• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM i gdyńscy przewoźnicy powalczą o wspólny bilet

neo
13 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
"Wsiąść do pociągu byle jakiego, nie dbać o bagaż, nie dbać o bilet.." - śpiewała Maryla Rodowicz. W Trójmieście wciąż to tylko marzenie. "Wsiąść do pociągu byle jakiego, nie dbać o bagaż, nie dbać o bilet.." - śpiewała Maryla Rodowicz. W Trójmieście wciąż to tylko marzenie.

Pracownicy SKM oraz przedstawiciele gdyńskich przewoźników miejskich chcą razem walczyć o wzajemne honorowanie biletów w pociągach i autobusach. Czy mają szanse na sukces?



Wierzysz jeszcze we wprowadzenie wspólnego biletu w Trójmieście?

O wspólnym bilecie mówi się w Trójmieście od lat. Wielu pasażerów pogodziło się już z tym, że jeden bilet na autobusy, trolejbusy, tramwaje i kolejki w całym Trójmieście nie wyjdzie poza projekty i panelowe dyskusje. Istnieje wprawdzie cieszący się coraz większą popularnością tzw. bilet metropolitalny, ale jednorazowych biletów np. z Gdańska nie można używać w Gdyni. Cierpliwość stracili nawet sami przewoźnicy.

Tłumaczą, że ponoszą straty, bo ciągłe oczekiwanie i prawne niejasności nie pozwalają ich firmom się rozwijać. A to wpływa na spadek obrotów i zwolnienia. Dlatego chcą, by samorządy jak najszybciej przejęły kontrolę nad SKM, co jest kluczowym warunkiem do wprowadzenia wspólnych biletów jednorazowych.

W ostatni piątek doszło do spotkania związkowców z Gdyni z przedstawicielami pracowników SKM, którzy chcą zmusić władze do działania.

- Dołączą do nas także koledzy z Gdańska i Wejherowa. Będziemy jednym głosem mówić o tym, że samorządowcy muszą wywiązać się z obietnic - podkreśla związkowiec, Stanisław Taube.

Pierwszym krokiem ma być doprowadzenie do spotkania władz Gdańska, Gdyni i Sopotu z marszałkiem woj. pomorskiego, który de facto sprawuje władzę nad SKM.

Skomunalizowanie spółki marzy się również związkowcom z SKM, ale władze samorządów twardo obstają przy tym, że ich na to nie stać. Za majątek SKM trzeba bowiem będzie niemało zapłacić Skarbowi Państwa, a potem jeszcze go utrzymywać. W grę wchodzą miliony złotych na remonty i wymianę taboru. Poza tym SKM należy do grupy kapitałowej PKP, która musi wyrazić zgodę na komunalizację, a jak dotąd nikt nawet nie próbował podjąć rozmów z władzami kolei.

Inicjatywa związkowców jest ze wszech miar słuszna, jednak pozbawiona szansy na sukces. - W czasie ograniczonych z powodu kryzysu miejskich budżetów to z pewnością będzie trudna decyzja. Tym bardziej biorąc pod uwagę dotacje dla SKM z budżetu państwa, które idą w miliony. Spółka komunalna nie miałaby na nie szans - podkreśla radny Gdyni Marcin Wołek, specjalista od transportu miejskiego.
neo

Opinie (90) 4 zablokowane

  • BAJA (2)

    Piszecie, gadacie, a to znowu nie wypali. Bardzo bym chciał tych zmian, ale większość tych instytucji jest tak chytra i nie może się pogodzić z faktem że w 100% nie kontrolowałaby cen biletów tylko musiałąby wciąż się liczyć z pozostałymi w Gdańsku, w Gdyni i Wejherowie. To taka nasza polska przywara niestety ! Życzę samorządom sukcesów - ale jestem realistą

    • 26 4

    • gdynia się stara a u nas w gdansku taki pomysł to marzenie nie do spełnienia

      • 3 1

    • sam jesteś polska przywara

      • 0 7

  • (1)

    Paranoja, jeśli będzie to mienie samorządowe - to dopłaty i tak będą iść z naszych podatków, tylko organizacja by się uprościła. Administracji centralnej wręcz powinno zależeć żeby pozbyć się takiej spółki - która jest niepewna, ma związki zawodowe i jeszcze trzeba dopłacać.

    Ba, pod dobrym zarządem, przy uwolnieniu rynku, mogłoby się okazać, że można wysłać skład firmowany SKM i do Warszawy, z biletami po 30-40zl.

    • 18 0

    • Tragikomedia

      To co normalne i zwykle w kazdym zachodnim kraju UE, ze na 1 bilecie jezdzisz:
      -metrem
      -autobusem
      -tramwajem
      -pociagiem regionalnym w rejonie miasta

      w Polsce, szczegolnie w Trojmiescie jest nie do przeskoczenia od 15 lat.

      Jesli jest to tak wielki problem to moze wydrukowac dla trzech wiecznie klocacych sie miast te bilety na mojej drukarce za 200zl....

      • 9 2

  • Tragikomedia .... (3)

    To co jest normalne i zwykle w kazdym zachodnim kraju UE, ze na 1 bilecie jezdzisz:
    -metrem
    -autobusem
    -tramwajem
    -pociagiem regionalnym w rejonie miasta

    w Polsce, szczegolnie w Trojmiescie jest nie do przeskoczenia od 15 lat.

    Jesli jest to tak wielki problem to moze wydrukowac dla trzech wiecznie klocacych sie miast te bilety na mojej drukarce za 200zl !

    • 50 5

    • Niestety my jesteśmy na w schodzie europy... (1)

      • 4 3

      • w schodzie to są myszy

        • 5 0

    • Chyba nie potrafisz czytać ze zrozumieniem

      ...tutaj nie chodzi o kłutnie ale o państwowe dotacje które dostaje PKP, samorząd ich nie dostanie a w dodatku musi zapłacić za sam wykup mienia.

      Szczerze to jest to taki sam problem jak z rządowymi samolotami - idą wybory więc rządzący nie będą szastać państwową sakwą żeby nie zostać posądzonymi o rozrzutność.. więc nie da sie niczego zrobić dobrze bo musi być tanio a wiadomo jak sie takie "oszczędzanie" kończy - to takie polskie dziadostwo.

      Nie stać nas na robienie dziadostwa!

      • 1 0

  • Przecież Trójmiasto nie będzie utrzymywało PKP, a niestety SKM należy do PKP (3)

    i bez sensu budżety miast przeznaczać na renowacje SKM(wagony,tory,dworce), to są gigantyczne wydatki i PKP zaniedbała wszystko przez lata a teraz są efekty.

    • 10 6

    • nic nie wiesz o PKP

      • 0 11

    • Taaa jasne

      Bo to jest PKP SKM PRL i wszyscy dobrze o tym wiemy bo jeździmy tym złomem codziennie do pracy...codziennie musimy nadrabiać drogi w Sopocie...nic dodać nic ując prywatyzacja albo usamorządowienie tej komuny!

      • 3 2

    • ja też. i jest ok

      • 0 0

  • A ja tam mam bilet metropolitarny (2)

    i śmigam po całym trójmieście bezproblemu :)

    • 20 4

    • Ja tyż mam metropolitalny:)

      • 3 2

    • ja tez do nedzy mam i place 200 miesiecznie, bo mam takie swietne polaczenie

      • 0 0

  • bilet

    A jak mają rozwiązane na Śląsku między innymi Katowice -- Chorzów

    • 4 0

  • Dziwne

    Gdański i Gdynia wydaje na drogi setki milionów a na skm by zabrakło? i jeśli Skm nie zarobi na siebie to co?

    • 6 4

  • Smieszna jest nazwa "metropolia" ;))) (3)

    Przeciez Trojmiasto to czarna dziura na mapie Polski i swiata.

    Poza morzem, poza pieknymi jeziorami, gorkami i polwyspem, co jest
    dobrem natury nie ma tu zadnej metropolii zbudowanej przez czlowieka.

    To taki kiepski zart jak u Drozdy z ta nazwa "metropolia" i "bilet metropolitalny" ;)))

    Metropolia co to od kilkudziesieciu lat nie moze wspolnego biletu uzgodnic, a po szynach kolejowych jezdza stare, rozsypujace sie zlomy z lat 70tych.

    Gdzie nowe sprzety Newag? Gdzie Pesa ?
    Nowe Newagi smigaja po Polsce do pcimiow dolnych, ale Trojmiasta "metropolii" nie stac na 20-30 skladow na raty...

    • 31 14

    • bo to debilna miłość kolejarzy do tych starych złomów

      będą je remontować do usranej śmierci.

      • 5 1

    • kolega ma 100% racji z tym taborem i zacofaniem (1)

      mnie najbardziej zaskoczyło, jak jechałem do Warszawy pociągiem IC który poza kategorią i miejscówką(25zł), był złomem,brak klimy i wagony jak w pospiechu,w Warszawie widziałem kilka składów TLK,czyli tanie linie,np do Krakowa i Poznania i szok,klimatyzowane składy ze zmodernizowanymi wagonami,przedziały 6osobowe w TLK, a nad morze w IC Małopolska i Sawa przedziały 8osobowe i złom bo inaczej tych wagonów nie da się nazwać

      • 12 3

      • PKP olewa Wybrzeże

        To raz. Dwa - kolejarze na wybrzeżu uwielbiają złomy. Co do wspólnych biletów to jest normalizacja w Gdyni Gdańsku i Sopocie. Przejazd 2,50. Bilet godzinny 3 zł. Całodzienny 10 zł. Szkoda, że nie można jeszcze kupić biletu w Gdyni i jechać na nim w Gdańsku (i odwrotnie)

        • 0 0

  • Przydalyby sie bilety SMSowe (5)

    W Szwecji jest tak: wysylasz SMS z haslem na dany nr, dostajesz za to bilet w formie SMSa zwrotnego z informacja w jakiej strefie jest wazny bilet i cena. Przy wsiadaniu pokazujesz SMSa kierowcy i w droge. To bardzo wygodne rozwiazanie. Bilet zostaje potracony z rachunku abonenta.

    • 17 4

    • W Poznaniu chyba też takie są

      • 0 0

    • Z czego 50% ceny biletu (2)

      bierze sobie u nas wówczas operator GSM... więc zapłacisz 2x więcej.

      • 3 2

      • (1)

        hmmm...te w Szwecji sa 9 koron tansze, wiec jakos to rozwiazali.

        • 2 1

        • ale w sumie to chyba masz racje, u nas operatorzy GSM rzadza sie innymi prawami

          • 2 1

    • w warszawie też tak jest :)

      • 0 1

  • A co z miejscowosciami poza Trojmiastem? (4)

    Wiem, ze wiekszosci tutaj nie obchodza miejscowosci na zachod od Wejherowa, ale ja sam studiuje i pracuje w Gdansku i rozumiem, ze taki bilet jest BARDZO potrzebny, ale gdy miasta przejma udzialy w SKM czy nie wplynie to na jakosc uslug? Teraz marszalek musi dbac o cale wojewodztwo a w przyszlosci juz tak nie bedzie.
    Kiedys linie Gdansk - Slupsk obslugiwalo PKP i przyznam, ze bylo lepiej, przynajmniej podroz z Gdanska Gl do Slupska nie trwala 3 godzin.

    • 8 4

    • zapomnialem dopisac ze co tydzien lub co dwa podrozuje SKM do slupska

      • 0 0

    • to jest szybka kolej miejska a nie regio (2)

      zrozum to wreszcie. Mieszkańców Trójmiasta interesuje przedewszystkim transport u siebie a nie wycieczki po kilka osób na wygwizdowia. Za nasze pieniądze

      • 4 1

      • dlaczego tak mało składów jest do Lęborka i Słupska i tłok ogromny w tym co jeżdzi.

        • 3 1

      • Ja to doskonale rozumiem, wiec dlaczego SKM pcha sie do przetargow na ta trase? Wczesniej bylo PKP i bylo dobrze.
        Niech wladze SKM zrozumieja ze albo cos sie robi porzadnie albo nie robi sie tego wcale.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane