• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

3 mln zł rocznie za ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
23 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię. Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię.

Rosną łączne koszty użytkowania nowego tunelu pod Martwą Wisłą, który ma być otwarty najpóźniej do września. Do wydatków związanych z technicznym utrzymaniem obiektu - ok. 1,8 mln zł rocznie - trzeba doliczyć ok. 3 mln zł corocznego ubezpieczenia.



5 mln zł na roczne utrzymanie tunelu - dużo czy mało?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Pierwsze samochody mają tam pojechać najpóźniej do września tego roku. Kwestię otwarcia podwodnego obiektu opisaliśmy w osobnym artykule.

Również jakiś czas temu opisaliśmy wysokość kosztów utrzymania obiektu. Przypomnijmy, że ten wydatek szacuje się na poziomie 1,8 mln zł rocznie. Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej.

Tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania.

Okazuje się, że nie będzie to ostateczna kwota, jaka wypłynie z budżetu miasta na utrzymanie tunelu. Planowane koszty posiadania przez miasto podwodnej przeprawy podwyższy kolejny wydatek, czyli wykup ubezpieczenia. Zobowiązany jest do tego Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, który po zakończeniu budowy będzie zarządzał podwodną przeprawą.

- Musimy nabyć dwie polisy. Pierwsza obejmuje ubezpieczenie majątkowe. Składkę oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu. Z naszych wstępnych wyliczeń zakładamy kwotę ok. 3 mln zł na rok. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej, musimy ją wykupić na wypadek zdarzeń w tunelu, które mogą być spowodowane przez pracowników lub wadliwie działające urządzenia w tunelu. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Władze ZDiZ zaznaczają, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu będzie sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą". - Zapoznają się oni z konstrukcją i urządzeniami nowego obiektu - mówi Mieczysław Kotłowski.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Lokalizacja tunelu na terenie portu. Lokalizacja tunelu na terenie portu.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (192)

  • Polne drogi

    Polne drogi są tańsze w budowie i nie trzeba ich ubezpieczać.

    • 1 2

  • ojeju

    Jak piałem wcześniej - utrzymanie automatyki w jednej z największych firm produkcyjnych na pomorzy kosztuje rocznie 0,8 miliona PLN (obrót 250 mln PLN). Okradają Was mątwy i dorsze morskie - czyli sami siebie, Pomorzanie okradacie.

    • 3 1

  • Opłata za przejazd (3)

    Od dawna uważałem że przejazd tunelem powinien być chociaż minimalnie płatny - jak 1 zł. Przy ruchu 15.000 aut ( a na pewno będzie większy) koszty utrzymania spokojnie się pokrywają. Gdańska nie stać na kolejne miliony rocznie. Za tą kasę można naprawić sporo dróg i chodników....

    • 8 9

    • (2)

      Pewnie masz 30 lat,ciagle mieszkasz z mama I nie masz samochodu,stad Te madrosci. Wiec sluchaj leming skoro place kilkadziesiat tys podatku rocznie to chyba juz za niego place, do tego dokladam sie do stadionu dla garstki idiotow I innych bzdetow wybudowanych przez twoich idoli

      • 8 5

      • Rzekomy Polaku! Naucz się deklinacji rzeczownika "leming"! Nie kalecz polskiej mowy, za którą w Sybir szli nasi dziadowie! (1)

        • 1 4

        • Dzięki za lekcję, choć pewnie nie uwierzysz, ale użyłem tej formy celowo.
          Więc korepetycje mamy już załatwione, brakuje jeszcze tylko odniesienia się do wypowiedzi.

          • 3 1

  • wazne (2)

    Jakos mnie to nie dziwi a ta brygada na stadionie od euro 2012 jeszcze dziala?😅😅😅😅jesli chodzi o tunel w tej polsce zlodziwjskiej zawsze wszystko najwiecwj kosztuje

    • 13 6

    • (1)

      Jak robisz te czołgi? (Cztery za znakiem zapytania)

      • 0 0

      • Kupuje od Niemców.

        • 1 0

  • strasznie malo

    gdanszczanie maja w kieszeni mnostwo nieopodatkowanego pieniadza, którego nie chca wydac, niech miasto podniesie cene ubezpieczenia i odbierze to sobie w akcyzach, zezwoleniach, podatkach gruntowych i mandatach. Widzial kto by tak bezwstydnie sie bogacic? Po 2-3 mieszkania, biznesy pootwierane, SUVy pod chałupą ... a tu żal wydac kilka złotych wiecej na drogę, któą będę mógl normalnieprzejchac bez strachu.

    • 1 1

  • powoli dzięki takim artykułom dowiadujemy się, ile faktycznie kosztuje infrastruktura miasta budowana głównie z myślą o ruchu (10)

    taka polityka kształtowania infrastruktury miejskiej to droga w ślepą uliczkę. Dobrze, że są grupy ludzi i dziennikarzy, którzy zaczynają rozumieć o co chodzi i zaczynają głośno kwestionować sens projektowania Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Część mleka się już rozlała, ważne, by po oddaniu tunelu zająć się tworzeniem prostych skrótów dla ruchu pieszych i rowerzystów w pobliżu choćby dworca Głównego PKP w Gdańsku: przejścia dla pieszych na poziomie jezdni, zwodzona kładka na Ołowiankę...

    • 11 7

    • gfar (5)

      Panu juz dziekujemy. Chcesz sie udusic w spalinach i korkach? Prosze bardzo. Na Gospody tez nie chcieli drugiej jezdni. Teraz zaluja. Ludzie nie zrezygnuja z aut, bo sa przyzwyczajeni do wygody. Twoje poglady sa kretynskie

      • 6 6

      • leming twoją głupota smarujesz od rana!!!Ty juz mózg masz spalinami zatruty a mieszkańcy onic nieproszą (3)

        Pytałes sie głąbie mieszkańców ze to wiesz ? To ze cwaniak urzedaso polityk tak gada to ty jak kazdy leming wierzysz we wszystko co powiedzą kazdą bajke leming łykasz!!

        • 0 5

        • Rzekomy Polaku! Naucz się deklinacji rzeczownika "leming"! Nie kalecz polskiej mowy, za którą w Sybir szli nasi dziadowie!

          • 0 0

        • (1)

          Co za człowiek. U lemingów to żeś się chyba wychował. I naucz się pisać stylistycznie.

          • 3 2

          • jak kazdy leming moze sie tylko słowek czepiac wkoncu sam myslec niepotrafisz

            • 0 0

      • wygoda polegająca na staniu w korkach nie jest wygodą

        korków nie likwiduje się poszerzając ulice i pseudobezkolizyjne skrzyżowania. Korki się likwiduje zmieniając sposób myślenia o sposobie zaspokajania naturalnej potrzeby mobilności: tworząc m.in. lepsze warunki ruchu pieszych przy węzłach przesiadkowych. O tym właśnie jest mój post. Ciekawe, czy jesteś zadowolony z informacji o kosztach budowy infrastruktury drogowej, która została przewymiarowana, a korki na niej występują nadal?

        • 5 1

    • niema zgody i niebedzie mieszkańców na budowanie autostrady nad morzem!

      • 2 0

    • w tytule urwana końcówka: powinno być: z myślą o ruchu pojazdów (1)

      • 1 1

      • i po co ten minus?

        co chcesz sobie udowodnić biedny hejterze?

        • 0 0

    • Dokładnie tak Urzedasy chca zniszczyc to co najdrozsze jest w miescie a potem beda biadolic

      ze by odbudowac zniszczone tereny .Droga zielona niema prawa powstac bo zniszczy park nad morzem i zatruje dzielnice które obecnie popularnosc jest najwieksza w miescie kazdy che mieszkac nad morzem ale nie w sasiedztwie autostrady która bedzie droga zielona!!Bedzie drogą przelotową bo nikt nie zmusi kierowców by jechali inaczej.A korki bedą zawsze w USA mają 8pasmowe drogi i mają korki!Korki mozna zmniejszac tylko ograniczajac ruch samochodowy i tworzac sprawną i tania komunikacje miejską !!Mieszkańcy sie niezgadzają na drogą zieloną nad morzem.Od tego jest Nowa Słowackiego i Grunwaldzka!!
      Dodatkowo urzedasy same podały ze niepotrafią zabezpieczyć ujec wody ,moga tylko je ograniczyc ale całkowicie tego niezliwkwiduja gdy ta droga powstanie!!

      • 5 1

  • Taka wysoka składka, widocznie ryzyko szkód jest wysokie.....

    • 3 0

  • a kradzież tunelu ubezpieczenie pokryje? (1)

    tak pytam

    • 2 0

    • elementy zawsze można ukraść, Polak potrafi

      • 0 0

  • No to nam łysy poMYSŁODAWCA sprezentował drenaż NASZYCH kieszeni!!! (2)

    Sam przecież tego nie zapłaci?! Co z n ó w poSZŁO poD zastaw dla banksterów, jak mieszkania komunalne

    • 3 7

    • Drenaż kieszeni proponują autorzy projektów kolejnych tuneli (1)

      estakad i innych przewymiarowanych elementów infrastruktury drogowej typu Droga Zielona. Nowa Politechniczna etc. etc.. Jeśli nie postawi się wyraźnie na rozwój komunikacji szynowej, pieszej i rowerowej, niedługo dojdziemy do braku możliwości pokrywania kosztów infrastruktury z naszych podatków.

      • 3 0

      • tunel pod Pacholkiem

        Zupelnie niepotrzebny

        • 0 0

  • Super, że już niedługo będzie można jeździć tym tunelem (1)

    • 7 2

    • no zobaczymy jakie bedzie odwodnienie

      Bo maly tunnelik w Sopocie mial z tym problemy....;)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane