• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Łostowice do poprawki. Ograniczenie do 5km/h?

Krzysztof Koprowski
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu. Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu.

Świeżo oddana trasa tramwajowa wzdłuż al. Havla ma sporo wad - twierdzą jednogłośnie motorniczowie. Na niektórych odcinkach tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h, by się nie wykoleić. Wszystko przez źle wykonane torowisko w rejonie ul. Warszawskiej. Zbyt wiele świateł wywołało gigantyczne korki.



Trasa tramwajowa od pętli Chełm Witosa do nowej pętli Łostowice Świętokrzyska została uroczyście otwarta w piątek. Jednak już następnego dnia doszło do ograniczenia prędkości przejazdów na skrzyżowaniu al. Havla z ul. (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Tu projektanci zastosowali tzw. przechyłki, dzięki którym tramwaj przechylając się może teoretycznie pokonać łuk bez spowalniania. Teoretycznie, gdyż źle wyprofilowane torowisko sprawia, iż tramwaje zwalniają do 15 km/h (jadąc w kierunku pętli) i 5km/h (w kierunku Chełmu).

- Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie. Ograniczenia prędkości zostały ustawione w sobotę po południu, ponieważ otrzymaliśmy zgłoszenie o problemie z szynami w tym miejscu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za tę inwestycję.

GIK zapewnia także, że wykonawca nowego torowiska - firma Trakcja Polska, już naprawiła usterki. - W nocy z niedzieli na poniedziałek problemy z torami zostały usunięte i jeszcze w poniedziałek znikną z tego rejonu ograniczenia prędkości - zapewnia rzecznik GIK.

Jednak nie tylko nieprawidłowo ułożone szyny są problemem nowej trasy. W założeniach tramwaj miał zyskać priorytet na skrzyżowaniach, a tymczasem nie ma takiego, na którym nie musiałby się zatrzymać. Projektanci zaplanowali sygnalizatory nawet na skrzyżowaniu chodnika z torami tramwajowymi w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska

- To nie tylko chodnik, ale i ścieżka rowerowa. Sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj tylko na wyjeździe z pętli na Chełmie i węźle integracyjnym na końcu trasy. Na pozostałym odcinku pojazd nie ma specjalnych ułatwień - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Mnogość świateł sprawia jednak, że przejazd na całej trasie do centrum wydłuża się z 19 do nawet 26 minut. Co ciekawe, w poniedziałek rano w tym miejscu stali także kierowcy. Prawdopodobną przyczyną korków były zmiany w systemie sygnalizacji, którą próbowano dostosować do potrzeb tramwaju.

Kolejny problem: tramwaje typu Dortmund ocierają blachą o nowe perony. GIK: - Trwają prace nad usunięciem tej usterki.

Także konstrukcja wiat przystankowych pozostawia nieco do życzenia. Słupek zamontowany pośrodku każdej z wiat z pewnością może zaskoczyć niejednego pasażera przeciskającego się przez zatłoczony peron.

Takich "niespodzianek" udało się jednak uniknąć na wcześniej powstałym przystanku Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Czy jechałeś(aś) już nową linią tramwajową?

Jednocześnie wraz z oddaniem do użytku trasy w kierunku ul. Świętokrzyskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zgodnie z wcześniejszą obietnicą rozpoczął wymianę tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystanku Dworzec Główny.

- Wykorzystując stare słupy, udało nam się zamontować nowe ekrany diodowe typu LED. Są one bardziej czytelne od LCD, które obecnie zdemontowaliśmy i planujemy docelowo zamontować w jakimś zamkniętym pomieszczeniu - np. w galerii handlowej przy wyjściach w kierunku przystanków. Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nowe tablice komunikaty wyświetlać będą przypuszczalnie jeszcze w tym tygodniu - obecnie są podłączane do systemu. ZTM zapewnia także, że naprawi tablice na nowej pętli tramwajowej, gdzie komunikaty są zbyt szerokie względem fizycznych rozmiarów ekranów (wykonanych w technologii LCD).

Koszt budowy al. Havla oraz nowego torowiska o długości prawie 3 km wyniósł ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłonęły prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami byli MTM oraz Trakcja Polska. Prace rozpoczęły się jesienią 2010 roku. Jezdnie otwarto w grudniu 2011 roku, zaś pierwszy uroczysty przejazd tramwajem odbył się w ostatni piątek (11 maja br.). Za realizację drogi odpowiadała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, za torowisko - Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • A premie dla GIK-u juz poszły ? (1)

    • 46 1

    • jeszcze nie:(

      • 0 1

  • Wszystko nowoczesne (1)

    Oprócz wykonastwa.
    Nowoczesne elektroniczne projektowanie, nowoczesne elktroniczne urządzenia pomiarowe, numerycznie programowane i sterowane maszyny do układania torów.
    A wykonanie jak zwykle.

    • 39 0

    • Bo wykonanie pozostalo w PRL-u...

      • 6 2

  • ZTM sie kompromitje

    Na nowej pętli zamontowano małoczytelne wyświetlacze LCD w topornych metalowych osłonach. Widać mają w głębokim poszanowaniu pasażerów i czytelność z ekranów SIP.

    • 26 2

  • (1)

    Rano, tramwaj z pętli na Łostowicach jechał do Centrum 30 minut, a taki był ścisk i tłok, że częśc pasażerów rezygnowała z jazdy i czekała na przystankach na następny tramwaj. Ktoś ewidentnie nie pomyślał likwidując połączenia autobusowe z centrum.

    • 62 2

    • Piszmy wszyscy do ZTM

      Może w natłoku maili obudza się prezesi.
      Ta pętla to tak jakby w Jelitkowie wybudować CAŁĄ ZASPĘ I PRZYMORZE.

      • 15 2

  • Szlag człowieka strzela. Jak zawsze fuszerka do

    poprawki.

    • 35 0

  • Polska

    Hahahaha... Nic dodać, nic ująć...

    • 20 0

  • DOKŁADNIE WIDAĆ NA GŁÓWNYM ZDJĘCIU JAK LEWY TOR KANTY ŁAPIE W PORÓWNANIU DO PRAWEGO TORU (4)

    • 30 0

    • posmarować

      pudyngiem i bedzie git!

      • 16 1

    • Fakt widać, (1)

      ale trzeba też brać poprawkę, że optyka aparatu i wysokość z jakiej robione jest zdjęcie mają wpływ na perspektywę.

      • 0 5

      • taa...

        • 1 0

    • To pojedz sobie trasą na Stogi kanty,uskoki miedzy torami rzędu 3-4cm, o tym że buja tramwajem z lewej na prawą szynę nie wspominając

      • 5 0

  • SKANDAL!!! (1)

    Jakość wykonania jest żenująca ale wiadomo cena żądzi a nie bezpieczeństwo!!! A korki dzisiejszego poranka były po prostu niewiarygodne. Zmiana ustawień sygnalizacji świetlnej, przemalowanie pasów i brak możliwości skrętu w Armię Krajową ze środkowego pasa wychodzi wszystkim bokiem i nic Al.Havla tu nie udogodni skro Ci co wymyślają te pseudo udogodnienia nie pochylą się i nie sprawdzą jaki dały efekt!!!

    • 39 0

    • milion świateł czewrownych

      Zróbcie jakieś tunele do jazdy na wprost i wiadukty jak to jest w nowoczesnym kraju a nie rozwiązania z PRL jak było 1000 aut w mieście

      • 7 3

  • SAMOZNIKAJĄCE ŚLADY (1)

    Braow GIK nowoczesne technoilogie nowoczesne ślady zabrudzeń które samo znikają :-D

    • 28 0

    • ale przecież to nie ślady są problemem, na ich powierzchnię powinno być chyba jeszcze coś antypoślizgowego położone (patrz perony SKM), przecież jak śnieg na to napada to jest gorzej niż na lodzie - miałem nieprzyjemność chodzić po tym w zimie na przystanku autobusowym Wilanowska.

      • 3 0

  • no ale znów brak winnych....

    • 27 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane