• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdecyduj o przekopie przez Mierzeję Wiślaną

Michał Stąporek
6 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Wraca temat przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni właśnie opublikował ankietę, która jest elementem konsultacji społecznych na temat jego lokalizacji i wpływu na środowisko oraz gospodarkę.



Czy powinniśmy przekopać Mierzeję Wiślaną?

Gdy w 2009 roku Donald Tusk porozumiał się z Władimirem Putinem na temat żeglugi polskich jednostek przez cieśninę Pilawską, będącą jedynym wyjściem z Zalewu na Bałtyk, wydawało się, że pomysł budowy przekopu przez mierzeję odszedł w niepamięć. Tym bardziej, że to przedsięwzięcie niezwykle kosztowne: już kilka lat wcześniej szacowano, że może pochłonąć ok. 600 mln zł. Na jego budowę zdecydowano się po tym jak, w 2006 roku Rosjanie jednostronnie wypowiedzieli nam umowę o korzystaniu z wyjścia na Bałtyk, które znajduje się na terenie Obwodu Kaliningradzkiego.

Teraz jednak okazuje się, że sprawa nie została całkowicie zapomniana. W tym tygodniu na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni pojawiła się ankieta, będąca elementem konsultacji społecznych na temat budowy przekopu.

Zainteresowani mogą wybrać jedną z czterech proponowanych lokalizacji przekopu. To nowość, bo do tej pory mówiono o jednej lokalizacji, w Skowronkach, na terenie gminy Sztutowo. Teraz poza nią wybierać można także lokalizacje w Nowym Świecie (gm. Sztutowo), Przebrnie i Piaskach (obie w gminie Krynica Morska).

Dalej następuje kilkanaście pytań o wpływ przekopu na gospodarkę, mieszkańców oraz środowisko na terenie gmin leżących nad Zalewem Wiślanym. Większość z nich ma jednak tak fachowy charakter (np. Czy Pani/Pana zdaniem dla stanu środowiska w rejonie Zalewu Wiślanego ważne są: a) Parki Krajobrazowe "Mierzei Wiślanej" i "Wysoczyzny Elbląskiej"), że kompetentnie odpowiedzieć na nie mogą jedynie fachowcy.

Ponieważ jednak internetowy charakter badania uniemożliwia ocenę głosów pod względem ich wartości merytorycznej, wszystkie oceniane są tak samo. Trudno się więc dziwić, że Urząd Morski nie pochwalił się szerzej badaniem, które trwa od 3 stycznia...

Wynik konsultacji zostanie wzięty pod uwagę przy sporządzaniu prognozy oddziaływania na środowisko tzw. programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • "przekop"

    Jak zwykle ktoś ma w tym interes

    • 15 6

  • TANIEJ (3)

    A NIE TANIEJ BĘDZIE ZMIENIĆ GRANICĘ??? ZABIERZMY ROSJI KAWAŁEK OBWODU Z TĄ CIEŚNINA PILAWSKĄ CZY JAK JEJ TAM... A MOŻE UDA SIĘ Z NIMI DOGADAĆ BEZ WOJNY I NAM ODSPRZEDADZĄ :pp

    • 17 6

    • Od dawna chodzi mi to po głowie

      gdybym była przy władzy(absolutnej) dogadałabym się z Litwą. Wystarczy spojrzeć na mapę i widać wyraźnie, że ten ruski kawałek prosi się do pdziału. Ale to wymaga lat dyplomacji i dobrych ,zaangażowanych emocjonalnie prawników. Ta sprawa powinna juz od lat być w toku i zmierzać do pomyslnego dla nas końca.

      • 3 3

    • (1)

      Za Chiny Rosjanie nie odsprzedadzą nam tego kawałka mierzei, kiedyś to zrobili z Alaską i do dzisiaj żałują.

      • 2 0

      • jeśli w ogóle odsprzedadzą to najpierw przekopia centymetr po centymetrze czy nie ma tam złota albo Bursztynowej Komnaty

        • 0 0

  • Sama nazwa : PRZEBRNO wskazuje miejsce,gdzie przez całe stulecia (3)

    można było PRZEBRNĄĆ łódką przez Mierzeję.To w tym miejscu do dzisiaj grunt jest najmiększy i prądy najsłabsze.Takie,które nie będą nanosiły trzech milionów ton piachu rocznie-tak,jak w Świbnie. A 600 milionów złotych w skali takiego wielkiego kraju,jakim jest Polska,to tyle,co splunąć Na dodatek Unia chętnie się dorzuci,bo ze strategicznego punktu widzenia,północna część Prus Wschodnich , musi być jakoś zneutralizowana.Po to jest teraz tworzony (z cichej inicjatywy państw Schengen) tzw mały ruch graniczny. I tę okazję należy wykorzystać!!!

    • 20 7

    • popieram

      • 2 1

    • jestem za

      dobrze piszesz

      • 1 0

    • też popieram

      kwota nie taka wielka, choć przesadziłeś z tym "wielkim krajem" :D

      • 0 0

  • Caly ten przekop to idiotyzm

    Dresbląg ma aspiracje do bycia miastem morskim, ale nic z tego, moi drodzy :) Po pierwsze - towary do portów wozi się głównie koleją, a Elbląg ma fatalny dojazd w tym względzie - lepiej do Trójmiasta. Po drugie - nikt nie myśli o tym, że miejscowości na Mierzei żyją z turystów, a jak powstanie przekop, to szlag trafi trzcinowiska, ryby w Zalewie i turyści odjadą na Mazury.

    • 16 21

  • Nie ma to jak demokracja.

    Najgorszy ustrój z możliwych. Dają ankiete żeby decydować o przekopie mieli zwykli ludzie jak my, żadni specjaliści w tej dziedzinie. w Takiej kwestii my jako obywatele w ogóle nie powinniśmy mieć prawa głosu. Od takich spraw są specjaliści.

    • 9 8

  • Kopać kopać

    Im bardziej niezależni od Rosji tym lepiej.

    • 16 5

  • To bedzie przekop

    do oceanu???

    • 7 2

  • Absolutnie NIE

    Całe szczęście budżet trzeszczy i lepiej nie będzie, więc na takie bzdury pieniędzy nie będzie. Unia też już się nie dołoży, bo też w końcu zaczęła liczyć kasę. Inwestycja ta nie ma żadnego uzasadnienia. Coś co już by miało dojechać z Ukrainy czy Słowacji do Elbląga spokojnie dojedzie do Trójmiasta, a dla kilku niemieckich czy skandynawskich żeglarzy nie ma co...

    • 12 11

  • Kolejne mrzonki

    podobne do tych z Gdyni o wielkim własnym lotnisku. Marzyć każdy może, ale żeby od razu robić ludziom wodę z mózgu ? Nieładne !

    • 8 7

  • port rzeczny ?

    a co weldzie do elbląga . - większe barki i tyle . a że ruskie gnoje , to inna para kaloszy.

    • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane