawsze więcej samochodów.
- Zdajemy sobie z tego sprawę. Na pewno jednak uda się odciążyć zjazd z obwodnicy, Chylonię, Cisową, Rumię oraz Redę. Choćby dlatego warto to zrobić - podkreśla Marcin Horała, dodając, że nie jest jeszcze znana ani konkretna trasa Via Maris, ani jej koszt.
Obietnice nie od dziś
Nie on pierwszy obiecuje OPAT. Gdy na początku 2009 roku zaczynały się konsultacje społeczne, robił to też prezydent Gdyni.
- Ta droga na pewno powstanie - podkreślał prezydent Wojciech Szczurek.
I jednej, i drugiej obietnicy zanegować oczywiście nie można. Żaden z polityków nie powiedział bowiem tego, co w tym przypadku jest najważniejsze: kiedy?
Dlaczego OPAT szybko nie powstanie - pisaliśmy już w 2010 roku.
14-kilometrowa Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej miała być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i - omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę - połączyć się z trasą na Hel. Ponad 1 mln zł wydano na studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Budowa miała pochłonąć pomiędzy 1,586 mld zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha.
Wizualizacja OPAT-u powstała już 6 lat temu.
Opinie (316) 4 zablokowane
-
2017-03-12 12:17
(1)
Troche zajeżdża STELLA MARIS z nazwy :)))
- 6 0
-
2017-03-12 13:35
Opat też tak jakoś klerem pachnie. Opat to chyba jakiś stopień oficerski w tej hierarchii.
- 1 0
-
2017-03-12 14:34
Chyba nie Opad tylko
Opad aja ręce
- 1 1
-
2017-03-12 16:22
Żeby z tego nie wyszła druga Stella Maris!
- 6 0
-
2017-03-12 20:40
Baju, baju
Na Kaszubach nikt w te bajki nie uwierzy. To nie Białystok, czy inny zaścianek. Tu ludzie kombinują dużo bardziej pragmatycznie. Wstawki, które zapewniły rządzącym sukces wyborczy, tu nie przejdą. Szkoda, że poprzednicy tak olali Północ. Teraz inni próbują się na tym wkraść w łaski mieszkańców.
- 5 0
-
2017-03-12 21:38
Piękne łopaty (1)
- 4 0
-
2017-03-12 21:49
Szkoda, że pod wieżowcem tego nie kręcili
- 0 0
-
2017-03-12 23:14
Wreszcie odgrzebano sprawę OPAT-u
Jeżeli jeszcze za rządów PO przedstawiciele PIS-u wbijają łopaty pod budowę
OPAT-u to gdy doszli do władzy powinni już siedzieć w maszynach budowlanych
i ją budować.Projekt koncepcyjny(ze środków samorządowych) już istnieje więc nie ma potrzeby opracowywania nowych koncepcji. No chyba,że chce się maksymalnie
odwlec termin rozpoczęcia prac.I o to chyba PIS-owi chodzi. Nie chciałbym być
złym prorokiem ale jeżeli nie powstanie odpowiednio silne społeczne lobby(tak jak
ma to miejsce w przypadku trasy S6) to OPAT przynajmniej za obecnych rządów PIS nie powstanie a moim zdaniem OPAT to zdecydowanie najważniejsza inwestycja w okolicach Trójmiasta.- 6 2
-
2017-03-13 07:27
Po...
...co?
- 1 1
-
2017-03-13 07:34
Samotny Półwysep.
Szczególną aktywnością i efektywnością kopania ( na zdjęciu ) odznacza się Pani Poseł Arciszewska.
A tak na poważnie : może tunel pod Zatoką... Najprostsza droga do zajeżdżenia Półwyspu.- 4 0
-
2017-03-13 07:34
pis chce wygrac i tym razem im sie uda bo szczuras naprawde olal polnocna gdynie
szkoda bo to dobry prezydent byl :(
- 2 0
-
2017-03-13 07:39
Pobocze!!
Gdzie pobocza szerokie!!Nie popełniać bzdury jak na obwodnicy!!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.