• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdecyduj o przekopie przez Mierzeję Wiślaną

Michał Stąporek
6 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Wraca temat przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni właśnie opublikował ankietę, która jest elementem konsultacji społecznych na temat jego lokalizacji i wpływu na środowisko oraz gospodarkę.



Czy powinniśmy przekopać Mierzeję Wiślaną?

Gdy w 2009 roku Donald Tusk porozumiał się z Władimirem Putinem na temat żeglugi polskich jednostek przez cieśninę Pilawską, będącą jedynym wyjściem z Zalewu na Bałtyk, wydawało się, że pomysł budowy przekopu przez mierzeję odszedł w niepamięć. Tym bardziej, że to przedsięwzięcie niezwykle kosztowne: już kilka lat wcześniej szacowano, że może pochłonąć ok. 600 mln zł. Na jego budowę zdecydowano się po tym jak, w 2006 roku Rosjanie jednostronnie wypowiedzieli nam umowę o korzystaniu z wyjścia na Bałtyk, które znajduje się na terenie Obwodu Kaliningradzkiego.

Teraz jednak okazuje się, że sprawa nie została całkowicie zapomniana. W tym tygodniu na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni pojawiła się ankieta, będąca elementem konsultacji społecznych na temat budowy przekopu.

Zainteresowani mogą wybrać jedną z czterech proponowanych lokalizacji przekopu. To nowość, bo do tej pory mówiono o jednej lokalizacji, w Skowronkach, na terenie gminy Sztutowo. Teraz poza nią wybierać można także lokalizacje w Nowym Świecie (gm. Sztutowo), Przebrnie i Piaskach (obie w gminie Krynica Morska).

Dalej następuje kilkanaście pytań o wpływ przekopu na gospodarkę, mieszkańców oraz środowisko na terenie gmin leżących nad Zalewem Wiślanym. Większość z nich ma jednak tak fachowy charakter (np. Czy Pani/Pana zdaniem dla stanu środowiska w rejonie Zalewu Wiślanego ważne są: a) Parki Krajobrazowe "Mierzei Wiślanej" i "Wysoczyzny Elbląskiej"), że kompetentnie odpowiedzieć na nie mogą jedynie fachowcy.

Ponieważ jednak internetowy charakter badania uniemożliwia ocenę głosów pod względem ich wartości merytorycznej, wszystkie oceniane są tak samo. Trudno się więc dziwić, że Urząd Morski nie pochwalił się szerzej badaniem, które trwa od 3 stycznia...

Wynik konsultacji zostanie wzięty pod uwagę przy sporządzaniu prognozy oddziaływania na środowisko tzw. programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • Błąd w ankiecie

    http://mhcs.pl/umgdy/ankieta_kzmw.html
    W ankiecie, w ostatnim punkcie nie da się wprowadzić wartości trzy-znakowej, czyli wskazującej na wariant III !!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 4

  • pewnie że przekop ale ... (1)

    .... ma się rozumieć że w najwęższym z możliwych punktów ,względy ekonomiczne

    • 4 1

    • Czyli w Piaskach. Popieram. Nie odetnie to innych miejscowości jak choćby Krynica i obniży koszty, bo nie będzie trzeba budować mostu. Nie wiadomo tylko dlaczego na siłę forsowany jest wariant z przekopem w Skowronkach?

      • 1 1

  • Co tu konsultować ?!

    W ten sposób nie dojdziemy do niczego. Trzeba kopać i już a najlepsze miejsce powinni wybrać fachowcy. Chyba że takowych nie mamy...

    • 3 1

  • masakra

    • 0 2

  • Przekop

    PRZEKOM NA MIERZEI JEST POTRZEBNY. OZYWI FROMBORK, NIE SZKODZI PRZYRODZIE. ROSJANIE ZAWSZE MOGA CIESNINE ZAMKNAC.

    • 3 0

  • Kanal

    Chyba w Piaskach. Bardzo jest przekop potrzebny.

    • 3 1

  • Przekopać

    Przekopać ,jak zaczniemy robić przekop to ruski od razu otworzą granice

    • 2 0

  • Alternatywa dla kanału.

    Przekop chciał zrobić już Stefan Batory. Tu nie ma na co czekać! Alternatywnie można pomyśleć o transporcie statków z Bałtyku na zalew na lorach na torach. Przy dzisiejszym stanie techniki to żaden problem. Holendrzy zrobią tanio i szybko. Zieloni zadowoleni. Rosja zzielenieje ( z konsternacji ) . Dziesięć razy taniej i szybciej. Pozostaje drugorzędny problem głębokości toru wodnego do Elbląga, a więc zanurzenia statków...

    • 1 0

  • Przekop

    Dlaczego tak późno zdecydowano się na ten przekop,oto jest pytanie.Nie może być tak,ze funkcjonowanie naszych portów od strony lądu zależy od kaprysów i uznaniowości nieprzyjaznego nam sąsiada.Kopmy jak najszybciej jak to możliwe.Nalezy dodać tez zalety niezależnego od Rosjan skomunikowania wodnego z mazurami i zwiększenia jego atrakcyjności dla naszych oraz zachodnich turystów.Ps., Zasadne i ciekawe wydaje się pytanie co Rosjanie chcieli,chcą osiągnąć wypowiadając nam jednostronnie umowę w 2006 roku o korzystaniu z cieśniny Pilawskiej.Wyraźnie nie lubią jak ktoś się kreci blisko ich strategicznego Kaliningradzkiego lotniskowca.

    • 0 0

  • Juz dawno

    To temat z przed lat który już dawno powinien być zrealizowany ale takie ruskie mieliśmy rzady

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane