• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdecyduj o przekopie przez Mierzeję Wiślaną

Michał Stąporek
6 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Wraca temat przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni właśnie opublikował ankietę, która jest elementem konsultacji społecznych na temat jego lokalizacji i wpływu na środowisko oraz gospodarkę.



Czy powinniśmy przekopać Mierzeję Wiślaną?

Gdy w 2009 roku Donald Tusk porozumiał się z Władimirem Putinem na temat żeglugi polskich jednostek przez cieśninę Pilawską, będącą jedynym wyjściem z Zalewu na Bałtyk, wydawało się, że pomysł budowy przekopu przez mierzeję odszedł w niepamięć. Tym bardziej, że to przedsięwzięcie niezwykle kosztowne: już kilka lat wcześniej szacowano, że może pochłonąć ok. 600 mln zł. Na jego budowę zdecydowano się po tym jak, w 2006 roku Rosjanie jednostronnie wypowiedzieli nam umowę o korzystaniu z wyjścia na Bałtyk, które znajduje się na terenie Obwodu Kaliningradzkiego.

Teraz jednak okazuje się, że sprawa nie została całkowicie zapomniana. W tym tygodniu na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni pojawiła się ankieta, będąca elementem konsultacji społecznych na temat budowy przekopu.

Zainteresowani mogą wybrać jedną z czterech proponowanych lokalizacji przekopu. To nowość, bo do tej pory mówiono o jednej lokalizacji, w Skowronkach, na terenie gminy Sztutowo. Teraz poza nią wybierać można także lokalizacje w Nowym Świecie (gm. Sztutowo), Przebrnie i Piaskach (obie w gminie Krynica Morska).

Dalej następuje kilkanaście pytań o wpływ przekopu na gospodarkę, mieszkańców oraz środowisko na terenie gmin leżących nad Zalewem Wiślanym. Większość z nich ma jednak tak fachowy charakter (np. Czy Pani/Pana zdaniem dla stanu środowiska w rejonie Zalewu Wiślanego ważne są: a) Parki Krajobrazowe "Mierzei Wiślanej" i "Wysoczyzny Elbląskiej"), że kompetentnie odpowiedzieć na nie mogą jedynie fachowcy.

Ponieważ jednak internetowy charakter badania uniemożliwia ocenę głosów pod względem ich wartości merytorycznej, wszystkie oceniane są tak samo. Trudno się więc dziwić, że Urząd Morski nie pochwalił się szerzej badaniem, które trwa od 3 stycznia...

Wynik konsultacji zostanie wzięty pod uwagę przy sporządzaniu prognozy oddziaływania na środowisko tzw. programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • Nowy Świat wygląda na wariant najprostszego podejścia do portu w Elblągu

    Oczywiście że przekopać i to jak najszybciej.

    • 1 5

  • Nie padło ani jedno słowo na temat komunikacji, kiedy zrobią przekop. (4)

    Tzn, że mieszkańcom Mierzei pozostaną kajaki a zimą bojery? Fajna perspektywa :)

    • 2 2

    • (2)

      Przekop powinien być w Piaskach. Przy granicy z Rosją. Wtedy problem komunikacji (budowy mostu) odpada. No i wychodzi taniej.

      • 1 1

      • Oczywiście, że tak - ale taki wariant nie istnieje. Aż dziwne... (1)

        • 0 0

        • Bo tam jest teren szczególnie cenny przyrodniczo, prawdziwa perła.

          • 0 2

    • Już teraz z Gdańska do Krynicy coraz trudniej dojechać, co jakiś czas kursy PKS są ograniczane tylko do Stegny, albo Sztutowa.

      • 0 0

  • Przekop

    Jeżeli zdecydujemy się na przekopanie półwyspu to tylko powyżej m.Piaski.Uważam że zbyt dużo straciły by miejscowości takie jak Krynica po odcięciu od reszty kraju.

    • 4 1

  • Przekop w Piaskach. (1)

    Jestem za przekopem w Piaskach. Niech przekop oddzieli ten cypelek półwyspu co to Rosjanie sobie przywłaszczyli po 1945 roku.

    • 2 1

    • Zastanów się cłopcze, czasem warto

      kto to wygrał drugą wojnę światową, kto sobie coś przywłaszczył a co komu dano?!

      • 0 1

  • Nigdy - Przekop potrzebny tylko politykom, napewno nie naszej gospodarce!

    Konia z rzędem temu, co potrafi przedstawić rozsądnie i prawdziwie do czego Polsce jest potrzebny ten przekop?! Czy ktoś potrafi dziś lub jutro przedstawić przewidywaną masę towarową oczekującą na wywiezienie z kraju drogą morską z portu Elbląg? Czy oprócz wody w Zalewie Wiślanym, piękny Elbląg posiada odpowiednią infrastrukturę do dowiezienia masy towarowej z obszaru Polski? Czy istnieje odpowiednia infrastruktura do transportu masy towarowej z Białorusi czy Ukrainy? Czy może zbudujemy linie serokotorowe lub kolejne "Medyki", dla transportu tych towarów, od naszych wschodnich sąsiadów? Czy mamy w tamtych rejonach odpowiednią sieć autostrad, dróg expresowych i mostów o potrzebnej, bądź wymaganej nośności, czy oprócz przekopu jeszcze trzeba tą resztę wybudować i znaleźć na to fundusze? Pewnie znacznie wyższe niż na sam przekop?!
    Obecnie jesteśmy zobligowani do budowy międzynarodowej trasy wodnej E70, na co już są przewidziane dotacje z Unii Europejskiej i tą drogą można już wozić nie ograniczoną ilość towarów do portów Trójmiasta, a stąd droga otwarta dla Elbląga na cały świat.
    Pamiętam, że za tych "złych" czasów, PRL'u i ZSRR, tamtędy plywały barki o nośności, odpowiadającej statkom, jakie mogły by pływać "przekopem"!?
    Z Elbląga do największego portu kontenerowego na Bałtyku jest niecałe 70 km bardzo dobrej drogi, tak samo do innych wyspecjalizowanych portów w Trójmieści! To wszystko już jest i nic nie trzeba budować!!! Trzeba tylko przebudować sposób myślenia niektórych naszych przywódców!
    Najpierw odbudujmy to, co już było, co własnoręcznie zniszczyliśmy, myślę o żegludze śródlądowej, towarowej i pasażerskiej, kiedyś (jeszcze w PRL'u) pływały statki do Gdańska z Elbląga i Malborka, z Warszawy i Torunia, komu to przeszkadzało? Przejrzyjcie sobie mili Państwo książki Pana Premiera Tuska, pana Kosycarza seniora i juniora?!
    Słusznie ktoś powiedział, "nie ma krajów biednych czy bogatych, są tylko kraje źle lub dobrze rządzone"!
    Daleko nie zajdziemy, gdy w odpowiedzi na niemądre słowa Pani Erki Steinbach, będziemy budować Muzeum Drugiej Wojny Światowej a na chwilowe ograniczenia w przepływaniu przez Cieśninę Pilawską, będziemy przekopywać Mierzeję Wiślaną!

    • 4 1

  • NIE W PIASKACH. TAM SIĘ PLANUJE REZERWAT PRZYRODY i to dla ochrony szczególnie cennych i wrażliwych roślin

    aż dziwne, że UM o tym nie raczy pamiętać!

    • 0 0

  • Ekonomiczny absurd

    Ta "inwestycja" się nigdy nie zwróci, a koszt utrzymania kanału będzie gigantyczny.

    • 0 1

  • Niech zrobią w tym miejscu pochylnię dla statków turystycznych jak na kanale Elbląskim

    Elbląg jako port towarowy i tak nie będzie miał żadnego znaczenia.

    • 0 0

  • Przekop uniezalezni nas od imperialnego Putinizmu

    Trzeba skonczyc z szantazem Kremla i przekopac mierzeje.

    • 3 1

  • przekop jest potrzebny

    Niezależnie od naszych układów z Rosją, przekop się przyda.
    Pozwoli na otwarcie nowej drogi transportowej np. z Gdańska do Elbląga, co być może odciąży drogi i kolej, ale też znacznie pobudzi turystykę w regionie Zalewu Wiślanego, który jest niewykorzystany turystycznie. Turystyka wodna jest w Polsce słabo rozpowszechniona, a konieczność opływania Mierzei Wiślanej dodatkowo zniechęcała turystów do zapuszczania się w te rejony. Jeśli zadbać o czystość wód w Zalewie, to zyskamy blisko 100 km linii brzegowej, którą można intensywniej wykorzystać. Liczę też na zainteresowanie Niemców i Szwedów rejsami Kanałem Elbląskim do Ostródy. Gdyby odmulić Kanał Mazurski, Możliwe stałyby się rejsy na Wielkie Jeziora Mazurskie, ale to już odległa przyszłość i pewnie znaczny koszt, daleko przekraczający koszt budowy przekopu.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane