• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,8 mln zł rocznie na utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą. Otwarcie na 90 proc. w czerwcu

Maciej Naskręt
9 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Główny wjazd do tunelu pod Martwą Wisłą od strony Węzła Marynarki Polskiej.
  • Wiadukt dla sieci technicznych nad główną jezdnią prowadzącą do tunelu.
  • Gotowy Węzeł Marynarki Polskiej położony nieopodal PGE Areny.
  • Stropy prefabrykowane, na które zostanie w tunelu drążonym umieszczona jezdnia = nawierzchnia asfaltowa.
  • Wiadukt drogowy nad główną jezdnią do tunelu, a w głębi przejście dla pieszych.
  • Konserwacja ścian zjazdu do tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Zjazd do budowanego tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Gotowe są już zjazdy i główna jezdni dojazdowa do tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Dojście do tunelu dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.
  • Dojście do tunelu dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.
  • Tunel dla pieszych przy Węźle Marynarki Polskiej.

Utrzymanie tunelu pod Martwą Wisłą pochłonie rocznie 1,8 mln zł. Na 90 proc. pojedziemy tunelem w czerwcu. ZDiZ, który będzie zarządzał tunelem, zatrudnił już trzy spośród planowanych 10 osób do jego obsługi.



Mijają trzy lata i trzy miesiące od podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Do dziś firmie OHL udało się m.in. wybudować Węzeł Marynarki Polskiej, a także wydrążyć maszyną TBM obie nitki tunelu. Od ponad pół roku trwa budowa przejść ewakuacyjnych pomiędzy obiema nitkami, a także montaż prefabrykatów, na których zbudowane zostaną jezdnie.

Na ponad 90 proc. otwarcie tunelu w czerwcu

Przypomnijmy, że według zapisów umowy, prace w tunelu miały zakończyć się w październiku 2014 r. Tyle tylko, że upadłość Hydrobudowy, czyli partnera OHL przy tym kontrakcie, znacznie opóźniła prace budowlane. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem tunelu, nie naliczają jednak wykonawcy kar umownych za opóźnienie. Z drugiej strony inwestor nie dopuszcza też wzrostu wynagrodzenia dla wykonawcy powyżej ustalonego w przetargu.

Realny termin oddania do ruchu tunelu pod Martwą Wisłą to czerwiec 2015 r. - Na ponad 90 proc. jestem pewien, że nastąpi to w tym okresie - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki miejskiej GIK.

Dokładnej daty na razie jednak nie poznamy. Dlaczego?

- Chcemy uniknąć sytuacji podobnej do tej podczas zakończenia budowy stadionu PGE Arena, kiedy jednoznaczny termin wskazaliśmy. Dotrzymanie go uniemożliwiły wtedy odbiory przez straż pożarną. W przypadku tunelu chcemy być pewni, że wszystko wykonano z najwyższą starannością i dopiero, gdy będziemy tego pewni, podamy do publicznej wiadomości dokładny termin otwarcia obiektu - tłumaczy Trykosko.

Tłumy podczas październikowego dnia otwartego tunelu


Urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu

Tymczasem urzędnicy szacują koszty utrzymania tunelu pod Martwą Wisłą. Poznaliśmy je dzięki zarządzeniu prezydenta Gdańska, które dotyczy limitu zadłużenia, jakie w 2016 r. mogą wygenerować poszczególne jednostki budżetowe. Wśród nich jest Zarząd Dróg i Zieleni, który będzie zarządzał tunelem pod Martwą Wisłą.

Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej. W sumie daje to 1,8 mln zł rocznie.

Nie jest to jednak kwota ostateczna, bowiem tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni, czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania. Należy też go ubezpieczyć, co może tylko podwoić koszty.

W kolejnych latach koszty utrzymania będą prawdopodobnie rosły. To głównie z uwagi na fakt zakończenia trzyletniej gwarancji powykonawczej dla obiektu. Od tej pory wszelkie usterki będą usuwane z pieniędzy budżetu miasta.

Zobacz spacer wydrążonym tunelem w ubiegłym roku


Pierwsi pracownicy tunelu już zatrudnieni

Co ciekawe, pierwsi pracownicy, którzy będą pracować w tunelu pod Martwą Wisłą, zostali już zatrudnieni. W ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą".

- Ich głównym zadaniem jest teraz organizacja pracy w tunelu. System pracy będzie oparty o doświadczenia z innych miast, w których tunele drogowe funkcjonują od lat - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (302) 6 zablokowanych

  • rowery... (3)

    Wpuszczanie rowerów do tunelu byłoby bez sensu - podniosło by znacznie koszty inwestycji (trzecia nitka? bezpieczny i wygrodzony jakimiś barierami chodnik - większa szerokość - ciekawe czy wykonalne?).
    Natomiast niepokoi zapowiedź zlikwidowania promu. Wzdłuż Sucharskiego jest fajna ścieżka rowerowa, jest twierdza Wisłoujście, Westerplatte. Można by pomyśleć, żeby zamiast obecnego promu wykorzystać jakąś mniejszą jednostkę tylko dla rowerów i pieszych.

    • 7 1

    • nie byłoby takie bez sensu (2)

      prawy chodnik awaryjny jest wystarczająco szeroki, bariery to nie problem (i tak będą, żeby nikt nie przebił ścian tunelu). Będzie wszystko, co potrzebne dla bezpiecznego ruchu. Tylko ruchu nie będzie.

      • 1 0

      • (1)

        Ale to jest droga ewakuacyjna a nie chodnik przeznaczony dla ruchu pieszych. Gdybyś chciał puścić ruch pieszych i rowerów musiałbyś wiercić trzecią nitkę albo wygradzać barierą betonową w istniejącej nitce, ale na to nie ma miejsca. W innym przypadku byłoby to niezgodne z prawem.

        • 1 0

        • to prawo na które się powołujesz jest bardzo dziurawe

          owszem, gdyby miał być tam chodnik i ścieżka rowerowa - trzeba by kombinować z poziomami (podniesienie chodnika o 50cm i separacja już nie musi być pełna, wystarczą np. barierki, gdyż jest to inny poziom). Ale już np. pas rowerowy (uzyskany przez... obniżenie chodnika) mógłby się tam znaleźć i nawet nie musiałby być odseparowany (bo rowery i lekkie motocykle liczone są jako jedna kategoria ruchu). Inną jednak kwestią jest, że drogi dojazdowe do tunelu wyłączają ruch pojazdów wolnobieżnych i to jest zasadnicze ograniczenie. Pozostaje nadzieja, że w tunelu będą jeździć autobusy z przestrzenią dostosowaną także dla rowerów - głównie pod turystów, bo dla mieszkańców ciekawsza może być inwestycja w ramach Nowej Wałowej (tunel z tramwajem, chodnikami i ścieżkami)

          • 0 0

  • (10)

    A kiedy ktoś naprawi istniejące drogi? Dziura na dziurze.

    • 63 12

    • Nikt nie naprawi (2)

      Kasa poszła na ecs, muzeum 2wś i na tristar

      • 13 8

      • ta kasa i tak by nie poszła na drogi (budżet centralny vs miejski)

        ale fajnie się powtarza brednie, co?

        • 0 0

      • ???

        ECS i muzeum 2 ws dwie super i bardzo wazne inwestycje.

        • 4 2

    • Ile szerokości na chodnik ewakuacyjny?? Na rowerze się zmieszczę??

      1/3 powierzchni współczesnych miast zajmuje infrastruktura samochodowa.. Czy to jest sensowne???

      • 0 2

    • Dziur jest dużo mniej,niż parę lat temu. (2)

      Oczywiście wiele ulic,jak np. Sobieskiego,czy Kielneńska wymaga jeszcze remontów.

      • 8 3

      • Oficjalnie dziur jest dużo mniej. Papier wszystko przyjmie.

        Mnie wystarcza jedna. Inne do zalepienia.

        • 0 1

      • dziur nie ma

        dziura jest na wylot, a takich nie odnotowano ,są ewentualnie ubytki spowodowane wykruszeniem.

        • 13 1

    • A tunel to co?

      Tunel to też kolejna dziura :)

      • 5 1

    • na dziurach sie niezarabia na tunelu tak koszt utrzymania to max 1 milion a unich minimum2

      lepiej niech podadza ile mieszkań za to dokupią dla siebie ile wycieczek i wczasów na Seszelach juz wykupili :)?

      • 1 4

    • na Biegańskiego garb naprawili a dziury takie że nikt normalny się nie rozpędzi powyżej 20

      • 4 4

  • EEeee nie opłaca się (5)

    Zlikwidować !!!

    • 47 16

    • Sam sie zlikwiduj debilu

      • 0 1

    • a w gdyni tunelu nie ma haha. a obiecął wam przecież zamiast puckiej (1)

      zapomnieliście?

      • 9 1

      • kto obiecał i kiedy?

        • 0 2

    • to POlska specjalnosc 5 razy przerabiac zamiast raz dobrze wykonac!

      ale w maju maraton gdański na pewno puści biegaczy tunelem :)

      • 0 5

    • zasypać w całości

      a potem jeszcze raz wydrązyć, tak by zmieściła się ścieżka rowerowa + barierki i ekrany dźwiekochłonne

      • 8 2

  • Czy w tych opłatach rocznych (2)

    są ukryte premie i nagrody zarządu ?
    Jesli tak to żadne koszta dla podatników .

    • 58 10

    • co ty naiwny jestes myslałes ze niesa 1,8mln to kwota najmniejsza (1)

      i mozna ja dowolnie rozciagac jak gume .dlatego to worek bez dna a raczej tunel:)

      • 2 2

      • 3 zatrudnionych

        Ciekawe czyja rodzina lub pociotki :)

        • 0 1

  • TUNEL POD PACHOŁKIEM (1)

    Panie Adamowicz Osowa pamięta obietnicę jaką Pan składał podczas wyborów. Mam nadzieję, że nie okaże się Pan kłamcą i wybuduje tunel pod pachołkiem!

    • 4 6

    • a moze w ramach wielkiej głupoty tunel wzdłuz Wisły?

      lub tunel w tunelu, zagwarantowane w Ksiedze głupot Giunessa

      • 2 0

  • Super (2)

    Brawo dla Gdańska oby więcej takich inwestycji.Popieram pod pachołkiem.

    • 9 6

    • żadnego tunelu pod Pachołkiem

      to droga dla wszawiaków jadących do Sopotu i dla nowobogackich z Szemudu.

      • 0 0

    • i bankructwo

      Kto to utrzyma

      • 1 2

  • zasypać (4)

    Co takiego ? W gospodarce liberalnej tunel będzie deficytowy ? Nie będzie na siebie zarabiać ? ZAMKNĄĆ !!! Tak jak stocznie, kopalnie, dalmory, skoki, pgr-y, cukrownie itp itd

    • 11 9

    • (1)

      Tyle, że tunel powstał z podatków zawartych w paliwie. Jak cena benzyny spadanie na stacji do 2 PLN/litr to wówczas będzie można mówić o tym, że inwestycja jest deficytowa. Tymczasem wpływy z podatków paliwowych są i tak wyższe niż środki przeznaczone na budowę nowych dróg i remont już istniejących.

      • 4 2

      • wpływy z podatków okołopaliwowych nie są wyższe niż koszty infrastruktury drogowej

        weź pod uwagę, że pod hasłem "akcyza" kryją się podatki od paliwa, papierosów i alkoholu. Na drogi idzie tak duża ilość kasy, że i tak tej akcyzy nie starcza. Co ciekawe, jest tam zawarta też akcyza za paliwa okrętowe i kolejowe.

        • 1 0

    • zdajesz sobie sprawę

      z tego że utrzymanie wszystkich dróg kosztuje? i mostów i kanalizacji , szkół szpitali przedszkoli - po to się płaci podatki aby te z założenia deficytowe inwestycje przeprowadzić...
      u nas słowa liberalny prawica itp są bardzo dziwnie rozumiane - liberałami nazywa się socjalistów a prawicą narodowych socjalistów ...

      • 9 0

    • zasypac

      dokladnie niech podjarana rzeczniczka kaczmarkowa go teraz zakopie pichem z plazy na stogach albo bydyn niech smiecie z szadolek tam w sypie.

      • 2 4

  • Za tyle to moge go zamiatać nawet raz w tygodniu

    co tyle kosztuje? pensje i prąd?

    • 3 2

  • Gdynia

    W GDYNI, Szczurek i jego dwór wydadzą tylko na dotację do Parku Naukowo Technicznego... 21 mln zł.

    O tym jednak ten portal nie napisze, bo ma "układ".

    • 10 0

  • (1)

    Przejazd przez tunel powinien być płatny i tyle np. 2 zł.

    • 5 5

    • dla ciebie

      Dla Ciebie to i oddychanie powinno byc płatne!!!
      Nie po to płace podatki, żeby pozniej za wszystko płacic dodatkowo.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane