• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdecyduj o przekopie przez Mierzeję Wiślaną

Michał Stąporek
6 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Wraca temat przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni właśnie opublikował ankietę, która jest elementem konsultacji społecznych na temat jego lokalizacji i wpływu na środowisko oraz gospodarkę.



Czy powinniśmy przekopać Mierzeję Wiślaną?

Gdy w 2009 roku Donald Tusk porozumiał się z Władimirem Putinem na temat żeglugi polskich jednostek przez cieśninę Pilawską, będącą jedynym wyjściem z Zalewu na Bałtyk, wydawało się, że pomysł budowy przekopu przez mierzeję odszedł w niepamięć. Tym bardziej, że to przedsięwzięcie niezwykle kosztowne: już kilka lat wcześniej szacowano, że może pochłonąć ok. 600 mln zł. Na jego budowę zdecydowano się po tym jak, w 2006 roku Rosjanie jednostronnie wypowiedzieli nam umowę o korzystaniu z wyjścia na Bałtyk, które znajduje się na terenie Obwodu Kaliningradzkiego.

Teraz jednak okazuje się, że sprawa nie została całkowicie zapomniana. W tym tygodniu na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni pojawiła się ankieta, będąca elementem konsultacji społecznych na temat budowy przekopu.

Zainteresowani mogą wybrać jedną z czterech proponowanych lokalizacji przekopu. To nowość, bo do tej pory mówiono o jednej lokalizacji, w Skowronkach, na terenie gminy Sztutowo. Teraz poza nią wybierać można także lokalizacje w Nowym Świecie (gm. Sztutowo), Przebrnie i Piaskach (obie w gminie Krynica Morska).

Dalej następuje kilkanaście pytań o wpływ przekopu na gospodarkę, mieszkańców oraz środowisko na terenie gmin leżących nad Zalewem Wiślanym. Większość z nich ma jednak tak fachowy charakter (np. Czy Pani/Pana zdaniem dla stanu środowiska w rejonie Zalewu Wiślanego ważne są: a) Parki Krajobrazowe "Mierzei Wiślanej" i "Wysoczyzny Elbląskiej"), że kompetentnie odpowiedzieć na nie mogą jedynie fachowcy.

Ponieważ jednak internetowy charakter badania uniemożliwia ocenę głosów pod względem ich wartości merytorycznej, wszystkie oceniane są tak samo. Trudno się więc dziwić, że Urząd Morski nie pochwalił się szerzej badaniem, które trwa od 3 stycznia...

Wynik konsultacji zostanie wzięty pod uwagę przy sporządzaniu prognozy oddziaływania na środowisko tzw. programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • W kanal (1)

    Znacznie korzystniej ulokowac pieniazki w infrastrukture trojmiejskich dworcow lub w inne inwestycje potrzebne do podniesienia atrakcyjnosci naszego regionu !! Kanal ...bzdura kompletna nikomu niepotrzebna nikomu...

    • 15 2

    • Z dworcami już niedługo się poprawi

      A kanał jest potrzebny. Przez Cieśninę jest dużo dalej, stanowczo za płytko i co najważniejsze nie będą nam Rosjanie decydowali kiedy i czy możemy pływać.

      • 2 2

  • przecież pomysł ten durnowaty powstał za rządów pislamistów - a zwłaszcza tego kibola ustawionego jako ministranta gospodarki morskiej - świrusa wiecheckiego, poraniona Fotyga totalnie spartoliła stosunki z Rosją, uniemożliwiając korzystanie przez Polskę z cieśniny pilawskiej, teraz kiedy wszystko wróciło do normy, jakiś pedryl wyważa otwarte drzwi

    • 11 2

  • Ojj

    Tu tez trzesla sie ziemia po 16stej???? :)

    • 4 0

  • WSZYSTKO POSTANOWIONE

    a TOTO to zwykła ściema dla maluczkich - jak zwykle

    • 2 3

  • A po co kopać

    A po co kopać ? dokąd te statki mają pływać ? CZY KTOŚ ZASTANOWIŁ SIĘ JAK WYGLĄGA I JAK GŁĘBOKI JEST TOR WODNY DO ELGLĄGA ? CO TAM BEDZIE PLYWAC ? - KAJAKI ? JAKIE SĄ PRZESZKODY PO DRODZE ? CO I KTO BĘDZIE ROZŁADOWYWAŁ TE STATKI - PAN ZENEK ZE SZTAPLARKĄ ? JAKA DUZY BEDZIE PRZEŁADUNEK ? MOŻE SPECJALNA WYDZIELONA LINIA KOLEJOWA, MOŻE WROCIC DO PROGRAMU WISŁA I BAREK - PRZYKŁAD REN I DUNAJ Polecam artykuły i dyskusje z zeszłego roku /2010/w fachowej prasie morskiej, panie pismaku trzeba się przygotowywać do pisania na dany temat a nie robic atmosfere wmawiając ludziom bzdury by pan stasiu mógł zarobić /na lewo/ i paru polityków

    • 15 3

  • Totalna bzdura

    Przekop to "wojna" z przyrodą i środowiskiem.Czy entuzjaści pomysłu zdają sobie sprawę że samo wykopanie rynny to pestka w porównaniu z kosztami utrzymania podescia i toru wodnego.Utrzymania również w zimie gdy zalew zamarza na amen.Ciągłego refulowania po sztormach i usuwania zapiaszczenia podejścia.Czy przykład Władysławowa nic nie mówi?Tam są ciągłe problemy z podejściem bo prądy które usypały kosę Helską (tutaj mierzeją) jakoś nie mają zamiaru przerwać swej działalności.O innych aspektach mówiono wiele więc nie wypowiadam się.Chęć przekopania mierzei to zwycięstwo chorych ambicji nad zdrowym rozsądkiem i rachunkiem ekonomicznym.

    • 18 5

  • Przekop dla przekopu?? (1)

    Planowany, przed wykonaniem odpowiednich ekspertyz i ocen oddziaływania na środowisko, koszt budowy kanału o długości 1100 metrów i szerokości 40 m w dnie i 80 m na powierzchni, to około 80 mln euro. Pogłębienie toru wodnego i dostosowanie go do statków o wymaganym przez port elbląski tonażu, a także budowa specjalnych śluz i mostów, podniesie koszt inwestycji do około 230 mln euro. Projekt wchodzi w kolizję z unijnym programem ochrony przyrody Natura 2000.
    Tu o wskazaniach i przeciwskazaniach
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kanał_żeglugowy_na_Mierzei_Wiślanej

    Powinnimy mieć stanowisko na NIE- na bieżącym etapie to zbyt ryzykowny projekt, niepewny ekonomicznie, wyciągający corocznie pieniądze na utrzymanie.
    Brak ocen srodowiskowych i biznesplanu dla portu w Elblągu. Na razie wygląda na to, ze jest to budowla hydrotechniczna-przekop dla przekopu.
    W 2009 roku po umowie z Putinem zdecydowano, że ponieważ można sobie żeglować po calym Zalewie, przekop przestaje być potrzebny http://wyborcza.pl/1,76842,6989889,Przekop_Mierzei_Wislanej_juz_niepotrzebny.html
    Natomiast flora i fauna Zalewu jest niedostatecznie zbadana

    • 17 4

    • czyli po obecnym kursie euro do pln

      koszt budowy przekopu 1, 4 miliarda zł. A gdzie koszty utrzymania ? Wszystko po to, żeby zaspokoić ambicje i fanaberie kilku polityków oraz żeglarzy, ostatecznie rozwiać mrzonki o niewykorzystanej potędze morskiej Elbląga ? Kosztowna zabawa ! Cóż zawsze można przy niej się posilić, w tym dziennikarze.

      • 1 1

  • Nie ma to jak fachowe konsultacje społeczne...

    Mam wrażenie, że ankieta jest typowo podkładkowa. Nie ma żadnej informacji, gdzie można znaleźć informacje o przeprowadzonych badaniach naukowych, nie mówię już nawet o podaniu podsumowań i pytanie raczej, czy dane argumenty mnie przekonują czy nie, które uważam za istotniejsze... Skąd przeciętny Kowalski ma wiedzieć jak kanał żeglugowy wpłynie na środowisko? Tym bardziej, że na mapce nie są pokazane granice rezerwatów, nie są nawet zaznaczone wszystkie gminy...

    • 12 0

  • (3)

    a - zapomniałem dodać - urząd morski w Gdyni - czyli jakiś przydupas Gryzonia chce się podlizać szefowi, jak nie lotnisko - to przekop, co jeszcze wymyślą gdyńskie urzędasy?

    • 4 5

    • xx (1)

      To nie jest wymysł Urzędu.

      • 0 0

      • no to po co urząd durnowate ankiety wypuszcza?

        • 0 0

    • Pubuś, Urząd Morski w Gdyni to organ morskej administracji państwowej i obejmuje teren od Łeby przez Gdynię, Gdańsk aż do okolic Piasków na mierzei i nie ma nic wspólnego z urzędem miasta w Gdyni. Tak że zamiast sie czepiać urzędasów to doucz się trochę i w nagrodę dostaniesz trochę mniodu.

      • 2 0

  • Można tez zawraócić bieg Wisły (1)

    i wymyslac inne potworki
    wzorem radzieckich naukowców .
    Stanowczy sprzeciw poprawianiu natury .

    • 9 7

    • zawrócić w głowie to można twojej kobiecie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane