• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

22 mln straty na biletach w Gdańsku, ale nie będzie podwyżek

Maciej Korolczuk
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
Pasażerowie powoli wracają do korzystania z transportu publicznego. Ale dziura tylko za 3,5 miesiąca w sprzedaży biletów wyniosła w Gdańsku 22 mln zł. Pasażerowie powoli wracają do korzystania z transportu publicznego. Ale dziura tylko za 3,5 miesiąca w sprzedaży biletów wyniosła w Gdańsku 22 mln zł.

22 mln zł - tyle wynosi dziura w przychodach Gdańska z braku sprzedaży biletów na komunikację miejską spowodowana pandemią koronawirusa. To dane za pierwsze półrocze 2020 r. Władze miasta szacują, że do końca roku kwota ta może wzrosnąć do 40 mln zł i opracowały plan ratunkowy. Jak nas zapewniono, żaden z jego punktów nie zakłada kolejnych podwyżek cen biletów.



Kiedy zamierzasz wrócić do regularnego korzystania z komunikacji miejskiej?

Od połowy marca - a więc chwili, gdy wprowadzono pierwsze ograniczenia związane z pandemią - do końca czerwca Gdańsk na sprzedaży biletów na komunikację miejską tracił 209 tys. zł dziennie. Łącznie przez 3,5 miesiąca dziura w budżecie miasta urosła do 22 mln zł. I ciągle rośnie.

- W czerwcu sprzedaliśmy bilety za kwotę 6,07 mln zł, a plan zakładał sprzedaż na poziomie 10,35 mln. Zrealizowaliśmy więc niecałe 60 proc. planu - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, odpowiedzialny za transport publiczny w Gdańsku. - W czerwcu nieco lepiej szła sprzedaż okresowych. Widać, że do komunikacji wrócili głównie ci, którzy muszą podróżować autobusami i tramwajami na co dzień.
Wpływy ze sprzedaży biletów - podobnie jak liczba pasażerów - powoli zaczęły jednak rosnąć. Władze Gdańska zakładają, że do końca roku do komunikacji wróci ok. 70 proc. pasażerów sprzed pandemii. Najczarniejszy scenariusz zakłada, że na koniec grudnia 2020 strata w budżecie będzie wynosić ok. 40 mln zł.

- W naszej ocenie finansowo i organizacyjnie COVID-19 cofnie komunikację miejską o 5-10 lat - przyznaje Borawski.
Zakazy i ograniczenia w komunikacji związane z pandemią muszą być powoli znoszone - uważają samorządowcy.  Zakazy i ograniczenia w komunikacji związane z pandemią muszą być powoli znoszone - uważają samorządowcy.

W innych miastach straty jeszcze większe



Choć to żadne pocieszenie, inne miasta w kraju straty mają jeszcze większe. Jak podała Unia Metropolii Polskich, transport w Warszawie na pandemii straci ok. 300 mln zł, a komunikacja miejska w Krakowie - 100 mln zł. Łącznie 12 największych miast w kraju będzie musiało znaleźć z końcem roku ok. 740 mln zł.

Na tym tle wspomniana (dziś na razie tylko szacowana) strata 40 mln zł Gdańska nie wygląda dramatycznie. Ale wystarczy porównać tę kwotę do realnych działań na rzecz komunikacji, by zdać sobie sprawę z negatywnych finansowych konsekwencji koronawirusa.

Gdyby nie powstała wyrwa, Gdańsk mógłby sfinansować przez cztery lata bezpłatną komunikację dla dzieci i młodzieży (rocznie to koszt ok. 9 mln zł), utrzymywać przez pięć lat wspólny bilet za 99 zł (8 mln rocznie) czy obniżyć przez cztery lata ceny wspólnego biletu metropolitalnego za 150 zł (9,5 mln rocznie).

Eksperci szacują, że do końca roku do komunikacji wróci 65-70 proc. pasażerów sprzed pandemii. Aby zminimalizować straty, Gdańsk opracował plan, który ma znaleźć środki na zasypanie dziury w budżecie.

Jak i gdzie Gdańsk będzie szukać pieniędzy?



  1. W pierwszej kolejności urzędnicy chcą wykorzystać poduszkę finansową w postaci rozliczenia kontraktu GAiT za ubiegły rok (w kwietniu kwota ta wyniosła 19 mln zł) - mówią inaczej - po każdym roku kontrakt pomiędzy miastem a GAiT jest rozliczany na podstawie różnych zmiennych np. cen paliw. Zgodnie z bieżącym rozliczeniem GAiT musi zwrócić do kasy miasta 19 mln zł.
  2. Po drugie pojawiły się oszczędności z powodu zawieszonych lub ograniczonych kursów w okresie pandemii np. linie 100, 195 czy tramwaje linii 11
  3. Po trzecie udało się ograniczyć koszty finansowe GAiT z uwagi na opóźnienia w dostawie 15 kolejnych tramwajów (spółka na ten cel planowała wciąć kredyt, co generuje koszty. W związku z tym, że najprawdopodobniej nie uda się zrealizować dostawy 15 kolejnych tramwajów w tym roku w całości, całą operację i koszty z nią związane przełożono na kolejny rok)
  4. Po czwarte - powstały oszczędności wynikające z niższych od zakładanych planem cen paliw
  5. Po piąte ZTM chce optymalizować połączenia z uwagi na otwierane linie tramwajowe, niższy popyt i wspólny bilet (dublowanie z koleją)

Ostatecznie, miasto będzie mogło też dokonać zmian w wydatkach budżetu. Jest też dobra wiadomość dla pasażerów - jak nas zapewniono - podwyżki cen biletów nie są brane pod uwagę.

Od września bez limitów w komunikacji?



Samorządowcy i organizatorzy transportu publicznego przyznają, że przychody z biletów mogłyby znacząco wzrosnąć, gdyby rząd zniósł limity pasażerów w autobusach i tramwajach. Na razie w tej sprawie jednak nie toczą się żadne rozmowy, bo rządzącym w sukurs nadeszły wakacje. Problem pojawi się wczesną jesienią, gdy do szkół wrócą uczniowie i studenci.

- Póki co w pojazdach nie odnotowujemy przepełnień, ale we wrześniu limity muszą być zniesione - podkreśla Borawski.

Pierwszy dzień funkcjonowania linii tramwajowej na al. Adamowicza

Miejsca

Opinie (418) ponad 10 zablokowanych

  • Nawet w Starogardzie gdańskim są automaty z biletami w autobusach gdzie pasażer może kupić sobie bilet , płacąc nie tylko kartą . A w Gdańsku cześć taboru brudna , jadą jak chcą , informacje w autobusach i na wiatach przed pół roku. No i te karnety zamiast normalnych biletów.

    • 10 1

  • Wow! (1)

    To da się jeszcze bardziej cofnąć w czasie? 5-10 lat to jest teraz.

    • 7 2

    • Da się

      I zjazd już się zaczął i nie skończy się aż do Końca.

      • 3 1

  • Eksperci podali...

    biorąc dane z sufitu. Jak zwykle. Tyle te przepowiednie warte ile modele Szumowskiego.

    • 6 2

  • Dalej będa straty bo sprzedaż jest znikoma

    • 4 0

  • Niech miasto zrobi kolejną podwyżkę (2)

    Ceny biletów są tak wysokie, że już i tak bardziej się opłaca wziąć ubera niż jechać za 3,80-4,40 zł.

    • 24 4

    • (1)

      Taa codziennie 2x uber to z pewnoscia taniej niz 100zl za miesieczny

      • 0 1

      • Skąd troll ma wiedzieć?

        On sprzed kompa nie wychodzi...

        • 0 0

  • Nic dziwnego, jak kanar szarpie się że złodziejem , to ludzie pomagają złodziejowi zamiast kanarowi. (2)

    • 24 6

    • Bo tłuszcza nie widzi prawdy...

      Tłuszcza w gapowiczu widzi walczącego z systemem i zaradnego człowieka...
      Ja widzę zwykłego buraka, chama i złodzieja okradającego wszystkich pasażerów...

      • 7 0

    • Prawidłowo

      Po co pomagać życiowemu nieudacznikowi, który ma ambicje mandaty pisać.

      • 6 10

  • (1)

    Jaka komunikacja taka władza nieustanne awarie ścisk bród smród bilety mega drogie tak wygląda komunikacja na tej wsi

    • 29 2

    • widać, że nie korzystasz

      • 0 2

  • 166 do likwidacji (1)

    Ta linia i tak jeździ pusta

    • 5 3

    • miałem to ostatnio i tłum.

      • 1 0

  • Plan uzdrowienia: (2)

    Wywalenie Lisickiego i jego kumpli, Zakup autobusow elektrycznych,budowa stacji ladowania na zajezdni Hallera,budowa automatycznego stanowiska wymiany baterii w autobusach i zamowienie autobusow ,w ktorych takowe mozna wymienic( puste na naladowane ) Rezygnacja leasingu autobusow i zwrot kwoty leasingu przez pomyslodawcow.Wywalenie Zlomkowskiego i jego mundrych pomyslow rozkladyow jazdy.Powolanie wewnetrznej spolki sprawdzajacej bilety i wystawienie kar(oszczednosc-25mln zl rocznie).Zakaz zadluzania spolki przez Lisickiego i kumpli.

    • 13 4

    • Na baterie to już Mevo jeździło (1)

      Także dziękuję

      • 0 1

      • Co z tego ,ze mevo jezdzilo?Jak zabito jego plynnosc finansowa//?Co tu porownywac wogole?

        Upadek mevo-to przypomnij sobie ,ze dostalo 22 mln kar-Jak firma dostaje taki zastrzyk ,,pomocy od panstwa i ma splacic od razu to kazda taka firma upadnie"...Cyt:,,Niestety, cały system okazał się golemem na glinianych nogach. Aplikacja co rusz była wstrzymywana i to mimo wcześniejszych testów, które trwały rok. Firma Next Bike nie wywiązała się z uzupełnienia liczby jednośladów i poprzez wszystkie uchybienia oraz falstart systemu otrzymała kary umowne w łącznej kwocie 22 mln złotych, co doprowadziło do upadłości firmy i wyłączenia systemu z 26 października 2019."....Jesli miasto celowo bedzie nakladac w przyszlosci jakies kary finansowe to rozlozy celowo wlasna firme aby zastapic ja prywatnym przewoznikiem a tereny na Halerra sprzedac np Robygowi...Do tego wszystko zmierza w wieloletnim celowym dzialaniem na niekorzysc spolki..Nie trafione zakupy.leasingi ,zlomy z Berlina-kupowane w sytuacjii gdy nie bylo mechanikow i kierowcow? A czemu ich nie bylo? Spolka potrzebuje przede wszystkim nowego sprawnego menagera a Lisicki sie do tej roli nie nadaje...i albo jest nieudolny albo ktos celowo nim steruje aby spolke zrobic niewydolna,zadluzyc a majatek i tereny sprzedac.

        • 2 0

  • Głuptaki

    bo tutaj nie chodzi o zarabianie dla miasta i dobra mieszakńców , a fakturowanie !!!! Wciskają wam kit od lat ,a wy ciągle tacy sami jak w piosence.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane