• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdecyduj o przekopie przez Mierzeję Wiślaną

Michał Stąporek
6 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Wraca temat przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni właśnie opublikował ankietę, która jest elementem konsultacji społecznych na temat jego lokalizacji i wpływu na środowisko oraz gospodarkę.



Czy powinniśmy przekopać Mierzeję Wiślaną?

Gdy w 2009 roku Donald Tusk porozumiał się z Władimirem Putinem na temat żeglugi polskich jednostek przez cieśninę Pilawską, będącą jedynym wyjściem z Zalewu na Bałtyk, wydawało się, że pomysł budowy przekopu przez mierzeję odszedł w niepamięć. Tym bardziej, że to przedsięwzięcie niezwykle kosztowne: już kilka lat wcześniej szacowano, że może pochłonąć ok. 600 mln zł. Na jego budowę zdecydowano się po tym jak, w 2006 roku Rosjanie jednostronnie wypowiedzieli nam umowę o korzystaniu z wyjścia na Bałtyk, które znajduje się na terenie Obwodu Kaliningradzkiego.

Teraz jednak okazuje się, że sprawa nie została całkowicie zapomniana. W tym tygodniu na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni pojawiła się ankieta, będąca elementem konsultacji społecznych na temat budowy przekopu.

Zainteresowani mogą wybrać jedną z czterech proponowanych lokalizacji przekopu. To nowość, bo do tej pory mówiono o jednej lokalizacji, w Skowronkach, na terenie gminy Sztutowo. Teraz poza nią wybierać można także lokalizacje w Nowym Świecie (gm. Sztutowo), Przebrnie i Piaskach (obie w gminie Krynica Morska).

Dalej następuje kilkanaście pytań o wpływ przekopu na gospodarkę, mieszkańców oraz środowisko na terenie gmin leżących nad Zalewem Wiślanym. Większość z nich ma jednak tak fachowy charakter (np. Czy Pani/Pana zdaniem dla stanu środowiska w rejonie Zalewu Wiślanego ważne są: a) Parki Krajobrazowe "Mierzei Wiślanej" i "Wysoczyzny Elbląskiej"), że kompetentnie odpowiedzieć na nie mogą jedynie fachowcy.

Ponieważ jednak internetowy charakter badania uniemożliwia ocenę głosów pod względem ich wartości merytorycznej, wszystkie oceniane są tak samo. Trudno się więc dziwić, że Urząd Morski nie pochwalił się szerzej badaniem, które trwa od 3 stycznia...

Wynik konsultacji zostanie wzięty pod uwagę przy sporządzaniu prognozy oddziaływania na środowisko tzw. programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • megalomania (4)

    Jeśli decyzja o przekopie jest wyłącznie polityczna, to nie ma o czym dyskutować.
    Z ekonomicznego punktu widzenia jest to delikatnie mówiąc totalna bzdura.
    Dopuszczalne zanurzenie statków po polskiej stronie zalewu i w porcie elbląskim to zaledwie dwa (!) metry i żaden statek handlowy tam się nie przeciśnie; nawet jachty mogą mieć problemy.
    Elbląg ma połączenie z morzem przez port gdański drogą śródlądową, ale została ona zdewastowana i jej głębokość nie przekracza obecnie 1,5 m.
    Ożywienie portu w Elblągu jest iluzoryczne. Kołobrzeg, Ustka, Darłowo mają swobodny dostęp do morza i mało co się tam dzieje. Stary port gdański też zamiera z braku ładunków.
    Można udrożnić ujście Wisły, niech statki dochodzą do Tczewa, Grudziądza czy nawet Bydgoszczy, jak to jest na rzekach Europy zachodniej.
    Przekop spowoduje takie straty, jak port we Władysławowie, który odciął płw helski od piasku nanoszonego prądami. Dlaczego chcemy wszystko zniszczyć płacąc za to wielkie pieniądze i nic praktycznie nie uzyskując w zamian.

    • 13 4

    • (2)

      dodaj - "gdyńska megalomania", wymysł jakiego urzędasa-palanta z UM Gdynia, myślę że UM w Gdyni może sobie podyskutować w gronie Gryzonia nad szalonymi pomysłami

      • 0 2

      • Nie mylić Urzędu Morskiego z Urzędem Miejskim choc skróty te same. Przekop to sprawa polityczna i gospodarcza i decyzje o nim nie podejmuje Urząd Morski. Czemu Kuchatku uwziąłes się na Gdynię? Przypomnę że Urząd Morski w Gdyni przekazał 400 mln zł na podejścia i port w Gdańsku. Szalony pomysł to ten że prezydent Gdyni ma coś wspólnego z przekopem mierzei. Twój wpis pasuje do przysłowia że jak się chce psa uderzyć to kij się zawsze znajdzie a także do znanego w historii Rzymu senatora który obojętnie przy jakiej dyskusji zawsze mówił że Kartagina musi zostać zniszczona.

        • 0 0

      • Pubus urwałeś sie z choinki w Stumilowym Lesie , spytaj Krzysia co maja władze Gdyni do Urzędu Morskiego podpowiem że nic

        • 0 0

    • popieram

      W pełni popieram wypowiedż!Trzeba mieć chociaz zielone pojęcie z geografii fizycznej żeby być na NIE.Jest opracowanie na UG o problemach z zapiaszczeniem portu Władysławowo.W Urzędzie Morskim też wiedzą co dzieje sie po sztormach na podejściu.Podejmowanie decyzji o przekopie bez opinii ludzi znających problem "od kuchni" to tak jak napisano wyżej:megalomania ale i bezmyślność.

      • 4 1

  • chce kopac !!!

    - gada tak bo myli ze załapie się na łopatę

    • 0 0

  • JESTEM ZA (1)

    LUDZIE, POCZYTAJCIE TROCHĘ ZANIM ZACZNIECIE SIĘ WYPOWIADAĆ. Porty wcale tak źle nie przędą.
    Może przeciwnicy (ohoho, część może nie mieć świadomości historycznej), niech cofną się w czasie i wezmą pod uwagę, że Przekop Wisly to też przekop, a Wisla Śmiala, co prawda powstala silami natury, ale też jej ponad 150lat temu nie bylo. No i tym, którzy twierdzą, że zaszkodzi to turystyce życzę wsiąść na jacht i przedostać się Szkarpawą z ewentualną opcją przez Wislę Królewiecką na Zalew Wiślany. Piękna trasa. Niestety nie ma zbytniej możliwości przeplynięcia jej na żaglach. Jestem jak najbardziej za, jeśli przekop będzie w Piaskach. Przecięcie "naszej" części mierzei to niedobry pomysl. Glosować nie będę, bo pytania są tendencyjne, nie ma pytania o to, w którym miejscu chcielibyśmy przekop widzieć.

    • 7 4

    • jak to nie ma? masz do wyboru kilka wariantów w ankiecie ale tej na stronie urzędu morskiego

      • 1 0

  • JUŻ NIE MACIE CO ROBIĆ (1)

    Jak już nie macie co robić i ma cie wydać ok.600 mln na jakiś port który będzie aktywny przez 3 miesiące to lepiej wydajcie tę kasę na pogłębienie Wisły bo aż sie prosi i zostawcie tego PUTINA w spokoju. Albo dajcie tę kasę na kolej lub na kasę chorych, a morze jepiej nie bo te pieniądze tam znikną. Dajcie je mi jak macie je wydać na jakieś pierdoły.!!!!!!!

    • 5 2

    • Jogi ty małpo, do rezerwatu. A jak szczekasz to szczekaj własciwie

      • 0 2

  • TAAK

    zrobić PRZEKOP JAK NAJBLIŻEJ ROSYJSKIEJ GRANICY ,ZAGRAĆ IM NA NOSIE.
    PILAWA POWINNA BYĆ OBJĘTA PRAWEM SWOBODNEGO ŻEGLOWANIA A NIE JEST ,PO CO WIEC ROZMOWY Z ROSJĄ? PO CO DAWAC IM PRAWA W UNII SKORO NA TO NIE ZASŁUGUJĄ? PROBLEM Z ROSJĄ BEDZIE ZAWSZE BO TAM ZERO DEMOKRACJI.

    • 2 4

  • a ja mam inną propozycje (1)

    przecież na tej mierzei się kompletnie nic nie dzieje ( h....j tam nocuje) więc proponuje od Sztutowa wszystko zaorać i Amen

    • 2 0

    • hahaha

      Dobre

      • 0 0

  • Kopcie w Piaskach

    Nie wyobrażam sobie, żebym jadąc do Przebrna musiała pokonywać jakieś przekopy.Tam ma być dziewiczo i tyle.

    • 4 0

  • a może przekop po rosyjskiej stronie mądrale?

    • 1 1

  • Same szkody! (1)

    Nie wiem czy osoby, które są 'za' przekopem wiedzą z czym się to wiąże...
    1. Wywalenie setek milionów złotych - nie ma kasy na most w sobieszewie ale na przekop juz tak, ciekawe skąd.
    2. Oddzielenie częsci mierzei od Polski - nie zazdroszczem mieszkańcom 'krańcowych' miejscowosci
    3. Straty w środowisku - chodzi nie tylko o wzrost zasolenia w zalewie co doprowadzi do wymarcia flory i fauny słodkowodnej ale i o mechaniczne zniszczenie dna przy tworzeniu toru wodnego - w zalewie rozmnażają sie ryby wazne gospodarczo. Dno zalewu to nie jest żółty piasek i nic wiecej, to ogromne zespoły organizmów dennych.
    4. ze wzgledu na ukłąd pradów w zatoce przekop bedzie cały czas zasypywany piaskiem, trzeba wiec bedzie ciagle pogłębiać i sam przekop i tory wodne - ciągła ingerencja w środowisko, nie damy mu szansy aby sie zregenerowało.
    5. Po co duzy port w elblągu? Jakież to połączenie kolejowe/drogowe ma elbląg które by pozwalało na prawdziwe korzystanie z portu. Bo port to nie tylko statki ale tez odbiór i przywóz towaru. Trójmiasto ma juz zapewniona infrastrukture, po co wywalac kolejne pieniądze na sztuczna reanimacje Elbląga?

    To jakis dziwny pomysł, ogromne koszty - brak zalet. Bo Elbląg nigdy nie bedzie konkurowac z trójmiastem. Nie ma po co nawet isc w tym kierunku. Elbląg nie ma dobrego położenia by być dużym morskim portem, zamiast tego powinien szukać innych dróg rozwoju.

    • 7 4

    • co do pkt 2 jak przekop będzie przy granicy nie ma problemu
      co do pkt 3 zalew juz jest połączony z Bałtykiem przez Cieśnine Pilawską wielokrotnie szerszą niż projektowany przekop
      co do pkt 5 S7 i S22

      • 2 0

  • Lepiej przeznaczyc czesc tych piniedzy na most w Sobieszewie!!!

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane