• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • czyli smród spalin i korki

    • 13 2

  • Koło Teatru Miniatura kilka lat temu zlikwidowano przejście dla pieszych. (1)

    Do najbliższego jest ponad 400 metrów.

    • 9 5

    • Było tam wiele wypadków i potrąceń

      • 2 1

  • Jestem za uspakajaniem ruchu w mieście, ale (3)

    Moim zdaniem chcąc uspokajać ruch w mieście trzeba dać alternatywę system w miarę bekolizyjnych przelotowek między dzielnicami i wtedy wszędzie dookoła można robić strefę 30km/h.

    • 23 18

    • Uspokajanie ruchu w Gdańsku to zatrzymanie samochodów na każdym skrzyżowaniu (1)

      Smród z dodatkowych spalin i pył pilowanych hamulców. Nie bez przyczyny mi w mieście pali 10 a na trasie 7

      • 9 2

      • ich nie obchodzi że takie rzeczy robi się w miastach w których są drogi alternatywne

        • 2 2

    • Amerykanie próbowali tego już w latach 30-tych

      Rosjanie i Chińczycy próbowali ich naśladować 60 lat później. NIestety przelotówki miejskie w godzinach szczytu dają możliwość stania w korku, a nie "przelatywania".

      • 2 5

  • (1)

    A na tej Grunwaldzkiej to po co ten bus pas co?Dla dwóch linii na krzyż?Kogoś chyba coś boli

    • 37 7

    • co z tego, że dla dwóch linii, skoro bardzo obleganych i istotnych, które są wiecznie spóźnione

      • 1 6

  • czarny dwór panie grzelak

    kiedy buspasy dla autobusów na ul. czarny dwór - ulica na której czas się zatrzymał zapewne pamięta jeszcze pędzące rydwany.

    • 9 6

  • Po wuj te przejścia dla pieszych. Mało kto chodzi (1)

    - malolaci co nie mają prawka i ciamajdy życiowe bez samochodu oraz wiecznie drinknięci co popijają z piersiówki. Zresztą chodzenie to zdrowie....

    • 11 12

    • ciamajda życiowa bez samochodu ? pomyśl co piszesz buraku na rodzinnej diecie od staruszków. chyba że masz auto typu TICO za 1000 zeta to ci współczuje bardzo

      • 2 5

  • Te przejścia to raczej pomysł rowerowych

    oszołomków. Nie chce im się znosić rowerków po schodach. Ja kupiłem sobie karbona - z osprzętem waży 7.9 kg. Rzadko jeżdżę bo wożę go głównie na samochodzie żeby sąsiad widział. Jak ktoś się kozaczy na drodze to mówię żeby spier... bo jego pasterz tedei jest tańszy niż mój karbon.

    • 13 4

  • Buspas na Rzeczypospolitej, tam gdzie jeździ TYLKO linia 227 raz na 20 minut? Serio?

    • 22 5

  • Grzelak znawca...

    • 11 5

  • Buspasy powinny być na wszystkich ważnych arteriach plus ścieżki rowerowe. Na to czekam.

    • 4 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane