• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

3 mln zł rocznie za ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
23 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię. Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię.

Rosną łączne koszty użytkowania nowego tunelu pod Martwą Wisłą, który ma być otwarty najpóźniej do września. Do wydatków związanych z technicznym utrzymaniem obiektu - ok. 1,8 mln zł rocznie - trzeba doliczyć ok. 3 mln zł corocznego ubezpieczenia.



5 mln zł na roczne utrzymanie tunelu - dużo czy mało?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Pierwsze samochody mają tam pojechać najpóźniej do września tego roku. Kwestię otwarcia podwodnego obiektu opisaliśmy w osobnym artykule.

Również jakiś czas temu opisaliśmy wysokość kosztów utrzymania obiektu. Przypomnijmy, że ten wydatek szacuje się na poziomie 1,8 mln zł rocznie. Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej.

Tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania.

Okazuje się, że nie będzie to ostateczna kwota, jaka wypłynie z budżetu miasta na utrzymanie tunelu. Planowane koszty posiadania przez miasto podwodnej przeprawy podwyższy kolejny wydatek, czyli wykup ubezpieczenia. Zobowiązany jest do tego Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, który po zakończeniu budowy będzie zarządzał podwodną przeprawą.

- Musimy nabyć dwie polisy. Pierwsza obejmuje ubezpieczenie majątkowe. Składkę oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu. Z naszych wstępnych wyliczeń zakładamy kwotę ok. 3 mln zł na rok. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej, musimy ją wykupić na wypadek zdarzeń w tunelu, które mogą być spowodowane przez pracowników lub wadliwie działające urządzenia w tunelu. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Władze ZDiZ zaznaczają, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu będzie sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą". - Zapoznają się oni z konstrukcją i urządzeniami nowego obiektu - mówi Mieczysław Kotłowski.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Lokalizacja tunelu na terenie portu. Lokalizacja tunelu na terenie portu.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (192)

  • (1)

    No i co maniacy budowania tuneli i estakad. Na to wlasnie pojda predzej czy pozniej wszystkie pieniadze. Na utrzymywanie roznych obiektow. Zbudowac jedna sprawa, potem trzeba jeszcze utrzymywac. A im obiekt starszy tym drozszy...

    • 9 6

    • tunel pod Pacholkiem

      No to teraz WAADZE ZASTANOWTA SIE, co do tunelu pod Pacholkiem.....

      • 1 0

  • z tunelu wyjazd na nową Słowackiego a nie zatrówac płuca miasta i rekreacyjne jak park Reagana

    • 2 0

  • Generalnie tunel powinien powstać 20 lat temu, teraz powinien byc budowany kolejny. (2)

    Należy tylko współczuć mieszkańcom Zaspy, Przymorza. Kupili sobie klatki za setki tysięcy nad morzem a tu ołów, spaliny tysiące ludzi na m2 i mega lans.
    W sumie to nie Gdańszczanie tylko napływowi od lat 70 do dziś więc im takie klimaty odpowiadają.

    • 2 8

    • jestes błedzie bo teraz jest cicho spokojnie i czysto wszystko zostanie zniszczone jak zrobia autostrade zielona

      • 1 2

    • Zawsze można wcześniej ,lepiej i mądrzej .Co więc robiłeś by tak się stało?

      • 0 0

  • Ciekawe kto będzie jeździł tym tunelem? (5)

    Tyle kasy w błoto.

    • 9 15

    • Ja.

      • 1 0

    • Ktokolwiek jadący z s7 lub A1 na: (1)

      Zaspę, Przymorze, Oliwę, Nowy Port, Ergo Arenę a do tego po zrobieniu połączenia całego tamtego ciągu drogowego z Słowackiego to nawet dalej.

      • 4 0

      • tylko szkoda, że nic nie robią by udrożnić przejazd.już teraz się kituje Czarny Dwór ,a po otwarciu tunelu będzie masakra.,

        • 4 0

    • Siądź przy wylocie i licz!

      • 5 4

    • Zysk niewielki

      Straty ogromne

      • 7 4

  • debilizm (1)

    debilizm adamowicza do kwadratu-zablokujecie zaspe przymorze i zabianke bo dalej za tunelem jest brak myslenia pana adamowicza ,dokad dalej wyprowadzic ruch samochodow z miasta...

    • 6 6

    • Ale odblokują centrum i ja się cieszę.

      • 2 0

  • Czy to wstęp żeby nam powiedzieć że postawią tam bramki? Coś tu nieładnie pachnie.

    • 1 2

  • Opłata?

    Z treści komentarzy widzę, że artykuł jest na zamówienie i jako balonik próbny.
    Chodzi o przygotowanie nas i wysondowanie możliwości i ew. wysokości opłat za przejazd.
    Wymyślają w U.M. inwestycje typu stadion lub tunel aby się wykazać inicjatywą a póżniej brak pieniędzy na utrzymanie.
    Emeryci w końcu już nie są w stanie przeżyć następnej 100% podwyżki czynszów więc wyciąga się łapki po datki.

    • 8 2

  • Na H.. ten sekator?

    Autostrada w środku miasta, dla szpanerów żeby mogli sprawdzić czy ich szroty wyciągają 200/h, i argument do generowania kolejnych podatków.
    Utrzymanie złomowca, stadionu, tunelu, wiadomo Budyń(budynia przydupasy) wymyślą kolejny podatek.
    Czas w... na Kaszuby.

    • 6 2

  • wystarczyloby wprowadzic oplate za przejazd 1 zl i po problemie (1)

    tak jak w Szwajcarii itp za przejazd tunelmai, mostami. A jak ktos nie chce placic to moze naokoło.

    • 2 8

    • W sumie racja leming,cala reszta juz jest jak w szwajcarii

      • 0 2

  • Polisa (10)

    Ciekawe co będzie obejmowała ta polisa - pewnie nic. O tak, aby w razie "W" nic nie zapłaci ubezpieczyciel.

    • 67 11

    • (3)

      Obecny prom kosztuje miasto 10% albo i jeszcze mniej tych przyszłych stałych kosztów tunelu, ale skoro miasto zadłużone jest po uszy to 5 mln rocznie to prawie nic.

      • 5 3

      • Tyle, że promem nie pojadą TIRy (2)

        A, że mamy mieć autostradę w środku miasta, którą bedą jeździć wyładowane ciężarówki zaraz obok pasa nadmorskiego to tunel był im potrzebny.

        • 2 2

        • A dokąd one będą jeździć? (1)

          • 1 0

          • Do portu,ale co ja tam wiem...

            • 1 0

    • (5)

      informacja na temat jest w tekscie ktory komentujesz. ktorego slowa nie rozumiesz?

      • 3 3

      • (3)

        Nie ma info o wyłączeniu siły wyższej, a podejrzewam, że tych zdarzeń polisa nie obejmuje. Jeśli dodatkowo wyłączą zdarzenia losowe typu wypadek czy podpalenie to zostaje ubezpieczenie od gołego betonu, że się nie zawali. Ciut drogo.

        • 5 1

        • (1)

          no nie ma info, bo nie ma umowy. zanim bedzie umowa, powstana jej warunki. poznamy warunki, bedziemy mogli powiedziec czego dotyczy polisa i czy to jest drogo i czy dyrektor naszego gimnazjum zrobilby to taniej.

          • 1 1

          • Jest cena więc musiała być oferta. Oferta zawiera warunki. Można już dziś powiedzieć czego będzie dotyczyć polisa i można też powiedzieć czy to drogo czy tanio. Umowa jest na końcu i nie ma znaczenia dla powyższych rozważań. Sęk w tym, że artykuł o tym nie wspomina i zapewne, gdyby dziennikarz bardzo chciał to i tak nic by się nie dowiedział. Ja nie rozważam kto zrobiłby to taniej tylko po co to w ogóle robić, czyt. ubezpieczać majątek.

            • 2 0

        • jak sie podpala tunel?

          • 0 0

      • Kali jeść, Kali pić.

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane