• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą pod prąd całą ul. Starowiejską

Michał Sielski
20 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Kontraruch rowerowy na ul. Starowiejskiej - wbrew obawom policji - nie okazał się niebezpieczny.
  • Aby możliwy był na całej ulicy, trzeba jednak najpierw poskromić parkujących gdzie popadnie.
  • Mimo wymalowania miejsc parkingowych, wielu kierowców nadal parkuje w obrębie skrzyżowań i przejść dla pieszych.

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zostanie dopuszczony ruch rowerowy w obu kierunkach. Samochody będą mogły poruszać się tak jak do tej pory, a do tego wprowadzona zostanie Strefa Tempo 30. To tylko początek zmian.



Czy ruch samochodowy w centrum Gdyni powinien zostać ograniczony?

- Starowiejska mogłaby się stać pasażem Gdyni, ale nikt nie inwestuje, wszyscy czekają na remont ulicy. W efekcie wszyscy nie szanujemy tej przestrzeni, bo jest zapuszczona. Przedsiębiorcy uderzają nas reklamami, wystawiają totemy, potykacze, zamiast inwestować w podniesienie standardu swoich lokali. Kierowcy parkują jak chcą, więc nie widać ulicy i chodników, tylko jeden wielki, dziki parking. Potrzeba nam nowego myślenia i świeżego spojrzenia na problemy ulicy, potrzeby i oczekiwania - przekonuje Jacek Piątek, miejski plastyk, odpowiedzialny m.in. za wygląd przestrzeni publicznej w mieście.
Komu zależy na robieniu dzikiego parkingu ze Starowiejskiej?

Zmiany postępują jednak powoli, bo przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. A na Starowiejskiej wszyscy są przyzwyczajeni, że samochodem można podjechać pod drzwi sklepu. Czasem trzeba pokonać krawężnik, czasem zablokować chodnik, albo przejście dla pieszych. Strażnicy miejscy przejeżdżają tamtędy kilka razy dziennie, ale interweniują tylko wtedy, gdy się do nich zadzwoni.

Efekty łatwo sobie wyobrazić. Coraz więcej samochodów na chodnikach, bo nawet niedawne wymalowanie miejsc parkingowych niewiele zmieniło. Niektórzy kierowcy nadal parkują jak chcą, bo mandat za parkowanie np. na przejściu dla pieszych to rzadkość. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy skuteczne interwencje strażników można było policzyć na palcach jednej ręki.

- Od Los Angeles po Władywostok nikomu nie udało się zapewnić wystarczającego miejsca dla samochodów. Właśnie dlatego chcemy nakłaniać mieszkańców, by próbowali alternatywnych sposobów poruszania się. Dlatego chcemy poprawy dostępności Śródmieścia dla rowerzystów, która w tym pomoże. Ponadto: stojaki rowerowe powinny być na jezdni - by ściągać rowerzystów z chodników. Idealny byłby też legalny kontraruch pomiędzy ul. 10 Lutego a Starowiejską - mówi Kajetan Lewandowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Policja: nie ma wypadków? To i tak niebezpieczne

Warto zauważyć, że kontrapas na Starowiejskiej już jest. Na odcinku od ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni do ul. Dworcowej zobacz na mapie Gdyni można jechać w przeciwnym kierunku niż samochody. Od czasu otwarcia nie doszło tam do żadnego wypadku ani nawet stłuczki. Przez dwa lata funkcjonowania podobnych rozwiązań na kilkudziesięciu ulicach Gdańska, także nie doszło do żadnego wypadku z udziałem rowerzystów. Mimo to policja z Gdyni wprowadzenia kontraruchu nie chce, argumentując że jest to... niebezpieczne. Taką opinię otrzymali urzędnicy podczas analiz nad wprowadzeniem kontraruchu na ul. Starowiejskiej.

Urzędnicy jednak się tym nie przejęli i podjęli decyzję o wprowadzeniu możliwości łatwiejszego przejazdu rowerzystów do centrum.

- Zostanie wprowadzony kontraruch na całej długości ul. Starowiejskiej. Ze względu na szerokość ulicy, jest to możliwe bez wyznaczania osobnego pasa dla rowerów - mówi Jakub Furkal z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Nie ma konfliktu rowerzystów z kierowcami

Co ciekawe, nie budzi to oporu praktycznie żadnej grupy, która wzięła udział w ubiegłotygodniowej debacie na temat przyszłości ul. Starowiejskiej.

- Nie ma konfliktu pomiędzy rowerzystami i właścicielami samochodów. Ja mogę parkować sobie 500 metrów od domu, ale niektórzy z różnych względów muszą podjechać jak najbliżej. Tymczasem my nie mamy garaży ani podwórka. Trzeba więc dopasować się do oczekiwań różnych grup - podkreśla Anna Grabowska ze wspólnoty mieszkaniowej przy ul. Zygmunta Augusta, zwracając uwagę na to, że nie można zlikwidować wszystkich miejsc parkingowych przy ul. Starowiejskiej.
To odpowiedź na sugestie niektórych osób, które oczekiwały zmian radykalnych i utworzenia ze Starowiejskiej deptaka. Takiego pomysłu już jednak od dawna nie ma. Na razie - oprócz Strefy Tempo 30 oraz zapowiedzi montażu ławek - nie są planowane żadne większe zmiany.

- Każdy musi troszeczkę ustąpić, by nie było konfliktów, a zmiany będziemy wprowadzali stopniowo - zapewnia przygotowujący m.in. analizy ruchu pracownik naukowy Uniwersytetu Gdańskiego oraz radny Gdyni Marcin Wołek.

Opinie (265) 5 zablokowanych

  • Kiedy w koncu milosnicy dwoch pedalow przestana wszystkich szantazowac (3)

    Nie rozumiem czemu swoimi podatkami mam finansowac to ze ktos ma bzika na punkcie rowerow.chcesz jezdzic,to jedz.kiedys sciezek nie bylo,a rowerzysci jezdzili.jeszcze jedno,jak nie masz kondycji to rob krotsze trasy_nie bedziesz musial wciagac swoich zwlok i roweru do zatloczonego autobusu czy trajtka

    • 16 8

    • ja nie rozumiem czemu swoimi podatkami miałbym finansować jezdnie dla aut (1)

      kościoły przedszkola szkoły szpitale komunikacje publiczną itd itp......

      Przecież nie korzystam.

      Tak na poważnie to pomysł zanim cos palniesz, bo możesz wyjść na idi....

      • 6 5

      • No właśnie! Nie powinno się finasować z podatków" kościoły przedszkola szkoły szpitale komunikacje publiczną itd itp"...... Bo to komuna jest! Chcesz iść do Kościoła to sobie go opłać! Dlaczego ktoś ma płacić za kogoś? To jest właśnie komunizm!Jak czegoś chcę to płacę za to a jak nie to nie.I to jest zdrowy Kapitalizm.

        • 0 1

    • kiedy w końcu miłośnicy trzech pedałów przestaną oskarżać zwykłych mieszkańców

      chcących jeździć rowerem o szantażowanie wszystkich i przestaną zagrażać pieszym na chodnikach i przejściach bezkarnie przekraczając limity prędkości i gwałcąc zasady parkowania?

      • 3 0

  • Proponuję wyznaczyć ścieżki rowerowe na korytarzach w UM.

    • 14 3

  • No to jest bzdura (1)

    Nie widzialem tam zadnego roweru a smigam autem codziennie ! Czy jakis madralinski z urzedu wie co robi za podatnikow kase ? To jest chore

    • 6 4

    • rowery zwykle nie stoją w korkach, stąd trudno je zauważyć

      samochody widać, bo stoją w korkach.

      Niektórym nadal się wydaje, że można korki rozładować poszerzając ulice, tak jak wielu się wydaje, że można przezwyciężyć otyłość zażywając pigułki i popuszczając pasa.

      • 2 1

  • Droga rowerowa

    Po tym bruku nie będe jeżdził rowerem bo tyłek boli

    • 4 0

  • rowery (1)

    Jak dojechać rowerem na kamienną Góre

    • 2 0

    • ulicą Sienkiewicza

      • 1 1

  • (1)

    A ja pozdrawiam c***i chodzących po drodze rowerowej mimo że obok mają chodnik (przecinek) zwracając im uwagę mieli to gdzieś (przecinek) następnym razem przejechać d*pę i po sprawie

    • 3 6

    • jak będziesz jechał po chodniku postaram się o to samo dla Ciebie.

      • 4 2

  • Kotrapas (5)

    Porabalo tych radnych. Poprzednio Pan Trzebiatowski kombinowal caly czas z rowerzystami i polecial na zbity pysk, teraz taka sama kariera czeka nastepcow ruchu rowerowego. Rowerzysci nawet nie maja jak kiedys karty rowerowej, nie znaja przepisow a sa uczestnikami ruchu drogowego. Kierowcy samochodow placa podatki i ubezpieczenia i nie maja praw na jezdni. !! Oburzajace !!

    • 8 4

    • kontrpas na 3 maja

      Droga samobójców

      • 4 2

    • oburzajacy jest brak u ciebie elementarnej wiedzy (2)

      1.Nigdy nie było karty rowerowej dla pełnoletnich, a dzieci obowiązuje do dziś.
      2. Spora cześć kierowców tez nie zna przepisów żeby nie napisać większość.
      3. Wszyscy płacą podatki, to nie tylko przywilej kierowców, ale jak coś jestem za tym żeby tylko kierowcy płacili.
      4.Wiem że ci świat może zawalić, ale ubezpieczać tez może się każdy.

      • 2 5

      • (1)

        Ale kierowcy żeby jeździć muszą skończyć kurs, gdzie wiedza z przepisów drogowych jest sprawdzana, a pózniej posiadanie prawa jazdy jest sprawdzane a za brak kierowca ponosi konsekwencje prawne.
        Kto egzekwuje czy rowerzysta posiada kartę rowerową, czy nie? Poza tym egzamin na kartę rowerową w dzisiejszych czasach jest śmieszny.
        Jeśli chcecie traktować rowerzystów jako pełnoprawnych uczestników ruchu drogowego najpierw powinniście wprowadzić ujednolicony (w całej Polsce) system kursów i egzaminów na kartę rowerową, a następnie egzekwować tą wiedzę.

        • 0 1

        • ale po co to chcesz egzekwować?

          moze wprowadzmy system kursow i egzaminow z obslugi noza kuchennego, poruszania sie po balkonie czy schodzenia ze schodow. Ludzie to rower. Wedlug statystyk to praktycznie zadne zagrozenie dla otoczenia. także kursy i egzaminy to absurd, robienie z ludzi idiotów. Nigdzie czegos takiego nie wprowadzono. Powinno ci to dać do myślenia.

          • 1 0

    • ubezpieczenie OC dotyczy tylko pojazdów mechanicznych

      a podatków to płacę więcej, niż przeciętny beneficjent 500+ w pełnoletnim szrocie

      • 3 1

  • Starowiejska (2)

    Następna droga samobójców rowerowych po 3 maja

    • 4 3

    • nie, nie samobójców (1)

      na mordercę można trafić wszędzie. Tak, na mordercę - bo wyjeżdżający na ślepo kierowcy to potencjalni mordercy.

      • 2 3

      • większość kierowców przejeżdża przez ddr z odwróconym łbem,

        bo już patrzą jak się włączyć, ale nie patrzą na rowery jadące z prawej strony. Nie ma nawet szans bezpieczny przejazd przed takim zabójcą.

        • 1 1

  • (1)

    Kto po tej obskurnej Starowiejskiej bedzie spacerowal???? Tam nie ma nic ciekawego do ogladania Pewnie zrobmy deptak i zakorkujmy do konca to miasto !!!

    • 1 3

    • przecież tam i tak po 16

      wszystko umiera

      • 2 1

  • porąbani

    będą wypadki jak nic! niech mi jeszcze ścieżkę zrobią przez mieszkanie!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane