• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • Należy ostatecznie rozprawić się z samochodami które nam zagrażają. Podwale powinno być tylko dwupasmowe z bus pasami. Należy zrobić przejście na wysokości KFC oraz jeszcze drugie przy nowym skrzyżowaniu. Przystanki tramwajowe należy poszerzyć i wydłużyć.

    • 15 20

  • (2)

    Trzeba iść dalej i koniecznie zrobić naziemne przejścia pomiędzy peronami kolei .

    Z dokładnie takich samych powodów jakie tutaj zwolennicy przejścia ulicznego wypisują.

    • 21 13

    • Tak jest! (1)

      Tak jest! Niby dlaczego pociąg ma mieć pierwszeństwo przed pieszym? Niby dlaczego tory kolejowe mają rozcinać miasto na dwie części, utrudniając jego harmonijny rozwój? Kiedyś nie było pociągu i każdy chodził, którędy chciał. Piesi na tory!

      • 2 0

      • Przecież te tory bardziej tną tkankę miasta niż Grunwaldzka. Zorać jedno i drugie i będzie piękny rozwój miasta.
        W miejsce torów i ulic zrobić trawniki.

        Pozostaje jedynie pytanie, co ze ścieżkami rowerowymi - one tęż tną tkankę miejską, więc co- siejemy trawniczek w ich miejsce?

        • 1 0

  • Szczury korzystają z kanałów...Ludzie żyją na ziemi... (4)

    • 14 24

    • Acha

      • 1 2

    • to zlikwidujmy ten tunel

      Skoro on taki straszny ludzie są do niego spychani zlikwidujmy go. Zróbmy węzeł przesiadkowy przy dworcu PKP - SKM skończą bieg przy peronie 4 lub 5 a wysiadający w ogóle nie będą musieli schodzić do podziemi. Peron 3 będzie miał możliwość przejścia przez tory kolejowe. Dzięki temu miasto sporo zaoszczędzi polepszy i wyrówna szanse ludzi a kasę wyda na inne inwestycje. Jeśli ktoś by chciał się dostać z PKP na PKS będzie miał bezpośredni tramwaj bądź autobus. Dzięki temu ten okropny tunel nielubiany przez wiele osób zostanie zlikwidowany

      • 5 0

    • jasne

      tak, zlikwidować metro, tunele wysokogórskie, windy, lodzie podwodne i piwnice!

      • 1 0

    • A barany chodzą po jezdni!

      • 1 0

  • Skur! !! Lapowkarze! !!

    • 8 13

  • właśnie przejeżdżałem przed dworcem

    Sznur samochodów w kierunku wrzeszcza jechał ok. 100 km/godz każdy.
    podobnie bywa w drugim kierunku. Przy tej szybkości każde zetknięcie się aut może skończyć się na chodniku lub przystanku komunikacyjnym. Z rezultatem śmiertelnym dla innych.
    gdzie jest policja ? Dlaczego tak skandalicznie lekceważą swoje obowiązki psy z wydziału ruchu drogowego komendy miejskiej w gdańsku? I ich przełożeni. Każdy wie o nadmiernej szybkości większości kierowców i o tragicznych skutkach tego w miastach. Bandyci w komendach!

    • 19 9

  • W glosowaniu musimy powiedziec stanowcze NIE wiadomo dla kogo

    a stanowcze TAK dla odswierzenia Gdanska, nowego spojrzenia bo juz smierdzi niestety i to najlepiej dla calego trojmiasta, dla dobra regiony i jego mieszkancow

    • 9 7

  • nie wiem po co (1)

    Chyba kogoś grzeje, skąd takie durne pomysły

    • 19 12

    • jest kasa do wydania

      a kolega akurat zajmuje się malowaniem pasów

      • 2 4

  • Super wiadomość.

    Dla mnie to możecie w korkach stać nawet całą dobę:D Bo przecież większość z was mów, że korki wam nie doskwierają bo macie klime i radyjko hahaha

    • 10 16

  • nieprawda- o drugim tunelu sam tu na tym forum zwracałem uwagę w 2006 roku

    gdy robiono remont generalny całej trasy od Huciska. Ale ptasie mózgi nie potrafią myśleć dalej niż do najbliższego obiadu /darmowego/ . Bo to są urzędnicy.
    Teraz ich pogięło bo tam gdzie nie ma kolizyjnych napięć chcą wprowadzić w pełni kolizyjną krzyżówkę.

    • 23 2

  • proponuje zrobic metro na nasze mozliwosci

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane