• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

25 mln zł na roczne utrzymanie Fali. "Bez dodatkowych kosztów dla gmin"

Maciej Korolczuk
13 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (551)
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Jak zapewnia spółka Innobaltica, jeśli po wdrożeniu systemu okaże się, że któraś z jego funkcjonalności nie działa jak powinna, będzie to można skorygować. Jak zapewnia spółka Innobaltica, jeśli po wdrożeniu systemu okaże się, że któraś z jego funkcjonalności nie działa jak powinna, będzie to można skorygować.

25 mln zł - tyle ma wynosić średnio roczne utrzymanie systemu Fala. Jak zapewnia spółka Innobaltica, odpowiedzialna za jego wdrożenie i utrzymanie, kwota ta ma zastąpić dotychczas ponoszone koszty dystrybucji biletów i nie będzie stanowić dodatkowego obciążenia budżetów miast.



Czy Trójmiasto potrzebuje wspólnego biletu?

Uruchomienie systemu Fala planowane jest na początku lipca. Wcześniej - bo od kwietnia - działać ma aplikacja, dzięki której pasażerowie będą mogli obniżyć wyższe ceny biletów - zarówno jednorazowych, jak i okresowych.

Start Fali będzie kosztem nie tylko dla pasażerów, ale i spółki Innobaltica, która odpowiada za przygotowanie, wdrożenie i utrzymanie systemu. A to będzie kosztowne.

- Zgodnie z aktualnymi Wieloletnimi Prognozami Finansowymi jednostek samorządu terytorialnego uczestniczących w projekcie, średnioroczne koszty utrzymania systemu Fala w latach 2024-2028 wynoszą ok. 25 mln zł brutto - informuje Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki Innobaltica.
Oznacza to, że przez pięć lat (do 2028 roku) utrzymanie Fali będzie kosztować ok. 125 mln zł. Jak zastrzega Wośko, koszty te nie będą jednak odczuwalne dla gmin, biorących udział w projekcie.

- Zgodnie z założeniami docelowo kwota ta zastępuje dotychczas ponoszone koszty dystrybucji biletów i nie stanowi dodatkowego obciążenia budżetów miast - podkreśla Wośko.
Czy tak będzie? Przeczą temu dane, jakie uzyskaliśmy z biura prasowego w Gdańsku. Według nich kwota, jaką ponosić będzie gmina na rzecz spółki Innobaltica, wyniesie ok. 9 mln zł rocznie. Z kolei koszty dystrybucji biletów w 2021 roku były.... o 2 mln niższe.

Dane za rok 2022 nie zostały jeszcze policzone.

Mem o tym, jak skomplikowana jest taryfa biletowa w Trójmieście ma już kilka lat. Mimo upływu czasu i kolejnych zmian - wynikających z wdrożenia Fali - pasażerowie obawiają się, że kupowanie biletów wcale nie będzie łatwiejsze. Mem o tym, jak skomplikowana jest taryfa biletowa w Trójmieście ma już kilka lat. Mimo upływu czasu i kolejnych zmian - wynikających z wdrożenia Fali - pasażerowie obawiają się, że kupowanie biletów wcale nie będzie łatwiejsze.

Innobaltica przerywa milczenie



Przedstawiciele spółki Innobaltica dziś dopiero po raz pierwszy zabrali głos w sprawie inauguracji systemu. A mieli do tego okazję już w ubiegłym tygodniu podczas konferencji prasowej na Gradowej Górze, kiedy o założeniach systemu i skali podwyżek cen biletów opowiadały dziennikarzom władze województwa i samorządów z Trójmiasta. Obecny na sali prezes spółki Marcin Stefański zajął miejsce... wśród dziennikarzy i tylko przysłuchiwał się poszczególnym wystąpieniom.

Żadnego oficjalnego stanowiska spółka nie zabrała także po konferencji, ani w kolejnych dniach, gdy w mediach wrzało a założenia systemu krytykowali pasażerowie, mieszkańcy, czytelnicy i dziennikarze.

- Przyjęliśmy założenie, że wypowiadamy się poprzez naszych właścicieli - mówi nam rzecznik prasowy spółki Innobaltica. - Wszystkie komunikaty ustalamy wspólnie, to co jest prezentowane np. przez biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Gdańsku jest także z nami konsultowane i wcześniej omawiane - zapewnia.
Przypomnijmy, że spółka Innobaltica należy do 12 udziałowców, spośród których najwięcej akcji posiada Województwo Pomorskie i gmina Gdańsk (po 30 proc.). 29 proc. udziałów posiada Gdynia, a pozostałe należą do Słupska, MZK Wejherowo, Tczewa, Chojnic, Lęborka, Pucka oraz trzech uczelni: Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Politechniki GdańskiejUniwersytetu Gdańskiego. Kapitał zakładowy spółki wynosi 33,8 mln zł.

System jest elastyczny



Gdy pytamy o odniesienie się i ewentualny komentarz do pojawiających się zarzutów, słyszymy, że prace nad systemem wciąż trwają, a pasażerowie powinni dać mu szansę.

Jak dodaje Katarzyna Wośko, system Fala jest elastyczny i jeśli po jego wdrożeniu okaże się, że któreś z jego funkcjonalności są uciążliwe, powodują niepotrzebne komplikacje dla pasażerów, a skala utrudnień będzie duża, to nic nie stoi na przeszkodzie, by pewne elementy zmienić czy poprawić.

- Pewne założenia systemu zostały określone w postępowaniu przetargowym, które zostało rozstrzygnięte już dawno. I tych podstawowych założeń czy fundamentów na jakich opiera się system nie zmienimy. Ale to system bardzo elastyczny, gotowy do zmian, jeśli taką wolę wyrażą nasi właściciele - dodaje Wośko.
Dla spółki krytyczne głosy, jakie odezwały się po prezentacji systemu są zaskakujące, tym bardziej, że rozmijają się z wynikami badań i konsultacji, jakie przeprowadzono na etapie prac nad systemem. Wówczas - jak zapewnia nas rzecznik Innobaltici - wielu pytanych pasażerów nie widziała przeszkód w odbijaniu kart przy wejściu czy wyjściu z pojazdu.

Miejsca

Opinie (551) ponad 20 zablokowanych

  • (22)

    To jest zupełnie niepotrzebne.

    • 269 2

    • Spokojnie (1)

      Za rok będzie można podnieść znowu ceny biletów przypominając ile kosztuje utrzymanie tego systemu. Przy okazji przytnie się trochę kursów, bo budżet nie będzie się spinać. Na koniec będzie zdziwienie, że coraz mniej osób będzie korzystać z komunikacji

      • 64 2

      • O tym, że wpływy to miasta nie wzrosną, mimo podwyżki cen biletów, wspomniano przed głosowaniem nad falą.

        • 10 1

    • POkazali na co ich stać. (4)

      • 24 0

      • Brawo.

        • 4 0

      • Twoje ukochane peowczyki (1)

        Robia podwyżki dla wyborcow tuska. Ale jaja

        • 7 0

        • koszula bliższa ciału :)))))

          kosić L eminga :)

          • 1 0

      • Podziękowałeś Dulskiej?

        • 1 0

    • Zaraz się okaże (4)

      że taniej byłoby zrobić darmową komunikację niż inwestować w ten system :)
      A te 25 milionów jest pewnie niedoszacowane i za chwilę trzeba będzie dosypywać. Wiem co się dzieje z aplikacjami do biletów - ciągłe zmiany nie sprzyjają stabilności systemu i niskim kosztom jego utrzymania.

      • 33 0

      • Zrobić komunikację w Gdańsku darmową,taniej wyjdzie.

        • 21 0

      • Brawo Zi0m. Dobra kalkulacja.

        • 5 0

      • Ale ile miejsc pracy by zniknelo :) (1)

        • 6 0

        • Zawsze moga iść do pracy do lidla

          Peowczyki mowia, ze lepiej zarabia sie w lidlu niz w komunikacji miejskiej

          • 9 0

    • (7)

      Tak jak wiele innych rzeczy. I co z tego? Ludzie chcą technologii, nowoczesności, ale .. nie wiedza czym to grozi. Każdy chciałby najnowsze auto klasy premium, ale utrzymać to już nie ma komu. To jest właśnie wasze ukrywanie kosztów i złudny obraz lepszego jutra. Czy aby na pewno lepszego i dla kogo ? Dla chyba tych pseudo myślicieli co biorą pieniądze za stworzenie czegoś niepotrzebnego. Za rok powiedzą, ze koszty będą 2x większe i co miasto zrobi? Przecież już wtopiło pieniądze, to chyba nie odmówi ;) taki świat chcieliście, to macie.

      • 22 1

      • (5)

        Do stadionu cały czas dopłacają mieszkańcu.Studnia bez dna,tu będzie to samo.

        • 25 0

        • (4)

          Tylko ze stadion można zagospodarować, zeby przynosił zysk. A w tym przypadku jedynie można płacić, albo zrezygnować ze stratą.

          • 12 2

          • stadion trzeba zaorać (3)

            nocnika nie da się utrzymać dochodowa w Gdańsku.

            • 12 0

            • (1)

              Nie da się, bo nie? Bo nie my inwestowaliśmy, ale utrzymywać musimy? Pstryk ! I problemu nie ma.Tez tak postępujesz w życiu osobistym? Wszystko się da, tylko trzeba chcieć

              • 1 1

              • jeżeli się da, a tego nie robią, to znaczy że od 10 lat nas okradają i połowę spółki celowej z połową RM należy zbigosować

                to też, moim zdaniem, ale przede wszystkim się nie da. Problem nie zniknie, nawet po wysadzeniu stadionu, bo najpierw należy go spłacić bankom.

                • 6 0

            • Jak zorać

              To gdzie tuskowe beda chodzić oglądać swoja lechijke

              • 1 0

      • Nie chcieliśmy.

        • 5 0

    • wałek stulecia

      • 10 0

    • Podwyzki sa potrzebne

      Zeby Józef Bąk lepiej zarabiał

      • 3 1

  • Komunikacja miejska powinna być bezplatna (22)

    Tak samo księża powinni bezplatnie uczyć religii w salach parafialnych, a nie w szkole za 2 mld rocznie

    • 191 35

    • (12)

      No, to niech nauczyciele uczą prywatnie po domach, a nie w szkole za ileś milionów rocznie. Najpierw gadka, że księża powinni pracować na swoje utrzymanie (tak jest z uczeniem religii w szkole) a potem, że za darmo w salkach - bo uczenie za wynagrodzenie jest fe. Zdecydujcie się na coś, lempartowe tęczówki.

      • 22 44

      • Jak wprowadzano religię do szkół i przedszkoli, to ówczesny prymas deklarowal że Kościół nie bedzie zarabiał na tym (6)

        Jezus nauczał za darmo, dlaczego ksieza za zaśpiewanie piosenki z trzylatkami biorą wiecej, niż zarabia niejeden nauczyciel?

        • 32 10

        • premier mazowiecki z biskupami poza wiedza ludzi to wprowadzali (1)

          • 6 6

          • Peowczyki w Gdańsku wprowadzili do szkoly zdrove love

            Zeby dzieci juz wiedziały, ze facet z facetem to jest normalny związek

            • 9 3

        • trzylatkami? (1)

          • 3 3

          • Tak, religia jest od przedszkola. W przedszkolu są trzylatki.

            Niestety.

            • 7 3

        • A Ty chociaż wiesz, co to jest kościół?

          • 2 4

        • Prawda

          Jeszcze trochę i kościoły bedą puste .

          • 3 1

      • Powinni iść do pracy w korpo jak każdy normalny obywatel. Przecież niczego wartościowego i tak nie uczą na tej religii. Co innego gdyby to były "religie świata." Ale do tego nie są wystarczająco kompetentni panowie w sutannach.

        • 18 11

      • Nauczyciele matematyki i jezyka polskiego sa nam potrzebni, każdy musi umieć czytać i liczyć (3)

        A religia to nie nauka, to wiara. Nie porównuj nawet ksiedza-katechety z nauczycielem

        • 22 8

        • (2)

          Bzdury piszesz. Sam jesteś w stanie nauczyć dziecko czytać, pisać i liczyć. To nie takie trudne. A religia, to nauka wiary - nie wiara! Ale. Co ja tam wiem? mniej od ciebie na pewno ;))) moim zdaniem ważniejsze jest wierzyć ( chociażby w matematykę ), niż twierdzić, ze jest i tak ma być. Pewnie nawet nie zrozumiesz co napisałem.

          • 5 10

          • No wlasnie, guzik wiesz, a zarzucasz komus bzdury. Typowe dla ograniczonych intelektualnie. (1)

            • 2 0

            • Jesteś dobrym przykładem. Czytać, pisać, oceniać potrafisz ;) , tylko nic do rozmowy nie wnosisz konkretnego

              • 0 1

    • Komunikacja nie jest darmowa ale z naszych podatków, i tak płacimy w podatkach. (3)

      • 25 0

      • No właśnie, placimy w podatkach. (2)

        Miastu i ludziom komunikacja publiczna sie oplaca ( mniejsze korki, mniej zanieczyszczeń, mniej wydatków na drogi, mniej problemów z brakiem miejsc parkingowych). Nie powinni nas dodatkowo łupić na biletach

        • 27 3

        • No to podniosa podatki jeszcze bardziej.

          kosz przejazdu dzieli sie na bilet i na dofinansowanie. Bez dofinansowania bilety były by droższe. Aby pokryć koszt biletu trzeba by dac większe dofinansowanie, a to z większych podatków by było.

          • 1 1

        • Tak właśnie wygląda zachęta do komunikacji miejskiej po gdańsku i gdyńsku.A dorośli niepełnosprawni w stopniu umiarkowanym nawet nędznej zniżki nie mają w Gdańsku,mieście wolności i solidarności z niepełnosprawnymi.Usta pełne pustych haseł.

          • 1 0

    • Nie ma bezpłatnych przejazdów (1)

      Już młodzież jeździ za darmo i za nią płacimy. A ceny ciągle rosną. Nie mam dzieci, nie chcę polecić6 za cudze. Jasne?

      • 24 7

      • Rodzice mają500 plus.To jest dla dzieci i na bilety też wystarczy.,a nie na wydatki i przyjemności dorosłych.

        • 1 0

    • Nauczyciele też bezpłatnie?

      • 0 1

    • Powinni uczyć tylko tych którzt sami wyraża na to ochotę , za darmo -lub za co łaska !!!!!!

      • 0 1

    • nie ma bezpłatnej komunikacji, ktoś MUSI za nią zapłacić

      more czas skończyć z ta fikcja bezpłatnej komunikacji? Przestać walczyć z komunikacja indywidualna

      • 1 1

  • Fala nas mieszkańców jeszcze dobije. Po co innobaltika i MZKZG? (3)

    Prezes Innobaltiki i MZKZG i ich urzędnicy przecież musi zarobić. 25 mln zł za coś co nie jest nam potrzebne? Może czas na zmiany? Urzędnicy nabrali wody w usta.

    • 297 5

    • Skoro koszty sa takie same

      To czemu maja byc podwyżki biletów

      • 42 0

    • (1)

      To mamy innobaltike, mzkzg ,ZTM, skm,ZKM a wspólnego biletu dalej nie ma .Nieźle przewalają kasę ,tak samo jak PiS ,a tyle lat myślałem ,że żyje w regionie wolnym od tego syfu z w-wy

      • 19 2

      • Znowu źle głosowałeś.

        • 5 0

  • Powiem tylko tyle .... (3)

    Ha....ha.....ha..... Zobaczcie co robi Gdynia z ZKM od końca stycznia!

    • 157 2

    • To się wpisuje w agendę 2030, wielki reset, fit for 55 i inne globalistyczne bzdury

      "Elektryki" dla elit a transport publiczny tylko dla klasy średniej. Reszta rower lub z buta w gettach 15-minutowych. Oczywiście dla naszego dobra to wszystko, bo jakże by inaczej.

      • 35 2

    • Polecam poczytać (1)

      https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nowy-rozklad-ZKM-Gdynia-30-stycznia-Zmiany-ciecia-n174495.html

      • 12 0

      • Dzięki za zwrócenie uwagi i namiar.

        • 8 0

  • (3)

    Oby nie skończył jak mevo .

    • 146 5

    • Jest co przytulać.

      • 10 0

    • Zabawa zabawa zabawa. A rozwiązań rzeczowych brak.

      • 8 0

    • Nie skończy, bo w razie czego zrobią kolejną podwyżkę

      To samorząd nas tak uszczęśliwia. Bezczelność. Dulkiewicz, wywiozą cię na taczce.

      • 17 0

  • XX

    Bogaci jesteśmy ale nic spoko za to zapłacą podatnicy.

    • 158 2

  • (5)

    Banda złodziejów. Rzecznicy prasowi i inni wzajemnie adorujący się urzędnicy tego złodziejskiego systemu FALA.

    • 286 4

    • "złodziejów" zamień na złodziei... (4)

      jeśli już musisz oskarżać, pewnie wszystko hula zgodnie z unijnymi procedurami, a PiS'owskie hieny nie mogą dopaść do siana i to cała prawda tego "złodziejstwa"

      • 0 18

      • rozliczałem kiedyś granty Unijne i raz zbiórkę publiczną

        sam też dostałem stypendia na gębę, które miałem rozliczać. I to jest tak - jak przyznają, to już nie zabiorą. Choćbyś 90% kasy po prostu ukradł, spóźnił się z rozliczeniem, a w tabelkach wpisał bzdury.

        • 7 0

      • Te poliglota z innobalticki. Wiecej szacunku (2)

        Ten człowiek Cie utrzymuje pasozycie

        • 6 0

        • Jeśli TEN co mnie "utrzymuje" przyznaje się

          że sam robił "przekręty" , to coś tu nie halo, no ubawiłem się przednio. Zrobisz gościu karierę w PiS'ie

          • 2 1

        • A TAKI wpis Pana uczciwego nie powinien podlegać sprawdzeniu?... wiedział o przekrętach ale nie zgłosił...

          rozliczałem kiedyś granty Unijne i raz zbiórkę publiczną

          sam też dostałem stypendia na gębę, które miałem rozliczać. I to jest tak - jak przyznają, to już nie zabiorą. Choćbyś 90% kasy po prostu ukradł, spóźnił się z rozliczeniem, a w tabelkach wpisał bzdury.

          • 1 0

  • Partactwo (3)

    Kolejne partactwo władz samorządowych baaardzooo kosztowne.....

    • 283 4

    • A mi sie podoba, ze tuskowe (1)

      Robia swoich wyborcow w balona, a niby tacy wspaniali są

      • 23 2

      • I tak ich wybiorą jeszcze raz

        • 10 0

    • złodziejstwo na całego

      • 5 0

  • Widze ze zapowiadają sie sukcesy jak z mevo. (4)

    Chwała urzędnikom

    • 263 5

    • Tak (3)

      znikną setki milionów, a winnych niebędzie.

      • 26 1

      • a winnych niebędzie. (2)

        A PiS?

        • 4 7

        • a kij mnie obchodzi PIS oni mi biletu nie sprzedają

          • 11 0

        • A co?

          To PIS wprowadził systemy Mevo oraz Fala?

          • 9 0

  • mam zwykły telefon (12)

    żadnych smartfonów nie plnuję, czasami gdzieś jade i,chce kupić bilet ,skasować go i jechać czy to takie duże wymagania ?

    • 417 5

    • (1)

      Mam smartfona ale też preferuje bilety papierowe, bo przynajmniej mam dowód podczas ewentualnej reklamacji. Tak to aplikacja może przestać działać lub dane z konta automatycznie się wyczyszczą. Poza tym raz miałem sytuacje, gdzie bateria w telefonie mi się rozładowała, ale na szczęście miałem zwykły bilet.

      • 102 1

      • Mozesz miec karte, nie musisz korzystac z telefonu.

        • 1 61

    • (7)

      Czyli nie będzie papierowych biletów?

      • 25 1

      • No nie (2)

        • 4 8

        • (1)

          Biedni seniorzy. I tak już nie nadążają za całą tą cyfryzacją a tu kolejny klops. Większość nawet nie wie jak zaprotestować.

          • 53 1

          • A ciekawi mnie ,jak nie seniorzy będą protestować? Seniorzy dołączą do światłych protestujących.

            • 2 0

      • (1)

        Będą bilety papierowe - tyle że z kodem QR. Czyli zamiast szybkiego i prostego kasowania będzie je trzeba skanować.

        • 12 0

        • A biletów na 10,15 minut nadal nie będzie.Za duża filozofia?

          • 6 0

      • To jawna dyskryminacja wzg naszego prawa. Każdy powinien mieć dostęp do usługi publicznej w takiej samej cenie niezależnie od sposobu zakupu.

        • 39 0

      • Będą,ale droższe i trzeba będzie liczyć przystanki,a jak kaski mało,to dalej z buta.

        • 5 0

    • To co ty chcesz nikogo w UM nie obchodzi

      Liczą się miliony którymi się podzielą

      • 50 0

    • Bedzie mozna zakupic jednorazowy, papierowy bilet z kodem QR

      • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane