• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

3 mln zł rocznie za ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
23 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię. Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię.

Rosną łączne koszty użytkowania nowego tunelu pod Martwą Wisłą, który ma być otwarty najpóźniej do września. Do wydatków związanych z technicznym utrzymaniem obiektu - ok. 1,8 mln zł rocznie - trzeba doliczyć ok. 3 mln zł corocznego ubezpieczenia.



5 mln zł na roczne utrzymanie tunelu - dużo czy mało?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Pierwsze samochody mają tam pojechać najpóźniej do września tego roku. Kwestię otwarcia podwodnego obiektu opisaliśmy w osobnym artykule.

Również jakiś czas temu opisaliśmy wysokość kosztów utrzymania obiektu. Przypomnijmy, że ten wydatek szacuje się na poziomie 1,8 mln zł rocznie. Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej.

Tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania.

Okazuje się, że nie będzie to ostateczna kwota, jaka wypłynie z budżetu miasta na utrzymanie tunelu. Planowane koszty posiadania przez miasto podwodnej przeprawy podwyższy kolejny wydatek, czyli wykup ubezpieczenia. Zobowiązany jest do tego Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, który po zakończeniu budowy będzie zarządzał podwodną przeprawą.

- Musimy nabyć dwie polisy. Pierwsza obejmuje ubezpieczenie majątkowe. Składkę oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu. Z naszych wstępnych wyliczeń zakładamy kwotę ok. 3 mln zł na rok. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej, musimy ją wykupić na wypadek zdarzeń w tunelu, które mogą być spowodowane przez pracowników lub wadliwie działające urządzenia w tunelu. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Władze ZDiZ zaznaczają, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu będzie sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą". - Zapoznają się oni z konstrukcją i urządzeniami nowego obiektu - mówi Mieczysław Kotłowski.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Lokalizacja tunelu na terenie portu. Lokalizacja tunelu na terenie portu.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (192)

  • Urzedasy niezmarnują ani jednej okazji by koszty kazdej inwestycji mnozyc w nieskończonosc!!

    Czyli jak zawsze w budyniolandi

    • 2 3

  • Opłata (1)

    Obawiam się że podając jakie to koszty poniesie budżet miasta pomału przygotowują nas do wiadomości że przejazd będzie odpłatny. Podobna sytuacja była w mieście Lubeck..

    • 10 2

    • Rostock

      Myślę, że Cz. F ma rację, przygotowują nas powoli do myśli, że przejazd będzie płatny , tak np. jest w Rostocku, podobny tunel i niestety płatny. Ale tam np. są abonamenty dla mieszkańców, pracowników, ulgi w weekendy. U nas będzie jak na A1, nieważne, czy motocykl, czy duże kombi 29,99 zł za przejazd i wypad!

      • 1 0

  • Cena

    To dużo! Ja za mojego" Hansa" tj. Golfa II muszę płacić OC 800 stów rocznie, to jest dopiero drożyzna :)

    • 1 1

  • kto ubezpiecza miejską infrastrukturę

    taki powinien być następny artykuł na tym portalu

    • 3 2

  • wystarczyloby wprowadzic oplate za przejazd 1 zl i po problemie (1)

    tak jak w Szwajcarii itp za przejazd tunelmai, mostami. A jak ktos nie chce placic to moze naokoło.

    • 2 8

    • W sumie racja leming,cala reszta juz jest jak w szwajcarii

      • 0 2

  • i bardzo dobrze, mieszkańców gdańska stać na to, żeby to utrzymywać.

    my mieszkancy okolicznych miejscowości chętnie będziemy korzystać z tej infrastruktury ZA DARMO ;-)

    • 4 6

  • otwarcie w czerwcu ? (2)

    rozumiem ze otwarcie w czerwcu niezagrozone? zmieniono tylko rok z 2015 na 2016 =)

    • 5 3

    • ale to juz bedzie powyborach to niema sensu w czerwcu po prezydenckich i po wakacjach zapomna (1)

      to musi byc we wrzesniu przed wyborami do Parlamentu!!

      • 2 1

      • w takim razie najlepiej przelozyc na kolejne wybory samorzadowe=)

        w takim razie najlepiej przelozyc na kolejne wybory samorzadowe=) albo na te parlamentarlne w 2019

        • 1 1

  • 1,5 mln rocznie ?

    "1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu." Czy ktoś może wytłumaczyć, skąd taki astronomiczny koszt utrzymania ,nowych w końcu, instalacji? Prąd chyba nie jest aż taki drogi (wszak zastosowano nowoczesne, energooszczędne urządzenia), a wszelkie usterki usuwane będą w ramach gwarancji. Ciekawe ile będą zarabiali konserwatorzy?

    • 8 1

  • No to nam łysy poMYSŁODAWCA sprezentował drenaż NASZYCH kieszeni!!! (2)

    Sam przecież tego nie zapłaci?! Co z n ó w poSZŁO poD zastaw dla banksterów, jak mieszkania komunalne

    • 3 7

    • Drenaż kieszeni proponują autorzy projektów kolejnych tuneli (1)

      estakad i innych przewymiarowanych elementów infrastruktury drogowej typu Droga Zielona. Nowa Politechniczna etc. etc.. Jeśli nie postawi się wyraźnie na rozwój komunikacji szynowej, pieszej i rowerowej, niedługo dojdziemy do braku możliwości pokrywania kosztów infrastruktury z naszych podatków.

      • 3 0

      • tunel pod Pacholkiem

        Zupelnie niepotrzebny

        • 0 0

  • Na H.. ten sekator?

    Autostrada w środku miasta, dla szpanerów żeby mogli sprawdzić czy ich szroty wyciągają 200/h, i argument do generowania kolejnych podatków.
    Utrzymanie złomowca, stadionu, tunelu, wiadomo Budyń(budynia przydupasy) wymyślą kolejny podatek.
    Czas w... na Kaszuby.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane