• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Łostowice do poprawki. Ograniczenie do 5km/h?

Krzysztof Koprowski
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu. Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu.

Świeżo oddana trasa tramwajowa wzdłuż al. Havla ma sporo wad - twierdzą jednogłośnie motorniczowie. Na niektórych odcinkach tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h, by się nie wykoleić. Wszystko przez źle wykonane torowisko w rejonie ul. Warszawskiej. Zbyt wiele świateł wywołało gigantyczne korki.



Trasa tramwajowa od pętli Chełm Witosa do nowej pętli Łostowice Świętokrzyska została uroczyście otwarta w piątek. Jednak już następnego dnia doszło do ograniczenia prędkości przejazdów na skrzyżowaniu al. Havla z ul. (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Tu projektanci zastosowali tzw. przechyłki, dzięki którym tramwaj przechylając się może teoretycznie pokonać łuk bez spowalniania. Teoretycznie, gdyż źle wyprofilowane torowisko sprawia, iż tramwaje zwalniają do 15 km/h (jadąc w kierunku pętli) i 5km/h (w kierunku Chełmu).

- Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie. Ograniczenia prędkości zostały ustawione w sobotę po południu, ponieważ otrzymaliśmy zgłoszenie o problemie z szynami w tym miejscu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za tę inwestycję.

GIK zapewnia także, że wykonawca nowego torowiska - firma Trakcja Polska, już naprawiła usterki. - W nocy z niedzieli na poniedziałek problemy z torami zostały usunięte i jeszcze w poniedziałek znikną z tego rejonu ograniczenia prędkości - zapewnia rzecznik GIK.

Jednak nie tylko nieprawidłowo ułożone szyny są problemem nowej trasy. W założeniach tramwaj miał zyskać priorytet na skrzyżowaniach, a tymczasem nie ma takiego, na którym nie musiałby się zatrzymać. Projektanci zaplanowali sygnalizatory nawet na skrzyżowaniu chodnika z torami tramwajowymi w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska

- To nie tylko chodnik, ale i ścieżka rowerowa. Sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj tylko na wyjeździe z pętli na Chełmie i węźle integracyjnym na końcu trasy. Na pozostałym odcinku pojazd nie ma specjalnych ułatwień - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Mnogość świateł sprawia jednak, że przejazd na całej trasie do centrum wydłuża się z 19 do nawet 26 minut. Co ciekawe, w poniedziałek rano w tym miejscu stali także kierowcy. Prawdopodobną przyczyną korków były zmiany w systemie sygnalizacji, którą próbowano dostosować do potrzeb tramwaju.

Kolejny problem: tramwaje typu Dortmund ocierają blachą o nowe perony. GIK: - Trwają prace nad usunięciem tej usterki.

Także konstrukcja wiat przystankowych pozostawia nieco do życzenia. Słupek zamontowany pośrodku każdej z wiat z pewnością może zaskoczyć niejednego pasażera przeciskającego się przez zatłoczony peron.

Takich "niespodzianek" udało się jednak uniknąć na wcześniej powstałym przystanku Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Czy jechałeś(aś) już nową linią tramwajową?

Jednocześnie wraz z oddaniem do użytku trasy w kierunku ul. Świętokrzyskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zgodnie z wcześniejszą obietnicą rozpoczął wymianę tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystanku Dworzec Główny.

- Wykorzystując stare słupy, udało nam się zamontować nowe ekrany diodowe typu LED. Są one bardziej czytelne od LCD, które obecnie zdemontowaliśmy i planujemy docelowo zamontować w jakimś zamkniętym pomieszczeniu - np. w galerii handlowej przy wyjściach w kierunku przystanków. Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nowe tablice komunikaty wyświetlać będą przypuszczalnie jeszcze w tym tygodniu - obecnie są podłączane do systemu. ZTM zapewnia także, że naprawi tablice na nowej pętli tramwajowej, gdzie komunikaty są zbyt szerokie względem fizycznych rozmiarów ekranów (wykonanych w technologii LCD).

Koszt budowy al. Havla oraz nowego torowiska o długości prawie 3 km wyniósł ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłonęły prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami byli MTM oraz Trakcja Polska. Prace rozpoczęły się jesienią 2010 roku. Jezdnie otwarto w grudniu 2011 roku, zaś pierwszy uroczysty przejazd tramwajem odbył się w ostatni piątek (11 maja br.). Za realizację drogi odpowiadała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, za torowisko - Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • Wcale nie jest szybciej skandal (1)

    Wcale nie jest szybciej, autobus z Kowali jechał o 6:45, teraz go cofnęli i odjeżdża o 6:30, i jak się jedzie 256 w zastępstwie to się ląduje w pracy za piętnaście ósma, czyli nic wcześniej. Połączenia z Kowali to lipa, za rzadko autobusy jeżdżą, nikt nie pomyślał, że czesć ludzi jedzie na Stogi i jest przesiadka na Biskupiej Górce z buta na Podwale. Skandal!!!!

    • 19 6

    • Kowale to gmina Kolbudy

      Zamieszkałeś na wsi i marudzisz że miasto nie pociągnęło Ci komunikacji pod nos. Pracuj sobie na swojej wioseczce.

      • 1 3

  • (1)

    makabra,jechałam 6stka tak powoli ze predzej by mi bylo rowerem a w niektórych momentach na piechote i co chwile swiatla,paranoja!!!

    • 31 0

    • Dziwne, ja zawsze jestem szybciej rowerem niż komunikacją miejską. ;)

      • 7 3

  • buhehehhehehe

    polscy fachowcy
    no tak oddalismy przeciez to odwalta sie teraz cieszta z tego ze mozecie jezdzic

    • 4 0

  • kira (2)

    czekałam na pierwszy artykuł i znajdujace sie wpisy.jechałam trasa dzis po raz drugi.to jakis koszmar.w niedziele obliczyłąm że na trasie łostowice swietokrzyska a dworzec główny tramwaj- w niedziele przypominam-stracił na staniu na światłach(7 razy) nawet na kładce dla rowerów 11 minut!zanim wyjedzie z petli juz stoi 4 minuty na dwóch światłach. koszmar wyjechałam jak zwykle a spóżniłam sie do pracy-wysiadam w centrum.dlaczego zlikwidowano autobusy dlaczego z zakoniczyna w wekedy trudno jest sie wydostac-2 autobusy co pół godziny i taki sam powrót.niestety żaden przyjazd tramwaju nie jest kompatybilny z odjazdem autobusu-stałąm na ostatnich swiatłach i patrzyłam jak mi odjeżdza 295.skandal!!!dlaczego nie można przywrócić więcej autobusów, oczywiście rano potezne korki na odcinku ok.1,5 kim od zakoniczyna do petli.juz teraz rutkowski powinien szukac mieszkania dla głównego magika tej niewydarzonej inwestycji.żądam przywrócenia linii autobusowych!

    • 54 1

    • do ZTM skargę pisz

      • 6 2

    • kira

      to są uroki mieszkania na ZADUPIU ha ha ha ha

      • 0 1

  • Przystanki muszą być dużo częściej, (2)

    chociaż co 200m przystanek, do tego te wielkie dosypane góry.

    • 5 12

    • (1)

      ocipiałeś ??? może co 10 metrów niech będą, wtedy to godzinę będzie jechał na ten chełm!!!

      • 3 1

      • Sprawdź w słowniku hasło "sarkazm"

        • 12 0

  • wiaty (1)

    A jak wiszą rozkłady w nowych wiatach? Bo w większości istniejących wiszą nad ławeczką i trzeba przysunąć się rozporkiem pod nos osoby siedzącej.

    • 34 1

    • moze ci ktos zrobi loda

      • 1 2

  • co tam tramwaj (2)

    Ludzie płaczą bo tramwaj jechal 5 min dłużej. A widział ktoś co sie działo dzisiaj rano na ul. Wilanowskiej ?? korek GIGANT. Tego który te światła ustawił powiesiłbym za j..... To jest skandal. 4 zmiany swiatel a nawet jedno auto nie przejechało przez skrzyżowanie bo wszystko stało. Swiatła żle zsynchronizowane, ogólna tragedia. Oby jak najszybciej to zmienili bo ta częśc dzielnicy bedzie non stop zakorkowana. I 5 min spóżnienia w tramwaju bedzie najmniejszym problemem.
    PS. w autobysie 5 min spóznienia to i tak sukces, bo w wiekszosći przypadków są duuuzo pożniej.

    • 42 3

    • czyli trzeba się przesiąść na tram

      • 7 1

    • dokładnie!

      ciekawe kiedy ci od regulacji świateł się zorientują co zrobili. Dzisiaj rano była jedna wielka porażka - korki giganty wygenerowane w miejscach gdzie jeszcze w zeszłym tygodniu się śmigało. Podobnie było ostatnio przy ETC jak oddano fragment nowej Kościuszki - mega korki na Chłopskiej, gdzie wcześniej można było z Żabianki do Wrzeszcza bez zatrzymania jechać. Czy każda nowa inwestycja musi wprowadzać kompletny chaos? czy ktoś w ogóle to ogarnia? przecież to wszystko się da wyregulować.

      • 14 0

  • Fatalny odcinek nowej linii tramwojowej Chełm - Łostowice/Świętokrzyska (1)

    W ostatnich latach w Gdańsku wyremontowano kilkanaście kilometrów linii tramwajowych, po których można z przyjemnością podróżować. Niestety oddany w sobotę do użytku nowy odcinek Chełm - Łostowice/Świętokrzyska stawia pod znakiem zapytania czy Inwestor wyciągnie konsekwencje od wykonawcy robót za ich fatalną jakość. Praktycznie prawie codziennie przechodziłem obok miejsca prowadzonych robót i moje obserwacje sposobu prowadzenia robót potwierdziły dzisiejsze spostrzeżenia.W wielu miejscach istnieje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu i stąd wprowadzone ograniczenie. Szkoda, że ich nie było już w sobotę i niedzielę, gdyż jadąc w te dni tramwajem mogłem na własne oczy zobaczyć reakcje motorniczych i pasażerów na występujące nieprawidłowości.

    • 22 2

    • Ciekawe kto ?

      Ciekawe kto robił odbiory techniczne ? Babol na babolu babolem pogania :)

      • 0 0

  • Przykryć torowisko matami maskującymi z wojska i udawać że mamy METRO

    • 24 0

  • co z pasażerami,liniami między Traktem ,a Górną Orunią? (1)

    ale udogodnienie !!!! osoby mieszkające na Orunii (Małomiejska) stracili linie213,313,275 oraz 254 ,która miała trasę od Jana z Kolna do Oruni Górnej(co ma to do tramwaju na Chełm-Łostowice?)
    nic tylko gratulować IDEALNEGO rozwiązania sytuacji,zabrać coś z innej trasy aby na pokaz dać gdzieś indziej ...fuszerka ,głupota jak te tory ...robota na łatwiznę i odpierd.. pozdrowienia dla zarządu ZTM

    • 51 4

    • nm

      na pieszo pedałować

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane