• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samolotem do Krakowa. Podejście drugie

Michał Stąporek
10 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dzięki połączeniu lotniczemu podróż z Trójmiasta do Krakowa skróciłaby się co najmniej o 7 godzin. Dzięki połączeniu lotniczemu podróż z Trójmiasta do Krakowa skróciłaby się co najmniej o 7 godzin.

Nowe połączenie lotnicze z Rębiechowa do krakowskich Balic uruchomi w czerwcu lub w lipcu Eurolot, spółka należąca do LOT-u.



Siedem bezpośrednich połączeń w ciągu doby, z czego najkrótsze zajmuje 8 godz. 26 minut, najdłuższe - 11 godz. 33 minuty. Taką ofertę dla pasażerów podróżujących z Gdańska Głównego do Krakowa mają kolejowe spółki z grupy PKP. Cena za najszybszy pociąg: 134,50 zł za bilet w drugiej klasie, 177,50 zł w pierwszej.

Dla młodych mieszkańców Trójmiasta jadących przez Kraków w góry lub dalej, taka podróż to początek wakacyjnej przygody. Dla wszystkich, którzy czasu mają mniej niż licealiści lub studenci - koszmar.

Nic dziwnego, że o pasażerów na tej trasie postanowiły zawalczyć linie lotnicze. Konkretnie należące do PLL LOT linie Eurolot.

Godziny odlotów ani ceny biletów nie są jeszcze znane. Wiadomo, ze samoloty polskiego przewoźnika miałyby latać na tej trasie dwa razy dziennie - rano i wieczorem. Te informacje pochodzą od zarządu krakowskiego lotniska, ale - nie wprost - potwierdziliśmy je także w Rębiechowie.

Ile zapłaciłbyś za bilet lotniczy do Krakowa?

Adam Skonieczny, kierownik działu marketingu trójmiejskiego lotniska: - Rzeczywiście prowadzimy rozmowy w tej sprawie, ale o szczegółach poinformujemy dopiero za jakiś czas, mam nadzieje, że jeszcze w maju.

Czy Eurolot znajdzie klientów na połączenie pod Wawel? Do obsługiwania tej samej trasy przymierzała się w tym roku także linia Jet Air. Start połączenia ogłoszono najpierw na koniec lutego, potem przekładano go co pewien czas. Ostatecznie, pod koniec kwietnia, linia oficjalnie wycofała się z uruchomienia tego połączenia i zapowiedziała, że w tym sezonie go nie wznowi.

Spośród polskich miast tylko Warszawa ma dziś połączenie z Rębiechowem.

Miejsca

Opinie (170) 4 zablokowane

  • jak więcej niż 250 zł to jadę zdezelowanym PKP (12)

    • 280 17

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • (4)

        jak dla mnie to takie trochę masło maślane.
        pisząc o PKP nie trzeba dodawać że kibel będzie zapchany. dostajesz to w pakiecie

        • 47 3

        • wole samolot, przynajmniej podczas podrozy nikt mnie nie uspi i nie okradnie (3)

          i podroz wyjdzie nawet taniej

          • 24 5

          • TLK? (2)

            No to chyba nie jechałeś normalnym pociągiem (EIC). Jeżeli podróżujesz TLK to na cenę lotu nie czekaj, szkoda czasu.

            • 14 1

            • (1)

              a podróz IR kosztowała by 23złote i niewiele dłużej niż IC lub TLK.

              a najtaniej i najwygodniej z Gdańska do Krakowa, jest polecieć np. Ryanairem np. przez Frankfurt Hahn. :-(

              • 5 3

              • niebyt wygodnie

                Bo już do Hahn nic nie lata. Poza tym wystarczy jedno opóźnienie, żebyś zapłacił za nowy bilet z nawiązką za wszystkie okazje.

                Co do EIC to chodziło mi o bezpieczeństwo. Takie akcje jak było napisane to w nocnych pociągach czy właśnie takich IR.

                • 6 2

    • no to już możesz kupić (3)

      bilet na PKP. :). Nie ma takiej możliwości, żeby bilet kosztował mniej niż 250 zł.
      Mnie się czasem udaje kupić bilety do wawy (w 2 strony) za około 600 - 700 zł. Ale są to najwcześniejsze i najpóźniejsze loty. W normalnych godzinach to wydatek około 1000 - 1400 zł. Oczywiście mówię o kupowaniu biletów na tydzień przed wylotem a nie na 2 lub 3 miesiące przed:)

      • 8 4

      • sie nie da (2)

        co sie nie da? do jakiegokolwiek miasta Europy możesz poleciec średnio za 80 - 120 zł jezeli odpowiednio kupisz i nie mówie tu o Pradze czy Frankfurcie..ale tak w Polsce 700 km to odległość dużo wieksza niz ponad tysiac za granice...

        • 9 4

        • ale w lotnictwie nie ma "wozokilometrów"

          Ilość km czy mil nie ma żadnego znaczenia. Możesz polecieć do Hiszpanii za połowę ceny do Warszawy itp. Wszystko zależy od "yieldu" rynku czyli krzywej popytu, dopłati itp itd. To nie PKP że ma cennik - tabelę co 40km

          • 11 2

        • zobacz

          gdzie te lotniska są zlokalizowane.
          Do Amsterdamu jak chcesz lecieć z Trójmiasta to albo przez wawe, albo frankfurt itp. Albo wizz'em do eindhoven a potem koleją.Zobacz, że te europejskiwe miasta, to zwykle miasta, które mają małe, tanie lotniska, które nie są używane przez narodowych przewoźników itp.

          • 3 0

    • To jedź

      Będziesz miał rewelacyjne siedzące miejsce w WC.

      • 4 6

    • 500 zł za drogo

      500 zł w obie strony? nigdy....lot do rzymu w sierpniu kosztował mnie w dwie strony 400 zł. Można...przez tą 1,5 h lotu i tak nic nie zjesz....

      • 4 0

  • (4)

    Wszystko super ekstra, zależy tylko czy cena rozsądna

    • 125 2

    • Niezależnie od ceny, życzę aby wszyscy PiSomaniacy z Trójmiasta wylecieli do Krakowa oddać hołd prezydentowi (3)

      • 8 13

      • ja i tak się dziwię (2)

        że komórka organizacyjna pisu z gdańska jeszcze nie złożyła zawiadomienia do prokuratury i senatu stanów zjednoczonych, że uniemożliwia się im godne czczenie pary prezydenckiej (ze wskazaniem na największego męza stanu i męczennika) w krakowie. To przecież urzędnicy tuska i putina sprawili, że pociąg jedzie skandaliczne 8 lub 11 godzin. A zepsute wc są dlatego, aby pielgrzymi nie mogli załatwić swoich potrzeb. DO PROKURATURY Z TYM!!!!!!!

        • 5 8

        • a w domu wszyscy zdrowi?

          • 13 2

        • Żałosny POmiot znowu męczy świat swoimi wypocinami

          i długogodzinnymi przemysleniami.
          Na dwór tępole, troche słońca musicie dopuścic do szarych i przepoconych komórek.

          Ahoj

          • 12 5

  • Tanie linie (19)

    Ciekawe, dlaczego któryś z europejskich tanich przewożników do tej pory nie uruchomił w Polsce połączeń krajowych, tak jak np. w Hiszpanii... Ludzie by latali, biznes by się kręcił... Póki co zostaje PKP, bo jakoś nie wierzę, że LOT uruchomi chociażby sezonowe połączenie GDN-KRK... Szkoda!

    • 92 1

    • W innym artykule piszą, że cena biletu na samolot do Rygi ma kosztować od 39EUR. (1)

      Odległość jest prawie taka sama, więc jak zażyczą sobie 150PLN, to ja się pakuję w podróż na weekend :D

      • 9 0

      • Pomarzyć można...

        Też bym sobie latała na weekendy. :)

        • 5 0

    • Brak tanich krajowych połaczeń lotniczych (1)

      Dlatego do Wrocka leciałem Wizzem przez Dortmund ;-)

      • 15 1

      • Ale z Ciebie spryciarz. Łał.

        • 3 0

    • Przepisy na to nie pozwalają. Wewnętrzne połączenia nie mogą być (3)

      obsługiwane przez tzw. tanie linie. Później podam link do podstawy prawnej.

      • 2 7

      • ^^ co za brednie!! (1)

        Nie ma takiego żadnego przepisu. Żeby w Polsce mógł latać Ryanair najpierw musiałby mieć u nas bazę, a takowej nie ma. Po drugie Ryanair walczy z polskimi portami o obniżenie opłat lotniskowych. Nieoficjalnie mówi się, że Gdańsk może zostać bazą Ryanaira, podobnie jak Wrocław i Modlin po otwarciu nowych terminali. A wtedy zawsze jest szansa na to, żeby połączenia krajowe były obsługiwane przez tanich przewoźników :D

        • 4 0

        • Był taki precedens

          Był precedens, że Wizzair chciał latać do "Sztokholmu" z Katowic z międzylądowaniem w Gdańsku, realizując tym samym również możliwość trasy KTW-GDN.
          Ale na to nie zgodziła się Straż Graniczna, a właściwie zgodziła pod warunkiem przejścia ponownej odprawy pasażerów z KTW. To sobie Wizzair odpuścił.

          Co do reszty - jedyną różnicą w lotach lokalnych a m-narodowych jest kwestia VATu (na m-narodowych nie ma)

          • 4 1

      • To czym predzej trzeba zmienic debilne przepisy hamujace komunikacje krajową

        no ale ci co je wprowadzili zarabiają na tym. pasibrzuchy ze spółeczek kolejowych i innych szemranych "lotowskich" nie pozwolą na konkurencję

        • 2 1

    • bo w Hiszpanii (4)

      Bo w Hiszpanii samorządy czy bardziej ichniejsze prowincje płacą ciężką kasę Ryanairowi za te połączenia. I zobaczymy ile z nich zostanie, bo ostatnio O'Leary zaśpiewał podwyżkę z 20E na 60E od pasażera.

      • 4 2

      • i dobrze (3)

        z jakiej racji mamy wszyscy dopłacać do tego, żeby ktoś mógł sobie tanio polecieć?

        • 5 3

        • nie zrozumiałeś (2)

          Podwyżkę O'Leary zaserwował samorządom a nie pasażerom. Ty i my też płacimy Ryanairowi za dowózkę turystów do Trójmiasta.

          • 6 2

          • zrozumiałem dokładnie (1)

            i dalej pytam, z jakiej racji mamy wszyscy dopłacać do tych lotów (w końcu to idzie z naszych podatków)?

            • 4 2

            • Są dwie opcje:
              a) z takiej racji, że zwróci się to w wydatkach przyjeżdżających turystów, podatkach, rozwoju branży turystycznej - taka kula śnieżna. Dobrze przemyślane = warto dopłacać
              b) lokalny samorząd na siłę ściąga przewoźników, żeby lotnisko które sfinansowali i chwalą się wszerz i wzdłuż miało co robić. To jest case Rzeszowa i (mam nadzieję że do tego nie dojdzie) Kosakowa. Wtedy nie warto.

              • 1 1

    • (4)

      1) Tzw. tanie linie nie utrzymują się z pieniędzy pasażerów, tylko z transportu m.in. przesyłek kurierskich. Pasażerowie to tylko dodatek. Widocznie nie ma u nas rynku na to.

      2) Loty na krótkich trasach są mniej ekonomiczne niż na długich. Coś jak jazda samochodem do kiosku.

      • 3 5

      • przesyłki kurierskie

        ROTFL!!!!!!!

        A co wożą samoloty TNT FedEx czy UPS? Pasażerów? Czy może broń? A może pszczoły luzem? I pewnie jeszcze te przesyłki dla niepoznaki pakują w walizki?

        • 6 1

      • 1) Wracaj do gimnazjum 2) Skąd czerpiesz swoją wiedzę? (2)

        • 1 1

        • (1)

          Sam to wymyśliłem. :)

          • 1 1

          • kombinuj dalej ;-)

            W stad-up comedy miałbyś niezłe szanse. Pielęgnuj ten dar

            • 1 1

    • Mafia nie pozwala , czerwona zreszta

      .

      • 1 0

  • samolotu LOTu latajace np do Czikago są podobne rocznikowo do 36plt

    • 0 0

  • to juz jest tak nudne

    ze wyjdz i zamknij za soba drzwi.

    • 0 0

  • Turbośmigłowe samoloty wyj.. w piźdz.... (3)

    Tylko odrzutowce! Euroszrot i jego przestarzałe ATRy.

    • 17 51

    • wiATRaki akruat nowe załatwili...

      • 6 0

    • Mi się podobają

      ATR pieszczotliwie zwany turbo-gruchotem :)

      • 2 5

    • O czym ty mówisz

      Normalny samolot regionalny

      • 2 0

  • Belgia (4)

    Lepiej dajcie połączenie do Brukseli.

    • 28 30

    • (1)

      oraz do Madrytu, Pragi i Bolonii

      • 8 2

      • i do Phenianu

        • 12 2

    • Bruksela (1)

      Jeden europosel to za malo, zeby sie oplacalo, hehe

      • 4 3

      • Mogłem, to spróbowałem.

        • 3 0

  • (2)

    Tylko nie ATR-ami. W ubiegłym roku leciałem czymś takim na odcinku Kraków - W-wa... Tragedia. Zdezelowane, stare samoloty.

    Poza tym, jakieś 3 lata temu mieli uruchomić (albo nawet to zrobili) linię Gdańsk - Kraków, ale dalej nie śledziłem tematu, ponieważ bilet w obie strony miał kosztować 1035 zł. Dla normalnych ludzi to nie było...

    • 41 11

    • e tam. jak w ciagu godziny z hakiem bede w krk to moze byc i atrem.

      • 4 1

    • wolisz tupolewa?

      • 1 0

  • Kto na kciuk w gore (5)

    Polaczenie do Pragi !!!

    • 174 11

    • x (2)

      i do Budapesztu

      • 15 2

      • Wizzair mógłby latać do Budapesztu, w końcu mają tam bazę... (1)

        w sezonie na bank by mieli obłożenie

        • 10 0

        • Ale oni prowadzą linię lotniczą, nie bank. Musi być obłożenie na samolot, nie na bank.

          • 2 2

    • praga nigdy nie powstanie

      bo z wawy jest nieopłacalna a co dopiero z zapizdówka TROJMIASTO gdzie lokalny pociag " szybki "kursuje w DNI POEWSZENIE CO PÓŁ GODZINY

      • 3 2

    • Przecie masz

      Wysiadasz na Wschodnim i jesteś na Pradze.

      • 4 0

  • Narzekania ciąg dalszy (1)

    Operacje lotnicze są zdecydowanie droższe niż kolejowe, więc siłą rzeczy tanio nie będzie. Cudów nie ma.

    • 18 11

    • dlatego wybieram własny samochód :D

      • 2 1

  • TLK ma chyba tańsze bilety, zresztą nieważne (14)

    Byle do 2014, wtedy kolej do Krakowa powinna w 4,5 godziny dojeżdżać...

    • 25 18

    • (12)

      A co kolega (koleżanka) bierze?

      • 10 3

      • (11)

        Nic nie muszę brać, po prostu umiem czytać i nie jestem uprzedzony do kolei:

        obecnie 2 godz. na trasie Kraków - Warszawa po CMK (cały czas pracują nad zwiększaniem prędkości)
        +
        2,5 godziny na trasie Warszawa - Trójmiasto po 2014, jak skończą remontować E-65
        =
        4,5 godziny

        i to nie są wizualizacje, tylko planu już wcielane w życie.

        dodać do tego należy też, że trasa ma być obsługiwana przez nowoczesne i wygodne Pendolino (choć to akurat jeszcze pewne nie jest).

        • 7 8

        • zapomnij (4)

          poniżej 3,5h do wawy nie ma szans.... dziękujemy PKP za pociągi bez wychylnego pudła

          • 6 4

          • Są szanse na takie prędkości, ale tylko z Krakowa do Gdańska - bo jest z górki.

            Z Gdańska do Krakowa jest pod górkę, więc na pewno będzie wolniej.
            Takie są nieubłagane prawa fizyki, kto nie przerabiał równi pochyłej, ten niech się nie wypowiada.
            Fizyk

            • 8 4

          • (2)

            1) ciągle nie jest pewne, że wychylnego pudła nie będzie
            2) wychylne pudło to różnica 20 minut. Z wychylnym pudłem pociąg do wawy będzie jechał 2:20 zamiast 2:40

            • 2 1

            • o czym ty mówisz? (1)

              2:20 to by jechał jakby nie było ograniczeń a na tej trasie co chwile są ograniczenia prędkości

              PKP podaje że w 3:20 da sie tam pojechać

              • 2 2

              • Sianie takich bzdur powinno być zabronione prawem.

                3:20 to ty będziesz miał baranku w 2012-13 jak skończą obecnie modernizowane LCSy

                Jak zakończą całą modernizację będziesz miał, cytuje za Robertem Wyszyńskim, który napisał na łamach Rynku Kolejowego:

                "Obecnie symulacja przejazdu elektrowozu EU 44 (Taurus – Husarz) z obciążeniem do 500 ton obrazuje, że surowy czas jazdy Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny nie powinien przekroczyć 146 minut (2 h 26 min) z uwzględnieniem, że przyspieszenie nie przekroczy 0,65 m/s2, co daje ok. 2 h 35 min z Warszawy Centralnej z krótkim postojem na Wschodniej. Przy całkiem realnym przyjęciu założenia przysp. odśr. na łukach do 1 m/s2 i 450 ton „na haku” dla EU 44 otrzymujemy lepszy wynik – ok. 135 min z Warszawy Wschodniej do Gdańska, czyli ok. 2 h 24 min z Warszawy Centralnej. Biorąc pod uwagę konieczna minimalną rezerwę czasową dla tej trasy rzędu 4-5 min, możemy spodziewać się uzyskania czasu przejazdu dla pociągów klasy EIC Neptun, Kaszub i innych w postaci 2 i pół godziny. "

                A to przecież są symulacje dla składów klasycznych, więc jak lionie zaczną obsługiwać składy zespolone wynik wydaje się bardzo realny.

                • 1 1

        • Wierzysz w to? (2)

          Poza tym Pendolino bylo nowoczesne w latach 90-tych

          • 6 1

          • w co mam wierzyć? w to, że modernizacje właśnie są prowadzone?

            • 0 1

          • Pendolino to "marka" a to co jest w środku zalezy od zamawiajacego

            i jakoś dziwnie brytole i inni nasi "przyjaciele" jeżdżą tymi pociagami

            • 1 0

        • Podziwiam entuzjazm. Ja jednak uwierzę jak zobaczę. Teraz nie wierzę.

          • 5 0

        • Taaa... zaloze sie ze sporo ponizej 7h nie wyjdzie nawet mimo ze PKP pozre mase mld naszych podatkow (1)

          śmiech pusty mnie ogrania.. z zalu oczywiście ... zaloze się ze duzo poniżej 7h nie wyjdzie nawet mimo ze PKP pożre masę mld naszych podatków... do w-wa trójmiasto - w najlepszym razie 3H, potem ze 1.5h czekania bo rozkład układa dziadek lesny z PZPR (albo PSL/PO/PIS/SLD sam skreśl) a potem 2 H do Krakowa

          • 1 2

          • Twój post jest tak skrajnie prymitywny i zwyczajnie kłamliwy, że nawet nie wiadomo którą jego część skorygować najpierw...

            • 1 1

    • "Byle do 2014, wtedy kolej do Krakowa powinna w 4,5 godziny dojeżdżać..."

      Powinna to już teraz.
      A w 2014 nadal nie będzie.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane