• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unijny projekt zakorkował dzielnicę

Patryk Szczerba
18 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Mieszkańcy Starego Chwarzna czują się ofiarami błędnych decyzji projektantów. Mieszkańcy Starego Chwarzna czują się ofiarami błędnych decyzji projektantów.

Pierwszy etap przebudowy ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni, który kosztował ponad 30 mln zł, zakończył się w październiku 2011 roku. Zniknął hałas, droga została udrożniona, ale rozpoczęły się kłopoty mieszkańców przyległego osiedla.



Czy zdarza Ci się jechać na czerwonym świetle, gdy zbyt długo czekasz na pustym skrzyżowaniu?

Ul. Chwarznieńska to jedna z wylotówek z miasta, o największym natężeniu ruchu. Planowana jest jej przebudowa na całym odcinku, kończącym się na Witominie zobacz na mapie Gdyni. Po zakończeniu związanych z przebudową pierwszego z nich w Chwarznie zadowoleni okazali się być wszyscy oprócz około czterystu mieszkańców mieszkających obok.

Powód? Po przebudowie został całkowicie zmieniony ruch. Szeroka ul. Okrężna zobacz na mapie Gdyni, do czasu przebudowy dwukierunkowa, którą mieszkańcy wyjeżdżali z osiedla, zmieniła się w jednokierunkową. Można nią tylko dojechać do domów i firm, ulokowanych w tej części Chwarzna. Wyjazd jest niemożliwy. Ruch samochodowy przeniósł się tym samym na osiedlowe uliczki zobacz na mapie Gdyni, na co najbardziej skarżą się mieszkańcy.

- Mieszkam przy jednej z nich, położonej najbliżej ul. Okrężnej. Obecnie dziennie przejeżdża tamtędy ok. 200 samochodów. Kiedyś było to zaledwie kilka. Chcemy powrotu dwukierunkowej ul. Okrężnej, która była z takim zamierzeniem projektowana, a na mniejszych uliczkach znaków zakazu ruchu, z wyłączeniem mieszkańców i interesantów firm. Teraz i tak wielu z nich nie zważa na znaki i jedzie na ul. Okrężnej pod prąd - mówi Maciej Dembiński, który na Stare Chwarzno wprowadził się trzy lata temu.

Problemy trapią zmotoryzowanych także z innego powodu.

- Sygnalizacja świetlna umożliwiającą wyjazd, to kolejny absurd. Czasami trzeba czekać kilka minut na zielone światło, mimo że droga jest pusta. Kierowcy łamią więc przepisy, co nocą, kiedy ruch na ul. Chwarznieńskiej ustaje, jest już nagminne - tłumaczy pan Maciej.

W magistracie na razie pozostają głusi na argumenty mieszkańców. By ul. Okrężna mogła z powrotem stać się ulicą dwukierunkową, potrzebna byłaby bowiem przebudowa skrzyżowania wyjazdowego zobacz na mapie Gdyni.

- Został popełniony błąd w fazie projektowania i stąd całe zamieszanie. Przebudowa ul. Chwarznieńskiej to projekt związany z Unią Europejską, a jej przepisy nie pozwalają ingerować w inwestycję przez pięć lat - usłyszeliśmy od jednego z urzędników pracujących w Zarządzie Dróg i Zieleni znającego dobrze projekt.

Drogowcy przyznają, że na bieżąco analizują sytuację, jednak zmiany, jakie nastąpią w najbliższym czasie, będą dotyczyć działania sygnalizacji świetlnej. Czas trwania zielonych świateł ma zostać wydłużony. Niewykluczone, że sygnalizatory zostaną również wyłączone nocą.

- Będziemy się starali przekonywać kierowców, by jeździli - choć naokoło osiedla - to po lepszej jakościowo drodze - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Zmotoryzowani odliczają już dni do rozpoczęcia zapowiadanej przebudowy leśnego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni. Inwestycja opóźnia się, na razie udało się jedynie wyciąć część drzew. Kolejnym zapowiadanym terminem jej rozpoczęcia jest marzec 2013 roku. Aktualnie trwa procedura przetargowa. Drogowcy mają skończyć pracę w 2014 roku.

Opinie (121) 4 zablokowane

  • Przebudowa była konieczna i jest OK (2)

    Zawsze się ktoś znajdzie któremu coś nie pasuje albo chce wyżyć się na władzy.
    Jak komuś nie pasuje że mieszkańcy tej części Chwarzna jeżdżą pod oknami to niech się wyprowadzi na pole. Właśnie teraz po wewnętrznych drogach tej części Chwarzna jeżdżą tylko jej mieszkańcy. (przedtem jeździli wszyscy)

    • 6 5

    • Półidiota? (1)

      • 1 3

      • Do potęgi !

        • 0 2

  • Wąską Małokacka przy skręcie na ul. Konwaliową

    powinno się poszerzyć o jeszcze jeden pas ( z powodu niebotycznych kolejek w godzinach szczytu). Ale nie! Na wszelki wypadek chodnik zwężono przy pomocy metalowych prętów.

    Kto zmajstrował tablice drogowe z napisami, które ledwie można zdeszyfrować? ( może ten starzec, który za to odpowiada od początku lat 90. odbędzie turę do Niemiec i zobaczy, jakiej wielkości są litery na tablicach i drogowskazach?) i poprawi.

    • 3 2

  • Jaka Unia?

    Tej inwestycji póki co nie sfinansowała Unia. Po za tym zasada zachowania trwałości nie odnosi się do organizacji ruchu. Ktoś tu nieźle ściemnia.

    • 5 0

  • Brednie. To nie było współfinansowane ze środków unijnych. Tłumaczenie "zasłona dymna" - ma odwrócić tylko uwagę od niekompetencji urzędasów Śzczurka i skierować zabagnić sprawę (niejasny procedura przetargowa, etc.).

    • 0 3

  • Jednokierunkowe...

    To nie jedyna debilna zmiana przy okazji budowy. Kto to wymyśla i zatwierdza? Po zbudowaniu nowej Uczniowskiej, na starej został ustanowiony ruch jednokierunkowy (na jej końcu), to samo na Rybackiej na Żabiance. Przecież to chore! Buduje się nowe drogi po to, żeby zamykać, blokować stare. Człek się cieszy, że będzie duzo lepiej, a jest tylko trochę (o ile jest) bo znowu jakiś urzędnik/planista miał wizję.

    • 1 1

  • beznadziejny, prowokacyjny tytuł nie oddający (małej) skali problemu

    • 3 2

  • "a na mniejszych uliczkach znaków zakazu ruchu, z wyłączeniem mieszkańców i interesantów firm." (1)

    Pewnie, mieszkańcy chcą, aby tylko mieszkańcy mogli jeździć po osiedlowych, PUBLICZNYCH drogach, bo im pewnie hałasuje. U mnie pod blokiem codziennie przejeżdżają dziesiątki samochodów i jakoś żyję.

    Następni.

    • 1 1

    • jakoś - ale nie pomyślałeś o tym by poprawić jakość życia?

      jak się godzisz na nieludzkie warunki, posłuchaj innych, co proponują, może i ty na tym skorzystasz?

      • 0 0

  • Kaufland Obłuże

    Totalna porażka, to uruchomienie świateł od 6:00 rano na skrzyżowaniu Cechowej z Unruga :(:(:( Korki zaczynają się przy Morskiej na Estakadzie :(:(:(

    • 2 1

  • wiecie co ? - (1)

    absolutnie straciłem zaufanie i zdanie o naszym prezydencie Szczurku !- jeżdzi codziennie ul.Chwarznieńską i co ? -niewidomy czy ślepawy jakiś ? , jak można nie widzieć {i nie grzmieć !} na tak klasycznie sknocony "węzeł" Chwarznieńska -Obwodnica .Panie Prezydencie !- czy Pan się tego nie wstydzi ? ... Cały "węzeł" jest skopany!- podam tylko przykład pierwszy z brzegu;- dlaczego nie zrobiono bezpośredniego zjazdu z Chwarznieńskiej na Obwodnice w kierunku Chyloni tylko skomplikowany krzyżujący się korkujący i spowalniający płynność ruchu zjazd w lewo ? - to jest mniej więcej taki sam Bubel jak dwa razy{!} budowane skrzyżowanie Chylońska -Północna . Przegoń Pan to całe niekompetentne bractwo które taką robotą robi tylko Panu koło 'pióra!.

    • 2 1

    • on sięga tam, gdzie wzrok nie sięga

      w czasy przyszłych wyborów

      • 0 0

  • większość problemów, o których mowa w artykule i kolejnych postach (1)

    można byłoby rozwiązać stosując standard 30km/h, likwidując znaki i wprowadzając szerzej zasady skrzyżowań równorzędnych. Potrzebna jest poważna refleksja nad reorientacją całej polityki transportowej trójmiasta. Większy nacisk na poprawę warunków ruchu pieszych, rowerzystów i klientów transportu zbiorowego.

    • 0 0

    • Jak widać szeregowi pracownicy zdiz juz przy kompach. Witamy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane