• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji. Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji.

Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.



Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne?

O tym, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne wokół powstającego centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym są projektowanie wyłącznie pod potrzeby kierowców pisaliśmy już w 2013 r.

Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.

Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".

  • Istniejące przejście podziemne nie ma żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Brakuje też miejsca na montaż wind.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku.
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.

- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii zobacz na mapie Gdańska pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni

Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie. Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie.
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.



Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (358) 2 zablokowane

  • Przejscie podziemne nie musi byc czyms zlym

    Tam powinien byc tunel dla samochodow /szczeg dla tych co jada na wprost/ i tylko tramwaj na gorze. A jesli juz tunel, co dotyczy wszystkich przejsc w srodmiesciu, to powinien on byc na europejskim poziomie - blyszczace kafle, szklo, cos ala marmur, odpowiednie oswietlenie, monitoring i przede wszystkim, to czego tylko w trojmiescie unika sie jak ognia- schody ruchome. W Samym tunelu, wzorem europejskich miast, moglyby byc rozlokowane centra informacji turystycznej, kafejki, ksiegarnie itp. A gdanskie tunele to szary brudny beton, hordy zebrzacych i sprzedawcow gaci oraz smrod moczu. Nawet w centralnym punkcie. W miastach sa tunele, sa cale aleje podziemne polaczone ze stacjami metra i centrami handlowymi, tylko ze nie przypomina to naszych tuneli!

    • 1 0

  • Absurd

    Dlaczego powstaje przejście podziemne przy kościele św. Trójcy,żeby urzędasy marszałka miały wygodniej?

    • 1 0

  • Przejścia dla pieszych (2)

    A może ktoś pomyśli o kierowcach, którzy muszę stać nieraz po kilka minut przed przejściem przy Madisonie, gdzie piesi chodzą jak święte krowy. może należy zamontować na tym skrzyżowaniu przy Ul. Rajskiej/Heweliusz sygnalizację świetlną ?

    • 12 12

    • Magneto, chyba jest jednak jedno dużo tańsze wyjście z całej sytuacji. (1)

      Po prostu tamtędy nie jeździć i masz z głowy ;)

      • 1 1

      • A może lepiej tamtędy nie chodzić?

        • 0 0

  • ja proponuje jeszcze inne rozwiązanie droższe ale długo falowo najlepsze (4)

    wystarczyło by puścić cały ruch kołowy w tunel a pieszy komunikacyjne z ludzmi rowerami i tramwajami pozostawić na poziomie ziemi, zyskalibyśmy dzięki temu nową przestrzeń miejską.
    Rozwiązanie to z pewnością jest kosztowne, ale Gdańsk odzyskałby nowy blask.
    Wyobrażacie sobie taką przestrzeń a cały ruch odbywał by się pod ziemią...

    • 12 2

    • HE HE

      Przecież oni ten tunel zasypują bo nie ma kasy na jego utrzymanie.

      • 0 0

    • A potem się obudziłeś. Daj kasę na ten tunel. (2)

      • 2 2

      • wystarczy nie budować i kasa będzie:

        jewropeskiego centrum soli
        muzeum drugiej wojny
        muzeum historii miasta gdańska
        muzeum dziedzictwa miasta gdańska
        ew. teatru elżbietańskiego (jak aktorzyny chcą zarabiać to niech pierw zainwestują i teatr za swoje postawią, a jak nie to stworzyć trupę, na wozy cygańskie i jazda z objazdowym teatrem ulicznym...

        • 1 2

      • Z kierowców ściągnąć.

        Mają na sufy za 500 koła to i 100 miesięcznie zapłacą.

        • 0 0

  • A co z przebiegającymi pieszymi? Lub samochodami na żółtym. (3)

    Przecież to oczywiste że ilość wypadków wzrośnie w tym miejscu z zera do kilkudziesięciu rocznie.

    • 15 13

    • Tuż obok na Hucisku jest przejście i co więcej tam wypadków z udziałem pieszych ?

      Bez przesady. Przecież na Wałach Jagiellońskich i tak jest dzikie przejście od kiedy zamknęli tunel. To dopiero jest pomysł zamknąć przejście i kazać ludziom biegać jeden przystanek by przejść na autobus. Jakiś geniusz to wymyślił.
      Zacytuje klasyka "a jakby to była wasza matka"

      • 0 0

    • Jasnowidz? (1)

      Wywali się samochody to nie będzie wypadkow

      • 0 1

      • Gdzie je wywalisz? To nie gra komputerowa.

        • 2 0

  • to są jakieś żarty!!! (3)

    Mamy wakacje a korki dalej gigantyczne. .. i jeszcze chcą robić przejścia naziemne. ... PARANOJA!!
    W takim razie po co przy urzędzie Wojewódzkim jest budowane nowiutkie przejście podziemne? Przecież to też ścisłe centrum. ...

    • 45 24

    • To jest najnowsza koncepcja w inżynierii ruchu, przyspieszenie poprzez spowolnienie poczytaj w necie.

      • 0 0

    • A co ci robią te przejścia, skoro i tak są korki?

      I tak i tak stoisz, to równie dobrze możesz pieszych puścić

      • 8 5

    • tunele - tak ale dla samochodów

      • 9 5

  • Absurdalne (9)

    Kilka metrów wcześniej przy Hucisku jest przejście naziemne. W tym miejscu ma ono sens, ponieważ jest cześcią dużego skrzyżowania. Przejście naziemne na wysokości Lotu i nowej galerii zablokuje ruch samochodowy i ci wszyscy biedni ludzie z Pruszcza, Orunii i podobnych będą mieli bardzo utrodnioną jazde.

    • 18 10

    • Kilka metrów?
      Ciekawe. Dla pieszych to zawsze "kilka metrów". Dla samochodziarzy parking koło Krewetki jest "za daleko" od Długiej.

      • 1 0

    • Nikt nie karze ludziom z pruszcza do nas jezdzic, trzeba bylo nie oszczedzac za m2 i kupic mieszkanie w gda, a tak stójcie (4)

      skoro kupiliscie mieszkanie za grosze

      • 2 4

      • poje*ało cię? (3)

        każdy może sobie mieszkać gdzie chce i nic Ci do tego

        • 4 2

        • może (2)

          ale nie może wymagać, że w związku z tym, że daleko mieszka należy mu się bezkorkowy dojazd samochodem.

          • 3 1

          • No, tyle że pół Gdańska tędy też jedzie: Chełm, Orunia itp. (1)

            • 3 0

            • Leszcza na rowerku nie przekonasz. Teraz wzdłuż

              al.. Grunwaldzkiej jeździ trochę rowerów. Za to jesień wiosna , może ze 3 na krzyż...

              • 1 0

    • przejście nie ma sensu, bo jest częścią skrzyżowania (2)

      przejście ma sens, gdy jest częścią ciągu pieszego. polecam zacząć używać nóg, może zrozumiesz

      • 2 5

      • Kiedy była jeszcze gildia zawsze przechodziło się tym przejściem i nie było żadnego problemu.

        Teraz nagle pan inwestor, który sparaliżuje i tak ruch w tej części miasta, zażyczył sobie dodatkowych udogodnień dla swojego biznesu.

        • 3 1

      • Prosze czytac ze zrozumieniem

        J/w

        • 5 2

  • Popieram pomysł na budowę przejść naziemnych w centrum. Przyjazne miasto dla ludzi!!!

    • 3 1

  • Dlaczego

    na Zaspie nie zlikwidują przejść podziemnych i na dokładkę murszejącej kładki? Dlaczego dwupasmowa Obrońców Wybrzeża będzie o'k, a dwupasmowe drogi w centrum są passe?

    • 1 1

  • a może windy lub schody ruchome skoro tak trudno namalować pasy

    Przejścia podziemne są zmorą zarówno dla matek z wózkami dziecięcymi czy też osób niepełnosprawnych i dotyczy to wielu miejsc nie tylko w centrum.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane