• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • Polacy, nic nie zrobicie. Potraficie tylko płakać w internetach. (1)

    • 12 16

    • a kto przewiercił mur berliński? krasnoludki?

      • 0 2

  • hmm (1)

    zmiany to już są , na Podwalu korki wróciły po sama Elbląską, aby żyło się lepiej, kolejne przejścia naziemne jeszcze bardziej to spotęgują, brawo dla włodarzy i ich planistów ......

    • 58 15

    • Wróciły, bo zadziałało niemal encyklopedycznie prawo Lewisa-Mogridge'a. Tylko urzędnicy nie mogli uwierzyć w teorię, która stała się praktyką.

      • 12 2

  • konferencja prasowa...

    zwołana z powodu kilku przejść dla pieszych? Nudzi im się tam?

    • 19 5

  • Może zamiast budować bus pasy i inne nie potrzebne rzeczy (1)

    To może lepiej zasilić komunikację prowadzącą do DCT. 3 autobusy w ciągu dnia, to śmiech na sali, a jak nie to zapraszam na spacerek 2,5km na przystanek po uszkodzonej drodze, zapraszam władze miasta.

    • 36 3

    • dlaczego piszesz niepotrzebne?

      nie z rzeczownikami pisze się razem: na przykład niedźwiedź.

      • 0 4

  • Lewoskręty, zatoki autobusowe (2)

    Dziwi brak zatok autobusowych i lewoskrętów.

    • 23 4

    • Brak zatok dla autobusów to taki dzisiejszy trend. Chodzi o to, że z zatoką to autobus musiał poczekać, aż przejedzie 1 czy 2 (1)

      Samochody bo przepisy nakazują przepuścić autobus włączający się do ruchu. Bez zatoki to 50 czy 100 samochodów ma czekać aż autobus ruszy i dalej jechać jego tempem. I to jest trendy.

      • 6 0

      • I bardzo dobrze, w tych 50 autach jedzie mniej ludzi niż w autobusie

        Poza tym autobus stoi na przystanku 8 do 20 sekund, księciom w samochodach korona nie spadnie. Jakby zaczęli wpuszczać autobusy tak jak każe prawo, to by nikt zatok nie likwidował.

        • 0 0

  • doskonałe wieści (6)

    miasto się cywilizuje! Centrum, to nie przelotówka. Aż dziwi, że jeszcze w grudniu 2012 oddano Słowackiego z przejściami podziemnymi.

    • 36 59

    • Właśnie na tym polega problem, że nie ma przelotówek!

      Usuwa się skutki nie dostrzegając przyczyn. To jak leczenie syfilisu maścią na pryszcze.

      • 17 8

    • Zamknijmy centrum i miasto stoi (1)

      Święty budyń tylko działki dzielił deweloperom.

      • 10 6

      • otwórzmy centrum dla pieszych , bo miasto uzależnione od samochodów już stoi od dawna

        w korkach, zwłaszcza na "przelotówkach". CIekawe kto wymyślił to określenie, gdy korki na nich bywają codziennie przez wiele godzin.

        • 4 10

    • otwórz oczy (2)

      przelotówki są w każdym dużym mieście

      • 6 3

      • znam miasta, w których "przelotówki" się likwiduje i zamienia na bulwary (1)

        lub nawet przywraca się cieki wodne. Znam wiele dużych miast bez jakiejkolwiek "przelotówki".

        • 3 6

        • poka, poka

          no pokasz

          • 2 0

  • nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. (7)

    Grzelak kompromitujesz się z każdą wypowiedzią.....mówisz, że "działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości" no to przejedź się Podwalem to zobaczysz spadek korków....

    Te działania nie mają nic wspólnego z polepszeniem warunków - a przynajmniej w Gdańsku - to ukłon w strone deweloperów - tylko i wyłącznie

    • 70 17

    • dokładnie

      zaraz wjedzie deweloper, zaorze dworzec i postawi 4 17 piętrowe bloki:D

      • 8 2

    • po co ma się przejeżdżać Podwalem, kiedy można będzie przez nie przejść? (5)

      Naprawdę szkoda mi ludzi z ograniczoną wyobraźnią. Ile razy można pisać, że samochód nie jest jedynym rodzajem transportu do poruszania sie po mieście i jego okolicach? Czy naprawdę musi ktoś ci wjechać w tył samochodu, byś się wreszcie otrząsnął od uzależnienia od niego?

      • 5 11

      • (3)

        Tak, z Przeróbki na Chełm można się przejść. Proponuję w ogóle zaorać wszystko, i powrócić od epoki kamienia łupanego. I tak jak widać, niektórzy mają mniej rozumu niż jaskiniowcy.

        • 10 4

        • jak nie rozumiesz argumentów, to przeginasz i obrażasz ludzi, którzy ci tylko podpowiadają (2)

          szansę na zmianę sposobu myślenia. Ilu ludzi przemieszcza się z Przeróbki na Chełm w stosunku do liczby ludzi przechodzących z dworca PKP GG do tramwaju?

          • 2 4

          • (1)

            Ludzie idący z dworca na tramwaj mają już przejście. Bezkolizyjne. Im to praktycznie nic nie ułatwi - za to reszcie utrudni. W tym także tramwajom i autobusom. Tym samym tramwajom, na które ci ludzie idą. Ale jak rozumiem ludzie zachwyceni nagłą modą na stawianie przejść naziemnych gdzie się da nie mają czasu by pomyśleć - oni muszą być modni. Spoko, zbudujcie to, jak wam tramwaj będzie jechał pół godziny od Dworca do Lotu - wtedy może zmądrzejecie. A może i nie.

            • 7 2

            • widać, że bywasz tam raz od wielkiego dzwonu. Przejście jest, ale wiedzie na około, czyli chcąc przejść z jednej strony na drugą, nadkładasz więcej drogi, niż miałoby to zrobione przejściem naziemnym. 150 metrów bliżej wysiadają ludzie z PKSu - zazwyczaj w takim czasie, że do tramwaju zostało im może z 2 minuty... a następny za kolejne 10. Bo tak GAiT wymyślił wspaniały rozkład.

              • 0 3

      • Ależ oczywiście że nie jest

        Ale może być, więc teraz grzecznie zap***dalaj na piechotę i odczep się od innych.

        • 1 0

  • Strefa "tempo 30" (4)

    "Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości."

    Pewnie dlatego nie wpływają, bo rzadko kto w strefie 30 jedzie poniżej 50. Wprowadzić strefę 30 jest bardzo łatwo - trochę farby i parę znaków, tylko co z tego jak tam nikt 30 nie jedzie. Jeszcze nie widziałem kontroli kierowców w strefie 30, ale widziałem kilka raz jak policja łapała pieszych przechodzących na czerwonym (w strefie 30, przy braku ruchu).

    • 36 9

    • To i tak sukces w przypadku polskich kierowców. Jest 50 - jadą 70/80. Jest 30 - jadą 50.

      • 1 2

    • Ja tam jeżdżę 30 w zonach. Bo pieszy potrącony z tą prędkością ma szansę przeżyć. (1)

      Pewnie też zdziwi cię niezmiernie fakt, że podnoszenie prędkości nie zwiększa przepustowości liniowo i np podniesienie z 70 na 90 kmh w mieście praktycznie nie zwiększa przepustowości. Ale to czarna magia dla wybranych, do tego trzeba skończyć przynajmniej ogólniaka.

      • 8 3

      • wystarczy samemu sprawdzić próbując jechać wzdłuż Wałów Jagiellońskich ze stałą prędkością 30

        i sprawdzić czas. Do tego nie potrzeba nawet ogólniaka. Wystarczy obserwacja i rejestracja faktów: w godzinach szczytu i w sobotę rano i porównać obie wartości.

        • 2 1

    • Mi średnia w Gdańsku wychodzi 25

      Więc 30 to autostrada budyniolandowa

      • 3 2

  • obłęd (2)

    żadnych nowych przejść dla pieszych

    • 26 22

    • lepiej nie siadaj za kierownicą

      przed kolejną próbą idź do lekarza

      • 0 2

    • No tak. Sami będą ginąć...

      Pod dom podjeżdża wóz z węglem i woźnica drze mordę:
      - Węgiel przywiozłem, węgiel!
      A koń się odwraca i mówi:
      - Tak, ty kurka przywiozłeś...

      • 0 0

  • TAK! (3)

    nie mogę się doczekać, nie będę musiał chodzić brudnym, ponurym tunelem, który służy za kibel dla meneli, żeby dotrzeć do pracy

    a ile osób korzysta z przejścia dla pieszych, to najlepiej widać na Podwalu / Chmielnej. I jeżdżę tamtędy czasem autem i jakoś nie mam bólu d*py, że muszę postać chwilę. Korek i tak tworzy się w okolicach węzła UE i bynajmniej nie dlatego, że trzeba przepuścić pieszych, którzy nadal są tam zmuszeni chodzić tunelami.

    • 22 42

    • Wystarczyło by zrobić dobry remont tunelu i był by spokój , ale po co lepiej zrobić przejście nadziemne i postawić światła żeby spowolnić ruch samochodu

      • 6 5

    • (1)

      te przejście miasto zrobiło dla swoich czyli pracowników ZUS...

      • 3 4

      • matko bosko

        ale Ty jesteś ograniczony, niewiarygodne bzdury

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane