• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę. Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę.

Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Czy komunikacja miejska powinna opierać się na przesiadkach?

W poniedziałek oficjalnie zaprezentowano zmiany, które zostaną wprowadzone wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę. Trasa ta zaczyna się od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska, ale posiada dwa zakończenia - w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zobacz na mapie Gdańska oraz przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.

Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.

Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.

Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.

Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.

Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.

Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.

Zmiany tras oznaczają, że świeżo przebudowana pętla tramwajowa Siedlce na razie pozostanie bezużyteczna, gdyż nie będzie tutaj zawracał żaden tramwaj. Jaki był zatem sens jej utrzymania?

- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.

Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian. Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).

Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.

- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.

- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227. Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.

Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska. To do niej będą dojeżdżały autobusy z  Otomina linii 174. Natomiast autobusy 156, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg na pętli Chełm Witosa, zostaną skierowane do pętli Siedlce, pozwalając po drodze na przesiadki w zespole przystanków Emaus zobacz na mapie Gdańska.

Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska - Jasień Pólnicy zobacz na mapie Gdańska. Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim.

Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska, gdzie jeszcze niedawno dojazd autobusem stał pod znakiem zapytania. Dotrzemy tutaj linią 164, która zostanie wydłużona do PKM-ki z Jasienia.

Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.

Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Zmiany w komunikacji miejskiej wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę i PKM from Trojmiasto.pl


Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.

- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.

Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.

Sprawa oczywiście rozbija się o pieniądze, a dokładnie dopłaty z budżetów gmin do biletów i wyrównania utraconych dochodów z tytułu zniżek dla przewoźnika na sieci PKM, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej.

Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.

- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).

Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.

Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.

Miejsca

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • (8)

    Kto to wymyslil???Mieszkam na morenie jednostka a.Tramwaj na ktory czekalismy 38 lat kompletnie mi nie pasuje.Korzystamy z autobusu 184 jedzie do gdanska 25 minut i jezdzi co 20 minut.A po tych pieknych zmianach bedzie jezdzil co 30 minut i do gdanska bedzie jechal przez niedzwiednik!!!!To pewnie bedzie jechal z 1h???Pieknie ktos to wymyslil///brawo !!!!!

    • 50 8

    • No już bez przesady (1)

      184 nie będzie jeździł do Gdańska przez Niedźwiednik, tylko z Niedźwiednika przez Morenę do Gdańska. Ale wywalenie 142 i 183 to jakaś głupota...

      • 17 2

      • a czym z Moreny do dworca we Wrzeszczu?

        • 1 0

    • (5)

      Ale bedziesz mial tramwaj do gdanska co 5 minut . po co ci autobius 184 ?

      • 3 7

      • mimi jest niekumaty (1)

        bo przez suchanino o wiele szybciej się jedzie niż kartuską tramwajem

        • 5 1

        • 130?

          • 0 0

      • tramwaj co 5 minut (2)

        To mimi masz na papierze. Widziałeś kiedyś punktualny tramwaj? Zgodny z tym co wydrukowane i powieszone na przystanku? Jeżdżą stadami a nie "co 5 minut". Wystarczy, że utknie coś na Zwycięstwa, to zobaczysz ty tramwaj co 5 minut...

        • 6 3

        • tak widziałem

          Linie 7, 2 i 6 jeżdżące z pętli Łostowice-Świętokrzyska.
          W porównaniu z autobusami można według nich prawie zegarek ustawiać.
          Oczywiscie do póki coś nie padnie.

          • 5 1

        • Durny pomysl..lepiej zostawic autobusy w spokoju a tramwaj z Chelmu przez morene i niedzwiednik pociagnac az do Oliwy.

          Wtedy nawet mieszkancy mieszkajacy za Chelmem beda mieli fajne polaczenie z Oliwa,lub nawet dalej z Zaspa.

          • 0 0

  • linia 10 (1)

    to z Nowego Portu do Gdańska w dni wolne będzie kursować tylko linia 10 i co 30 minut , gratulacje pomysłu , 7 jeździ w godzinach szczytu i zawsze zjeżdża do zajezdni może jakieś pomysły na usprawnienie transportu miejskiego bo długo czekamy na przystankach

    • 27 3

    • piszesz o linii 10 w dni wolne i przytaczasz linię 7 jeżdzącą w dni robocze w godzinach szczytu.
      Może się zastanów, zanim zasiądziesz do klawiatury.

      Teraz:
      Dni Powszednie godziny szczytu: 12 kursów (1,10 - co 20 minut i 7 co 10 minut)
      Dni Powszednie poza szczytem: 6 kursów (1,10 - co 20 minut)
      Dni Powszednie wieczór: 3 kursy (10 co 20 minut)
      Dni Wolne (święta i sobota): 2-3 kursy (10 co 30 minut rano i potem co 20 minut)

      Będzie:
      Dni Powszednie godziny szczytu: 12 kursów (10 - co 10 minut i 7 co 10 minut)
      Dni Powszednie poza szczytem: 3 kursy (10 - co 20 minut)
      Dni Powszednie wieczór: 3 kursy (10 co 20 minut)
      Dni Wolne (święta i sobota): 2-3 kursy (10 co 30 minut rano i potem co 20 minut)

      Pogorszenie oferty tylko w dni powszednie poza szczytem - bez kursów "1-ki". Poza tym - bez zmian.

      • 0 2

  • Panie Krzysztofie ,proszę o interwencję ...

    Jest przebudowa wiaduktu na Chełmie,proszę natomiast o interwencję w sprawie ekranów tłumiących ruch pojazdów na tym odcinku Armii Krajowej a szczególnie tego wiaduktu.Jest on "wywyższony o ponad 8 metrów ponad powierzchnię pozostałych odcinków AK i hałas bardzo dokucza okolicznym budynkom.Proszę także zwrócić uwagę na dość mocne lobby okolicznych ,pseudo apartamentów i hotelików ,których właściciele obawiają się o zasłonięcie neonów typu " Pokoje do wynajęcia" .

    • 8 14

  • czy będzie łącznica tramwajowa Armii Krajowej -Kartuska (3)

    równolegle blisko ulicy Jasnej? w planach zagospodarowania coś takiego jest, osobiście jestem przeciw;)

    • 1 9

    • Za.

      • 1 2

    • Moim zdaniem myli państwo to jestem za a nawet przeciw.

      • 0 0

    • Jestem za łącznikiem ale z Sikorskiego po łuku na Siedlce.

      działki można zrównać w jeden dzień, rudery na ul. Pobiedzisko i Ogińskiego w tydzień. Nie potrzeba wiaduktu a przebicie przez wał ziemny na Armii Krajowej. Razem z nowopolitechniczną mamy alternatywne połączenie do Wrzeszcza , UCK, i PG z południowego Gdańska.

      • 0 0

  • Na Morenę czy Piecki-Migowo ? (5)

    W jednym artykule piszecie że nie ma takiej dzielnicy jak "Morena" i że jej nie można znaleźć na żadnej mapie, a w drugim piszecie o tramwaju na Morenę...
    Nie ma takiej dzielnicy jak "Morena", morena to spółdzielnia.

    • 31 14

    • lecz się psychiatrycznie- masz znany syndrom Morena- wytatułuj sobie na (3)

      czole Piecki-Migowo i będziesz szczęśliwy

      • 12 10

      • do tego jest centrum handlowe Morena, jakoś nie chcieli centrum nazwać Piecki-Migowo (2)

        • 6 6

        • jest centrum handlowe Galeria Bałtycka, więc mieszkam we Wrzeszczu czy w Galerii? (1)

          Piecki-Migowo - dzielnica Gdańska potocznie nazywana Moreną od nazwy najstarszej i największej spółdzielni mieszkaniowej w dzielnicy LWSM Morena.

          wg Encyklopedii PWN, Wikipedii, Encyklopedii Gdańskiej, Urzędu Miejskiego w Gdańsku, a nawet wg rady tejże dzielnicy nie ma żadnej "Moreny", tylko Piecki-Migowo.
          Morenę wymyśliła za komuny spółdzielnia "Morena".

          • 10 8

          • Trójmiasto też wymyślili za komuny i się trzyma

            nie wygrasz z nazwami zwyczajowymi

            • 11 0

    • Podły jeateś nie śmiej się z nich :-D Tyle lat tam ludzie czekali na tramwaj !Festyn organizuje tam koło gosoodyń . Wszyscy wiemy , że to Piecki Migowo ale nie zabieraj im tej radości . Sami zobaczą na tramwaju 10 gdzie dojeżdza 10-tka :-D

      • 2 2

  • Przeciez nie jest napisane ze tramwaj pojedzie do dzielnicy Morena, tylko na Morenę. A co do map - na mapie trojmiasto.pl jest Morena zamiast Piecki-Migowo

    • 7 4

  • Kto to wymyślił (2)

    Kto "mądry" wymyślił te całe udogodnienia ??? niech sam się przesiada 3 razy żeby dotrzeć do pracy !!!!!

    • 67 2

    • (1)

      3 przesiadki to pewnie 30 minut dłużej.

      • 11 1

      • Wystarczy jedna. Na pętli wybudowanej do przesiadek "drzwi w drzwi" autobusy nie czekają na pasażerów tramwajów i odwrotnie. To jest tzw. "model gdański"

        • 8 1

  • Czy zatem autobus 164 pojedzie przez pólnicy na jaworzniakow? (4)

    Byłoby genialnie!!!! At last.

    • 2 6

    • A nie do Wrzeszcza? (1)

      Teraz 164 jedzie do Wrzeszcza, a od września pojedzie w innym kierunku? Teraz to poważnie rozważam jazdę samochodem!!!

      • 3 0

      • Szczerze to ciężko wywnioskować jak to będzie :) poczekamy zobaczymy.

        • 1 1

    • At last? zwarcie masz? na zmy

      waku przygrzało?:P

      • 3 1

    • 164 jedzie do wrzeszcza, tylko będzie miał dluższą trasę

      do jaworzniakow bedzie linia 155, a właściwie to do pętli łostowice. tez relacja zostanie przedluzona w grudniu

      • 2 0

  • co?! likwidacja 142 i 183?! DEBILIZM!!! ZKM kogo wy kur zatrudniacie?ja chcę jechać (3)

    bez przesiadki, a nie w tak głupi sposób. a Niedźwiednik to już wydymaliście po całości

    • 68 5

    • Złotą Karczmę też...

      do metropolitalnej przez obwodnice...a 210 dwa lub raz na godzinę... meega

      • 14 2

    • po co to wszystko?

      Tyle kasy, tyle roboty, tyle zamieszania po to, żeby dobry dojazd z Moreny do Centrum autobusem 142 albo 183 zamienić na tramwajowy dłuższy, popaprany, z przesiadką????!!!! A co z Niedźwiednikiem? A co z Matemblewem? A, no tak! Przecież z buta można pomykać do tramwaju po schodach pod przystanek PKM. Dziękujemy specom od ustawiania komunikacji, bardzo dziękujemy.

      • 4 0

    • 142

      Tylko skończony kretyn,brakuje słów.

      • 1 0

  • Dawno pisałem, że teraz kicha będzie i pierdylion przesiadek, żeby dotrzeć do miejsca docelowego

    Przedtem się przesiadało tylko w węzłach przy skm, pkp, teraz autobus - tramwaj, pkm, z buta itp :P Więcej bilecików, drożej i dłużej, no ale trzeba likwidować, żeby oszczędzać na ecs i teatrzyk

    • 45 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane