• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie Via Maris zamiast OPAT? Nowe obietnice

Michał Sielski
11 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowa droga z Gdyni do Władysławowa miałaby być gotowa "za kilka lat". Nowa droga z Gdyni do Władysławowa miałaby być gotowa "za kilka lat".

Do wyborów jeszcze daleko, ale festiwal obietnic znowu się zaczął. Tym razem poseł PiS Marcin Horała zapewnia, że jest nowy, realny pomysł na budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. "Via Maris" ma tym razem sięgnąć z Gdyni aż do Władysławowa. W najbliższych tygodniach ma też ruszyć przetarg na pierwszy etap Trasy Kaszubskiej - z Gdyni do Luzina.



Wierzysz, że ta droga powstanie w ciągu kilku najbliższych lat?

Pierwsze konkretne informacje pojawiły się już w czwartek, ale zorientowani w temacie od razu mogli zauważyć, że wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit nie do końca chyba wie, o czym mówi. Stwierdził bowiem, że droga, która "stała się przedmiotem prac" Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma zacząć się na końcu obwodnicy w Chylonizobacz na mapie Gdyni i dalej biec - tak jak wcześniej planowano - północną częścią Gdyni do Redy, ale bez połączenia z obecną drogą krajową nr 6, które miało być w Redzie.

- Ewentualne połączenie z DK 6 pozostawałoby już w gestii miasta Gdynia - zaznaczył wiceminister Szmit, cytowany przez Polską Agencję Prasową.
Tyle że Gdyni wcale nie zależy na połączeniu OPAT-u z drogą krajową nr 6, a na wyprowadzeniu ruchu ciężarowego z Trasy Kwiatkowskiego, by przedłużeniem obwodnicy kierować go do portu. Plan tej drogi już jest, wstępny kosztorys też - to 900 mln zł, których Gdynia oczywiście nie ma. Ale liczyła, że drogę do portu zbuduje państwo.

  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris.
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
  • Tu rozpoczynać ma się droga Via Maris 11.03.2017 Gdynia
- Najdroższa część planowanej Drogi Czerwonej do portu to oczywiście trasa w tunelu lub na estakadzie, będąca przedłużeniem istniejącej obwodnicy. Na razie nie ma decyzji czy z budżetu krajowego zostanie zbudowane również połączenie do portu. Liczymy na współpracę z samorządem, ale nie wykluczamy finansowania także tego odcinka - mówi Marcin Horała, poseł PiS i były, a zapewne także przyszły kandydat na prezydenta Gdyni.
"Via Maris" ma biec po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska, ma skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa. Bez wątpienia trasa w kierunku Helu jest w sezonie permanentnie zakorkowana, a masochiści wybierający się w kierunku półwyspu w piątkowe popołudnia lub sobotnie przedpołudnia i regularnie stojący w wielokilometrowych korkach już od zjazdu z obwodnicy, są niezmiennie podziwiani przez jadących w odwrotnym kierunku.

Tyle że korek w tym przypadku tylko się przesunie. Z Gdyni, Rumi i Redy, w okolice Władysławowa i trasy na Hel. A zapewne nawet się zwiększy, bo nowa droga to zawsze więcej samochodów.

- Zdajemy sobie z tego sprawę. Na pewno jednak uda się odciążyć zjazd z obwodnicy, Chylonię, Cisową, Rumię oraz Redę. Choćby dlatego warto to zrobić - podkreśla Marcin Horała, dodając, że nie jest jeszcze znana ani konkretna trasa Via Maris, ani jej koszt.
Obietnice nie od dziś

W listopadzie 2014 roku - przed wyborami parlamentarnymi - politycy PiS zapewniali, że jak dojdą do władzy, to OPAT powstanie z pieniędzy rządowych. W listopadzie 2014 roku - przed wyborami parlamentarnymi - politycy PiS zapewniali, że jak dojdą do władzy, to OPAT powstanie z pieniędzy rządowych.
Nie on pierwszy obiecuje OPAT. Gdy na początku 2009 roku zaczynały się konsultacje społeczne, robił to też prezydent Gdyni.

- Ta droga na pewno powstanie - podkreślał prezydent Wojciech Szczurek.
I jednej, i drugiej obietnicy zanegować oczywiście nie można. Żaden z polityków nie powiedział bowiem tego, co w tym przypadku jest najważniejsze: kiedy?

Dlaczego OPAT szybko nie powstanie - pisaliśmy już w 2010 roku.

Wydatki już poniesione na OPAT

14-kilometrowa Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej miała być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i - omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę - połączyć się z trasą na Hel. Ponad 1 mln zł wydano na studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Budowa miała pochłonąć pomiędzy 1,586 mld zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha.

Wizualizacja OPAT-u powstała już 6 lat temu.

Opinie (316) 4 zablokowane

  • Zaczyna sie budowa Lęborskej (1)

    Ministerstwo Infrastruktury przegina na całego!!!

    Zapewniali niedawno że przetarg obejmie do Leborka włacznie (za granica miasta) a nie do Bożegopola !!

    VIAMARIS do potężna KIEŁBASA WYBORCZA złapać elektorat POMORZA tzw MAŁE TRÓJMIASTO i Gdynie o w SOPOCIE i Gdańsk nie maja szans

    • 7 0

    • odp

      od Bożegopola do Leborka połowa odcinka to bagna i tak właśnie znaleźli pieniądze na Leborską ze nie wykonają jej w całości

      • 3 0

  • Ta droga nie powstanie. Zresztą i tak jest niepotrzebna. Pan H. się kompromituje.

    • 6 1

  • Ave Maria?

    Przy PISowskim podejsciu do zagadnien gospodarczych chyba tylko cud moze nam pomóc

    • 8 0

  • OPAT poza Redę

    Mimo, że to zwykła wyborcza kiełbasa, to zwrócono uwagę na jeden ważny element, Dotychczasowa wersja OPAT zakładała włączenie w DK6 w Redzie a nie poza nią. Kompletnie rozcinając dzielnicę Ciechocino. To beznadziejna koncepcja. Obwodnice prowadzi się poza miastami!

    • 7 2

  • Zamiast gadac do roboty

    Jak wezma kase z durnego przekopu do Elblaga to starczy na OPAT. Droga do Wladka nie jesr zakorkoeana i nie ma sensu budowac kolejnej. Za to Rumia i Chylonia jest. Dlatego jest potrzebny OPAT

    • 7 2

  • No i pięknie

    budowac

    • 3 3

  • Niech budują cokolwiek byle odciążyć Północną Gdynię.

    • 3 2

  • Budują w końcu Lęborska !! ;-)))

    od Bożegopola do Leborka połowa odcinka to bagna i tak Minister Szmidt znalazl pieniądze na Leborską ze nie wykonają jej w całości

    Dobrze by było by przed wyjściem na mównicy w Sejmie miał dokładniejsze analizy kosztów budowy i nie kompromitował się publicznie po tygodniu czasu i odejmując już kilka km
    Fachowa rada dla drogowców - z bilansu ziemi przy niwelacji odcinków robót ziemnych przy budowie odcinka Lęborskiej zróbcie nasypy konsolidacyjne co bardzo przyspieszyło by realizacje tego odcinka - nawet do roku - i w szybkim czasie można by uruchomić ten newralgiczny odcinek od Bożegopola do S6 za Lęborkiem.

    • 3 0

  • Skorumpowane, kłamliwe świnie!!!

    • 1 0

  • Pan Hirala będzie prezydentem Gdyni (1)

    Jak posadzi pana Szczurka do więzienia , np za Kamienna Górę . To najprostszy sposób . I przestańcie robić obywateli w ciula kiełbaska przedwyborcza przed nosem. Za prymitywne. Acha jeszcze jedno: to znaczy jak Polska przegra w rękę 27:1 to przechodzi dalej bo wygrała ?

    • 3 2

    • Tak właśnie jest według wielkich, ludzkich panów - wygrana przez przegraną.

      Teraz ten system mają przenieść również do wszelkich rozgrywek sportowych - w końcu Polska będzie niekwestionowanym mistrzem świata w piłce nożnej.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane