• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Łostowice do poprawki. Ograniczenie do 5km/h?

Krzysztof Koprowski
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu. Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu.

Świeżo oddana trasa tramwajowa wzdłuż al. Havla ma sporo wad - twierdzą jednogłośnie motorniczowie. Na niektórych odcinkach tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h, by się nie wykoleić. Wszystko przez źle wykonane torowisko w rejonie ul. Warszawskiej. Zbyt wiele świateł wywołało gigantyczne korki.



Trasa tramwajowa od pętli Chełm Witosa do nowej pętli Łostowice Świętokrzyska została uroczyście otwarta w piątek. Jednak już następnego dnia doszło do ograniczenia prędkości przejazdów na skrzyżowaniu al. Havla z ul. (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Tu projektanci zastosowali tzw. przechyłki, dzięki którym tramwaj przechylając się może teoretycznie pokonać łuk bez spowalniania. Teoretycznie, gdyż źle wyprofilowane torowisko sprawia, iż tramwaje zwalniają do 15 km/h (jadąc w kierunku pętli) i 5km/h (w kierunku Chełmu).

- Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie. Ograniczenia prędkości zostały ustawione w sobotę po południu, ponieważ otrzymaliśmy zgłoszenie o problemie z szynami w tym miejscu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za tę inwestycję.

GIK zapewnia także, że wykonawca nowego torowiska - firma Trakcja Polska, już naprawiła usterki. - W nocy z niedzieli na poniedziałek problemy z torami zostały usunięte i jeszcze w poniedziałek znikną z tego rejonu ograniczenia prędkości - zapewnia rzecznik GIK.

Jednak nie tylko nieprawidłowo ułożone szyny są problemem nowej trasy. W założeniach tramwaj miał zyskać priorytet na skrzyżowaniach, a tymczasem nie ma takiego, na którym nie musiałby się zatrzymać. Projektanci zaplanowali sygnalizatory nawet na skrzyżowaniu chodnika z torami tramwajowymi w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska

- To nie tylko chodnik, ale i ścieżka rowerowa. Sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj tylko na wyjeździe z pętli na Chełmie i węźle integracyjnym na końcu trasy. Na pozostałym odcinku pojazd nie ma specjalnych ułatwień - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Mnogość świateł sprawia jednak, że przejazd na całej trasie do centrum wydłuża się z 19 do nawet 26 minut. Co ciekawe, w poniedziałek rano w tym miejscu stali także kierowcy. Prawdopodobną przyczyną korków były zmiany w systemie sygnalizacji, którą próbowano dostosować do potrzeb tramwaju.

Kolejny problem: tramwaje typu Dortmund ocierają blachą o nowe perony. GIK: - Trwają prace nad usunięciem tej usterki.

Także konstrukcja wiat przystankowych pozostawia nieco do życzenia. Słupek zamontowany pośrodku każdej z wiat z pewnością może zaskoczyć niejednego pasażera przeciskającego się przez zatłoczony peron.

Takich "niespodzianek" udało się jednak uniknąć na wcześniej powstałym przystanku Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Czy jechałeś(aś) już nową linią tramwajową?

Jednocześnie wraz z oddaniem do użytku trasy w kierunku ul. Świętokrzyskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zgodnie z wcześniejszą obietnicą rozpoczął wymianę tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystanku Dworzec Główny.

- Wykorzystując stare słupy, udało nam się zamontować nowe ekrany diodowe typu LED. Są one bardziej czytelne od LCD, które obecnie zdemontowaliśmy i planujemy docelowo zamontować w jakimś zamkniętym pomieszczeniu - np. w galerii handlowej przy wyjściach w kierunku przystanków. Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nowe tablice komunikaty wyświetlać będą przypuszczalnie jeszcze w tym tygodniu - obecnie są podłączane do systemu. ZTM zapewnia także, że naprawi tablice na nowej pętli tramwajowej, gdzie komunikaty są zbyt szerokie względem fizycznych rozmiarów ekranów (wykonanych w technologii LCD).

Koszt budowy al. Havla oraz nowego torowiska o długości prawie 3 km wyniósł ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłonęły prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami byli MTM oraz Trakcja Polska. Prace rozpoczęły się jesienią 2010 roku. Jezdnie otwarto w grudniu 2011 roku, zaś pierwszy uroczysty przejazd tramwajem odbył się w ostatni piątek (11 maja br.). Za realizację drogi odpowiadała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, za torowisko - Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • dopóki jedyną kategoria będzie cena, to takie będą efekty

    • 14 0

  • A tymczasem na nowych ścieżkach rowerowych pusto !! (3)

    Z Pogodnego 15 min do centrum spacerowym tempem :)

    • 26 4

    • fakt,

      trzeba będzie się przesiąść na "chudego" ;)

      • 7 2

    • to dygaj,

      reszta w tramwaj, zeby jadąc golfem nie stał w korku

      • 2 8

    • Rolakrze przestańcie jeździć po drogach rowerowych bo są dla rowerów , rolki to nie rower

      Pusto w zasadzie nie jest , lepiej niż na trasie Nadmorskiej. Jednego chce by głąby poruszające się na rolakch znikły z dróg rowerowych np. na Al. Havla. Zjeżdżając w niedziele w dół Al. Havla omało by nie wjechał w zakochaną parę na rolakch. Powatarzam to pytanie poraz kolejny. Kiedy rolakrze wreszcie znikną ze scieżek .Ścieżka rowerowa jest tylko dla rowerów!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • zeby bylo duzo swiatel to podstawa ktos dobrze dostaje pod stolem...

    • 16 0

  • smierdzace miasto bandy nieudacznikow i przekretasow a mieszkancow ma sie w d...!!!!

    • 22 3

  • Polska w budowie!

    • 4 1

  • kazda inwestycja to fuszerka nic nie moga zrobic porzadnie GIK i inne bandy Adamowicza!!!

    za chwile bedzie masakra na Slowackiego jak otworza ,potem Uczniowska/Hallera zobaczycie:)

    • 21 2

  • rozkład (3)

    Jak dla mnie nowa trasa wygląda super i wiadomo że na początku każdego użytkowania wychodzą jakieś niedociągnięcia, ale to przecież jest do usunięcia. Niepokoi mnie jednak rozkład przed godz. 8 rano. Dziś jadąc z Zakoniczyna na Świętokrzyskiej był lekki korek co dało opóźnienie autobusu przypuszczam ok 1-2 min i w związku z tym zajeżdżając na pętle tramwaj centralnie sobie odjechał a kolejny był za 7 min. Oczywiście podjechała 2 o godz. 7.56 a odjazd 7.57, ale kiedy był czas odjazdu to przyjechały dwa pełne autobusy i ludzie zaczęli wchodzi w pospiechu i suma sumarum odjazd był 7.59 co łącznie z zatrzymywanie się na każdym skrzyżowaniu spowodowało że w pracy byłam o 7 min później niż zwykle na styk. Mam nadzieje że ten rozkład przed godz. 8 ulegnie zmianie albo że tramwaje będą jeździły częściej a nie co 7-10 min bo to rano jednak jest dużo. Miały jeździć co 3 i oczywiście nie muszę chyba mówić jaki rano był tłok...

    • 38 0

    • Piszmy wszyscy do ZTM

      • 12 0

    • ja do pracy nie jezdze na styk (1)

      tylko na 10 minut przed

      • 0 4

      • no ja też nie ale dziś byłam na styk wychodząc o tej samej porze co zwykle:)

        • 9 0

  • GISk,Trysko,Lisicki,Bojanowski,Adamowicz niezla klika...

    pamietacie jak niedawno Bojanowski kazal usuwac swiezo ulozony asfalt na Uczniowskiej...nic wszystko si przeciez mieszkancy zaplaca za wszystko:)

    • 23 1

  • z Płockiej

    uciekla mi 2-ka. (czerwone swiatło na habla ).Za 4 min. przyjechał175 - wsiadłem i pojechałem. Przy dworcu kilka minut czekałem na ta 2-kę...a kaska juz na koncie tego co zrobił i ZAPROJEKTOWAŁ tego bubla-havla.

    • 28 0

  • 1 km w 30 minut! (2)

    Dziś o 8 rano na ulicy Wilanowskiej. DRAMAT!

    • 37 3

    • Można było tramwajem jechać :)

      albo rowerem

      • 9 5

    • albo jechać havla, puściutka była. wszyscy uparli się na wilanowską, a ona teraz ma status drogi osiedlowej - na górze mało aut na zielonym przejeżdża

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane