• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Łostowice do poprawki. Ograniczenie do 5km/h?

Krzysztof Koprowski
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu. Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu.

Świeżo oddana trasa tramwajowa wzdłuż al. Havla ma sporo wad - twierdzą jednogłośnie motorniczowie. Na niektórych odcinkach tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h, by się nie wykoleić. Wszystko przez źle wykonane torowisko w rejonie ul. Warszawskiej. Zbyt wiele świateł wywołało gigantyczne korki.



Trasa tramwajowa od pętli Chełm Witosa do nowej pętli Łostowice Świętokrzyska została uroczyście otwarta w piątek. Jednak już następnego dnia doszło do ograniczenia prędkości przejazdów na skrzyżowaniu al. Havla z ul. (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Tu projektanci zastosowali tzw. przechyłki, dzięki którym tramwaj przechylając się może teoretycznie pokonać łuk bez spowalniania. Teoretycznie, gdyż źle wyprofilowane torowisko sprawia, iż tramwaje zwalniają do 15 km/h (jadąc w kierunku pętli) i 5km/h (w kierunku Chełmu).

- Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie. Ograniczenia prędkości zostały ustawione w sobotę po południu, ponieważ otrzymaliśmy zgłoszenie o problemie z szynami w tym miejscu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za tę inwestycję.

GIK zapewnia także, że wykonawca nowego torowiska - firma Trakcja Polska, już naprawiła usterki. - W nocy z niedzieli na poniedziałek problemy z torami zostały usunięte i jeszcze w poniedziałek znikną z tego rejonu ograniczenia prędkości - zapewnia rzecznik GIK.

Jednak nie tylko nieprawidłowo ułożone szyny są problemem nowej trasy. W założeniach tramwaj miał zyskać priorytet na skrzyżowaniach, a tymczasem nie ma takiego, na którym nie musiałby się zatrzymać. Projektanci zaplanowali sygnalizatory nawet na skrzyżowaniu chodnika z torami tramwajowymi w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska

- To nie tylko chodnik, ale i ścieżka rowerowa. Sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj tylko na wyjeździe z pętli na Chełmie i węźle integracyjnym na końcu trasy. Na pozostałym odcinku pojazd nie ma specjalnych ułatwień - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Mnogość świateł sprawia jednak, że przejazd na całej trasie do centrum wydłuża się z 19 do nawet 26 minut. Co ciekawe, w poniedziałek rano w tym miejscu stali także kierowcy. Prawdopodobną przyczyną korków były zmiany w systemie sygnalizacji, którą próbowano dostosować do potrzeb tramwaju.

Kolejny problem: tramwaje typu Dortmund ocierają blachą o nowe perony. GIK: - Trwają prace nad usunięciem tej usterki.

Także konstrukcja wiat przystankowych pozostawia nieco do życzenia. Słupek zamontowany pośrodku każdej z wiat z pewnością może zaskoczyć niejednego pasażera przeciskającego się przez zatłoczony peron.

Takich "niespodzianek" udało się jednak uniknąć na wcześniej powstałym przystanku Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Czy jechałeś(aś) już nową linią tramwajową?

Jednocześnie wraz z oddaniem do użytku trasy w kierunku ul. Świętokrzyskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zgodnie z wcześniejszą obietnicą rozpoczął wymianę tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystanku Dworzec Główny.

- Wykorzystując stare słupy, udało nam się zamontować nowe ekrany diodowe typu LED. Są one bardziej czytelne od LCD, które obecnie zdemontowaliśmy i planujemy docelowo zamontować w jakimś zamkniętym pomieszczeniu - np. w galerii handlowej przy wyjściach w kierunku przystanków. Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nowe tablice komunikaty wyświetlać będą przypuszczalnie jeszcze w tym tygodniu - obecnie są podłączane do systemu. ZTM zapewnia także, że naprawi tablice na nowej pętli tramwajowej, gdzie komunikaty są zbyt szerokie względem fizycznych rozmiarów ekranów (wykonanych w technologii LCD).

Koszt budowy al. Havla oraz nowego torowiska o długości prawie 3 km wyniósł ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłonęły prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami byli MTM oraz Trakcja Polska. Prace rozpoczęły się jesienią 2010 roku. Jezdnie otwarto w grudniu 2011 roku, zaś pierwszy uroczysty przejazd tramwajem odbył się w ostatni piątek (11 maja br.). Za realizację drogi odpowiadała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, za torowisko - Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • Koko koko, miliony co posżły na tramwaje są spoko !

    • 22 1

  • To na pewno robota PiS i Maciarewicza -komentuje Tusk (1)

    "Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie."
    A następnego dnia zastrzeżenia już się pojawiły ???
    To co to za odbiór techniczny.
    Robiony był chyba w trakcie kręcenia tego propagandowego filmiku dla 3miasta ;))

    I jak tu nie narzekać???

    • 20 4

    • Tak, a w 1 minucie i 23 sekundzie słychać strzały! :D

      • 5 8

  • oj tam oj tam (1)

    będzie dobrze

    • 4 12

    • dotrze się i wyrówna

      oby Polska rosła w siłę a ludzie żyli dostatniej

      • 5 0

  • A pętla Łostowice? (5)

    Brak bezpośredniego dojścia do pętli z Oruni Górnej - zrobili dookoła pętli betonową palisadę jak do autostrady i żeby dojść do pętli np z ul. Okulickiego trzeba iść dookoła...
    Patrząc na tą całą inwestycje to wygląda jakby była robiona w pośpiechu - mnóstwo świateł (zamiast to unowocześnić jakimś wiaduktem lub tunelem bezkolizyjnym - Havla/Świętokrzyska) ogromne pole wykorzystane na skrzyżowania i mnóstwo niedoróbek które wyglądają jakby realizował to AMATOR!!!

    Dodatkowo skrzyżowanie Havla z Armii Krajowej nie posiada dłuższego skrętu w lewo w AK w kierunku obwodnicy przez co ludzie jadący na wprost są blokowani na lewym pasie.

    • 56 0

    • a ponadto (3)

      skręt w prawo w AK jest tylko z jednego skrajnego pasa plus wyjeżdżające autobusy z zatoki przystankowej..... ciągły KOREK..... kiedyś był skręt w prawo w AK także ze środkowego pasa - i komu to przeszkadzało.....?

      • 18 1

      • (2)

        skręt w prawo był na czas remontu. teraz światło do skrętu w prawo zmienia się na zeilone później niż światła do jazdy na wprost. związane jest to z zielonym światłem dla pieszych. gdyby zrobić dwa pasy do prawoskrętu to piesi musieliby rozbiegać się jak muchy, albo byłaby blokada dla jadących na wprost.

        • 4 5

        • no fakt, (1)

          czasem jest tam jakiś pieszy...

          • 4 1

          • za co minusy? za brak zrozumienia słowa pisanego? nie popieram takiego rozwiązania, ale z tego powodu jest ono wprowadzone.

            • 3 1

    • za brak dojscia miej pretensje do mieszkanców ktorzy chcieli miec tramwaj ale nie chcieli miec go tak blisko (nigdy nie dogodzisz). W początkowych planach tych barier nie bylo. Dopiero protesty ze będzie za głośno i wogole za blisko.... sprawily ze te bariery się pojawiły.

      • 3 2

  • (3)

    jestem mieszkancem osiedla Moje Marzenie i chciałabym z wielka przykroscia powiadomić was ze jestem strasznie nie zadowolona z obecnego funkcjonowania lini 113 oraz 275 poniewaz nie ma miedzy nim odstepu czasowego na osiedlu ,miedzy nimi jest moze 2 do 4 minut czasu i oczywiscie jada w tym samych kierunku, wiec po co to ,a potem sie czeka znowu 20 minut na dwa autobusy a wekend czeka sie 30 minut a po drugie autobus 113 notorycznie jest opozniony na przystanku kampinoska wyniku czego 113(spozniony) nie zazebia sie z linia 154 na planynowej . mam nadzieje ze ten problem zostanie rozwiazany !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! to wysłałam do zkm

    • 22 6

    • błendy popraw nim wyślerz:D

      • 17 4

    • wyślij do ZTM, ZKM nie zajmuje się takimi sprawami, ZKM to tylko obsługa taboru

      • 2 0

    • jesteś nienormalny

      jest ok

      • 0 2

  • (2)

    co to za inżynierowie, nie zmierzyli szerokości tramwaju typu dortmund i wybudowali zbyt szerokie perony.

    • 21 0

    • w proekcie było OK, tylko wykonawca spaprał, ale ci z ODBIÓRU TECHNICZNEGO się nie przyczepili -to przeszło (1)

      tak jak z zakrętami i łukami ;)

      • 6 1

      • Domniemam, że był rozkaz, żeby odebrać.

        • 8 0

  • widok z przystanku Świętokrzyska (3)

    "piękny" widok roztacza się z przystanku na węźle przesiadkowym: specustawą wywłaszczono tylko część działki, na której znajdowała się lisia ferma i na pozostałej części "zachwycają" podróżujących swoim widokiem pozostawine klatki hodowlane. Skoro już nie da się z użyciem specustawy wejść na tę część działki i zrobić tam porządku to może chociaż dałoby się ten widok zasłonić - np. płotem, byle nie z siatki tylko pełnym.

    • 25 3

    • (1)

      widok to małe miki, poczekaj na wonie dni upalnych :D 7:00, pętla Łostowice - maski włóż!

      • 13 0

      • Te zapaczy są podniecające.

        • 0 1

    • Płot był tylko GIK go rozebrał.

      • 1 0

  • linia nr 7

    7 spózniona o 6min no rewelacja

    • 11 1

  • GIK,cudowna Skorupka i Adamowicz,miejska mafia nie majaca pojecia o niczym i marnujaca nasze pieniadze!!!

    • 28 2

  • Mniej przystanków!

    Na Chełmie są 4 przystanki tramwajowe - średnio co około 350 metrów czyli 3-4 minuty spaceru. Tymczasem np. na Zaspie przystanki są lokowane 500-600m od siebie.
    Takie zagęszczenie przystanków sprawia, że co prawda przystanek jest bliżej domu ale zaoszczędzony czas jest tracony przez tramwaj, który nie zdąży się rozpędzić pomiędzy przystankami.

    • 67 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane