• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot nie da ani złotówki na tramwaje wodne

Piotr Weltrowski
16 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Jeżeli Żegluga Gdańska nie zdecyduje się na prowadzenie działalności bez wsparcia miasta, to tramwaje wodne nie popłyną w przyszłym roku z Sopotu na Hel. Jeżeli Żegluga Gdańska nie zdecyduje się na prowadzenie działalności bez wsparcia miasta, to tramwaje wodne nie popłyną w przyszłym roku z Sopotu na Hel.

Sopoccy radni byli niemal jednomyślni. W piątek po południu przegłosowali uchwałę o wypowiedzeniu umowy między Sopotem, Gdańskiem i Helem dotyczącej organizacji przewozów tramwajów wodnych.



Dane ci było skorzystać z tramwaju wodnego?

Na początku grudnia ujawniliśmy, że władze Sopotu nie chcą dłużej współfinansować przewozów tramwajami wodnymi na Hel. W piątek sprawą zajęła się sopocka Rada Miasta. Obyło się bez większych sporów - tylko dwóch radnych (Jarosław Kempa z Kocham Sopot oraz Kazimierz Jeleński z PiS) wstrzymało się od głosu, reszta głosowała za zaprzestaniem współfinansowania przewozów.

Największe wątpliwości miał Kempa. - Myślę, że w dłuższej perspektywie Sopot na tym straci. Dla turystów przebywających na Helu to spora atrakcja, a dla nas to okazja, aby ściągać ich do Sopotu - stwierdził.

Wątpliwości radnych budziło głównie to, czy Żegluga Gdańska bez wsparcia miasta utrzyma połączenie między Sopotem a Helem. Uspokajał ich wiceprezydent kurortu, Bartosz Piotrusiewicz.

- Obserwowaliśmy, jak tramwaj funkcjonuje i robił to nie na zasadzie transportu publicznego, a raczej jak przewozy turystyczne. Chętnych było zawsze więcej niż wolnych miejsc, w takim wypadku nie jest chyba zasadna publiczna dotacja, Sopot nie powinien dokładać po 18 zł do każdego biletu, skoro wszystko wskazuje na to, że może to być działalność kontynuowana jako czystko komercyjna - mówił.

Już wcześniej Gdańsk zapowiedział, że - niezależnie od decyzji Sopot - będzie chciał przynajmniej w przyszłym roku utrzymać połączenie z Helem. Z finansowania projektu wyłączył się za to Pomorski Urząd Marszałkowski.

Jak głosować, panie przewodniczący?

Kontrowersje większe od samego głosowania budził w piątek sposób głosowania. Sopoccy radni, zgodnie z nowym statutem miasta, głosowali imiennie. Nie do końca wiadomo było, czy wystarczy, iż głosy zapisywać będzie na kartce, podstawie podniesionej ręki, jeden z wiceprzewodniczących rady, czy też każdy z radnych będzie musiał osobiście poinformować o swoim wyborze. Spierano się nawet o to, czy możliwe jest - dla ułatwienia spisywania głosów - odwrócenie kolejności i zadanie pierwszego pytania o tych którzy są przeciwni podjęciu uchwały, a nie tych, którzy ją popierają. Radni poprosili nawet o opinię w tej sprawie obecnego na sali radcę prawnego. Konieczne było też powtórzenie jednego z głosowań. Widać w Sopocie - od ostatnich wyborów - sesja Rady Miasta bez sporów, nawet gdy radni zgadzają się w sprawie poszczególnych uchwał, jest niemożliwa.

Opinie (70) 1 zablokowana

  • A niech sopot (4)

    się całuje w dolne policzki. Tramwaje będę pływać i bez niego.

    • 62 17

    • Przecież o to właśnie chodzi sopotowi.

      może nie inwestycja w utrzymanie przewozów (dokładanie do biletów), bo działalność komercyjna jest ok, a inwestycja w rozbudowę sieci, skoro widać potencjał? (więcej chętnych niż miejsc)

      • 1 4

    • super

      Niech się gonią ... Ich strata...

      • 5 3

    • super

      niech spierda....

      • 5 3

    • ty przygłupi bubku

      pan prezes latała z ŻG robi na tym kokosy a frajerskie miasta finansują jego koleną wille, to stary komuch, a do Sopotu pływał tylko jeden zdezelowany rzęch i niech spadają z tym złomem

      • 4 0

  • (2)

    tak, a sieć trakcyjna utrzyma się sama

    • 16 26

    • dziekujemy

      blondynce za wypowiedz

      • 5 2

    • Hehe, ten cały "art" jest ograniczony, jak całe stado blondynek:)

      Świetny wpis Monika!
      Gdyby tu chodziło o autobusy szynowe, to nawet mógłbym coś dorzucić włodarzom miasta, ale jeżeli sprawa tyczy się tramwajów wodnych, to nie dam ani złotówki, buehehe

      • 4 0

  • Wybitna i Wspaniała Gdynia dofinansuje tramwaje.... (3)

    i będziemy sobie pływać na Hel oraz Gotland

    • 30 10

    • Może tak jeszcze Gdynia by dofinansowała SKM?

      O Rumii i Wejherowie nie wspomnę

      • 3 0

    • Marian, czy na Gotlandię też można płynąć tramwajem wodnym z Gdyni ???? (1)

      • 1 0

      • chyba na kraine przygłupi grabówek po pijaku w kałuży krwi

        • 1 2

  • Czyli trameaje zatoneły.

    I dobrze. z jakiej okazji miasto ma dopłacać. niech się tym zajmie jakaś firma. a nie samorząd.
    Szkoda mi tylko turystów. Zwłaszcza tych spragnionych spokoju w zatłoczonym Sopocie. Była to w końcu dla nich jakaś atrakcja.
    Teraz mogą skorzystać z Lini z Gdańska czy Gdyni.

    • 11 14

  • Jacek nie kombinuj! (1)

    Gdańsk z Gdynią to nie frajerzy

    • 30 8

    • właśnie ze frajerzy

      a prezes latała z żeglugi gdańskiej się śmieje z nich do rozpuku ze mu załatwiaja klientów i dopłacaja do kolejnych posiadłości i mercedesów tego komucha

      • 2 1

  • SOPOT!

    Do Sopotu będą pływać zawsze,czy dofinansują czy nie.W lecie Sopot odwiedza pełno ludzi.I taka jest prawda a miasto zaoszczedzi na tym i zarobi.

    • 13 39

  • A kij im w oko... (1)

    ...łaski bez...to uderzy w Waszą turystykę głównie...

    • 37 11

    • za tramawaje na torach tez niech nie placi miasto

      i za skm-ke
      niech przestana dokladac do skm-ki

      i po zawodach.

      • 2 2

  • strefę kibica komuś podebrać - to pierwsi (1)

    a tam gdzie atrakcja dobra, mądra i sprawdzona to wybrzydzają

    • 33 12

    • Zazdrość?

      • 4 10

  • (5)

    nie nie to nie bez łaski Sopocanie cwaniaki łase na kase "Jeżeli Żegluga Gdańska nie zdecyduje się na prowadzenie działalności bez wsparcia miasta, to tramwaje wodne nie popłyną w przyszłym roku z Sopotu na Hel." - Szczyt bezczelności władz Sopotu

    • 28 9

    • (3)

      Spokojnie,przyjadą.Zegluga za duzo straci nie wysylając statkow do Sopotu i kazdy o tym doskonale wie.Sopot to jest jak magnez,i w dzien i w nocy.

      • 6 6

      • magnez ściągający menty z połowy kraju..... (2)

        • 5 2

        • Chyba (1)

          magnes?

          • 7 1

          • magnez

            i wapno

            • 5 0

    • Pewnie, że popłyna ale bilety nię będa kosztowac 12 zł tylko 50 i zobaczymy ilu chętnych znajdzie sie wtedy aby przyjechac z

      Helu do Sopotu.

      • 1 1

  • (6)

    Ważniejsze od wycofania się Sopotu ze współfinansowania tramwajów wodnych jest wycofanie się Urzędu Marszałkowskiego.Oznacza to,że tramwaje wodne w znanej nam postaci znikną w najbliższej przyszłości.Pozostaną tylko rejsy po 50-60PLN,jak było przed uruchomieniem dotowanych "tramwajów".Może gdyby komunikację wodną włączyć w normalny system komunikacji publicznej, sytuacja byla by inna.Tylko kto miałby to dotować?Miasta?chyba nie,bo byłaby to komunikacja międzygminna,a nawet międzypowiatowa.Tutaj raczej organizacja i dotacja powinna być z Urzędu Marszałkowskiego podobnie jak w przypadku kolei regionalnych.Nie jestem pewien czy ustawa o publicznym transporcie pasażerskim reguluje też kwestie funkcjonowania komunikacji wodnej(tramwaje wodne,promy)

    • 19 2

    • Przepisy... (3)

      już dawno leżą i "kwiczą". Takie sprawy powinny regulować ustawy aglomeracyjne. Przecież Gdańsk, Gdynia, Sopot i Hel to sieć terenów zabudowanych wzdłuż brzegu Zatoki Gdańskiej - akwenu na tyle specyficznego, że dojącego możliwość transportu wodnego konkurencyjnego w stosunku do transportu lądowego. Wystarczy porównać czas jazdy pociągu czy autobusu komunikacji międzymiastowej. Na dodatek te miejscowości są ze sobą ściśle scalone pod wieloma względami. U nas w Polsce transport wodny po ok. 1970 roku zawsze był traktowany po macoszemu... Wystarczy porównać Wisłę z rzekami na terytorium Niemiec.

      • 8 1

      • za moich czasow (2)

        to byla flota turystyczna. nikt nie wybrzydzal i dzieciaki mialy alternatywe do wloczenia sie bez sensu po miejscie

        • 6 0

        • tyle tylko, że teraz czasy się ciut zmieniły (1)

          jak nie ma musu to obskurnym pojazdem /starym, brudnym, śmierdzącym itp./ nie jedziemy :P

          • 3 0

          • tak sie zmienily?

            soory zmienilo to sie tylko na chwile z poczatku lat 90-tych.

            • 0 0

    • Żeby to była normalna komunikacja publiczna (1)

      to trzeba by zainwestować w jakąś nowoczesną, szybką flotę. Te przechodzone krypy, pamiętające Adolfa a już na pewno Stalina, nigdy nie będą ekonomicznym środkiem transportu.

      • 4 1

      • Nie Stalina tylko Gomułkę i Gierka, "znafco".

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane