• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • czad i dym

    no i dzieki radosnej twórczości Gdańsk zasmrodzimy spalinami- brawo !!!!

    • 3 1

  • Trójmiasto

    Dulkiewicz dziękujemy. Zakorkować miasto to dopiero wielka sprawa.

    • 6 1

  • Z jednej strony przejścia dla pieszych, a z drugiej strony parking kubaturowy w centrum historycznym.. Nie rozumiem (4)

    Żeby nie było, popieram przejścia naziemne, ale za ch.... nie mogę zrozumieć jak można sprowadzać ruch do historycznego centrum Gdańska budując tam parking kubaturowy.

    • 176 27

    • Niedługo bedzie tam nowa inwestycja mieszkaniowa, o której nikt nie mówi

      ale prace nad projektem trwają już od roku (między Toruńską a Żabim Krukiem)

      • 2 1

    • so true..

      • 1 1

    • Ależ odpowiedź jest banalnie prosta

      Ten parking kubaturowy co budują przy urzędzie wojewódzkim to po prostu parking dla pracujących tam urzędników, wybudowany za publiczne pieniądze.

      • 18 0

    • Gdy nie wiadomo o co chodzi...

      • 3 0

  • Buspasy (3)

    Buspasy nie zdają egzaminu,cały czas samochody osobowe skracają sobie drogę omijając korki buspasami. Wystarczy zobaczyć co się dzieje przy dworcu w Gdańsku i Podwalu Przedmiejskim w stronę Okopowej.S.M o wiele więcej tam zarobi niż na zakładaniu blokad.

    • 30 11

    • Auta wjeżdżające na bus pas nie blokują autobusów, zjeżdżają szybciej do skrętu-wjezdzają na bus pas, przekraczają linię ciągłą-. w ten sposób zmniejsza się korek jadących na wprost. Działa to dobrze, choc nie z przepisami.

      • 0 2

    • (1)

      A czy SM ma prawo zatrzymywać samochody? Chyba nie.

      • 5 0

      • Mają

        Jeśli wjedzie m.in. pod zakaz ruchu lub jest z nimi Policmajster

        • 1 0

  • Kiedy oficjalne przejście dla pieszych koło Parku Reagana (1)

    na wysokości nowszej Biedronki na Dąbrowszczaków(z rozmysłem nie używam nazwy ulicy od nazwiska pewnego pana)? I jakieś rozwiązanie dla kierowców wyjeżdżających z Biedronki - chociażby lustra po drugiej stronie ulicy(czyli na parkingu przy Parku)??? Widoczność tragiczna w tym miejscu...

    • 3 4

    • Mordercy Dąbrowszczacy przechodzą Ci prze klawiature, a Kaczyński nie.

      Rozumiem, ze można go nie lubić, ale lubić od niego bardziej Dąbrowszczaków to przesada.

      • 0 3

  • chyba jakiś żart z tym buspasem w Oliwie! (2)

    chyba jakiś żart z tym buspasem w Oliwie!

    • 2 1

    • Każdy buspas to dobra inwestycja. (1)

      Jak również każde przejście naziemne.

      • 1 0

      • zabudowali

        Oliwę biurowcami a teraz problem z dojazdem - to zabiorą jeszcze pas jezdni - ot takie rozwiązanie!

        • 0 1

  • robienie buspasow na 2 dwupasmowych jezdniach? powodzenia "mądrale" (11)

    juz widze te korki na Wyklętych..

    • 329 93

    • Korki nie zależą od ilości pasów (4)

      Zależą od przepustowości skrzyżowań, jak są przejezdne, mają dobrze ustawione światła sygnalizacyjne oraz odpowiednie pasy prawo/lewoskrętu, to nie ma większego znaczenia czy droga która do nich prowadzi ma jeden pas czy dziesięć

      Martwi mnie, że wymyślają buspasy w bardzo dziwnych miejscach, zupełnie jakby nie mieli pojęcia czy coś będzie po nich jeździć. Po co buspas na odcinku Hynka - Kołobrzeska, gdzie jeździ tylko jedna linia 227, kursująca nie częściej niż co 15 minut?

      • 63 13

      • znów profesor Wikipedii dał wykład (1)

        ile klas podstawówki skończyłeś wełniana istoto?

        • 2 8

        • 17

          • 1 0

      • czyli nie ma to najmniejszego sensu (1)

        poniewaz jedyne dobrze ustawione swiatla w Gdansku znajduja sie na Kartuska/Nowolipie, ale jakby nie bylo prowadza tam z 3 stron wlasnie 2 pasy

        ciekawe czy te wspaniale pomysly skoncza jak slynny juz buspas na Dmowskiego ;)))

        • 30 4

        • Jeżeli tak sądzisz to znaczy,ze nie jesteś pieszym.Żeby się przesiąść z autobusu jadącego z Jasienia na ten w kierunku Chełmu to nie dość,że trzeba pokonać kilkaset metrów to jeszcze trzy razy stać na światłach.

          • 14 10

    • (2)

      Korki są ok. Może zniechęci to w końcu osoby przyjeżdżające z osiedli podmiejskich własnym auten!

      • 8 22

      • bo jest g*wniana komunikacja miejska!! (1)

        Brakuje linii ekspresowych, która jeździ na długich szybkich odcinkach
        Np kokoszki, matarnia, wrzeszcz, a nie matarnia - wrzeszcz i 50 przystanków.

        Jak szybko dojechać do gdańska głównego komunikacją miejską z osiedli za obwodnicą??
        Autem jestem w 15 min, komunikacją ponad godzinę!

        • 14 2

        • No bo nie masz buspasow

          • 1 2

    • Buspas na Wyklętych to kretynizm

      Nie wiem czemu miasto upiera się w stworzeniu tam buspasa. Obecnie korki tam są olbrzymie, a światła źle skonfigurowane.

      Wystarczy codziennie zobaczyć jak tam wygląda:

      - lewy pas zawalony aż do zjazdu na Piecki-Migowo. Pustoszeje dopiero tuż przed rondem

      - prawy pas zawsze zawalony

      - alternatywna "stara Słowackiego" zakorkowana nawet za sklep Livio w ostatnich dniach

      Niech tylko spadnie trochę deszczu lub coś się rozwali na obwodnicy, to Wyklętych jest zakorkowana od Galerii Bałtyckiej.

      Dodanie buspasa, ok. Ale jednocześnie należałoby także zapewnić płynny obecny ruch, bo autobusy i tak w większości przypadków zjeżdżają na Brętowo lub będą dalej sobie stały w korku do zjazdu na Piecki-Migowo.

      • 35 9

    • Autobus nie będzie stał w korku. (1)

      A jak książe musi karetą to postoi.

      • 18 30

      • Ta, rydwanem od razu

        • 25 5

  • dlaczego na zaludnionym południu Gdańska nie powstają buspasy i drogi dla rowerów?? (13)

    • 248 48

    • Bo to jest koniec swiata (7)

      Przecież widzieliście, co kupujecie od dewelopera

      • 43 26

      • (2)

        a w ryło ty chciał ??? przynajmniej mieszkamy "u siebie" a nie u mamy jak ty pacanie

        • 3 7

        • U siebie, sloju to jestes w Braniewie..

          • 3 0

        • trolu bezrobotny

          nie rozmieszaj tu

          • 1 1

      • kto wydaje hurtowo pozwolenia na budowę i ile za to bierze? (3)

        • 19 9

        • A daj cwaniaczku podstawę do odmowy wydania pozwolenia na budowę na prywatnym gruncie. (2)

          • 20 3

          • Odpowiedni plan przestrzenny (1)

            i będzie podstawa (póki co taki twór istnieje).

            • 7 6

            • W pasie nadmorskim protestowali, gruntów

              w centrum jak na lekarstwo. RODosy bali się wywalić to powstało GD Południe. Ziemia rolna kupowana w starych czasach po 1 zł za m2. Była tak tania, że można było odrolnić bez łapówki....

              • 8 1

    • Bo tam nie ma dróg.

      • 0 0

    • Na malomiejskiej ? (1)

      To główna arteria od 45r asfalt 2 razy robili

      • 4 1

      • A pod asfaltem kostka brukowa na dodatek..

        • 4 0

    • bo developerzy nie chcą za to płacić.

      • 16 2

    • będą powstawać

      cierpliwości, nie wszystko da się zbudować na raz, podwykonawców też jest ograniczona ilość

      • 4 12

  • tak jest wszystkie podziemne przejscia zlikwidować i te które prowadzą na perony, Na pewno będzie bezpieczniejj

    • 3 1

  • O, jak to miasto bardzo zamierza wtopić z przejściem naziemnym przy GG. (5)

    Oczywiście powinno ono powstać już dawno. Autostradę przydworcową też dawno powinni byli zakopać. Widzę jednak, że nasi bezmyślni urzędnicy chcą przejście zrobić tam, gdzie jest zupełnie niepotrzebne. Przy Elżbietańskiej? Ludzie, przecież pasażerowie wychodzą z dworca. Z SKM. Tam jest najwięcej ludzi, tam są przystanki miejskie. Nikt nie będzie nadkładał 400m, żeby wsiąść do tramwaju. Myślałem, że chcą zrobić to porządnie, ale widzę że Gierek i Adamowicz w mózgach planistów wiecznie żywi.

    • 141 31

    • Co do SKM to nie ma znaczenia (2)

      Teraz nie da się przejść z poziomiu peronu na Podwale Grodzkie, tunel jest nieunikniony

      Przejście można zrobić tylko na końcach (czyli Elżbietańska i Hotel Scandic) przystanku tramwajowego, dlatego na wprost Heweliusza raczej odpada. Elżbietańska nie koliduje ze schodami przystanku tramwajowego, więc wybrali ten koniec.

      • 8 2

      • Dlaczego tylko na końcach (1)

        W projekcie "spolecznym" naziemne przejście dla pieszych było vis a vis wyjścia z dworca

        • 3 1

        • Ale nie można rozciąć na pół przystanku tramwajowego

          Bo tramwaj będzie tarasował przejście

          • 2 0

    • To miejsce jest" idealne"

      zwłaszcza dla osób starych i niepełnosprawnych,którzy muszą się przesiąść z tramwaju na autobus i odwrotnie.

      • 6 4

    • Niekoniecznie, Przy Elżbietańskiej też będzie dobre.

      • 4 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane