• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    Dziekujemy za korki na skrzyżowaniu z Chmielną.

    Niby miała to być tylko kwestia regulacji a korki są od rana do popołudnia.

    Aż wróciły wspomnienia sprzed otwarcia obwodnicy południowej i tunelu. Tzw "korek aż po GKS"

    • 79 15

    • Dokładnie tak , korki wróciły bo trwa remont na moście Wantowym , a urzędasy chcą na Podwalach Przedmiejskich zrobić jeszcze więcej przejść nadziemnych . Wtedy dopiero będą korki w lato jak turyści się zjada do Gdańska co pare sekund będzie wciskany guzik

      • 6 8

    • No właśnie to jest rezultat robienia niepotrzebnych przejsc

      Naziemnych. Póki nie ma jakiegoś remontu w okolicy czy wypadku jest ok, coś zaczną robić, wzmorzy się ruch aut i interwały świateł robią się za krótkie

      • 2 2

    • Dziękujemy za skrzyżowanie z Chmielną!

      Dzięki temu jadąc od centrum można szybciej zjechać z Podwala i dojechać na Długie Ogrody bez nadkładania drogi

      • 0 0

  • Oddawać moje pasy!

    Ja muszę autem do pracy! Co w autobusach to niech sobie samochody kupią a nie im pasy wydzielać!

    • 14 49

  • Podziemne/naziemne

    Jak w tytule tylko to wchodzi w grę bo inaczej zablokujemy Gdańsk główny

    • 25 11

  • Wy sobie jaja robicie czy jak? (3)

    ..."Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków"
    No jasne że nie odczują, chyba jak się latać nauczą. Nie mam nic przeciwko pieszym ale te przejścia naziemne powodują w centrum gigantyczne korki a będzie jeszcze gorzej...

    • 91 31

    • To idź pieszo to nie będziesz w korku stal (2)

      • 7 10

      • wystarczy wykupić abonament MEVO

        można też kupić lub wypożyczyć hulajnogę LIMO. W centrum dużego miasta takie środki lokomocji będą niedługo najszybsze.

        • 1 10

      • Też niedobrze :(

        No ja właśnie chodzę pieszo, ale niestety wpie...rzaja mi się na chodnik rowerzyści, Ci z hulajnogami i rolkarze. Aha - nie popieram naziemnych przejść Przy Dworcu Głównym i przy Bramie Wyżynnej

        • 4 0

  • Hmmm (2)

    Rozumiem że powiększą jezdnię by zrobić extra-buspas?;)

    • 44 10

    • ta, puszcza sciezka rowerowa ;D

      • 2 0

    • kiedy twoja wyobraźnia się powiększy?

      samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście i jego okolicach

      • 4 10

  • kiedy przejścia dla pieszych na obwodnicy? (5)

    • 73 14

    • już kiedyś były

      • 3 0

    • jestem za!

      • 2 0

    • w wakacje

      i tak często nie da rady jechać 70 - 90 - jak tak dalej pójdzie to niedługo piesi będą mogli bezpiecznie chodzić między samochodami bo korek będzie zaczynał się w pruszczu a kończył w gdyni...

      • 7 0

    • już są, tylko nie na tym samym poziomie co jezdnia (1)

      Spróbuj dodać trzeci wymiar do swojej wyobraźni. To pomaga.

      • 3 1

      • taa

        Zwłaszcza w kierunku osowy jest wiele sposobów na przejście obwodnicy

        • 0 0

  • (3)

    Prawdopodobnie dzialanke ktore ma na celu zmuszenie kierowców do zamiaby aut na komunikację miejska ktora jak dział każdy wie co 3 autobus nie przyjeżdża wogule co drugi trawaj zepsuty. Dziekuje za taka komunikację

    No i prawidłowo jeszcze wiecej. Bus pasów moze nawet i po 2 bus pasy....
    Zakorkujmy miasto

    • 47 18

    • nie chodzi o zmuszenie kierowców do czegokolwiek (1)

      ale do skłonienia ich do wzięcia pod uwagę innych sposobów poruszania się niż samochodem prywatnym. To naprawdę nie jest jedyny sposób poruszania się po mieście i jego okolicach.
      I nie pisz tylko, że chodzi o zmuszanie wszystkich do przesiadania się na rower.

      • 1 9

      • podziwiam tych minusujących

        prawda zawsze wypłynie na wierzch, zaklinanie rzeczywistości nigdy nie bywa skuteczne na dłuższą metę.

        • 0 1

    • Jeżdżę niemal tylko komunikacją miejską

      I chyba mam ogromne szczęście, bo przez 10 lat może ze 2 razy zdarzyło się, że tramwaj się zepsuł i z 5 razy autobus nie przyjechał.
      A jeżdżę codziennie wiele razy na różnych trasach

      • 3 1

  • Niewolnik we własnym mieście (1)

    Witaj Lemingradzie. Głosujta dalej na nich. Niewolnik we własnym miecie

    • 49 24

    • piszesz o niewolnikach kierownicy i trzech pedałów?

      a może o niewolnikach przyspawanych mentalnie do foteli samochodów?

      • 2 8

  • Czas najwyższy

    • 21 16

  • A autobusy KEDY? (1)

    • 15 3

    • już są

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane