• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdecyduj o przekopie przez Mierzeję Wiślaną

Michał Stąporek
6 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Wraca temat przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni właśnie opublikował ankietę, która jest elementem konsultacji społecznych na temat jego lokalizacji i wpływu na środowisko oraz gospodarkę.



Czy powinniśmy przekopać Mierzeję Wiślaną?

Gdy w 2009 roku Donald Tusk porozumiał się z Władimirem Putinem na temat żeglugi polskich jednostek przez cieśninę Pilawską, będącą jedynym wyjściem z Zalewu na Bałtyk, wydawało się, że pomysł budowy przekopu przez mierzeję odszedł w niepamięć. Tym bardziej, że to przedsięwzięcie niezwykle kosztowne: już kilka lat wcześniej szacowano, że może pochłonąć ok. 600 mln zł. Na jego budowę zdecydowano się po tym jak, w 2006 roku Rosjanie jednostronnie wypowiedzieli nam umowę o korzystaniu z wyjścia na Bałtyk, które znajduje się na terenie Obwodu Kaliningradzkiego.

Teraz jednak okazuje się, że sprawa nie została całkowicie zapomniana. W tym tygodniu na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni pojawiła się ankieta, będąca elementem konsultacji społecznych na temat budowy przekopu.

Zainteresowani mogą wybrać jedną z czterech proponowanych lokalizacji przekopu. To nowość, bo do tej pory mówiono o jednej lokalizacji, w Skowronkach, na terenie gminy Sztutowo. Teraz poza nią wybierać można także lokalizacje w Nowym Świecie (gm. Sztutowo), Przebrnie i Piaskach (obie w gminie Krynica Morska).

Dalej następuje kilkanaście pytań o wpływ przekopu na gospodarkę, mieszkańców oraz środowisko na terenie gmin leżących nad Zalewem Wiślanym. Większość z nich ma jednak tak fachowy charakter (np. Czy Pani/Pana zdaniem dla stanu środowiska w rejonie Zalewu Wiślanego ważne są: a) Parki Krajobrazowe "Mierzei Wiślanej" i "Wysoczyzny Elbląskiej"), że kompetentnie odpowiedzieć na nie mogą jedynie fachowcy.

Ponieważ jednak internetowy charakter badania uniemożliwia ocenę głosów pod względem ich wartości merytorycznej, wszystkie oceniane są tak samo. Trudno się więc dziwić, że Urząd Morski nie pochwalił się szerzej badaniem, które trwa od 3 stycznia...

Wynik konsultacji zostanie wzięty pod uwagę przy sporządzaniu prognozy oddziaływania na środowisko tzw. programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • (1)

    ja mam pomysł
    być może naiwny
    ale
    zachowajmy niepowtarzalny urok Mierzei Wiślanej
    nie mamy za bardzo rozwiniętej i urozmaiconej linii brzegowej a o te perełki trzeba po prostu dbać
    swego czasu kilka razy przejechałem Mierzeję do granicy z Rosją rowerem i nie wyobrażam sobie przekopu w jakimkolwiek miejscu
    dla kilku barek, żaglówek rocznie

    • 9 5

    • Przekop może być przy samej granicy i problem z głowy.

      • 0 0

  • Taki potencjał się marnuje (1)

    Taki kanał Wariant II + pogłebienie mierzei wiślanej wraz z kanałem do elbląga może znacznie ożywić żeglugę towarową. Zyskalibyśmy kolejny port morski. Maersk Emma raczej tam nie wpłynie ale jest sporo mniejszych jednostek które bez problemu moglby tam wpływać. Przede wszystkim to ogromne zaplecze dla marin jachtowych których może tam powstać sporo. Do tego skorzysta na tym kanał Elbląsko-Ostródzki - ewenement na skalę światową. Kolejny plus to utrzeć ruskim nosa, bo sie panoszą. Przyrodzie krzywda się nie stanie; a może na tym zyskać cały region.

    • 5 8

    • Sorry ale w jaki sposób skorzysta kanał Elbląsko-Ostródzki na przekopaniu Mierzei ?

      Kontenery będą tamtędy wozić tymi stateczkami ?

      • 1 1

  • No dobra, a ilu z bijących tutaj pianę oddało głos w sondzie której ten artykuł dotyczy ?

    Zajmuje to kilka minut i jest anonimowe, ja oddałem głos wczoraj.

    • 3 1

  • wybieram Piaski

    niech ruskie pod samym nosem widzą jak sobie sami radzimy

    • 3 2

  • należy przekopać i to jak najszybciej i jak najbliżej granicy z ruskimi

    • 2 4

  • Na kanale Ostróda-Elbląg statek przemieszcza się po trawie

    To samo można osiągnąć( w XXI wieku) na odcinku Skowronki.

    • 0 6

  • To jest nietylko nieopłacalne ale i niepotrzebne.

    Absolutnie jestem przeciwna temu projektowi. Łodzie turystyczne mogą się dostać na Zalew Wiślany przez Głowę Gdańską lub dalej przez Nogat. NATOMIAST budowa, utrzymanie toru wodnego do portu w Elblągu towarowych jest absolutnie niepotrzebna i nieopłacalna z powodu wolnych mocy przeładunkowych portów Gdańsk i Gdynia. Widzę natomiast Elbląg jako wielki port dla jednostek sportowych i rekreacyjnych w całym rejonie.

    • 4 4

  • Różne możliwe lokalizacje?

    Jak to kilka wariantów? To co będzie z tą łopatą wbitą w ziemię kilka lat temu w miejscu planowanego przekopu?
    A tak w ogóle po co ten przekop? Ożywić port w Elblągu? Po co? Podobno Elbląg może eksportować jedynie bezrobotnych.

    • 1 4

  • Przekop w Piaskach - wariant IV. (1)

    Moim zdaniem najbardziej optymalne rozwiązanie. Raz, że najtańszy, bo nie trzeba budować mostu drogowego, jak w przypadku innych wariantów, a dwa że najmniej uciążliwy dla środowiska.

    • 3 1

    • Powtarzam, Piaski są najbardziej racjonalnym wariantem, bo najtańszym i nie "odcinającym" reszty miejscowości na mierzei. Poza tym gwarantują korzyść dla wszystkich pozostałych miejscowości Zalewu.

      • 1 0

  • a ja mam inną propozycje

    ludzie popatrzcie na tą mierzeje Przecież tam wiatr zawraca zero atrakcji dla turystów Ja bym od Sztutowa po Piaski zaorał to w cholere ludzi do miasta wysłać i święty spokój

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane