- 1 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (148 opinii)
- 2 Najstarsza fontanna idzie do remontu (70 opinii)
- 3 Miasto pełne znaków. Wiele niepotrzebnych (132 opinie)
- 4 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (238 opinii)
- 5 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (221 opinii)
- 6 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (66 opinii)
Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej
Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.
Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.
Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.
Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.
Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.
Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.
Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.
- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).
Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.
- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.
- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.
Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa . To do niej będą dojeżdżały autobusy z Otomina linii 174. Natomiast autobusy 156, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg na pętli Chełm Witosa, zostaną skierowane do pętli Siedlce, pozwalając po drodze na przesiadki w zespole przystanków Emaus .
Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień - Jasień Pólnicy . Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim.
Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek , gdzie jeszcze niedawno dojazd autobusem stał pod znakiem zapytania. Dotrzemy tutaj linią 164, która zostanie wydłużona do PKM-ki z Jasienia.
Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.
Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.
- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.
Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.
Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.
- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).
Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.
Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.
Miejsca
Opinie (441) 7 zablokowanych
-
2015-08-17 17:08
ciekawe że nie wspomniano słowem o najważniejszej trasie (7)
czyli autobusie 210
- 4 36
-
2015-08-17 17:10
wspomniano (1)
- 20 1
-
2015-08-18 14:03
więc RIP
niech spoczywa w pokoju
- 0 0
-
2015-08-17 17:56
w gimnazjum trochę za późno na naukę czytania
- 10 2
-
2015-08-17 23:12
Do tak tylko pytam
210 bedzie jeżdzic narazie na stałej trasie orunia do osowej.
- 2 1
-
2015-08-18 00:06
?
Zlikwidować 210 albo z cenutrum do lotniska !!!!!
- 0 5
-
2015-08-18 09:24
Wspomniano ze jak narazie bez zmian
- 0 0
-
2015-08-18 20:46
210
Przecież jest napisane !!
Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.- 1 0
-
2015-08-17 17:13
tramwaj z Migowa do Brętowa (7)
A po co został utworzony skręt dla tramwaju z Bulońskiej w lewo do Brętowa? Skoro 12 będzie skręcać tylko w prawo, a 10 jeździć Rakoczego prosto?
- 14 8
-
2015-08-17 17:38
Po to, że jak będzie kiedyś taka potrzeba to nie będą znowu wszystkiego rozwalać... (6)
Kiedyś powstanie Nowa Bulońska i dalsza część trasy tramwajowej...
- 12 2
-
2015-08-17 17:55
(4)
I nagle będzie sens, żeby skręcały do Brętowa, a teraz nie ma?
- 0 5
-
2015-08-17 19:06
haha a po co tramwaj do bretowa? macie autobusy oraz PKM. (3)
az tyle ludzi tam nie mieszka by ciagnac tramwaj na niedzwiednik
- 3 1
-
2015-08-17 19:09
(2)
żeby jakoś dojechać do tej PKM??
- 1 2
-
2015-08-17 20:41
(1)
i gdzie ma ten tramwaj jezdzic? wjezdzac na lesna gore?
- 3 1
-
2015-08-17 21:28
do Brętowo PKM - żeby dowieźć do PKM
- 3 1
-
2015-08-17 19:02
Jest potrzeba łuku w relacji Siedlce - Migowo a go nie zrobiono.
- 1 3
-
2015-08-17 17:13
Z Moreny na Lechię bez przesiadki!!!!Tylko tramwaj lini 10. (2)
- 14 8
-
2015-08-17 17:18
Na stadion to bedzie sie jechalo z 45min, juz lepiej na dworcu przesiasc sie na darmową skm-ke i tym samym zrobic miejsce tym ktorzy chcą dojechac do stadionu z Zielonki
- 11 1
-
2015-08-17 17:47
Można też PKM-ką z Moreny do Wrzeszcza (a za chwilę Politechnika czy Gdańsk)
- 3 1
-
2015-08-17 17:16
bilety
po co współny bilet przecież każdy musi zarobić ZKM, SKM, PKP, PKM, PKS, Gryf itd
- 24 2
-
2015-08-17 17:16
"Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł"
Jak to wprowadzą to przeprowadzam się z Gdyni do Gdańska. Mam dość miasta które z "oszczędności" tnie potrzebne połączenia na 3 mln by później wydać 4 mln na jednodniową imprezę redbula
Do pracy i tak jeździmy z żoną do Gdańska więc będzie dużo taniej- 35 1
-
2015-08-17 17:17
Tramwaj do nikąd ? (3)
Ciągle się zastanawiam , dlaczego linii tramwajowej z Moreny nie poprowadzono na Niedźwiednik ? Koszt budowy żelbetowej estakady z Moreny do stacji PKM mógłby pokryć koszt przedłużenia tej linii tramwajowej na Niedźwiednik. Może ktoś wie jak to wyglądało lub będzie w przyszłości ?
- 37 9
-
2015-08-17 17:19
(1)
Masz pół miliarda wolne? Tyle by kosztowała estakada... Taniej przesiedlic wszystkich.
- 6 7
-
2015-08-17 23:32
Troche szkoda.
Chelm-estakada-Morena-Niedzwiednik-Oliwa (dawna zajezdnia )...Niestety ale nie da sie poprowadzic torow nasypem kolejowym...juz zajete.
- 0 0
-
2015-08-17 17:24
tramwaj na niedzwiednik - i zrobia, a ty napiszesz, ciagle sie zastanawiam dlaczego zrobili trawmaj na niedzwiednik który do
- 5 2
-
2015-08-17 17:19
Linia 161
Co z linią 161 która miała powstać?
- 17 2
-
2015-08-17 17:27
142 jak można likwidować! (5)
Dużo osób korzysta, jadąc z siedlec wolę dostać się na morenę czy do wrzeszcza bez przesiadki czesto w 20 minut zamiast tluc sie naokolo tramwajem, 40 minut lub 2 razy przesiadać, pozatym teraz ma być połaczenie wyłacznie tramwajowe z pętli emaus? Niech raz tramwaje staną ( a zdarza sie!) widzę ten tłum ludzi zewszæd stojących na petli 2,5km od srodmiescia i ni w prawo ni w lewo :( musi byc na tym odcinku alternatywa!!!!
- 71 5
-
2015-08-17 18:18
Hehe dzisiaj np stały
Myślę że w takim wypadku wszystko pojedzie dalej do gdanska
- 4 2
-
2015-08-17 18:37
Często tramwaje stoją, (3)
a na przystankach nie ma żadnej informacji,czy potrwa to 5 minut,czy godzinę.
Pasażerowie z Chełma,aby dojechać do Jasienia będą się dwa razy przesiadać.
I jeszcze do tego przy dworcu zasuwać po schodach na drugi przystanek. Oczywiście,aby uniknąć biegania po schodach mogą przesiąść się np.we Wrzeszczu.Teraz także na dojazd do Jasienia z tej dzielnicy trzeba było zarezerwować sobie jedna godzinę,a odległość to chyba ok.7 km.- 5 1
-
2015-08-17 23:44
227+168 (2)
To jest dwa razy?
- 1 1
-
2015-08-18 00:04
Chełm to nie tylko (1)
Cienista/Witosa. Chełm ma także Odrzańską, Biegańskiego, Chałubińskiego - z nich wpierw trzeba wg twojego pomysłu dogonić 227 zamiast wsiąść w tramwaj do śródmieścia.
- 2 1
-
2015-08-18 00:28
przejść się piechotą :P
Z Cienistą na Odrzańską to nie załe 5min. Biegańskiego tym bardziej.
Kurde czy wam ktoś odebrał nogi. Człowiek całe życie po Chełmie chodził piechotą, a teraz najlepiej autobusem pod drzwi.- 2 1
-
2015-08-17 17:38
(3)
teraz jadąc z otomina do gdańśka musze sie przesiadać 2 razy :)
dzięki ! :/- 31 6
-
2015-08-17 20:44
174, Otomin Pętla-Gdańsk PKS, bez przesiadek.
fakt ze jezdzi raz na godzine, ale jezdzi.
- 2 2
-
2015-08-17 22:10
(1)
Raz na Chełmie, a potem?
- 2 0
-
2015-08-18 00:44
na upartego nożna na SKM Śródmieście...
- 0 0
-
2015-08-17 17:41
Jesli dobrze zrozumialem, (7)
to zlikwiduja niektore bezposrednie polaczenia autobusowe.
Teraz pasazerowie beda musieli sie przesiadac, a wspolnego biletu decydenci nie dali rady uzgodnic...
Hmmm...
Dla niektorych bedzie to nie tylko dluzsza podroz, ale jeszcze przy okazji "troche" drozsza.
Jesli tak jest, to bedzie to dla niektorych wyrazna zmiana "na lepsze".- 50 3
-
2015-08-17 17:50
jeżli jeździsz dana trasą codziennie to masz miesięczny/ semestralny (6)
wiec CI nie tobi liczba przesiadek, płacisz tak samo...
2. jeśli przesiadasz się na SKM to i tak płacisz 2 bilety SKM + ZTM (ew. metropolitalny) tak czy nie?- 2 6
-
2015-08-17 17:56
(4)
Przesiadki wydłużają czas jazdy. Tak trudno to zrozumieć?
- 18 2
-
2015-08-17 17:58
nie zawsze (3)
dobrze skoordynowana przesiadka zajmuje mniej, niż autobus będzie gnił w korku. Priorytet dla tramwaju załatwi sprawę.
- 4 4
-
2015-08-17 18:23
Widać gościu nie jeździ o 7 rano Kartuską do centrum
Półgodzinne opóźnienia 168 z Dworca gł. o 7.40 - bezcenne....
- 13 0
-
2015-08-17 22:33
(1)
A gdzie Pan w Gdańsku widział dobrze skoordynowaną przesiadkę? Bo ja jeszcze nigdy i nigdzie.
- 11 1
-
2015-08-18 02:29
Widziałem, kiedyś przesiadki między 1 a 10 na Hucisku
dobre przesiadki na 112 z praktycznie dowolnego tramwaju; niestety, przy układaniu przesiadek trzeba uwzględniać także ilość stanowisk dla autobusów, stąd nie każda jest bardzo dogodna.
- 0 1
-
2015-08-18 11:44
nie do końca jest tak...
Część osób jeździ regularnie, ale np. tylko co drugi dzień czyli 2-3 razy w tygodniu (np. półetatowcy i wielu innych)...Bilet miesięczny???... Tańszy???
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.