• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • po co przejście koło dworca? przeciez jest tunel! (2)

    • 24 8

    • a czytać argumenty potrafisz? (1)

      • 2 7

      • Argumentem ostatecznym jest lenistwo i wygodnictwo tak ze strony pieszych jak i zmotoryzowanych.

        • 5 2

  • Miasto ukladow

    • 10 4

  • Wreszcie jakieś konkretne perspektywy działań zgodnie z nową piramidą mobilności

    W mieście trzeba przede wszystkim dbać o komfort i bezpieczeństwo pieszych przez uspokajanie i redukcję skali ruchu pojazdów, zwłaszcza w pobliżu stacji kolei regionalnych, lokalnych i intercity. Nie ma miasta na świecie, które dążąc wyłącznie lub głównie o przepustowość ruchu pojazdów (samochodów prywatnych) doprowadziło do zmniejszenia uciążliwości, które powoduje nadmiar samochodów: korków, hałasu i spalin. Gdańsk powinien stać się nie tylko liderem ruchu rowerowego ale także liderem zrównoważonej, bezpiecznej mobilności. Opór ludzi o wyobraźni ograniczonej wielkością przedniej szyby samochodu jest naturalny, ale mija. Życzę realizatorom tych zmian konsekwencji w działaniu.

    • 13 23

  • No nareszcie

    Przy miniaturę to już Adamowicz 4 lata temu obiecywał odtworzenie!!!!

    • 7 6

  • Cała ta miejska autostrada w zachodnim froncie miasta jest spadkiem po komunie. (2)

    Pierwsze, co należało zrobić, to umieścić ten tranzyt przez śródmieście nad torami kolei. To jest rozwiązanie oczywiste, ale kierujący miastem widzieli sens w zbudowaniu Galerii Gdańsk - co zablokowało możliwość tego rozwiązania - nadto teraz jeszcze i wiadukt Biskupia budowany jest w taki sposób, aby kierować ruch w zachodni front miasta. To jest wszystko razem barbarzyństwo. Poświęciłem chwilę na przejrzenie komentarzy - i także w nich nie znalazł się choć jeden wskazujący na fundament tego problemu - za to mnóstwo kłótni miedzy zwolennikami samochodów ze zwolennikami dominanty ruchu pieszego. Co jest nie na temat - zarówno ruch samochodów jest nieunikniony, potrzebny, jak i historyczna część miasta powinna być przede wszystkich przestrzenią dla pieszych. I jest tego oczywiste rozwiązanie - niestety w tym problemie spotyka się katastrofalna ignorancja władających miastem i podobna jej senność intelektualna mieszkańców wybierających one władze.

    • 20 8

    • to jest jedno z możliwych rozwiązań, ale bardzo kosztowne (1)

      i w sumie niepotrzebne. Nie chodzi o dominantę pieszych, ale o spokojne przesuwanie granicy kompromisu w sensowną stronę: w stronę poprawy komfortu, bezpieczeństwa a zatem i skali ruchu pieszych i innych niezmotoryzowanych poruszających się również transportem zbiorowym. To co proponujesz jest rozwiązaniem świadczącym o tym, że nadal mentalnie nie potrafisz wyzwolić się z myślenia głównie o potrzebach użytkowników samochodów. Oni jak na razie sobie dają radę - to że nie mogą jeździć tak szybko jakby chcieli, to "wina" nadmiaru samochodów a nie niedoboru infrastruktury dla samochodów.

      • 1 2

      • Szczerze wypraszam sobie uwagi co do mojego stanu mentalnego. Nic pan o tym wie.

        Poprowadzenie autostrady przez zachodni front miasta niszczy jego niezwykle ważny historycznie i kulturowo obszar, to nie jest tylko sprawa samochodów. Degraduje okolicę (potencjalnie świetne miejsce "pobytowe") Muzeum Narodowego, przecina u samej bramy oś Drogi Królewskiej, odcina siedzibę Komisarza Ligi Narodów, odcina i "unicestwia" bastion św. Elżbiety, wyklucza z "obiegu turystycznego" dawną siedzibę PZPR - wykluczając bardzo ważny materialny ślad wydarzeń roku 1970, nawet Hotel został otoczony intensywnym ruchem z czterech stron, a potencjalnie reprezentacyjny plac przed dworcem (proszę zobaczyć dawne zdjęcia) sprowadzony został do roli podmiejskiej przelotówki. Zatem proszę nie mówić o kosztach, bo zdewastowany, zablokowany, zajęty pod autostradę jest obszar o wielkim potencjale! A samochody oceniajmy realistycznie - ruch kołowy obsługujący historyczny obszar miasta jest nie do usunięcia - a i tranzyt przez śródmieście - również. Nie ma możliwości załatwienia tych spraw w obecnym układzie - przekona się pan wkrótce - nowe dwa przejścia sprawią, że na trasie od Biskupiej do Błędnika będzie osiem postojów na światłach! prędzej czy później okaże się to nie do utrzymania. Dopóki nie zaczniemy latać dronami - jedynym rozwiązaniem będzie trasa nad torami kolei, bo ruch będzie się zwiększał a mnóstwo ludzi musi po prostu przejechać tędy. Taka jest realność, to jest arteria komunikacyjna trójmiasta. Nikt nie będzie jesienią czy zimą jeździł z dziećmi i do pracy rowerem tędy, nikt nie będzie pilnych spraw pracy załatwiał w ten sposób, to jest fikcja. Miasto się rozwija, przybywa firm, biur etc i nie każe pan im jeździć rowerami - to brednie. Zatem to aktualne inwestowanie jest własnie skandalicznym marnowaniem pieniędzy, niszczeniem miasta (wybitnego potencjału tej okolicy!), poważnym uszczerbianiem wizerunku i generowaniem konfliktu społecznego - zamiast rozwiązania problemów. Z uszanowaniem.

        • 3 1

  • Przewiduję wzrost liczby problemów, nie ich spadek. Dlaczego? (4)

    Weźmy za przykład buspas na Śłowackiego. Liczba autobusów na tej trasie nie jest zbyt duża, a samochodów spora. Kierowcy jadąc w korku obok pustego buspasa będą odczuwali narastającą złość i frustrację. Co zrobią, kiedy buspas się skończy? Wkurzeni depną na pedał gazu, żeby nadrobić stracony czas i rozładować frustrację. Tak to działa.

    • 33 9

    • (1)

      I tam powinna stać suszarka i frustratów wykluczac z prawa prowadzenia dwutonowej maszyny śmierci.

      • 6 10

      • A najlepiej to wykluczać osoby niekompetentne z projektowania ulic w mieście.

        • 4 0

    • Dlatego na prawko powinni wprowadzić badania psychiatryczne co 5 lat !

      • 0 0

    • Buspas na Przymorze hore i tak już jest wielki korek. Niech zrobią dodatkowy pas w stronę hynka bo chodnik i pas zieleni ma tam 20 metrów szerokości. Ale lepiej pas zabrać. Co za d**ilizm ludzi pracujących na stolikach którzy już dawno powinni iść na emeryturę.

      • 0 0

  • Komec

    Gdzie drogi dla rydwanów ?

    • 14 3

  • Tramwaj od akademii muzycznej do dworca będzie chyba jechał 30 min po tych pomyslach

    • 18 4

  • Czy Pani Dulkiewicz zajmie się tym głupim pomysłem budowania naziemnych przejść?

    • 13 8

  • deindustrializacja miasta i cofniecie procesu dziejowego

    urzednicy miejscy na smyczy u anarchistow, świat bez samochodow

    • 12 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane