• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samoloty będą latały nad domami. Mieszkańcy protestują

Michał Sielski
31 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Niektórzy liczyli na to, że przy lotnisku będzie im się mieszkać cicho i spokojnie... Niektórzy liczyli na to, że przy lotnisku będzie im się mieszkać cicho i spokojnie...

- Płaszczyzna podejścia lądowania samolotów jest nad moim domem - twierdzi - budujący dom przy ul. Zielonej - Piotr Pomorski. - Wszystkie decyzje wydane zostały zgodnie z prawem. Za oczernianie urzędników pan Pomorski zostanie podany do sądu - ripostuje dyrektor infrastruktury Urzędu Wojewódzkiego.



Czy mieszkający nieopodal lotniska powinni otrzymać odszkodowania?

Piotr Pomorski wybudował dom przy ul. Zielonej 41 zobacz na mapie Gdyni. To bardzo blisko lotniska Gdynia-Kosakowo, które już w przyszłym roku chce regularnie przyjmować cywilne samoloty. Wcześniej było to lotnisko wojskowe, ale po tym jak nasza powietrzna flota została znacznie ograniczona, w okolicy zaczęły powstawać domy. Niektóre bardzo blisko ogrodzenia lotniska.

Wiele osób liczyło, że będzie to stosunkowo spokojne miejsce do zamieszkania. Nic z tego, bo Gdynia zapragnęła zbudować drugie w Trójmieście lotnisko. - Ono tam było już przed II wojną światową. Pełniło tylko różne funkcje - zaznacza Andrzej Kondracki, dyrektor wydziału infrastruktury Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku. To właśnie on wydawał techniczne decyzje dotyczące przekształcenia lotniska, m.in. tą o lokalizacji płaszczyzny podejścia. Zdaniem Piotra Pomorskiego, niezgodnie z prawem.

- Na tym obiekcie miała już wcześniej miejsce katastrofa lotnicza samolotu Bryza, w której zginęło czterech lotników. Co jest cenniejsze dla urzędników od ludzkiego życia? Płaszczyzna podejścia lotniska przecina budynek mieszkalny i gospodarczy, a pan Andrzej Kondracki wraz z wysokimi oficerami Marynarki Wojennej przedkłada osiągnięcie własnych celów ponad ludzkie życie - denerwuje się gdynianin, który napisał nawet w tej sprawie list otwarty do premiera.

Może się jednak srodze rozczarować, bo prawo nie stoi po jego stronie. Pas startowy lotniska jest długi, więc wystarczy przesunąć próg startowy, by płaszczyzna nie przecinała nieruchomości przy ul. Zielonej. Wtedy samoloty i tak będą latały nad jego domem. A jeśli władze lotniska się na to nie zdecydują, mieszkaniec może zostać wywłaszczony.

- Pozwala na to specustawa, w ramach której budowany jest port lotniczy. Ten pan dostanie odszkodowanie zależne od wartości nieruchomości oraz postępów budowy i będzie się musiał wyprowadzić. Niezależnie od tego, uzgodniłem już z wojewodą, że zostanie też przez nas podany do sądu. Rozsyła listy, w których sugeruje, że działamy jak jakaś mafia, a na to nie możemy sobie pozwolić. Podejmujemy działania wyłącznie urzędowe - podkreśla Andrzej Kondracki.

Prace trwają, ale na Euro 2012 bez terminalu?

Niezależnie od protestów prace na lotnisku cały czas trwają. Wyburzone zostały już m.in. hangary, w miejsce których stanie terminal. Gotowy jest też projekt budynku wielofunkcyjnego, niebawem ruszy przetarg na wykonawstwo. Ogłoszony jest już przetarg na terminal General Aviation.

- Zakładamy, że rozpoczęcie prac budowlanych, jeśli nie będzie żadnych odwołań oraz poważnych problemów pogodowych, powinno być możliwe pod koniec tego roku. Mając na uwadze fakt, że do rozpoczęcia Euro 2012 pozostało nieco ponad siedem miesięcy, należy liczyć się z możliwością, że realizacja budowy terminala zostanie ukończona już po zakończeniu Euro - przyznaje Piotr Szpajer, kierownik ds. marketingu i rozwoju lotniska.

Budowa będzie szybka, bo terminal powstanie z gotowych elementów. Na czas piłkarskich mistrzostw Europy będzie więc najprawdopodobniej funkcjonował tymczasowy terminal. Do obsługi prywatnych awionetek nie będzie on zresztą niezbędny.

Opinie (354) ponad 20 zablokowanych

  • Przerażająca jest świadomość ludzi inwestujących bez rozeznania w planach przestrzennego zagospodarowania,

    i przerażający jest często brak konkretnych planów i azjatycko-bazarniany krajobraz osiedli.

    • 12 0

  • Co było pierwsze lotnisko czy dom?

    Oczywiście, że lotnisko. Koleś sam zdecydował się na miejsce budowy domu. Sam sobie zgotował ten los. Jak dla mnie zabieg celowy. Koleś chce wyciągnąć kasę, za ewentualne odszkodowania. Już dawno mówiło się o zwiększeniu funkcjonalności lotniska w Gdyni. Jemu należy się figa z makiem. Nic nie powinien dostać. Ta sama sytuacja pod Poznaniem w Krzesinach, gdzie stacjonują F 16. Lotnisko tam było od zawsze wojskowe. Ludzie kupują przy lotniskach działki za grosze, myśląc, że jakoś to będzie. Ale jak się okazuje, że nad lotniskiem zaczyna się ruch to robią raban. Ich wina. Sami sobie zgotowali ten los. Nic im się za to nie należy!!!

    • 25 0

  • Prawdopodobnie pana Piotra skusiła cena gruntu, która musiała być "atrakcyjna". Pan Piotr zaryzykował i umoczył:-)

    Bakcyl hazardu zgubił już niejednego obywatela i obywatelkę. Ale żeby zaraz przerzucać winę na urzędników? Przecież rąk mu nie wykręcali, pistoletu do skroni nie przystawiali, sam dobrowolnie wdepnął w ten "interes".

    • 21 0

  • Zresztą lotnisko w Gdyni to bzdura.

    • 8 16

  • Za niewygórowaną cenę chętnie ten dom przejmę. Lubię samoloty i nie przeszkadzają mi. (1)

    Ale cena musi być naprawdę zachęcająca.

    • 32 0

    • jak masz 10mln to bierz, tyle chce Pan P.

      • 2 0

  • gościu który buduje ten dom to pewnie najzwyklejszy "gołodupiec" (5)

    myśli, że budując jaki gołębnik który nazywa domem, wydoi inwestora z paru groszy. Przytoczyć można przykład z Wawy, gdzie jeden cwaniaczek chciał za kilka metrów działki kilka milionów pln i góry złota, która kolidowała z drogą publiczną. Pozamiatali gościa jak liście jesienią, zaorali mu działkę i postawili nowy płot zgodnie z prawem. Tu będzie podobnie, będzie beczał ciućmok jeden :)

    • 24 2

    • (1)

      Przypomnę gościa bodajże w Stanach który uparł się nie wyprowadzać z terenu przeznaczonego pod autostradę więc dalej tam mieszka ale jakby w środku wysepki bo rozsunięto jezdnie autostrady i śmigają mu auta raz z lewej raz z prawej

      • 5 0

      • W GB:)

        • 0 0

    • (2)

      wiesz bo polska to jest takie g... że tu się obywatela nie szanuje niech idzie do Strasburga to to g.. zwane polską nie wypłaci się prawo jest dla człowieka czy człowiek dla prawa?Urzędasy głupie nie umieją przez 30 czy 40 lat drogi zbudować a potem zdziwieni że nikt na nich nie czekał i jakiś dom się pojawił

      • 3 6

      • (1)

        Malo w zyciu widziales trolu. W stanach pukaja ci do drzwi, daja jakies pieniadze i mowia wyprowadzaj sie, tutaj bedzie autostrada.

        • 1 1

        • jakieś pieniądze czyli jakie?2 zł?

          • 0 0

  • znowu nagonka na gdynskie lotnisko

    lobby budyniowo mach karnosiowe działa

    • 12 11

  • Tylko w Polsce buduje się dwa równorzędne lotniska kilkanaście kilometrów od siebie. I jeszcze w centrum miasta polaki to (11)

    ciemna masa. Cieszą się tylko matoły bez szkoły chyba.Zamiast rozbudować infrastrukturę z całego regionu do Rębiechowa, buduje się nowe lotnisko. PO CHOLERĘ?

    • 12 28

    • cepy myślą, że jak będzie lotnisko to im prestiż urośnie. a europa się śmnieje z baranów liżących buty

      • 6 12

    • Nie "tylko w Polsce" (9)

      Tylko "ciemna masa" uważa że Kosakowo to centrum miasta. Warszawa będzie miała na dniach lotnisko w Modlinie, kilka lotnisk ma Londyn i Paryż, bardzo blisko sa porty Girona i Barcelona albo Brema i Hamburg. Drugie lotnisko w Trójmieście to korzyść dla pasażera - może słyszałeś o zjawisku konkurencji?

      • 10 5

      • nie porównuj nieporównywalnego, dokształć sie a potem pisz. Przy takiej ilości pasażerów jaką mamy, jedno lotnisko w zupełności (8)

        wystarczy. Dwa lotniska oznaczają tylko i wyłącznie dopłaty ze strony miasta, czyli podatników. O jakiej konkurencji mówis

        • 3 8

        • (6)

          Dokształć się z myślenia w przód. Po powstaniu obwodnicy Trójmiasta wiele osób sądziło że to wyrzucone pieniądze - po co cztery pasy ruchu jak samochód jedzie raz na kilka minut - teraz przydałoby się osiem pasów. Podobnie jak powstało w Trójmieście kilka pierwszych hipermarketów uważano że po co więcej - teraz na każdym osiedlu jest kilka. Mówię o konkurecji związanej z opłatami lotniskowymi które stanowią część ceny biletu, gdybyś był właścicielem linii to byś skierował swoje samoloty tam gdzie taniej. Możesz też zrobić kalkulację ile miasto dopłaca do lotniska a ile otrzymuje z podatków, ilu ludzi ma zatrudnienie itd. i na końcu wypada się podpisać.

          • 11 3

          • Włodku proponuję lekcje z geografi (3)

            Podajesz bardzo fajne kilku milionowe miasta i mówisz o podstawach konkurencji. Każde z miast jakie podałeś kilkukrotnie większe od Trójmiasta, nie wspominając o aglomeracji jaka ich otacza. Dla twej wiadomości w województwie pomorskim mieszka raptem 2,2 miliona mieszkańców. Powiedz mi sądzisz, że nagle oni wszyscy zamieszkają w trójmieście że nam potrzebne jest drugie lotnisko czy jak. Dwa lotniska nie oznacza tańszych opłat, bo oba będą miały podobne koszty, a mniejsza ilość samolotów oznacza większe koszty stałe do rozłożenia na te samoloty. Dwa lotniska w cale nie przyciągną więcej linii. Linie są przyciągane przez większą ilość pasażerów, a ten przyrost nie długo się skończy, bo powoli osiągamy granicę możliwości popytu na latanie w naszym regionie. Polska ma obecnie ujemny przyrost więc ilość mieszkańców naszego regionu jeżeli wzrośnie to tylko nie znacznie. I zadaj sobie pytanie kto zapłaci za duże lotnisko w Rębiechowie z wybudowaną koleją i nieopodal istniejące lotnisko BD, które będzie próbowało podbierać pasażerów. Zadaj sobie pytanie kto dołoży kasę Gdynia czy Gdańsk. Do tego dochodzi brak połączenia BD z obwodnicą, więc na pewno samoloty cargo tam się nie przyniosą. Jak dla mnie wszystko w Gdyni się buduje nie po kolei. Przecież lotniska nikt nie zburzy, a mogła by Gdynia zacząć je stawiać bo wybudowaniu OPAT, gdy to będzie miało jakiś sens.

            • 3 8

            • (2)

              Dokładnie to samo rozumowanie doprowadziło do tego że kiedy budowano nasze osiedla to nikt nie myślał że co trzeci mieszkaniec będzie miał samochód i teraz są kłótnie gdzie to auto postawić. Przeciętny Polak lata raz na kilkanaście lat więc jest spory potencjał wzrostu. Co do kasy to trzeba ją najpierw wyłożyć ale potem ma się zyski choćby z podatków. Widzę tylko jeden argument przeciw - jeśli do Warszawy będziemy jechać pociągiem z Trójmiasta 2 godziny z hakiem to i Rębiechowo wydaje się zbędne...Pozdrawiam, Włodek

              • 2 1

              • Włodku a o to liczby (1)

                Skoro twierdzisz, że to ma sens, to może policzmy. Gdynia i miasta na północ to około 500.000 mieszkańców. Licząc, że nawet każdy z nich raz w roku skorzysta lotniska co jest sporym naciągnięciem. To mamy ok 2700 pasażerów dziennie czyli zapełniliby ok 10 lotów dziennie. A liczby te spore naciągnięcie. Ja nie zaprzeczam że może kiedyś będzie ono potrzebne. Pytanie brzmi jaki sens ma teraz inwestowanie otwieranie tego lotniska, skoro tereny i tak są. Możnaby po prostu zarezerwować te tereny i podejść do tematu w 2020 kiedy będzie widać czy ma to jakikolwiek sens. Co do Sensu Gdańska to Pamiętaj o jednym jest on lotniskiem rezerwowym dla warszawy więc jego sens istnienia ma zawsze uzasadnienie. A im szybsza kolej tym lepiej dla Gdańska.

                • 1 0

              • Jeżeli 10 lotów dziennie da zysk to czemu nie? Trzeba zrobić kalkulację ale to sprawa dla specjalistów ekonomistów do których się nie zaliczam. Co do lotnisk rezerwowych to właśnie Gdynia po rozbudowie byłaby lotniskiem rezerwowym dla Gdańska i odwrotnie. Z powodu innego położenia warunki atmosferyczne mogą się tam kompletnie różnić. Nie tylko Gdańsk jest lotniskiem zapasowym dla Warszawy, kiedyś wylądowałem w Katowicach i wieźli nas autokarem do stolicy na koszt przewoźnika.Zgadzam się że im szybsza kolej do Warszawy tym lepiej dla Trójmiasta. A szybkie doprowadzenie PKM do Rębiechowa to przy wzroście ilości pasażerów konieczność, w Krakowie wsiadam na Dworcu Gł. w szynobus i za 10 minut jestem na lotnisku. Pozdrowienia.

                • 0 0

          • takich włodków mamy w całej Polsce bez liku. A gdzie kużwa zdrowy rozsądek? Rębiechowo ma zapas na kilka milionów odpraw (1)

            rocznie. Loogoiczne jest, że najlepiej mieć w regionie jedno bardzo dobre lotnisko z świetną komuniikacją, niż dwie "konkurujące" Trzeba być naprawdę idiotą, żeby sądzić iż korzystne jest kiedy dwa lotniska 15 km w lini prostej od siebie "konkurują" opłatami dla tanich lini lotniczych. Wróć włodku do gimnazjum albo do podstawówki lepiej i ogarnij trochę swoją nikłą wiedzę o ekonomi, geografii i komunikacji.Te lotnisko w Gdyni to tylko biznes dla wąskiej grupy ludzi a strata dla regionu. Nacis powinien być położony na infrastrukturę drogową i kolejową a nie na bezsensowną inwestycję dla dwóch samolotów dziennie. Niestety Polacy w większości to kmioty tęskniące za tzw Europą za to kompletnie bez wiedzy, stąd poparcie dla lotniska. I za to Polska płaci guanianymi rozwiązaniami i dziurawymi drogami . Gdynia pod tym względem to szczyt debilizmu przy mega możliwościach. Słyszeliście o nowej ścieżce rowerowej podwieszanej pod estakadą? Będzie podwieszana tam, gdzie pod spodem jest droga, a tam, gdzie pod spodem są tory to już jej nie będzie, więc z Obłuża na Morską rowerzysta nie przejedzie. BUHAHAHA. Albo ścieżki w lesie. Sprzed wojny. reklamowane jako sieć dróg rowerowych. Północny szlak Kaszub z Kosakowa na Hel. Gdynia się do niego nie podłącza. Ulica Pucka i przejazd kolejowy. Masakraod lat. NIC ZERO.A LOTNISKO CHCĄ BUDOWAĆ KIEDY ŚCIEŻKI ROWEROWEJ NIE POTRAFIĄ?Myślicie, że ktoś do Gdańska będzie chciał z Gdyni dymać komunikacją, czy lepiej z Rębiechowa? Włodki, Kaziki, Jaśki i Józki wróćcie lepiej do wideł, a nie do myślenia.

            • 3 6

            • Takich niepodpisujących się mamy w Polsce jeszcze więcej. Obwodnica też miała zapas. I chyba wymyśliłeś machinę czasu bo wiesz że w Kosakowie będą lądowały dwa samoloty dziennie. Pokaż też miejsce w świecie gdzie lotnisko jest stratą dla regionu.Ściezki rowerowe to zupełnie inny temat. A dymać komunikacją żaden problem po połączeniu obu lotnisk linią kolejową - tory z Kosakowa istnieją a w przyszłym roku Rębiechowo będzie połączone z Gdynią przez PKM ( z Gdańskiem za parę lat). I jak widzę nie przyjmujesz argumentów o wpływach z podatków oraz miejscach pracy więc nawołuj na powrót do wideł przed lustrem.

              • 2 2

        • dopłaty nieważne ważne że ego pewnego pana z wiczlina zostanie dowartościowane to nic że mieszkańcy Cisowej i Chyloni muszą zapieprzać na Estakadę albo do Rumi żeby 4 tory kolejowe pokonać tego prostego problemu nie da się rozwiązać od kilkunastu lat ale lotnisko dla 3 samolotów na krzyż proszę bardzo w tej gdyni sa tak idiotycznie głupie władze że wszystko robią na pokaz wszystko na pokaz park technologiczny lotnisko a podstawowe rzeczy leżą.100 km nieutwardzonych dróg po co utwardzać niech dalej ludzie dojeżdżają do domów jak na safari ważne jest ego prezia i propaganda puszczana w świat o śmiesznym 250 tysięcznym miasteczku co ma ambicje porównywać się do metropolii pokroju Londynu Paryża Nowego Jorku itd a głupi lud przyklaskuje takim pomysłom

          • 8 8

  • JAK KUPOWALI TANIO DZIALKI TO IM BYLO DOBRZE ! PRZECIEZ WIEDZIELI ZE TAM JEST W PLANACH LOTNISKO !

    Miasta musza sie rozwijac . Kupujacy dzialki doskonale wiedza co bedzie w okolicy i czesto kupuja tanie dzialki na tzw. TERENACH PRZEMYSLOWYCH '' i doskonale kazdy wie ze kiedys w takim terenie lub okolicy moze powstac fabryka lub np. lotnisko bo caly teren jest dopuszczony pod podobne inwestycje. Okolice Przodkowa sa tzw. ''terenami przemyslowymi'' i sa przy drodze pierwsze fabryczki a kiedys zapewne bedzie ich wiecej i dalej . Ziemia tam jest tansza i kazdy doskonale wie co kupuje i gdzie i moze sie domyslac ze za np. 10 czy 20 lat powstanie tam fabryka bo to jest teren pod takie inwestycje mimo ze dzis jest spokojnie.

    • 7 1

  • WISZĄCE OGRODY ,MORENA ,MATARNIA (1)

    NAM TEŻ LATAJĄ I NIEMA Z TEGO POWODU ŻADNEGO DYSKOMFORTU ,CO WIĘCEJ CZASEM FAJNIE TO WYGLĄDA JAK TAKI SAMOLOT LECI :-) więc s****ie w banie z tymi protestami tak naprawdę :-)

    • 26 1

    • Koles chyba z okna widzi pas startowy. Glowna roznica miedzy Wami jest taka, ze Wy chcecie mieszkac a on zarobic. Pozdrawiam

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane