• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem na Morenę także do ul. Myśliwskiej. Ogłoszono przetarg

Krzysztof Koprowski
13 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Odcinek od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej pobiegnie po trawniku od wielu lat rozdzielającym jezdnie ul. Bulońskiej. Odcinek od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej pobiegnie po trawniku od wielu lat rozdzielającym jezdnie ul. Bulońskiej.

To już pewne: trasa tramwajowa na Morenę w ciągu kilku miesięcy zyska odnogę w kierunku ul. Myśliwskiej. Z kolei przystanek tramwajowo-kolejowy Brętowo będzie dysponował lepszą infrastrukturą.



O budowie torów tramwajowych między ul. Rakoczego zobacz na mapie GdańskaMyśliwską zobacz na mapie Gdańska mówiło się od samego początku realizacji trasy tramwajowej z Siedlec zobacz na mapie Gdańska na osiedle Morena. Ostatecznie, ze względu na ryzyko przekroczenia zaplanowanych wydatków na ten cel (149,4 mln zł), zdecydowano się podzielić projekt na dwa zadania: Siedlce - przystanek PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska oraz Rakoczego-Myśliwska.

Szczęśliwie dla kasy miasta okazało się, że pierwszy, realizowany już odcinek, kosztuje ok. 116 mln zł, więc zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć na drugie zadanie. Dlatego Gdańskie Inwestycje Komunalne ogłosiły w piątek, 13 czerwca, przetarg na wykonawcę tego projektu.

W ramach zadania Rakoczego - Myśliwska tory tramwajowe zostaną ułożone w zarezerwowanym od kilku dekad pasie rozdziału ul. Bulońskiej. Tramwaje zatrzymają się na dwóch przystankach, roboczo nazwanych: Budapeszteńska oraz Myśliwska.

Zmianą w porównaniu do wcześniejszych planów jest rezygnacja z tzw. trójkąta torowego na końcu ul. Myśliwskiej, na rzecz rozjazdów międzytorowych, a więc rozwiązania identycznego jak przy przystanku PKM Brętowo.

To rozwiązanie niestety nie pozwala na skierowanie w kierunku ul. Myśliwskiej jednokierunkowych tramwajów Pesa Swing. Z myślą o trasie na osiedle Morena zamówiono jednak pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które będą mogły zmienić kierunek jazdy zarówno przy przystanku PKM Brętowo, jak i przy ul. Myśliwskiej.

- Ponieważ zależy nam na wysokiej częstotliwości kursów, Pesy Jazz Duo będą uzupełniane tramwajami typu N8C, które zostały kupione od Dortmundu i Kassel właśnie z myślą o kursowaniu po górnym tarasie Gdańska, gdzie stare wysokopodłogowe "stopiątki" nie mogą być eksploatowane - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.

Niewykluczone, że przez krótki czas na Morenie znajdować się będą trzy krańcówki: przy PKM Brętowo, przy ul. Myśliwskiej oraz na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska. To ostatnie miejsce, pozwalające na tzw. trójkątowanie, nadal jest brane pod uwagę, a jednocześnie pozwala na "obrócenie" tramwaju jednokierunkowego (czyli np. Pesy Swing).

Czytaj też: Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Czy budowa trasy na os. Morena sprawi, że część kierowców przesiądzie się na tramwaj?

- Takie zawracanie trwa tylko parę chwil. Pamiętajmy, że wkrótce powinna ruszyć też budowa trasy tramwajowej w ciągu tzw. ul. Nowej Bulońskiej Północnej, gdzie przewidziano zarówno trójkąt torowy na skrzyżowaniu z planowaną ul. Nową Politechniczną, jak i pętle przy ul. Nowej Warszawskiej - zwraca uwagę Zomkowski.

Czytaj też: Nowa Politechniczna nową trasą tramwajową?

Rezygnacja z budowy trójkąta torowego na zakończeniu trasy przy ul. Myśliwskiej oznacza, że nie będzie tam remontowane skrzyżowanie z ul. Bulońską. Ta inwestycja musi poczekać do momentu budowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Kierowcy (w tym także autobusów) zyskają natomiast "zawrotkę" na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej z Budapeszteńską zobacz na mapie Gdańska.

Wykonawca tego odcinka będzie musiał także doposażyć krańcówkę przy przystanku PKM Brętowo. Tam prace trwają już od kilku miesięcy, ale dopiero teraz projekt zostanie poszerzony o nowe elementy. Są to: budynek socjalny dla pracowników komunikacji miejskiej, toaleta publiczna oraz zadaszenie między przystankiem PKM i przystankiem autobusowym w ciągu ul. Rakoczego.

- W trakcie ogłaszania poprzedniego przetargu [na odcinek Siedlce-PKM Brętowo - dop. red.] nie było gotowej dokumentacji na te obiekty, ponieważ decyzja o ich realizacji zapadłą później. Gdybyśmy nie ogłosili przetargu na odcinek Rakoczego-Myśliwska, to wszystkie te elementy byłyby wykonane w innym przetargu. Teraz wykorzystujemy po prostu fakt realizacji odcinka na ul. Myśliwskiej i dołączamy zamówienie na wspomniane obiekty - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.

Wszystkim pracom towarzyszyć będzie wymiana infrastruktury wodociągowej, deszczowej, sanitarnej, gazowej, cieplnej itp. W niezbędnym zakresie zrealizowana będzie również naprawa i przebudowa nawierzchni ulic. Wzdłuż nowej trasy tramwajowej przewidziano drogę dla rowerów.

- Prace muszą być zakończone w terminie 11 miesięcy od momentu podpisania umowy. Termin składania ofert mija 21 lipca br. W przetargu jedynym kryterium wyboru firmy jest cena - informuje Kaczmarek.

Taki harmonogram prac oznacza, że istnieje szansa na jednoczesne uruchomienie wszystkich trzech inwestycji tj. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (formalne zakończenie budowy 30 kwietnia 2015 r., ale odbiory mogą przedłużyć się do drugiej połowy 2015 r.) oraz obu odcinków tramwajowych (odcinek Siedlce-PKM Brętowo ma być gotowy do 30 września 2015 r.). Do 30 września gotowa ma być też infrastruktura węzłów przesiadkowych przy przystankach PKM.

Miejsca

Opinie (163) 2 zablokowane

  • mieszkanka moreny

    hura

    • 9 4

  • Ścieżkę rowerową... (1)

    Ścieżkę rowerową by tam zbudowali, jak ja mam dojeżdżać do pracy ? o.O

    • 3 11

    • Po pierwsze nie sciezka, a droga rowerowa.
      Po drugie maja zbudowac wiec w czym problem?

      • 9 0

  • (3)

    a kiedy do Jasienia pojadą tramwaje?

    • 12 2

    • ja wiem :)

      JAK ZBUDUJĄ !

      • 2 0

    • na jesień

      • 3 0

    • jak mi 2 penisy wyrosna!

      • 1 2

  • Wybory, wybory, wybory. (2)

    A później przez trzy lata laba.

    • 6 9

    • (1)

      Naprawdę? Przez ostatnie trzy lata nic się nie działo i nic nie wybudowano?

      • 7 0

      • A kto napisal, ze nic nie zrobiono?

        Zrobiono i to sporo. Bardziej chodzi o to, czemu nagle i szybko można dokończyć inwestycje zapowiadane od wielu lat, w roku przedwyborczym rusza budzet obywatelski, znajduje się 20 mln ekstra na chodniki i dodatkowa kasa na inwestycje o charakterze lokalnym, a nie tylko ogolnomiejskim?

        • 2 3

  • Free Stadts Danzig.

    Zapraszamy.

    • 3 3

  • pesa (2)

    Bydgoskie najbardziej awaryjne tramwaje,już nawet stare 105 dłużej jeżdzą,no,ale trzeba będzie zapłacić chłopakom z Pesy za serwisowanie,pobyt w gdańsku...heh

    • 3 12

    • MASZ (1)

      JAKIEŚ statystki na temat awaryjności w ZKM który wypuszcza i utrzymuje tramwaje?
      Bo jako stały pasażer komunikacji nie wiem praktycznie co to awaria.
      nie pitol farmazonów.

      • 7 0

      • Największy syf to Konstal. Dortmundy i Pesy ok. Najlepsze za to bombardiery... ciekawe, jak sie solarisy sprawdzają.

        • 0 0

  • STOGI!

    A kiedy remot trasy na Stogi?

    • 5 10

  • Rotmanka (4)

    a jak dojechać na Rotmankę?

    • 3 2

    • linia 843

      PA GRYF.

      • 3 0

    • furmanką

      Chłop podrzuci jak wyjedzie w pole buraków doglądać

      • 8 1

    • Co jak co ale rotmanka jest akurat niezle skomunikowana

      • 2 0

    • Samochodem

      Tu tramwajów nie potrzeba. Ludzie, których stać na 300m2 dom nie będą jeździć komunikacją miejską razem z plebsem

      • 1 2

  • po co??? (1)

    a po co wydawać kasę? Na Myśliwskiej mieszkają same zrzuty z Mrągowa i innych...

    • 6 16

    • nie prawda

      nie same. a propos Twoi rodzice jakie mają miejsce urodzenia?

      • 7 1

  • (2)

    chory pomysł z liniami tramwajowymi na morenie.

    • 1 30

    • super wypowiedź (1)

      .... a niby dlaczego?

      • 7 0

      • Bo w Gdyni nie ma tramwajów to i na morene też nie powinno być ;)

        • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane