• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Słowackiego. Ciche zmiany ku głośnemu?

Maciej Naskręt
5 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Część mieszkańców bloków przy ul. Róży Ostrowskiej przekonuje, że ekrany akustyczne nie ochronią przed hałasem ich mieszkań. Czekają na wymianę okien. Część mieszkańców bloków przy ul. Róży Ostrowskiej przekonuje, że ekrany akustyczne nie ochronią przed hałasem ich mieszkań. Czekają na wymianę okien.

Wykonawca Trasy Słowackiego we Wrzeszczu nie będzie wymieniał okien w budynkach przyległych do nowej drogi, choć kontrakt uwzględniał to zadanie. Na wymianę okien będzie rozpisany nowy przetarg po zakończeniu budowy drogi, ale akustycy mogą uznać, że w ogóle nie jest to potrzebne.



Czy wymiana okien w domach przy nowych drogach jest potrzebna?

Udało się nam ustalić, że Hydrobudowa nie będzie wymieniać okien, które miały chronić przed hałasem w domach zlokalizowanych w pobliżu budowanej Trasy Słowackiego we Wrzeszczu. W pierwotnych planach do wymiany zostało wytypowanych 1,5 tys. m kw. okien.

- To są ciche zmiany ku głośnemu - mówi Adam Kalnik, mieszkaniec domu przy ul. Róży Ostrowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz pierwotną listę budynków, w których okna zostały wytypowane do wymiany. Plik Excel.

Co ważne, przetarg rozpisany przez inwestora - miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne - uwzględniał wymianę okien, które miały chronić mieszkańców przed hałasem dobiegającym z nowej ulicy. Złożona oferta Hydrobudowy - generalnego wykonawcy - skalkulowana została z uwzględnieniem kosztów wymiany stolarki w budynkach. Dlaczego zrezygnowano z wymiany?

- Od września ubiegłego roku trwały prace, polegające m.in. na uzyskaniu pisemnych akceptacji na wykonanie ww. działań od mieszkańców lokali usytuowanych w potencjalnym zasięgu negatywnego oddziaływania budowanego odcinka drogi. Dokumentacja projektowa zawierała tylko orientacyjne parametry techniczne i na jej podstawie nie było możliwe dokonanie wymiany okien na obecnym etapie przedsięwzięcia - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Władze GIK przekonują, że kontrakt Hydrobudowy zostanie pomniejszony o kwotę wymiany stolarki okiennej, a prace polegające na wymianie okien zostaną wykonane w następnym etapie realizacji przedsięwzięcia.

- Wykonawca prac polegających na wymianie okien zostanie wybrany w drodze przetargu publicznego. Przetarg zostanie przeprowadzony po wykonaniu dokumentacji projektowej, która określi parametry okien - mówi rzecznik prasowy.

Co to oznacza w praktyce? Akustycy mogą uznać, że okien nie trzeba wymieniać - częściowo albo nawet wcale. Wszystko zależy od poziomu stwierdzonego hałasu.

Podczas rozbudowy Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni również wymieniano stolarkę okienną w blokach zlokalizowanych w okolicach ul. Morskiej. Tam jednak zadanie wykonywała ta sama firma, która budowała drogę do obwodnicy. W chwili oddania drogi do użytku mieszkańcy mieli już nowe okna. Czy zatem przystąpienie do wymiany okien, które mają chronić przed hałasem lokatorów, po zakończeniu budowy jest zgodne z przepisami ochrony środowiska?

- Z przepisów prawa nie wynika wprost, że każda budowa lub przebudowa drogi wymaga równoczesnej wymiany okien w sąsiadujących budynkach mieszkalnych. Spółka GIK nie ma obecnie obowiązku wymiany okien w mieszkaniach. Ewentualna wymiana może być jednym ze środków zaradczych, zastosowanych po analizie porealizacyjnej - mówi Joanna Jarosik, zastępca Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Z ustaleń portalu Trojmiasto.pl wynika, że właściciele mieszkań przy Trasie Słowackiego, którzy wymienią stolarkę okienną na własną rękę, nie będą mogli żądać zwrotu kosztów od miasta. Należy poczekać do czasu udzielenia zamówienia przez spółkę GIK. Jakie parametry będą miały okna, nie wiadomo.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (106) 4 zablokowane

  • Kolejna wpadka włądz miasta Gdańska i Adam Owicza!!! Kolejne obiecanki i niespełnione marzenia

    • 6 4

  • (4)

    I jak tu zaufać Państwu? Na projekt i budowę trasy mieszkańcy się zgodzili, dali się omamić i zamydlić sobie oczy wymianą okien. A teraz figa. Trasa się buduje a z okien można się wymigać, nowe badania, analizy. Szkoła nr 27 też w projekcie dla niej ekrany i przejście podziemne wszystko dla bezpieczeństwa uczniów, koniec końców gdyby nie Rodzice skończyło by się na jej zamknięciu. Oj urzędasy. Jak będzie tak dalej to nic miasto nie wybuduje bo mieszkańcy przestaną wam wierzyć i ufać. Jeżeli w ogóle jeszcze wam wierzą.

    • 14 5

    • ja juz przestałam

      • 2 0

    • chyba nie ma w Polsce nawet jedngo człowieka który by wierzył urzędasom!

      • 4 1

    • to nie państwo, to GIK

      • 0 0

    • wg urzędników państwa to i sól uliczna w jedzeniu zdrowia doda

      wszyscy powinni solić tanią przemysłową a nie drogą solą spożywczą,
      jedzenie byłoby tańsze

      • 0 0

  • Jedyne rozwiązanie: zburzyć

    a pozostałości zaorać i postawić Europejskie Centrum Adamowicza.

    • 9 0

  • Szykuje się pozew zbiorowy. Rada dla mieszkańców - zawsze można zablokować nowo wybudowaną trasę!

    • 13 3

  • a może by oprucz okien (2)

    załatwić m ieszkańcom na 50 lat darmowe obiady, nowe stereofoniczne telewizory, zaluzje do ii pietra pancerne a powyżej dźwiekochłonne Ludzie to partanoja co mają powiedzieć Ci przy trasach kolejowych, koło fabryk

    • 10 17

    • ja bym chętnie dostał zestaw głośników z subwooferem 10000W

      firmy Magnat

      • 2 0

    • Tobie gratis słowniczek ortograficzny

      plus miesięczne korepetycje jak korzystać z opcji "sprawdź pisownię"...

      • 0 0

  • No i właśnie dlatego niestety jak słyszę nazwę tego kraju...

    ...to zbiera mi się na...

    • 3 6

  • JMK

    Nie od parady tę firmę w branży nazywają "HYTRABUDOWA"

    • 11 2

  • wymiana okien na dźwiękoszczelne w patologicznym blokowisku, gdzie w co drugim mieszkaniu codziennie (2)

    leci na całe osiedle łupanka przebojów kochanego syneczka, a co piątek i sobotę cały blok ma libacje z biciem butelek przez okna.

    • 8 6

    • WTF ?? (1)

      Patologia ? W naszych blokach mieszka wiele młodych rodzin, mieszkania są własnościowe kupowane za ciężką kasę, dużo ponad 5 tys za metr. Nie widziałem ani libacji ani potłuczonych butelek a mieszkam tutaj od ponad 5 lat na Leśnym Stoku.

      W Polsce ciąży mit, że w każdym bloku z lat 80tych mieszka margines a dookoła są sterty śmieci i butelek. TO wierutna bzdura.

      • 2 2

      • kredyt na 30 lat i zdrapuje się tynk na kolację, to nie ma nawet za co imprezy porządnej zrobić. A jak by się zostało u mamusi, to można imprezować codziennie całą noc.

        • 0 3

  • sposobem na zmniejszenie hałasu od ulicy jest wolniejsza jazda

    w korku i tak się nie da szybko jechać. W nocy powinno być ograniczenie prędkości samochodów na takich trasach - pomoże w tym system TRISTAR.

    • 4 2

  • bez przesady (2)

    Mieszkam obok budowanej trasy na Partyznatów . Codziennie tą ulicą jeździ mnóstwo samochodówm, Które oczywiście generują hałas. Szczególnie samochody z rejestracją GKS i GKA skracają sobie dorgę tą ulicą przy wjeździe wyjeździe z Gdańska. Nikt mi jednak okien nie wymieniał i nie mam do kogo się zwrócić o wymianę. Sam sobie wyminiłem. Wydaje mi się , że mieszkańcy przesadzają i to zdrowo. Jak się mieszka w mieście, to trzeba sie liczyć z halasem. Poza tym cała trasa będzie otoczona ekranami dwiękoszczelnymi już od zbiornika retencyjnego. Bloki na Róży Ostrowskiej nie będą zaś bliżej niż obecnej ulicy Partzyantów i Róży Ostrowskiej, co widać z wybudowanych już jezdni. Tymi ulicami już jest duży ruch. Jak już wspomniałem do Gdańska i z Gdańska. Bloki spółdzielcze między ulica Reymonta a nowym rozjazdem na Zabytkowej tylko zyskają. To są budynki niskie zagłębione jeszcze w stosunku do osi Partyzantów. Ulica tam będzie osłonięta ekranami i będzie przebiegać bardziej w prawo pod zilenią miejską i rejestracjami pojazdów. Per saldo sytuacja tych mieszkańców się polepszy. Inna rzecz, że jak podjęto jakieś zobowiązanei, to powinni je spełnić Pytanie tylko czy można to zobowiązanie prawnie zrealizować, czy tylko jest to tzw. obiecanka na gębę.

    • 9 6

    • Elementem podstawowym konsultacji z mieszkańcami był wpływ inwestycji na poziom życia. Sam Adamowicz firmował własną twarzą eko świadomość projektantów. Jesteś ograniczony jeżeli uważasz, że cztery pasy ruchu w porównaniu do dwóch poprawią jakość życia.

      Nie spotkałem się w przetargach administracji publicznej z tym, że w trakcie realizacji dokonywane są zmiany zakresu i zadań.

      • 3 2

    • człowieku mieszkasz obok a nie przy . To robi wielką różnicę. Ale nie bój się niedługo podniosą olatę za luksusową drogę, to zapłacisz podatek od nieruchomościu taki że spadniesz ze stołka!!!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane