• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

3 mln zł rocznie za ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
23 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię. Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię.

Rosną łączne koszty użytkowania nowego tunelu pod Martwą Wisłą, który ma być otwarty najpóźniej do września. Do wydatków związanych z technicznym utrzymaniem obiektu - ok. 1,8 mln zł rocznie - trzeba doliczyć ok. 3 mln zł corocznego ubezpieczenia.



5 mln zł na roczne utrzymanie tunelu - dużo czy mało?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Pierwsze samochody mają tam pojechać najpóźniej do września tego roku. Kwestię otwarcia podwodnego obiektu opisaliśmy w osobnym artykule.

Również jakiś czas temu opisaliśmy wysokość kosztów utrzymania obiektu. Przypomnijmy, że ten wydatek szacuje się na poziomie 1,8 mln zł rocznie. Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej.

Tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania.

Okazuje się, że nie będzie to ostateczna kwota, jaka wypłynie z budżetu miasta na utrzymanie tunelu. Planowane koszty posiadania przez miasto podwodnej przeprawy podwyższy kolejny wydatek, czyli wykup ubezpieczenia. Zobowiązany jest do tego Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, który po zakończeniu budowy będzie zarządzał podwodną przeprawą.

- Musimy nabyć dwie polisy. Pierwsza obejmuje ubezpieczenie majątkowe. Składkę oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu. Z naszych wstępnych wyliczeń zakładamy kwotę ok. 3 mln zł na rok. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej, musimy ją wykupić na wypadek zdarzeń w tunelu, które mogą być spowodowane przez pracowników lub wadliwie działające urządzenia w tunelu. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Władze ZDiZ zaznaczają, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu będzie sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą". - Zapoznają się oni z konstrukcją i urządzeniami nowego obiektu - mówi Mieczysław Kotłowski.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Lokalizacja tunelu na terenie portu. Lokalizacja tunelu na terenie portu.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (192)

  • znajdzie się znajomy królika

    powiesi się sznurki przy wlotach i postawi jakiegoś rencistę - będzie kasował po 5 zeta od osobówki i 10 od większego

    • 5 2

  • U nas w Gdyni nic się nie buduje ale za to nie wydajemy kasy na utrzymanie ! (1)

    • 11 3

    • Skoro nic się nie buduje to wydajecie kasę na utrzymanie darmozjadów co nic nie budują

      • 5 2

  • Spokojnie...nie tak szybko będą koszty związane z utrzymaniem tunelu bo wcześniej trzeba go skończyć a na to się nie zanosi. Nikt , kto choć raz był w tunelu w ciągu ostatniego półrocza chyba nie wierzy w propagandową politykę i czerwiec czy wrzesień tego roku...realny termin to niestety dopiero czerwic 2016 - ciekawe czemu cisza w lokalnych mediach o przecieku w jednym z przejść łączących tunele :)

    • 6 7

  • wiem kto wygra! (1)

    FB Service SA, bardzo szeroki zakres robót w KRS a stawka będzie poniżej połowy kosztów. Obsługują kolej metropolitalną, Zarząd Portu, oświetlenie ulic to i tutaj wejdą. Miałs łużyć rozwojowi portu, ale port "zaorają" jak stocznie i wybudują hotele. PO prostu bajka.

    • 4 3

    • raczej Signal Iduna

      a jak bedzie umowa to sprawdzimy

      • 2 0

  • ale...

    ...i tak go zaleje. I będą mówić po co tyle kasy na nic.

    • 2 5

  • Super, że już niedługo będzie można jeździć tym tunelem (1)

    • 7 2

    • no zobaczymy jakie bedzie odwodnienie

      Bo maly tunnelik w Sopocie mial z tym problemy....;)

      • 1 0

  • Tunel ten to totalna ignorancja ruchu pieszego i rowerowego. (2)

    Miasto ma gdzieś że ten tunel zabije ruch pieszy i rowerowy pomiędzy NP a Westerplatte. Przeprawa promowa do likwidacji mimo że jest doprowadzony chodnik i ddr. Piesi rowerzyści będą musieli nadkładać drogi przez Centrum a blaszaki będą jeździli na skróty. To jest kompletnie nie fair i sprzeczne z polityką
    miasta dla ludzi. Żądamy utrzymania promu albo budowy kładki przez rzekę podobnej do tej w Ustce. Śmierdzący ropą i zdezelowany autobus to żadne rozwiązanie. Ale miasto ma to gdzieś. Na WPR z pewnością ten problem poruszę

    • 9 13

    • (1)

      Sprawdź w słowniku, co oznacza "ignorancja", w przeciwnym wypadku wykazujesz się... ignorancją.

      • 9 2

      • wystarczy zamienić słowo ignorancja na ignorowanie i tekst nabiera sensu

        • 1 3

  • wybrac operatora tunelu powołać Zarzad r(Sami swoi) I PO PROBLEMIE

    • 6 1

  • A ile kary zapłaci wykonawca za opóźnienie?

    • 9 2

  • Ciekawe kto będzie jeździł tym tunelem? (5)

    Tyle kasy w błoto.

    • 9 15

    • Zysk niewielki

      Straty ogromne

      • 7 4

    • Siądź przy wylocie i licz!

      • 5 4

    • Ktokolwiek jadący z s7 lub A1 na: (1)

      Zaspę, Przymorze, Oliwę, Nowy Port, Ergo Arenę a do tego po zrobieniu połączenia całego tamtego ciągu drogowego z Słowackiego to nawet dalej.

      • 4 0

      • tylko szkoda, że nic nie robią by udrożnić przejazd.już teraz się kituje Czarny Dwór ,a po otwarciu tunelu będzie masakra.,

        • 4 0

    • Ja.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane