• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy szczegóły uchwał śmieciowych. Są kontrowersje

Katarzyna Moritz
22 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Czysto, schludnie - tak ma być po wprowadzeniu reformy śmieciowej. Zapłacą za to głównie mieszkańcy - z własnych kieszeni.  Czysto, schludnie - tak ma być po wprowadzeniu reformy śmieciowej. Zapłacą za to głównie mieszkańcy - z własnych kieszeni.

Poznaliśmy projekty gdańskich uchwał śmieciowych. Będą dwie stawki: 38 i 76 zł, za wywóz śmieci będziemy płacić raz na kwartał, nie będzie kontroli w domach, ale będzie odpowiedzialność zbiorowa.



Jak będzie wyglądała weryfikacja segregowania odpadów? Maciej Lisicki zapowiada, że pracownicy urzędu będą dokonywać wyrywkowych kontroli, nie kubłów w mieszkaniach, ale pojemników na śmieci przy wiatach i zsypach. Jeżeli śmieci nie będę posegregowane, odpowiedzialność będzie zbiorowa - w obrębie jednej nieruchomości. Jak będzie wyglądała weryfikacja segregowania odpadów? Maciej Lisicki zapowiada, że pracownicy urzędu będą dokonywać wyrywkowych kontroli, nie kubłów w mieszkaniach, ale pojemników na śmieci przy wiatach i zsypach. Jeżeli śmieci nie będę posegregowane, odpowiedzialność będzie zbiorowa - w obrębie jednej nieruchomości.
We wtorek informowaliśmy, że władze Gdańska planują zwiększyć stawkę ryczałtu za niesegregowane śmieci z 50 zł do 76 zł. Tak wysoka opłata ma być motywacją dla mieszkańców, by zmienili swoje nawyki na ekologiczne i zaczęli segregować odpady.

Nasze doniesienia potwierdziły się. Otrzymaliśmy właśnie projekty ośmiu uchwał dotyczących reformy śmieciowej, które zostaną przedstawione gdańskim radnym do przegłosowania na sesji 29 listopada.

Okazało się, że poza podwyższeniem stawki do 76 zł, zwiększy się też stawka dla mieszkańców, którzy odpady segregują. Z zakładanych wcześniej 37,50 zł, do okrągłej kwoty 38 zł miesięcznie, od każdego gospodarstwa domowego w danej nieruchomości.

Proponowane stawki ryczałtu najbardziej uderzą w osoby mieszkające samotne, których według statystyk w Gdańsku jest około 10 proc. Jeżeli obecnie opłaty za wywóz śmieci w budynkach spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot, kształtują się na poziomie ok. 7-8 zł od osoby miesięcznie, to oznacza że samotni zapłacą nawet 400 proc. więcej. Natomiast czteroosobową rodzinę, która dziś płaci za wywóz śmieci ok. 28-32 zł miesięcznie, czeka podwyżka o ok. 18-30 proc.

Czy miasta dobrze informują o zmianach wynikających z reformy śmieciowej?

Na nowej formie pobierania opłat zyskają właściciele domów jednorodzinnych, którzy w zależności od umowy, płacą obecnie około 100 zł miesięcznie. Dla nich nowa stawka oznacza obniżkę - nawet do ponad 60 proc.

Co jeszcze pojawi się w przygotowanych uchwałach?

Jedna z uchwał przewiduje, że opłaty za wywóz śmieci z nieruchomościach zamieszkałych będą uiszczane kwartalnie, do 15 dnia drugiego miesiąca kwartału (np. za styczeń, luty, marzec - do 15 lutego danego roku). Natomiast za wywóz odpadów z nieruchomości niezamieszkałych - miesięcznie, w terminie do 15 dnia następnego miesiąca.

Opłatę za za wywóz odpadów płacić będziemy na konto Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, który będzie opiekował się systemem. Projekt uchwały dopuszcza, by opłaty były regulowane przez pełnomocnika, czyli tak jak dziś, przez zarządy wspólnot lub spółdzielnie mieszkaniowe. Możliwe więc, że dla części mieszkańców nic się nie zmieni, bo za śmieci będą płacić co miesiąc, a ich zarządcy zapłacą po prostu raz na kwartał.

Skąd pomysł na kwartalne wnoszenie opłat?

"Taki tryb uiszczania opłat został przyjęty w celu zapewnienia płynności budżetu miasta oraz w celu zmniejszenia kosztów obsługi systemu. Kwartalny system pobierania opłat jest też mniej uciążliwy dla mieszkańców, a miesięczny system pobierania opłat od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych jest zgodny z miesięcznym systemem rozliczeń pomiędzy podmiotami gospodarczymi" - czytamy w uchwale.

Pytanie, czy zgodzą się z tym mniej zamożni mieszkańcy, którym raz na trzy miesiące przyjdzie wysupłać z portfela 114 zł. Wydaje się, że płatności comiesięczne pozwoliłyby łatwiej zarządzać domowym budżetem.

Jedna z uchwał określa harmonogram odbioru odpadów: z nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi, odpady mokre, suche oraz niesegregowane będą odbierane raz w tygodniu; z nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi innymi niż jednorodzinne, położonych w obrębie Starego i Głównego Miasta - nie rzadziej niż 3 razy w tygodniu; z nieruchomości zabudowanych pozostałymi budynkami mieszkalnymi - nie rzadziej niż 2 razy w tygodniu.

Pytanie: czy zabieranie odpadów dwa razy w tygodniu nie spowoduje, że śmietniki wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych będą przepełnione?

W projekcie uchwały jest dodatkowe zastrzeżenie: "Gmina może odmówić odbioru zadeklarowanych odpadów frakcji mokrej i suchej ww. terminach w przypadku wykazania, że odpady te są zmieszane, może też wezwać właściciela nieruchomości do posegregowania odpadów zgodnie ze złożoną deklaracją".

Jak w praktyce będzie prowadzona weryfikacja czy odpady są segregowane?

Najpierw na poziomie umowy przewoźnika z Zarządem Dróg i Zieleni, zakładającej czystość frakcji odpadów, następnie na bramie zakładu utylizacji odpadów, a ostatecznie w śmietnikach na posesji mieszkańców, wspólnot i spółdzielni.

- Główny obowiązek kontroli jakości odpadów spadnie na firmę, która wygra przetarg na ich odbiór. Pracownicy urzędu będą dokonywać wyrywkowych kontroli, ale nie kubłów w mieszkaniach, lecz pojemników na śmieci przy wiatach i zsypach. Na tej podstawie będą wyciągane wnioski, czy mieszkańcy segregują odpady, czy nie. Jeżeli nie, odpowiedzialność będzie zbiorowa w obrębie jednej nieruchomości - wyjaśnia Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska, odpowiedzialny za wprowadzenie reformy śmieciowej.

Czyli np. jeżeli w jednym budynku jest kilka klatek schodowych, a każda z nich stanowi osobną wspólnotę, ale wszyscy korzystają z tego samego śmietnika, to za niesegregowanie odpadów przez jednego mieszkańca konsekwencje poniosą wszyscy mieszkańcy kamienicy.

Do 1 lipca 2013 roku w całym Gdańsku mają się pojawić pojemniki na mokre i suche odpady. Obecnie systemem dualnym jest objęta zaledwie jedna trzecia miasta.

A co jeśli ktoś ma więcej mieszkań, w których nikt nie mieszka? Właściciel będzie składał w urzędzie deklarację, w którym z nich są lokatorzy, a które są puste. Opłata będzie pobierana tylko z zasiedlonego mieszkania.

Kolejna z uchwał reguluje podział Gdańska na sektory, które średnio obejmą po nieco ponad 70 tys. mieszkańców. Dla każdego z nich będzie organizowany osobny przetarg na odbieranie odpadów. Ma to także zapewnić warunki konkurencyjności rynkowej. Co istotne, w Gdańsku obecnie aż 95 firm ma zezwolenie na odbiór odpadów, z czego jedna z nich ma aż 70 proc. udziału w rynku, a 10 firm zaledwie 1 proc. Po konsultacjach z firmami przewozowymi potwierdziły one chęć konsolidacji.

Jak będzie wyglądał podział Gdańska na sześć sektorów.
Sektor I: Wyspa Sobieszewska, Krakowiec-Górki Zachodnie, Rudniki, Olszynka, Orunia-Św.Wojciech-Lipce, Chełm, Wzgórze Mickiewicza. Sektor II: Stogi, Przeróbka, Nowy Port, Letnica, Młyniska, Śródmieście.
Sektor III: Brzeźno, Wrzeszcz Dolny, Wrzeszcz Górny, Aniołki, Strzyża.
Sektor IV: Przymorze Wielkie, Przymorze Małe, Zaspa Młyniec, Zaspa Rozstaje.
Sektor V: Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia, Oliwa, Osowa, Matarnia, Kokoszki, Jasień.
Sektor VI: VII Dwór, Brętowo, Piecki-Migowo, Suchanino, Siedlce, Ujeścisko-Łostowice.

Reforma śmieciowa zacznie obowiązywać od 1 lipca 2013 roku. W gdańskim budżecie założono, że koszty jej wprowadzenia wyniosą ok. 41 mln zł. Poza nowymi formami i stawką opłat, zostanie dodatkowo zatrudnionych około 40 osób do obsługi systemu, na terenie ZDiZ budowane jest też za 5 mln zł biuro dla nowych urzędników.

Władze w Gdyni także skłaniają się za metodą ryczałtową, głosowanie nad projektem uchwały i wysokością ryczałtu odbędzie się prawdopodobnie podczas grudniowej sesji. Sopot jeszcze się wybrał żadnej metody naliczania opłat.

Opinie (456) 4 zablokowane

  • (1)

    najlepiej na wagę..tak robią niektóre gminy

    • 3 0

    • tak będa robic do lipca!!!

      • 1 0

  • złodzieje

    Obecnie płacę 10 zł miesięcznie - niebawem mam zapłacić 76??? podwyżka 700%; odpowiedzialność zbiorowa? - śmieszne - wiadomo, że 100% mieszkańców wspólnoty nie będzie segregować swoich odpadów.. strażników pod śmietnikiem się nie postawi - no i do tego ta "super.." reforma ma nas kosztować 41 mln? bandyci w białych rękawiczkach..

    • 6 0

  • propozycja

    aby uchronić się przed odpowiedzialnością zbiorową i aby mieć pewność, że potraktują nas niższą stawką za wywóz śmieci należy po prostu zaspawać na amen śmietnik a śmieci zwyczajnie wyrzucać do lasu - nikt nie zarzuci wówczas braku segregacji

    • 8 0

  • Kolesie do dziela

    W zwiazku z nowymi przepisami "smieciowymi" miasto zatrudni dodatkowo 50 urzednikow do obslugi tego "strzyzenia" mieszkancow.Nic juz nie napisze o nowym budynku dla nich.

    • 1 0

  • ludzie piszcie dotych darmozjadów sprzeciwy do tej uchwały!!!

    poniżej ich adresy mailowe, wystarczy kopiuj/wklej i odpowiedni tekst w treści

    beata.dunajewska-daszczynska@radny.gdansk.pl; jaromir.falandysz@radny.gdansk.pl; lech.kazmierczyk@radny.gdansk.pl; marcin.skwierawski@radny.gdansk.pl; krzysztof.wiecki@radny.gdansk.pl; dariusz.slodkowski@radny.gdansk.pl; jolanta.banach@radny.gdansk.pl; marek.bumblis@radny.gdansk.pl; aleksandra.dulkiewicz@radny.gdansk.pl; piotr.grzelak@radny.gdansk.pl; kazimierz.koralewski@radny.gdansk.pl; adam.nieroda@radny.gdansk.pl; bogdan.oleszek@radny.gdansk.pl; beata.wierzba@radny.gdansk.pl; pawel.czerniewski@radny.gdansk.pl; piotr.dzik@radny.gdansk.pl; piotr.gierszewski@radny.gdansk.pl; maria.malkowska@radny.gdansk.pl; patrycja.mlejnek-galeza@radny.gdansk.pl; wieslaw.kaminski@radny.gdansk.pl; maciej.krupa@radny.gdansk.pl; wojciech.blaszkowski@radny.gdansk.pl; halina.leman@radny.gdansk.pl; miroslaw.zdanowicz@radny.gdansk.pl; szymon.mos@radny.gdansk.pl; agnieszka.owczarczak@radny.gdansk.pl; przemyslaw.rys@radny.gdansk.pl; piotr.skiba@radny.gdansk.pl; grzegorz.strzelczyk@radny.gdansk.pl; piotr.borawski@radny.gdansk.pl; malgorzata.chmiel@radny.gdansk.pl; zaneta.geryk@radny.gdansk.pl; jaroslaw.gorecki@radny.gdansk.pl; jacek.teodorczyk@radny.gdansk.pl;prezydent@gdansk.gda.pl; wieslaw.bielawski@gdansk.gda.pl; maciej.lisicki@gdansk.gda.pl; danuta.janczarek@gdansk.gda.pl; ewa.kaminska@gdansk.gda.pl; andrzej.bojanowski@gdansk.gda.pl; teresa.blacharska@gdansk.gda.pl

    • 1 0

  • ok, zgadzam się, ale...

    Godzę się na podniesienie stawek za śmieci (po przeliczeniu ile powinna zapłacić 1 osoba, gdy miesięcznie,statystycznie 1 osoba produkuje śmieci w ilości x, a koszt wywozu, segregacji i "obsługi" tych śmieci wynosi y), ale proponuję też założenie osiedlowych punktów skupu śmieci posegregowanych i tu już podział wg uznania. Wtedy podejrzewam, że szybciej ludzie byliby gotowi segregować odpady, mając poczucie że zwracają się im koszta, a na ulicach byłoby czyściej. A tak, jeszcze przy zaproponowanych stawkach, za 76 zł., żeby mieć poczucie, że są faktycznie te pieniądze słusznie wydane, to będę zwozić śmieci od całej rodziny z okolicznych miast i w poszanowaniu mam segregowanie, skoro i tak sąsiedzi sprawią, że moje segregowanie szlag trafi. Albo będę wrzucać śmieci do pojemników na mieście, skro i tak płacę. Póki co, jestem osobą samotną, większość czasu spędzającą poza domem. Oddzielam papier, plastik i szkło też staram się wyrzucać w oddzielnych torbach. Zbieram nakrętki, buteli plastikowe zgniatam, by zajmowały mniej miejsca. Mieszkam w bloku, więc we wspólnocie. Po tak kosztownych zmianach sądzę, że przestanie mi zależeć w myśl zasady, że skoro tyle płacę, to nie mam zamiaru jeszcze wykonywać za kogoś pracy! Zarówno stawki jak i ujednolicenie opłat wobec osób samotnych i rodzin uważam za nieuzasadnione i WYSOCE niesprawiedliwe.

    • 1 0

  • WSZYSTKIE ŚMIECI ZANIESIEMY POD URZĘDY!

    • 1 0

  • za śmieci więcej a wysypisko dalej fetor wydaje!!

    Brawo płacmy więcej za smieci + podwyżki za uzytkowanie wieczyste i co jeszcze- jaką kolejna inwestycje trzeba spłacać????? a zielone ludki dostan a pisemko i beda musiały płacic za super pomysly "GÓRY".Cała ekipka tylko przecinac kolejne wstęgi i fotki sobie robic. Czas najwyższy na zmiany!!!

    • 0 0

  • DROGO I NIESPRAWIEDLIWIE

    Nie podoba mi się jak w Gdańsku co roku są podwyższane opłaty. Nie chodzi mi oto że są podwyżki, bo wiadomo co roku żywność drożeje i wszystko. Chodzi mi o ile drożeje !!! to nie jest parę procent!!! Stajemy się miastem najdroższym w Polsce. Nasz prezydent zarabia najwięcej z wszystkich prezydentów w Polsce.

    -Drastyczna podwyższa czynszowa gdzie wzrosły opłaty z 4zł do 10.10 zł za 1 m2 dla osób które nie mają pieniędzy i mieszkają w lokalach komunalnych o niskim standardzie, bez możliwości wykupu.

    -Podwyżka za użytkowanie wieczyste ponad 500 % od roku 2013 ma być kolejna podwyżka 240 %.

    -Opłata za wywóz śmieci ma wzrosnąć z 8zł na 38 zł lub nawet na 76zł czyli 400% lub 1000%

    -Pewnie niedługo będzie mowa także o podatku od nieruchomości, który w obecnej chwili jest w miarę znośnej kwocie. Ale jestem pewna, że i on drastycznie wzrośnie.

    Niech ktoś mi powie czy jest jakieś prawo które reguluje o ile co może zdrożeć, czy jest wolna amerykanka...!!!

    Co do wątku o opłacie ryczałtowej. Jestem przeciwna, uważam że jest to kwota za duża i najbardziej niesprawiedliwa zwłaszcza gdy ma się płacić za wszystkich mimo że się sortuje śmieci i mieszka się w 2 osoby 78zł !!! Podaje wyższą stawkę, bo mniejsza 36zł w bloku jest nierealna jak każdy ma odpowiadać za sąsiada.

    Jestem przeciwna płaceniu co kwartał !!! To jest większy koszt jednorazowy. 78 x 3 miesiące = 234zł. Kto jest w stanie w jednym miesiącu tyle zapłacić. Jeszcze dodatkowo opłata za mieszkanie, wodę, energie, gaz, Tv,internet, podatek od nieruchomości, podatek za użytkowanie wieczyste...

    Jeśli musi być ryczałt to płatność co miesiąc, a kwota niższa adekwatna do płac w Polsce.

    • 0 0

  • Nie rozliczeniu kwartalnemu, nie opłacie ryczałtowej w kwocie 76 zł !!!

    1. Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli
    nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w wysokości 76,00 zł od kaŜdego
    gospodarstwa domowego na danej nieruchomości.
    2. Ustala się niŜszą stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od
    właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w wysokości 38,00 zł od
    kaŜdego gospodarstwa domowego na danej nieruchomości, jeŜeli odpady są zbierane w
    sposób selektywny.

    Dlaczego mnie się zdaje że z tych punktów uchwały wynika że stawką podstawową jest 76zł a bonus którego nikt nie dostanie za selekcje to 36zł.

    Rozliczenie kwartalne to 76zł x 3 miesiące to jest duża suma jednorazowa do zapłaty. Nie możemy się na to zgodzić. Łatwiej jest płacić miesięcznie niższą kwotę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane